2021-07-06, 20:02
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fråga: vad ska du använda den andra installationen med Windows till? Jag menar antar att det är olika prylar så det finns ju bättre metoder beroende på vad du ska ha den till.

Hon ska installera bland annat spel som hon ska köra. Delvis har jag inte plats på mina hårddiskar och delvis vill jag inte ha hennes skit på min dator, som jag använder till börs-screening & aktiehandel. Det är en ganska kraftfull maskin. Är dock helt novis på Windows 10, så detta med licens-knytning till specifikt moderkort är något nytt för mig.

Citera
2021-07-06, 20:05
Medlem
Onanikrems avatar
Verkar som att Microsoft känner av om Win10 varit installerad tidigare. Har lagt in en helt ren disk och installerat och aldrig kommit till verifieringen. Låter det vara osagt då Win10 varit från bukten men behövde aldrig använda crackgeneratorn utan installerade bara.

Har min gamla installation liggande kvar på gamla disken i strumplådan. utifall. Men har aldrig smackat in den. Gamla installationen var en laglig gratis uppdatering från Win8 gjord på något sätt efter gratisperioden gick ut...
Senast redigerad av Onanikrem 2021-07-06 kl. 20:11.
Citera
2021-07-06, 20:23
Bannlyst
Windows 10 kollar ditt HWID och laddar upp det till Microsoft. Om samma HWID installerar Windows 10 igen så berättar Microsoft att den installationen är genuin.
Citera
2021-07-06, 20:23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Verkar som att Microsoft känner av om Win10 varit installerad tidigare. Har lagt in en helt ren disk och installerat och aldrig kommit till verifieringen. Låter det vara osagt då Win10 varit från bukten men behövde aldrig använda crackgeneratorn utan installerade bara.

Har min gamla installation liggande kvar på gamla disken i strumplådan. utifall. Men har aldrig smackat in den. Gamla installationen var en laglig gratis uppdatering från Win8 gjord på något sätt efter gratisperioden gick ut...
Jag vet inte exakt hur det fungerar, men än så länge är det "En gång verifierat på den här datorn, alltid verifierat för den här datorn" typ.

Det går fortfarande att uppgradera från 7 eller 8 till 10 alldeles gratis.
Citera
2021-07-06, 20:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1nvest
Windows 10 kollar ditt HWID och laddar upp det till Microsoft. Om samma HWID installerar Windows 10 igen så berättar Microsoft att den installationen är genuin.
Det går ganska bra att byta ut och lägga till delar utan att MS tycker att det är en annan dator. Jag har bytt grafikkort två gånger och bytt ut alla diskar en gång, samt lagt till två RAM-stickor men MS tycker att det är samma dator.

Exakt vad som gäller är förmodligen bara en Googling bort.
Citera
2021-07-06, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det går ganska bra att byta ut och lägga till delar utan att MS tycker att det är en annan dator. Jag har bytt grafikkort två gånger och bytt ut alla diskar en gång, samt lagt till två RAM-stickor men MS tycker att det är samma dator.

Javisst, HWID har inget med ditt grafikkort eller RAM-minne att göra.
Citera
2021-07-06, 20:47
Medlem
Citat:

Byter du moderkort så ryker den digitala licensen. Om du först registrerar det gamla HWID hos Microsoft innan du byter moderkort så accepteras din gamla licens. Annars måste du skaffa en ny.
Citera
2021-07-06, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jag har en installation på hur många maskiner som helst. MS verkar inte bry sig. Tycker det väl är viktigare med marknadsdominans.

Idiot.
T om forensiska verktyg som används av IT-experter där man klonar en fysisk hårddisk > till en avspegling för att montera som bootbar arbetskopia som virtuell instans = kan inte det.

Det finns inbyggda spärrar för licensen.
Uppgraderar du en PC med nya komponenter kan windowd också flagga hela ditt system och kräva återaktivering.

Du kan inte kopiera en windows10 och ha den på flera olika datorer. Inte 1 sekund online iaf.

Citat:

Ja, en del tror SIW changer gör att du kan köra oändligt med kopior av en och samma licens
Citera
2021-07-06, 20:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det beror nog på vilket HWID man pratar om va?

Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Byter du moderkort så ryker den digitala licensen. Om du först registrerar det gamla HWID hos Microsoft innan du byter moderkort så accepteras din gamla licens. Annars måste du skaffa en ny.
Okej.
Citera
2021-07-06, 21:14
Bannlyst
Citat:
Det beror nog på vilket HWID man pratar om va?
Hur många finns det?
Citera
2021-07-06, 21:17
Medlem
stockcocks avatar
Tack för svar mina geeks. Körde in Windows 10 nu, installerade via USB-sticka. Allt fungerade bra, vi ska se om licensen är aktiverad. Kärringen loggade in via sitt "Microsoft account". Läser i Settings/Activation "Windows is activated with a digital license linked to your Microsoft account". Som jag förstår det är det inte min original-licens, utan hennes vi nu kör på?

PS: Jäklar vad irriterande det är med nyinstallerad burk och att hålla på med massa inställningar. Det är som att låna en annan karls lösvagina!!!
Senast redigerad av stockcock 2021-07-06 kl. 21:58.
Citera
2021-07-06, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Tack för svar mina geeks. Körde in Windows 10 nu, installerade via USB-sticka. Allt fungerade bra, vi ska se om licensen är aktiverad. Kärringen loggade in via sitt "Microsoft account". Läser i Settings/Activation "Windows is activated with a digital license linked to your Microsoft account". Som jag förstår det är det inte min original-licens, utan hennes vi nu kör på?

PS: Jäklar vad irriterande det är med nyinstallerad burk och att hålla på med massa inställningar. Det är som att låna en annan karls lösvagina!!!
Grattis! Licensen som var din som var knuten till datorns HWID har du nu kopplat om till kärringens Microsoft-konto. Köper ni en ny dator och vill använda samma licens så är det bäst att hon kan logga in för att aktivera Windows åt henne. Fan vem är det som är mannen i huset egentligen? Om jag var tvungen att fråga mamma om aktivering av Windows så hade jag känt mig som en fett loser tönt arsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in