Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
För mig som har pysslat med och älskat datorer sedan tidigt 90-tal så är W10 rena drömmen. Utan snack det bästa OS Microsoft har släppt. Jag var länge en stark motståndare till Windows 10 men i stort sett allt jag är vad vid att använda finns kvar. Inställningspanelen är ljusår mer användarvänlig än Kontrollpanelen.
Bara en sån sak som att min trådlösa skrivare dök upp automagiskt och installerade sig själv så fort den dök upp på nätverket var lite imponerande. Inte riktigt samma flyt på min enda kvarvarande W7-burk.
Fine, det är en del saker som är nerdummade och en del saker som är irriterande. Men bara den påtagligt bättre minneshanteringen och Direct X 12 är anledningar nog för mig som gejmar, surfar och redigerar film. Om man bara surfar och kör lite Office-grejer så är det ju så klart inte relevant men som sagt, för mig är det två tungt vägande argument.
Dessutom så ligger det i människans natur att ogilla saker man inte är riktigt bekant med.
Tänk bara alla webbplatser som som bytt utseende. Man klagar i en vecka men sen har man glömt av att man störde sig.
Det där har jag full förståelse för. Men som gammal räv som började med datorer under Windows 3.11 så har färre finesser och mer maskinellt bökande blivit det som även utgör charmen. Lite där var vi ändå kvar i runt Windows 7. Jag ogillar Windows 10, även om det är användarvändligt. Den största aspekten i varför jag ogillar det är för att jag aldrig orkat sätta mig in i det och ha hundra koll, likt jag haft i Windows-versionerna tidigare. Självklart ligger detta till stor del på mig själv. Men saker har fungerat hyffsat även om drivrutiner till äldre hårdvara krånglat. Att saker ofta fungerat per automatik har samtidigt gjort att jag inte orkat sätta mig in och blivit expert på alla inställningar och finesser.
Där har vi andra aspekten till varför jag ogillar Windows 10, det är för mycket inställningar att hålla koll på för att råka missa någon förinställd skit-grej. Wips har man råkat dela ut porrbilderna tagna på Gotska Sandön man fotat ihop med kärringen, och nu har halva Facebook tillgång till dem...
Det här med automatiska skit-inställningar och förinställt djävla trams, hitta min enhet, platsplacering jada jada jada, PEK-SKÄRM. NEJ JAG HAR EN VANLIG MONITOR. Fy-fan vad jag hatar det. Jag vill inte se någon väderuppdatering, jag går in på yr.no om jag är intresserad.
Men jag förstår exakt, och självklart är det en normal reaktion i att vara semi-boomer och obekant med något. Men nu har jag använt Windows 10 i ett par år, vänjer mig aldrig. Kanske var förändringen från Win 7 lite för stor. Men, dagar som dessa lär man sig, learning by failure...kanske något att upskatta!

Men jag har även mig själv att klandra, strax efter att Windows 10 installerades slutade jag sitta vid datorn annat än att screena & handla aktier via.
Snackas om Windows 11, något att blicka framåt mot?
MVH
BOOMER2k21