2021-06-11, 16:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
hm vad göra ska man prova ren ominstallation igen ock hoppas det blir bättre

för ca ett är sen byte jag ut windows 7 mot windows 10 gratis genom nätet på microsofts sida ock efter jag provat 1 vecka stod det att jag inte kunde ändra mig om jag ville ha tillbaka windows 7 igen
trodde att recoveryn var på windows 10 efter det

har försökt att installera en nyare webbläsare men inte lyckats
även läst nån stans att man måste ladda ner nån uppgradering på windows 7 tror den heter frame 2 eller nått för att man ska kunna ladda ner windows 10 igen

Om du inte fick meddelanden om att Windows inte har en giltig licens under ditt användande så är den giltig och du är fri att nyinstallera närhelst du vill.
Citera
2021-06-11, 17:16
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
har en 10 år gammal dator som jag för ett år sen satte in windows 10 på funkade mycket bättre efter det men så började den spöka när jag startade den kom jag inte in på windows 10 utan den körde automatisk felsökning försökte sen renåterställa den men misslykades , gick in i bios ock lyckades göra en ren återställning men det blev windows 7 på den igen ,skulle vilja ha windows 10 tillbaka men då måste man väl göra vissa uppdateringar bla är väl webläsaren för gammal(explorer8 ) försökt uppgradera till 9:an eller edge men misslyckats , var kan jag hitta uppgraderningarna till windows 7 så att jag kan ladda ner 10:an igen ? Tack på förhand

Har du fått kortslutning i elskåpet eller? Det kan inte bara bli win 7 igen efter en återställning i bios. Du har valt fel startdisk. Och klantat dig vid installationen av win 10.
Citera
2021-06-12, 10:24
Medlem
konstits avatar
Citat:
har en 10 år gammal dator som jag för ett år sen satte in windows 10 på funkade mycket bättre efter det men så började den spöka när jag startade den kom jag inte in på windows 10 utan den körde automatisk felsökning försökte sen renåterställa den men misslykades , gick in i bios ock lyckades göra en ren återställning men det blev windows 7 på den igen ,skulle vilja ha windows 10 tillbaka men då måste man väl göra vissa uppdateringar bla är väl webläsaren för gammal(explorer8 ) försökt uppgradera till 9:an eller edge men misslyckats , var kan jag hitta uppgraderningarna till windows 7 så att jag kan ladda ner 10:an igen ? Tack på förhand

Läs först 2 gånger. Därefter gör du som det står. Din "nya" Win10 är såvitt vi kan förstå registrerad redan, så du borde inte få några problem...

https://rufus.ie/sv/

Iso-fil: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Senast redigerad av konstit 2021-06-12 kl. 10:26.
Citera
2021-06-13, 11:42
Medlem
Om 10 har varit aktiverad på datorn så blir aktiverad igen i bakgrunden efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet. Man kan t.o.m köpa ny disken, starta datorn från USB, göra ren installation och skapa lokalt konto.

Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln.

Om en datorer aldrig haft 10 kan man ändå göra en ren installation och använda 7/8 nyckel för att aktivera 10. Dom la till det sättet några månader efter att 10 släpptes. Vissa behövde dock installera klart och sen använda 7/8 nyckel.
Citera
2021-06-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Har tankat Windows 10 från microsoft.com gratis.

Det gick att installera ovanfor en pirat windows 7.

Var inte tvungen att knappa in cd key eller logga in med hotmail.

Det som jag inte kan ändra ar start menyn gar inte ändra alls typ.
Sen bakgrund går inte heller ändra.
Sist så är det en "water mark" "activate windows" i högra hörnet hela tiden som visas ovanför varenda app man kör tex chrome.

Man ska formatera hela OS disken när man installerar om sitt OS (enligt mig) sedan ska du inte behöva använda någon CD-key när du installerar windows 10 du kan knappa in det senare när du använder systemet...

Att betala 30-50kr för en Windows 10 pro licens är helt klart värt istället för att mecka med massa KMS och cracks där du löper risk att få backdoor/skit på datan (även om det inte är fallet så är det onödigt mycket jobb som 30kr tar bort och du har en legitim licens)
Citera
2021-06-30, 14:59
Medlem
Suck, man nåste alltid tänka på vad man säger. Jag bor för tillfället i Thailand och har en gammal Sony Vaio, som jag visste var full med damm. Gick därför till en databutik och bad dom öppna den och städa ur allt damm. Nu pratar jag inte thai och dom i butiken pratade inte engelska så en flickvänn, med lite engelska kunskaper, fick förklara att jag ville att dom skulle "clean the computer". Visst inga problem, skulle kosta knappt en hundring.
Två dagar senare hämtar jag datorn och hemma startar jag upp den och vad ser jag? Inte min vanliga inloggningsskärm (Win 10) utan en Windows 7 logga! Total katastrof och själv är jag väldigt nära en hjärtinfarkt. Tillbaka till butiken för att försöka få reda på vad dom gjort, vilket var att dom raderade all data ("CLEAN" på engelska) varefter dom gjort en fabriksåterställning, därav Windows 7. Allt damm inne i burken är däremot kvar!
Vad kan man göra nu? Jag har en säkerhetskopia av systemet skapat av Windows och all data har jag också kopierat rakt av på en hårddisk, så min första tanke var att nu återställer jag Windows ifrån min säkerhetskopia men när jag gjort det vill datorn inte ens starta. Andra gången jag startar om verkar det som att försöket till återställning rullat tillbaka för nu är jag tillbaka på Windows 7. Är det för att jag försöker återställa Windows 10 till ett Windows 7 system?
Behöver jag köpa ett nytt Windows 10 Home och installera innan jag kan göra en återställning? Mitt gamla Win 10 var resultatet av gratis uppdateringar så några skivor att installera ifrån har jag inte men jag tror att programvaror är ganska billigt här i Thailand.
Snälla kom med lite kloka råd och dåd om hur jag skall få tillbaka min Vaio i det skick jag vill ha den, köpa nytt är inget alternativ just nu.
Senast redigerad av lasseiudon 2021-06-30 kl. 15:00. Anledning: Stavfel
Citera
2021-07-06, 19:38
Medlem
stockcocks avatar
NÖRDAR HJÄLP MIG! Win10 på multipla hårddiskar (en licens)

Mina bästa nördar, jag behöver er hjälp.

Vill installera Windows 10 på en extra hårddisk, denna kommer att användas på samma dator. Vill dock ha en extra hårddisk med eget OS på till kärringen, som vill kunna plugga in sin disk, ha i fred och samtidigt vill jag undvika att hon hittar min tyska sheisse-porr-gömma, eller förstör något.

Så som jag förstår det knyts licensen till datorns moderkort? Kan jag installera Windows 10 med samma key på en till hårddisk utan att min licens på hårddisken jag själv använder försvinner?

Dessutom, hur får jag enklast in Windows 10 på nya disken. Via USB-verktyget och installera den vägen eller vara inne på min egen hårddisk och installera rakt på den nya? Om det nu går.

TACK!
Citera
2021-07-06, 19:41
Bannlyst
clona din disk , rensa sedan den på allt du inte vill ska kunna ses
Citera
2021-07-06, 19:44
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
clona din disk , rensa sedan den på allt du inte vill ska kunna ses

Nej, det låter utdraget. Håller på och gör en installerbar USB-sticka nu och installerar via den vägen. Får se om jag kan få in licensen. :O
Citera
2021-07-06, 19:53
Medlem
Jag har en installation på hur många maskiner som helst. MS verkar inte bry sig. Tycker det väl är viktigare med marknadsdominans.
Citera
2021-07-06, 19:54
Medlem
triptykens avatar
Fråga: vad ska du använda den andra installationen med Windows till? Jag menar antar att det är olika prylar så det finns ju bättre metoder beroende på vad du ska ha den till.
Citera
2021-07-06, 20:01
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jag har en installation på hur många maskiner som helst. MS verkar inte bry sig. Tycker det väl är viktigare med marknadsdominans.

Tack, jag kör på och testar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in