2021-08-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Husets skick är ett bevis på hur högt Esbjörn värderar huset, och att han sålde det också så klart. Du verkar vara upprörd, jag trodde att PMS problemen gått över i din ålder.

Är husets skick ett bevis för att han sålde det?
Tagga ner, du är full igen...
2021-08-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Nu var det ju inte försäkrat..
Jag vet, det är Pernroth Lüllmaa som har misskött sitt uppdrag å det grövsta. Vilken inkompetent kludd, men det är väl bara att förvänta sig att konstnären gör en tavla. Hoppas att Ebba Busch ombud kontaktar tingsrätten och påtalar risken med att huset är oförsäkrat.
2021-08-03, 21:26
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Husets skick är ett bevis på hur högt Esbjörn värderar huset, och att han sålde det också så klart. Du verkar vara upprörd, jag trodde att PMS problemen gått över i din ålder.
Att han varit oförmögen å ta hand om sitt hus som det är brukligt att människor gör säger ju inget om att han ändå kan vara kär i sitt hus och alls inte vill sälja då han ju har ett kontrakt med sin brorson Matz om att han ska få ärva huset och just därför att han vill att det ska bevaras i släkten och absolut inte ska säljas till någon utomstående. Det är vad hans ånger består i men du är förblindad och kan inte se det eftersom du tycker att €bba§ fuling ska få gå hem.
2021-08-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Är husets skick ett bevis för att han sålde det?
Tagga ner, du är full igen...
Jag har förstått att du har lite svårt att läsa och sånt. Be någon som kan, förklara åt dig vad det står.
Husets skick är ett bevis på hur högt Esbjörn värderar huset, och att han sålde det också så klart.
2021-08-03, 21:27
Medlem
Citat:
Jag vet, det är Pernroth Lüllmaa som har misskött sitt uppdrag å det grövsta. Vilken inkompetent kludd, men det är väl bara att förvänta sig att konstnären gör en tavla. Hoppas att Ebba Busch ombud kontaktar tingsrätten och påtalar risken med att huset är oförsäkrat.
Ja, eller AP-Fonderna, de har lika mycket med Esbjörns oförsäkrade hus att göra som tingsrätten
2021-08-03, 21:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Du har aldrig gjort någon fastighetsaffär va? I inlägg efter inlägg pratar du lite ur nattmössan. Man kan låta ett ombud (mäklare t ex) förmedla köpebrevet påskrivet till nya ägaren i samband med betalning på banken. Men köpebrevet måste vara påskrivet i samband med transaktionen av köpeskillingen. Det är alltså en transaktion som sker samtidigt. Ett utbyte, som när du betalar en vara i affären!

Detta sker på tillträdesdagen.
Tillträde
På tillträdesdagen träffas du och säljaren igen. Om du köper hus undertecknas köpebrevet, dina lån betalas ut och eventuellt handpenningslån löses samtidigt som banken även ser till att säljarens eventuella lån blir lösta.

Källa:
https://www.sparbankenrekarne.se/privat/en-battre-framtid/bo/bostadskop-i-6-steg.html
I affären skrivs kvittot ut och överlämnas efter att köparen betalat för varan. Samma sak gäller vid fastighetsköp. Ett köpebrev fungerar som kvitto. Det framgår av Jordabalken och köpekontrakt.

Citat:
4 kap. Köp, byte och gåva
5 § Har köpehandlingen föreskrivits att köpebrev skall upprättas, skall det anses som om förvärvets fullbordan eller bestånd gjorts beroende av köpeskillingens erläggande.

PS. Du glömde likvidavräkningen.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-03 kl. 21:53.
2021-08-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Att han varit oförmögen å ta hand om sitt hus som det är brukligt att människor gör säger ju inget om att han ändå kan vara kär i sitt hus och alls inte vill sälja då han ju har ett kontrakt med sin brorson Matz om att han ska få ärva huset och just därför att han vill att det ska bevaras i släkten och absolut inte ska säljas till någon utomstående. Det är vad hans ånger består i men du är förblindad och kan inte se det eftersom du tycker att €bba§ fuling ska få gå hem.
Matz ärver inte fastigheten med ett kontrakt, det har du nog fått förklarat för dig säkert 50 gånger vid det här laget. Dessutom är en försäljning till en utomstående ett särdeles dåligt sätt att behålla fastigheten i släkten, det hade väl varit bättre om Matz hade fått köpa huset eller fått det i gåva. Men det var förmodligen inte vad Esbjörn ville, eller hur? Han har i alla fall aldrig sagt något sånt offentligt.
2021-08-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ja, eller AP-Fonderna, de har lika mycket med Esbjörns oförsäkrade hus att göra som tingsrätten
Du har inte fattat att fastighetstvisten om huset ska avgöras av tingsrätten? Det var intressant.
2021-08-03, 21:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I affären skrivs kvittot ut och överlämnas efter att köparen betalat för varan. Samma sak gäller vid fastighetsköp. Ett köpebrev fungerar som kvitto. Det framgår av Jordabalken och köpekontrakt.

PS. Du glömde likvidavräkningen.
När jag byggde hus så fick jag komma in till banken med kvitto då och då för att få ut lånet.
Då flyttades pengarna till mitt chekkredit och när huset var klart var pengarna i huslåtet och kontot var nollat.
2021-08-03, 21:47
Medlem
Citat:
Du har inte fattat att fastighetstvisten om huset ska avgöras av tingsrätten? Det var intressant.
Kunde inte hålla mig, ville ha lite kul innan jag ska nanna kudden.
Ska tingsrätten avgöra om Monica PL ska ställas till ansvar för att Esbjörn haft huset oförsäkrat?
2021-08-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
När jag byggde hus så fick jag komma in till banken med kvitto då och då för att få ut lånet.
Då flyttades pengarna till mitt chekkredit och när huset var klart var pengarna i huslåtet och kontot var nollat.
Då hade du med all säkerhet ett sk byggkreditiv. Det är inte det som det här handlar om .
2021-08-03, 21:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Då hade du med all säkerhet ett sk byggkreditiv. Det är inte det som det här handlar om .
Nej jag använde mitt vanliga konto som jag hade lite kredit på ocv handlade byggvaror mm för 100.000 sen brukadd jag åka till banken och då flytta dom över

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in