Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Det stora problemet med hundvittnets påstådda iakttagelse är att tidsschemat inte går att få ihop hur man än gör.
Det är något som inte stämmer.
22:45 Eva kliver ur bilen i korsningen, det tar max 10-15 min att gå hem.
Tidsangivelsen 22:45 kommer från Svenska Fall och är enligt programmet korrekt.
23:55 Lagens Änglar slutar.
Hundvittnet satt knappast framför tv:n med kläderna på. Att ta på sig lämpliga kläder och skor med tanke på vädret, koppla hunden osv. måste ha tagit ett par minuter. Åtminstone 2-3 min för han hade väl knappast bråttom?
Klockan är då ca. 22:58 när hundvittnet lämnar bostaden.
Därefter ska han ta sig från bostaden till den plats i närheten av Kontorsvägen där cyklisten kom i hög fart och nästan körde på honom.
Såvida cyklisten inte swishade förbi honom direkt utanför bostaden måste han rimligen ha promenerat åtminstone en liten bit.
Man blir tvungen att överdriva o snåla rejält på tiden här, så låt säga att han promenerade med hunden i endast 1 min och sen kom cyklisten. Tiden rinner iväg fort och klockan är då ca. 22:59, minst alltså. Tidschemat är redan totalkomprimerat för att han ens ska ha haft en möjlighet att hinna se cyklisten före kl 23:00.
Eva bör redan vara hemma nu, det är 14 minuter sedan hon släpptes av i korsningen.
Nu när tiden redan är ute ska cyklisten även ta sig från det nästan påkörda hundvittnet till Långbacken från andra hållet, via Kontorsvägen. Det här tar ytterligare 2-3 min, sen måste han bokstavligen ha kastat sig över Eva, nästan i farten för att han ska hinna.
En annan märklig sak i sammanhanget är att cykeln låg slängd i "fel dike". Hade mördaren kommit via Kontorsvägen hade cykeln legat slängd på samma sida som skogsdungen med framhjulet i riktning neråt. Men cykeln låg ju på motsatt sida, i riktning uppåt vilket snarare indikerar att mördaren cyklade efter Eva på Herrgårdsvägen.
Hundvittnet påstår alltså att han såg cyklisten strax innan kl 23. Hur kunde han hinna det om han satt framför tv:n till kl. 22:55, sen skulle klä på sig och dessutom ta sig från bostaden till platsen där han nästan blev påkörd av cyklisten? Det blir ju en omöjlighet, det skulle innebära att tidsintervallet från tv soffan, påklädnad, koppla hunden, promenad från bostaden till den aktuella platsen, max tog 3 min för att det ska gå ihop med hans "story". Tar det mer än 3 min blir det omöjligt att hinna vara på plats vid Kontorsvägen och se cyklisten strax före kl 23 som han uppgav för polisen.
Jag får snarare uppfattningen att hundvittnet är väldigt angelägen om att försöka klämma in cyklisten i ett omöjligt och extremt snävt tidsschema för att han ska passa in som GM.
För att kunna styrka att han såg cyklisten strax innan 23 hänvisar han till tv-programmet som slutade kl 22:55.
Det stora problemet är alltså att tiden inte räcker till för att passa in i hans berättelse. Polisen misstänkte redan cykel-Sture om jag har förstått saken rätt och det här vittnesmålet gjorde att man kunde snärja honom. Polisen ville så gärna tro på det här vittnesuppgiften så det känns som att man tummade lite på tiderna trots att det var omöjligt att få ihop det hela. Man ville att cykel-Sture skulle vara mördaren och man fick ett tunnelseende som varade i flera år.
Där ser man hur lätt det kan bli fel. Inte trodde man att Lagens änglar slutade redan 22:45.
Problemet är att uppgifterna om tiderna varierar. I vissa artiklar står att Eva lämnade lägenheten ca 22:50. Men 22:45 borde vara det mest troliga ändå. Men den bygger på BÅ:s och P:s uppgifter och så exakt på minuten kan man nog inte räkna med att det kan vara.
Här är några citat från tidigare inlägg jag själv skrivit, tagna från tidningsartiklar, dacosta-arkivet.
Citat vittnet: ”
Jag fick göra om allt från början från det att jag stängde av TV:n, till att hunden blev orolig. Polisen tog tid på alla moment.
Rekonstruktionen visade att vittnets hund blev orolig exakt klockan 23:03”.
”
Jag slog av TV:n 22.50, 2 min senare gick jag ut en sväng med hunden. Jag hade börjat gå på den högra sidan av Limstagatan på väg till Bruket när en man kom bakifrån och cyklade förbi oss i mycket hög fart.”
Alltså gick han ut 22:52. Han verkar ha gått ut något tidigare, det kan vara viktiga minuter för att det ska kunna gå ihop tidsmässigt.
Citat ur tidningsartikel: ”Platsen där vittnet höll på att köras på är på Limstagatan strax före korsningen in till Norrskog ca 500 m från brottsplatsen. Tidpunkt ca 22.55. När vittnet och hans hund hunnit upp till Norrskog på Bruket knappt 200 m från brottsplatsen gjordes nästa observation. Klockan var då mellan 23.00 - 23.03 (enligt rekonstruktion). ”Hunden hade just gjort ifrån sig då den plötsligt hoppade upp ur diket och gick i ståndställning. Den uppträdde mycket oroligt och lyssnade på något ljud som jag inte uppfattade. Gång på gång drog hunden i kopplet i riktning mot brukskasernerna."
Helt klart är att polisen fäste stor vikt vid tiderna, annars hade man aldrig tagit tid på varje moment i det händelseförlopp som vittnet angav.
Synd att man aldrig har gått ut med hur trovärdiga man ansåg uppgifterna vara. Obegripligt att man håller så hårt på sekretessen i den här frågan …
Tajt blir det, men ändå fullt möjligt. Dessutom låter det sannolikt att Eva kan ha stannat till vid hästhagen för att se hur det stod till med hästarna i ovädret. Det är en tanke som inte dryftats så mycket.
Frågan är hur man ska värdera vittnet?
Det fanns ingen cykel nere vid Långbacken
ca 22:40 – 22:45 det kan man säkert konstatera, vilket bekräftas av den unga flickan som passerade platsen när hon var på väg hem från träningen.
Ca 22:55 passeras vittnet av cyklisten.
23:15 upptäcks cykeln för första gången av ungdomarna i bilen. Tidsmässigt låter vittnets iakttagelser av cyklisten rimliga, om man ser till cykelns position
23:15. Han beskriver även hundens reaktion på ett trovärdigt sätt. Än en gång blir det tydligt att cyklisten måste ha gått till attack så gott som omedelbart. Det tyder på att det var Eva som GM var ute efter. Det föregicks inte av några som helst dispyter.
Frågan är om vittnet
redan visste om de andra vittnenas tidsangivelser vid iakttagelsen av cykeln, innan han tog kontakt med polisen? I så fall var det inte svårt att sno ihop en passande historia, som tidsmässigt passade ihop med en cyklist. Om uppgifterna inte var kända för honom, finns det mycket som talar för att man kan lita helt på vittnet.
Eftersom han tog kontakt med polisen efter 6 dag finns det en risk att tidsuppgifterna om iakttagelsen av cykeln, redan hade hunnit ut i media?
Det behöver inte innebära att vittnet ljuger, men värdet av hans uppgifter minskas rejält. Synd att dacosta-arkivet ligger nere.
Det är möjligt att polisen gnuggade händerna frenetiskt av lycka i hopp om att ytterligare snärja in Sture – samtidigt visste man nog att vilken ”bonnadvokat” som helst hade lyckats ifrågasätta vittnet på grund av de omständigheter som förelåg.
Sammanfattningsvis måste man konstatera att mycket runt hundvittnet är gåtfullt. Det hade varit lättare att kunna bilda sig en saklig uppfattning om hans uppgifter kan vara tillförlitliga, om man vet att det handlar om en person som är känd för att vara ärlig och pålitlig. Nu vet man ingenting, det blir som att singla slant ...
Vi spekulerade tidigare att även om cyklisten kom rullande nerför Långbacken, kan det vara möjligt att GM tvärvände cykeln och att den då hamnade i rätt dike. Det är inte omöjligt att Eva tidigt började ana fara och började att springa uppför backen. Cykeln låg ju enligt vittnen slarvigt slängd vilket tydde på GM fick väldigt bråttom.
Men visst verkar det mer logiskt att cyklisten kom Herrgårdsvägen om ser till cykelns position, men knappast avgörande.