2021-08-03, 15:58
Medlem
Det här är något av det rörigaste jag varit med om. Först misstänks Simon i ett väldigt tidigt skede som misstänkt för mord , sedan tros han "bara " varit chaufför åt somalier som misstänks ha utfört mordet och nu är Simon begärd häktad på sannolika skäl och alltså återigen misstänkt för att ha utfört dådet. Jag har full förståelse för att flera personer är inblandade i det här men det är så många turer fram och tillbaka så det är rent förvirrande.
Citera
2021-08-03, 15:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Av vem har BO fått sitt efternamn?
Bedragerskan Jennifer har ju samma efternamn och de var kusiner på mödernet.

Det efternamnet låter inte så samiskt.

Gruppen här har 2400 medlemmar:

Vi som blivit lurade av Jennifer Landin/Jennifer Hemlig
https://www.facebook.com/groups/3375572412483682/

Båda två (Frida o Jennifer) verkar ha sin morfaders efternamn av ngn anledning.
Citera
2021-08-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Fast han misstanken har inte varit medhjälp tidigare.
Man har bara utgått från mord som rubricering och den vidare utredningen kan förändra det. Vi vet ju exempelvis inte om han kan bindas till det hittade vapnet eller ens om vapnet avfyrats och i så fall träffat offret.

Man ska inte hänga upp sig på rubricering så här tidigt.

Stod det inte något om medhjälp i inledningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nrbtnANON
Okej kan Azdz och resten av er lugna ner er nu.

https://kuriren.nu/nyheter/artikel/32-aringen-haktad--aklagaren-betyder-inte-att-han-ar-skytten/rg980n7j
Synd att du länkar till en betalartikel. Dessutom KAN det rent teoretiskt finnas fler skyttar vilket även polisen tror.
Citera
Medlem
Citat:
Är det någon här med insikt i den juridiska världen? Kan man häktas för mord trots att polisen tror att den misstänkte endast har hjälpt till vid mordet. Alltså även om personen kanske inte var den som sköt eller utdelade det dödande hugget.

Det går utmärkt att tidigt häktas för mord om åklagaren tycker att det går att klarlägga att man varit inblandad i mordet. Men, det räcker ju inte för att få till en dom. Kanske inte ens ett åtal.
Ska man ta mord-rubriceringen så långt så kommer man ju behöva lasta upp bra bevisning som styrker själva mordmisstanken.
Just nu räcker det ju i princip med att något vittne uppger att man hört skottljud och sen sett Simon komma springande från platsen med vapen i händerna.
Det gör ju att man kan misstänka honom som skytt, men det behöver ju inte betyda att han skjutit.

Den tekniska bevisningen lär ju visa om man kan koppla ihop Simon med en pistol och om den pistolen i så fall skjutit offret. Går det så lär han få leva med att rubriceringen kvarstår.
Går det inte så är det ju möjligt att rubriceringen förändras i takt med att förundersökningens story utvecklas.
Citera
Medlem
Citat:
Är det någon här med insikt i den juridiska världen? Kan man häktas för mord trots att polisen tror att den misstänkte endast har hjälpt till vid mordet. Alltså även om personen kanske inte var den som sköt eller utdelade det dödande hugget.

Personer kan häktas i en mordutredning misstänka för inblandning i mordet, just för att åklagaren och polisen ska kunna reda ut vilken roll olika personer haft vid händelsen, utan att den misstänkte personen ska kunna störa utredningen, undanröja bevis eller lämna landet. En sådan åtgärd kan även vidtas för att på sikt kunna avfärda en misstänkt, men en åklagare får inte, enligt lag, begära någon häktad som den inte misstänker för brott.

Det är först vid en rättegång personers skuldfråga avgörs, inte vid en häktningsförhandling.

Svaret på din fråga är med andra ord ja, men det är mer komplicerat i praktiken än hur din fråga är formulerad.
Senast redigerad av Stefan S 2021-08-03 kl. 16:03.
Citera
2021-08-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Det är så mycket som är rörigt i detta men jag ska göra ett försök att förklara. Jag tolkar det som att polisen först misstänkt Simon för att ha utfört mordet , sedan har dom trott att han bara varit chaufför , nu tror dom att det kan vara fler skyttar som utfört mordet. Det som hänt nu är att Simon begärts häktad men vad jag förstår så tror polisen att det kan vara fler än en skytt.
Citera
2021-08-03, 16:05
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Maxstraffet är inte så relevant. Hon hade närmare 200 g Tramadol utöver mindre mängder kokain och cannabis i sin ägo. En missbruksdos uppskattas till 200 mg, alltså hade hon närmare 1000 missbruksdoser.

"Uttryckt i missbruksdoser går [...] gränsen för icke ringa brott vid 100 doser och för grovt brott vid 10 000 doser" Tramadol, enligt ett tidigare rättsfallsreferat:
https://lagen.nu/dom/rh/2016:24

Frida hade således troligen dömts till en eller par månaders fängelse för narkotikabrott som inte kan anses vara ringa.

Är detta något som framgått med säkerhet? Har inte hunnit läsa hela tråden och eventuella fakta.
Om så är fallet så låter det lite väl litet för att döda någon.

Men det är klart att besvikna, förrådda, försmådda lågintelligenta varelser under rus kan ta sig till vad som helst.
Citera
2021-08-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08

Misstanken om att han agerat chaffis är ju vad jag förstår inget som kommit från åklagaren.
Som jag uppfattat rapporteringen är det information som Aftonbladet fått från poliskällor som läckt lite om hur deras arbete ser ut.
Just det är ju inte något åklagaren behöver lägga så stor vikt vid innan bevisningen talar för det.
Det finns ju naturligtvis massa tekniska undersökningar som inte är färdiga ännu och som kan förändra bilden eller cementera den.

Men just nu räcker det som sagt var med att en grupp misstänkta skyttar pekats ut och Simon identifierats och kanske bundits till platsen och tidpunkt på något vis.
Då sitter han där i väntan på att bevisningen ger mer svar.

Den omvända, att häkta honom för medhjälp, hade ju i princip krävt att man redan kan avföra honom som skytt. Det kan man sannolikt inte eftersom man väntar på svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Det är så mycket som är rörigt i detta men jag ska göra ett försök att förklara. Jag tolkar det som att polisen först misstänkt Simon för att ha utfört mordet , sedan har dom trott att han bara varit chaufför , nu tror dom att det kan vara fler skyttar som utfört mordet. Det som hänt nu är att Simon begärts häktad men vad jag förstår så tror polisen att det kan vara fler än en skytt.
Om du läser kommentarerna strax ovanför din egen så får du svar på hur det kan gå till vid häktningar för mord. Sluta spela dum.
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz

Häktad för mord. Oavsett om man sköt eller körde bilen kan samtliga som begick brottet åtals för mord.
Citera
2021-08-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Av vem har BO fått sitt efternamn?
Bedragerskan Jennifer har ju samma efternamn och de var kusiner på mödernet.

Det efternamnet låter inte så samiskt.

Gruppen här har 2400 medlemmar:

Vi som blivit lurade av Jennifer Landin/Jennifer Hemlig
https://www.facebook.com/groups/3375572412483682/
BO & hennes kusin har sitt efternamn efter sina mammor. De i sin tur har namnet från sin pappa, tjejernas morfar. Finns inget samiskt på den sidan av släkten. De är äkta Överkalixbor....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in