Citat:
Ursprungligen postat av
SecretQ
Slutar folk att knarka så blir det ingen efterfrågan.
Det finns hundratals olika substanser av ”knark”, som nikotin, alkohol och mängder av läkemedel borde falla under samma paraply. Egentligen är det ganska idiotiskt att dela in substanserna i kategorierna knark, läkemedel och lagliga berusningsmedel. Det bäddar bara för en fördummande debatt. Man kan prata om knarkpengar, men det betyder egentligen bara att det är pengar i omlopp på den illegala överprismarknaden på de substanser som inte är lagligt att köpa i kontrollerade former. Efterfrågan på ”knark” är som efterfrågan på läkemedel, den kommer alltid att finnas. Regleringen bör istället ske på substansnivå, varav de ofarliga substanserna bör legaliseras. Det som legaliseras försvinner snabbt från den farliga illegala marknaden eftersom vinstmöjligheterna blir kraftigt decimerade. Uttryck som ”knarkpengar” osv har en betydelse, men uttryck som ”knarkare”, ”att knarka” och ”knark” i betydelsen vad någon stoppar i sig är förlegat och låter som att det är en gammelfarfar eller gammelfarmor som pratar om saken.