2021-08-03, 11:36
Medlem
wwrs avatar
Här är en viktig pusselbit varför Mondo hamnade i Sverige. Svenska förbundet jagade honom.
Citat:
A pole-vaulting prodigy from Lafayette, La., Duplantis was a couple of months from his first international competition, the 2015 world youth championships, when he received a recruiting call from a coach. The twist was that the coach was from the Swedish Athletics Association.

“He would call me and my parents every day going, ‘You should compete for Sweden, we’re super well-organized, we’re going to take care of your poles, we’re going to do everything for you,’
” Duplantis recently recalled. “It sounded like a pretty good offer.”

...

Duplantis acknowledged that he had a practical reason for aligning with Sweden. By doing so, he does not have to qualify for the world championships or for the Olympics by finishing in the top three at a trials competition,

https://www.nytimes.com/2021/08/02/s...gtype=Homepage

PS Jag hejar på Mondo eftersom han är duktig, trevlig, ganska svensk och försöker lära sig svenska. Men eftersom hans franska namn/utseende/påbrå utnyttjas av EU-propagandan så hade jag fått lite nog av nyhetsflödet, artiklar typ "Mondo tappar passet", "Mondo missförstår en fråga och det blir fest" etc

Lycka till Mondo.
Citera
2021-08-03, 18:26
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Ett OS guld är ju inte fel att ha på sitt CV.

Väldigt kul

// PoK
Citera
2021-08-03, 18:33
Medlem
wwrs avatar
Mondo är outstanding nu. Grattis! Amerikanen Nielsen tvåa med personrekord. Lavillenie bara åtta, 34 år gammal.
Citera
2021-08-03, 18:40
Medlem
Så långt över ribban på 6.19 men river på väg
ner .. snacka om hitta sin nisch, tippar om
WR under året på kanske 6.25 eller mer och utan darr ...
Citera
2021-08-03, 18:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Så långt över ribban på 6.19 men river på väg
ner .. snacka om hitta sin nisch, tippar om
WR under året på kanske 6.25 eller mer och utan darr ...
Nej. En centimeter i taget är mest lönsamt
Citera
2021-08-03, 21:20
Medlem
Mondo är suverän.
Men man ser ju att hans flickvän är den klassiska tom tom skallen med ankmun på bilder.
Ser inte det minsta sympatisk eller skön ut.
Men hon njuter garanterat av uppmärksamheten vilket säkerligen är anledningen att hon är tillsammans med honom.
Citera
2021-08-04, 00:49
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det amerikanska systemet, bl.a skolidrotten, är byggt för att producera friidrottsstjärnor. Var det inte därför hans mor flyttat dit? Klimatet också annorlunda. Detaljerna i det måste jag dock lämna till andra att kommentera.

USA är det perfekta landet för en manlig idrottstalang att växa upp i. Systemet är uppbyggt för att pojkar ska lyckas, och även tjejerna hjälper pojkarna att bli bäst.
Citera
2021-08-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är en viktig pusselbit varför Mondo hamnade i Sverige. Svenska förbundet jagade honom.

https://www.nytimes.com/2021/08/02/s...gtype=Homepage

PS Jag hejar på Mondo eftersom han är duktig, trevlig, ganska svensk och försöker lära sig svenska. Men eftersom hans franska namn/utseende/påbrå utnyttjas av EU-propagandan så hade jag fått lite nog av nyhetsflödet, artiklar typ "Mondo tappar passet", "Mondo missförstår en fråga och det blir fest" etc

Lycka till Mondo.
I något program om honom på 5:an i går så sa de att han gjorde som sin storebror tidigare gjort. Så någon behövde nog inte värva honom, det kom sig nog naturligt.
Citera
2021-08-04, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
I något program om honom på 5:an i går så sa de att han gjorde som sin storebror tidigare gjort. Så någon behövde nog inte värva honom, det kom sig nog naturligt.

Jo, de behövde värva honom. Mondo tackade först nej.
Citera
2021-08-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
USA är det perfekta landet för en manlig idrottstalang att växa upp i. Systemet är uppbyggt för att pojkar ska lyckas, och även tjejerna hjälper pojkarna att bli bäst.

Han har dock sagt att det inte gynnade honom som ung. Det finns inga klubbar likt Sverige där man kan gå på eftermiddagarna och tex hoppa stavhopp. Det var därför familjen Duplantis hade en egen stavhoppsgrop hemma i trädgården.
Citera
2021-08-04, 14:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Gamle mästaren (glömt namnet) sa att det är pga han kan springa fort med staven som är en av anledningarna till han är så bra.
Kan själv tänka bära på den jättelånga grejen, jag hade nog inte ens kunnat lyfta den😳

Förmodligen en av de viktigaste orsakerna till hans framgångar.

Han verkar vara god för runt 10,5 på 100 meter, och det är rimligt att tro att han har högre fart när han sätter i staven, än vad de andra har. Det blir mer energi, och om staven håller hoppar han högre.

När man tittade på hans världsrekordsförsök igår var han högt över, men rev på nedvägen.

Min lekmannabedömning är att han skulle kunna hoppa många cm över rådande världsrekord, och med tanke på hans ringa ålder är det också något jag tror han kommer att göra.
Citera
2021-08-04, 14:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen

Men Sverige har ju två guld nu, och USA har mer än 30 ggr så stor befolkning, men ändå inte 60+ guld.

Kanske är det bara lögnen om "the American dream"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in