Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-11, 09:38
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Armand är helt klart en amerikansk produkt, hade han ens kunnat få samma utveckling i Sverige ?
Men visst är det mycket hans föräldrar som förmodligen har pushat honom, så hans mamma har nog mycket påverkan på Armands mentalitet. Men särskilt svensk är han inte.

"Pushat" - pappan ÄR tränaren. Även mamman har varit duktig på friidrott och i en artikel verkar det vara hon som lägger upp träningsplaneringen, följer med på resor etc.

Så jag har svårt att se att han är en total amerikansk produkt.... han skulle i Sverige haft samma föräldrar, samma dos av stavhopp i blodet, sen visst klimatet, de hade kanske tränat utomlands vintertid periodvis.


"Inför ungdoms-VM i Colombia 2015 övertalade Jonas Anshelm pappa Greg att följa med som en av landslagsledarna för svenska laget. Dessutom hade storebror Andreas Duplantis redan tävlat i stavhopp för Sverige med positiva erfarenheter."

Familjen Duplantis var redan inblandad i Svenska landslaget, så att Armand skulle ta det svenska spåret kändes nog inte så oväntat...
Citera
2020-02-11, 09:55
  #170
Avstängd
wwrs avatar
New York Times brukar inte ha så mycket mot öppna gränser men även de verkar lite tveksamma.
Citat:
But he will wear the blue and gold uniform of Sweden, his mother’s home country, instead of the red, white and blue of the United States.

Among other things, Duplantis’s decision is a cunning bit of strategy.

If he had sought to represent the United States at the Olympics, Duplantis would have had to finish among the top three vaulters at the Olympic track and field trials in June. One bad day, trouble with his technique or adverse weather conditions would present the risk

Greg Duplantis, who was an All-American pole-vaulter at L.S.U., said most people he had encountered had been fine with Mondo’s decision, though “you get a few disgruntled people.”

“I’m expecting some backlash for the Olympics,” he said. “I don’t quite get it. He’s following in his mom’s footsteps. There shouldn’t be anything wrong with that.”

Pappan säger
Citat:
Every time, there’s a disaster or someone comes up that no one knows about.”
Han slipper ju även risken att något nytt stjärnskott dyker upp.

Armand Duplantis Breaks the Pole Vault World Record https://nyti.ms/2OBkwXJ
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-11 kl. 09:58.
Citera
2020-02-11, 11:24
  #171
Avstängd
wwrs avatar
Ett stort plus för farsan är att han är ärlig. Han säger att slippa kvalet är en faktor i beslutet. Då är det ju bara att acceptera deras beslut.
Citera
2020-02-11, 19:28
  #172
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Pff, inomhus.

Armand Duplantis har faktiskt hoppat högre inomhus än vad Bubka har gjort och dessutom några cm högre än Bubkas högsta tävlingshopp någonsin.

Gay eller inte spelar ingen roll för hans prestationer och hans läggning har ingen annan än han själv med att göra oavsett om den går åt höger eller vänster. Han är kille och tävlar, i motsats till några andra, som kille bland killar.
Citera
2020-02-11, 22:19
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Armand Duplantis har faktiskt hoppat högre inomhus än vad Bubka har gjort och dessutom några cm högre än Bubkas högsta tävlingshopp någonsin.

Gay eller inte spelar ingen roll för hans prestationer och hans läggning har ingen annan än han själv med att göra oavsett om den går åt höger eller vänster. Han är kille och tävlar, i motsats till några andra, som kille bland killar.

Aha så killen är gay alltså? Det förklarar varför svensk media lagt in den extra överväxeln för att hylla honom - allt annat än att överdriva hyllningarna riskerar ju att uppfattas som homofobiskt = tuppjuck och panik på redaktionen.

Grattis till ett fantastiskt världsrekord Mr Duplantis, och fler lär det bli. Tyvärr hör jag till de som inte riktigt upplever dina framgångar som svenska framgångar. Jag anser att en representant för ett svenskt landslag bör behärska det svenska språket. Det borde vara ett minimikrav precis som det borde vara ett minmikrav för att erhålla svenskt medborgarskap.
Citera
2020-02-11, 22:49
  #174
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Aha så killen är gay alltså? Det förklarar varför svensk media lagt in den extra överväxeln för att hylla honom - allt annat än att överdriva hyllningarna riskerar ju att uppfattas som homofobiskt = tuppjuck och panik på redaktionen.

Grattis till ett fantastiskt världsrekord Mr Duplantis, och fler lär det bli. Tyvärr hör jag till de som inte riktigt upplever dina framgångar som svenska framgångar. Jag anser att en representant för ett svenskt landslag bör behärska det svenska språket. Det borde vara ett minimikrav precis som det borde vara ett minmikrav för att erhålla svenskt medborgarskap.

Det är några tråden som ”vet” att han är gay för de kan se det på honom. Fast Armand har haft flickvän och har på intet sätt sagt att han är gay eller antytt det.

Men eftersom han haft flickvän anser somliga att det är ett tecken på att han är gay och försöker dölja det, för det kan ju inte vara så att han haft flickvän för att han gillar tjejer. Nej, så kan det ju absolut inte vara. Det är en för enkel förklaring. Och hade han inte varit ihop med tjejer, så hade det också varit ett tecken på att han är gay. Damn if you do, damn if you don’t.
Citera
2020-02-11, 22:55
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Armand Duplantis har faktiskt hoppat högre inomhus än vad Bubka har gjort och dessutom några cm högre än Bubkas högsta tävlingshopp någonsin.

Gay eller inte spelar ingen roll för hans prestationer och hans läggning har ingen annan än han själv med att göra oavsett om den går åt höger eller vänster. Han är kille och tävlar, i motsats till några andra, som kille bland killar.

Håller helt med om att hans prestationer ska hyllas och att hans eventuella läggning är en bisak och ointressant för hans suveräna idrottsprestationer . Men nu är trådens ämne ”skvaller om stavhopparen Arman* Duplanti*”.
I en skvallertråd bör tonvikten ligga på ämnen som vem man ligger med, vilka skandaler man varit inblandad i, när man vart på fyllan, missbruk och allt sliskigt. Det denna tråd inte bör handla om är stavhopp.

Jag tycker att hans kramande med Lavillenie vid tävlingarna ter sig lite väl intima och frekventa för att se normalt ut. Lavillenies privata förhållanden är dessutom okända, men vad jag misslyckats med att googla fram är någon typ av familjebildning. Det verkar som om han är singel, men visst kan jag ha fel. Men är det som jag misstänker har Mondo nog fått känna på hans styvaste stav flera gånger. Vore faktiskt festligt om de kom ut som ett par.
Citera
2020-02-12, 08:43
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Håller helt med om att hans prestationer ska hyllas och att hans eventuella läggning är en bisak och ointressant för hans suveräna idrottsprestationer . Men nu är trådens ämne ”skvaller om stavhopparen Arman* Duplanti*”.
I en skvallertråd bör tonvikten ligga på ämnen som vem man ligger med, vilka skandaler man varit inblandad i, när man vart på fyllan, missbruk och allt sliskigt. Det denna tråd inte bör handla om är stavhopp.

Jag tycker att hans kramande med Lavillenie vid tävlingarna ter sig lite väl intima och frekventa för att se normalt ut. Lavillenies privata förhållanden är dessutom okända, men vad jag misslyckats med att googla fram är någon typ av familjebildning. Det verkar som om han är singel, men visst kan jag ha fel. Men är det som jag misstänker har Mondo nog fått känna på hans styvaste stav flera gånger. Vore faktiskt festligt om de kom ut som ett par.

Lavillenie har barn och har varit tillsammans med sin fru i 13 år.
Citera
2020-02-12, 10:18
  #177
Medlem
Armand ligger nog bra till för bragdguldet i år. Får se hur idrottsåret utformar sig.
Citera
2020-02-12, 15:00
  #178
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonalfven
Armand ligger nog bra till för bragdguldet i år. Får se hur idrottsåret utformar sig.
Om han vinner OS kan du få rätt.
Fast lite konstigt skulle det kännas, tycker jag i alla fall.
Citera
2020-02-13, 00:35
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fojy
Redan 2015 låg Armand och Andreas Duplantis etta och tvåa i den svenska årsbästastatistiken i stavhopp. Båda tävlandets för mamma Helenas klubb IK Stål i Avesta. Någon klagade på hans hållning. Det är intressant att Helena hade samma, lite kutryggiga, hållning när hon tävlade i landslaget i sjukamp.
2015 vann Armand, tävlandes för Sverige, ungdoms-VM på nytt mästerskapsrekord. Dessutom vann han ungdomsfinnkampen något som Andreas gjorde redan för tio år sedan (2009). Då var Armand bara nio år vilket betyder att svenskanknytningen hela tiden har funnits där. Det var alltså inte någon vild chansning att försöka "värva" honom häromåret. Deras syster nosade på medaljerna vid årets USM.
Jag är tydligen tvungen att visa mitt inlägg igen. Många tycks tro att det var en tillfällighet att han dök upp som en svensk vid EM2018. Det var minst av allt en tillfällighet. Inga höjde på ögonbrynen då han vann UVM. Det var inte första gången en svensk vann ett internationellt ungdomsmästerskap, varför gemen man inte lade namnet på minne.

Någon nämnde att han har utnyttjat det amerikanska systemet. Det finns inget specifikt system, eller klubbar av svensk modell, i USA. Idrotten för äldre tonåringar sker helt och hållet på skolnivå. Och de lockar årligen till sig ett hundratal svenskar genom att erbjuda dem scholar-ships.
Citera
2020-02-15, 21:01
  #180
Medlem
Bluebeast72s avatar
Svenskt världsrekord idag igen, tack!!!!

vilken kille, svensk, stolt o duktig. Han är en bra svensk förebild som sätter rekord på rekord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback