2021-08-02, 18:02
Medlem
I Sverige har du tyvärr inte riktigt bestämmanderätt över din egen mark.

Du får inte jaga hur du vill. du måste sköta skogen och du får inte hindra andra från att nyttja din skog.
Ligger skogsområdet dessutom på samernas område så kan du bli av med rätten att bestämma något alls över din egen mark.
Förslagsvis så köper du skog i Sibirien. Där har du troligen större möjligheter att få vara ifred med dina idéer. Dessutom är det tämligen billigt där då det inte finns så mycket vägar att ta sig fram på.
Citera
2021-08-02, 18:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Det handlar inte om mina förmågor utan din oförmåga att lära dig saker. 1 Varför skulle inte mina privata skog kunna hindra andra resenärer från att sätta sin fot i min skog? Vi har givetvis allemansrätten men 2 kan man inte genom vissa sätt ” lura systemet ” eller något och förhindra människor att ta sig in? 3 Såklart jag får sköta min skog som jag vill? Jag tänkte mig min, privata skog med inhängning för att hålla ute oinbjudna gäster.

4 Det handlar inte om att jag är korkad eller dylikt, utan jag är bara mindre påläst inom ämnet. Det förstår såklart varje mångbegåvad människa. Men du verkar ju vara otroligt dum, på gränsen till utvecklingsstörd.

5 Sluta skriv i denna tråd.

1 - pga allemansrätten, som flera redan förklarat.
2 - nej, pga allemansrätten, som flera redan förklarat
3 - nej, skogsbruk är hyfsat reglerat, du kan inte alls göra som du vill, som flera redan förklarat
4 - jo, du tar inte in information som vi andra ger dig, det är korkat. Du kommer att fortsätta vara mindre påläst om du inte läser på. Hör i tråden, t ex.
5 - STFU, N00b! Detta är ett diskussionsforum.
Citera
2021-08-02, 18:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag tänker mer på ett stort, tjock, kraftigt elektriskt stängsel med taggtråd på toppen som gör det omöjligt för människor att ta sig in. Samtidigt så undrar jag hur detta skulle påverka djuren.
Hägnar du in din skog så kommer djuren i den att dö ut då de vid behov inte kommer att kunna förflytta sig dit det finns mat, vatten, genetisk diversitet för parning etc.
Citera
2021-08-02, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
I Sverige har du tyvärr inte riktigt bestämmanderätt över din egen mark.

Du får inte jaga hur du vill. du måste sköta skogen och du får inte hindra andra från att nyttja din skog.
Ligger skogsområdet dessutom på samernas område så kan du bli av med rätten att bestämma något alls över din egen mark.
Förslagsvis så köper du skog i Sibirien. Där har du troligen större möjligheter att få vara ifred med dina idéer. Dessutom är det tämligen billigt där då det inte finns så mycket vägar att ta sig fram på.

Dålig regel. Man bör vara i 100% kontroll över sin egen mark. Hur ser läget ut i Sibirien, Ryssland då? Hur ser myndigheterna på att man som utlänning vill köpa ungefär 20 miljoner hektar mark i Sibirien? Hur ser lagarna ut? Är det som i Sverige där du inte får bestämma själv eller är det 100% kontroll och skulle myndigheterna blanda sig in i min mark? Utifrån mina frågor i TS hur går det om man applicerar de mot Ryssland eller möjligtvis Kanada?

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hägnar du in din skog så kommer djuren i den att dö ut då de vid behov inte kommer att kunna förflytta sig dit det finns mat, vatten, genetisk diversitet för parning etc.

Det finns mycket vatten överallt och växtätarna har massvis med växter och rovdjuren har massvis med växtätare att äta. Varför skulle du behöva förflytta sig? Området är 20 MILJONER hektar. Och inhägnaden är längst ut.
Citera
2021-08-02, 18:21
Medlem
Citat:
Det handlar inte om mina förmågor utan din oförmåga att lära dig saker. Varför skulle inte mina privata skog kunna hindra andra resenärer från att sätta sin fot i min skog? Vi har givetvis allemansrätten men kan man inte genom vissa sätt ” lura systemet ” eller något och förhindra människor att ta sig in? Såklart jag får sköta min skog som jag vill? Jag tänkte mig min, privata skog med inhängning för att hålla ute oinbjudna gäster.

Det handlar inte om att jag är korkad eller dylikt, utan jag är bara mindre påläst inom ämnet. Det förstår såklart varje mångbegåvad människa. Men du verkar ju vara otroligt dum, på gränsen till utvecklingsstörd.

Sluta skriv i denna tråd.

Givetvis, skrivfel. Hur mycket skulle det gå på?

Du kan hindra bilar att färdas på enskild väg, men inte fotgängare.

Folk kan tvinga dig att riva staketet genom anmälan till kronofogden tror jag det är man anmäler till... och folk är noga med det, det är sedvänja.

Man sätter en vägbom med en liten gångstig runt den. Men folk letar svamp och rastar hundar, plockar bär och allt möjligt.

Vill du bara ha en tyst skog med visst djurliv är det inte så svårt att hitta. I södra Sverige börjar dock prislappen springa över 100.000 per hektar och man vill väl ha 50 i alla fall för att känna ensligheten. Men det beror var den ligger. Jag vet några oaser men de tipsar jag inte om till dig, sorry.

Det finns slott och herresäten som har kanske 1.000 ha, men det räknas som en mycket stor privatägd skog här nere. Du kan bygga herrgård på din skog, det vore väl festligt. Så slipper frugan få spel på blattarna?

Angående Ryssland tror jag inte man får äga mark i stor skala som utlänning. Vad man kanske kan göra är att bilda ett AB i Ryssland som ägfer skogen som man äger. Men bolaget måste vara reggat i Ryssland då... lite osäker, men så var det för jordbruksmark i alla fall. Black earth farming hette ett "svenskt" bolag, du kan kolla upp det.

Allemansrätten har ett mycket starkt folkligt stöd i Sverige hos alla utom just skogsägarna, haha. Den är väl ungefär lika gammal som islam, så man ruckar inte på den hursomhelst.

20 miljoner hektar är ungefär halva Sveriges yta, så grattis, du köpte Norrland. Två stycken Libanon.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-08-02 kl. 18:32.
Citera
2021-08-02, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du kan hindra bilar att färdas på enskild väg, men inte fotgängare.

Folk kan tvinga dig att riva staketet genom anmälan till kronofogden tror jag det är man anmäler till... och folk är noga med det, det är sedvänja.

Man sätter en vägbom med en liten gångstig runt den. Men folk letar svamp och rastar hundar, plockar bär och allt möjligt.

Vill du bara ha en tyst skog med visst djurliv är det inte så svårt att hitta. I södra Sverige börjar dock prislappen springa över 100.000 per hektar och man vill väl ha 50 i alla fall för att känna ensligheten. Men det beror var den ligger. Jag vet några oaser men de tipsar jag inte om till dig, sorry.

Det finns slott och herresäten som har kanske 1.000 ha, men det räknas som en mycket stor privatägd skog här nere. Du kan bygga herrgård på din skog, det vore väl festligt. Så slipper frugan få spel på blattarna?

Angående Ryssland tror jag inte man får äga mark i stor skala som utlänning. Vad man kanske kan göra är att bilda ett AB i Ryssland som ägfer skogen som man äger. Men bolaget måste vara reggat i Ryssland då... lite osäker, men så var det för jordbruksmark i alla fall. Black earth farming hette ett "svenskt" bolag, du kan kolla upp det.

Allemansrätten har ett mycket starkt folkligt stöd i Sverige hos alla utom just skogsägarna, haha. Den är väl ungefär lika gammal som islam, så man ruckar inte på den hursomhelst.

20 miljoner hektar är ungefär halva Sveriges yta, så grattis, du köpte Norrland. Två stycken Libanon.

Kan man på något sätt försvåra så att de blir omöjligt för människor att ta sig in, in möjligtvis med elstängsel kanske igenbommande träd svåra terränger, mycket grov lera, hal skogsväg osv.

Alla bär, svampar och humana ätliga växter är på insidan av s.k. förhinder.

Jag vill ha en riktigt, riktigt stor skog som jag har möjlighet att göra vad jag vill på med rikt djurliv för jakt och bebyggelse på. 100.000 hektar är inte nog. Tur för dig så är jag inte intresserad av oaser.

Jag har redan ett hus. Är inte intresserad av att bygga ett stort hus i min skog. Än idé är väl att bygga mindre ” stationshus ” som är mindre än villor som ligger strategiskt placerade runt om skogen med stora vapenförråd, mat och vatten och dylikt. Skottsäkra glas så att inte djuren tar sig in såklart.

Ska titta på det där med att äga företag i Ryssland, återkommer lite senare.

Kan man försvåra ingången som sagt?

När jag nämnde Great Lakes-St. Lawrence Forest så menade jag någonting som är ungefär lika stort kan man lite mindre såklart.
Citera
2021-08-02, 18:56
Medlem
lostwikings avatar
Kan ej ta gift på det men har för mig att om du har mer än 1 tunland skog måste du averka vis mängd årligen.
Större mark mer averkning
Citera
2021-08-02, 19:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det finns mycket vatten överallt och växtätarna har massvis med växter och rovdjuren har massvis med växtätare att äta. Varför skulle du behöva förflytta sig? Området är 20 MILJONER hektar. Och inhägnaden är längst ut.
På ett område om 20 miljoner hektar så kommer du att behöva anställa en hel armé med tekniker och köpa in en fordonsflotta till dem så att de kan åka runt och underhålla det hundratals mil långa stängslet. Elstängsel kräver mycket löpande underhållsarbete för att inte rasa samman.
Citera
2021-08-02, 19:05
Medlem
Skogsmark får man inte inhägna och göra vad man vill med, det finns en hel del regler som reglerar detta. En tomt får inte vara hur stor som helst.
Enda chansen är väl om du kan få marken klassad som något annat, en djurpark eller något. Men då måste du troligen ha tillstånd från kommunen eller länsstyrelsen och de kommer säkert att ha synpunkter verksamheten som skall bedrivas.
Jag tror att om du verkligen vill äga en egen skog där du kan göra vad du vill så är Sverige inte rätt land.
Citera
2021-08-02, 20:01
Medlem
lothers avatar
det finns möjlighet till att hägna in
om du ex föder upp dov hjort och gör ett vilthägn
finns mufflon med
åker du nedanför ljungby finns det sådant hägn väster om e4'an, dovhjort och mufflon, och det är inte allemansrätt i det området
däremot så jagas det i hägn

köp så stort område du har råd med, kolla först så det inte finns saker som ställer till det, massor av saker,
ordna tillstånd för uppfödning av dovhjort i vilthägn, och du har din privata mark, ostört
svindyrt men ändå
Citera
2021-08-02, 20:06
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Området är 20 MILJONER hektar. Och inhägnaden är längst ut.
Sverige har 28 miljoner hektar skog, för att ge dig en uppfattning på hur stort område det är
Citera
2021-08-02, 20:47
Medlem
Citat:

Fin tanke, har själv gått i dessa tankar.
Du kan ju kontakta det här paret som köpte mark och anlade en våtmark.
https://www.youtube.com/watch?v=rN5vNorRFWI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in