2021-08-02, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här är alla de trettio som hittills har avlidit på IVA i pandemin, som är yngre än 40 år. Inläggningsdatum sorterat i datumordning. Öppen data från SIR.

Rödmarkerade har ingen känd riskfaktor.

14 mars 2020
27-årig man utan känd riskfaktor
Kristianstad IVA

24 mars 2020
26-årig kvinna med extrem fetma
SÖS IVA

24 mars 2020
29-årig man med extrem fetma, neuromuskulär sjukdom och "annan" riskfaktor
Eksjö IVA

5 april 2020
39-årig kvinna utan känd riskfaktor
KS Huddinge IVA

8 april 2020
37-årig man med extrem fetma
K Solna IVA

8 april 2020 (Amin)
22-årig man utan känd riskfaktor
K Solna ECMO

10 april 2020
38-årig man utan känd riskfaktor
Danderyd

12 april 2020
39-årig man med extrem fetma
SU Östra (Sahlgrenska)

20 april 2020
34-årig man med extrem fetma och diabetes
Linköping IVA

22 april 2020
37-årig man med "annan" riskfaktor
K Solna IVA

24 april 2020
27-årig kvinna med "annan" riskfaktor
SU CIVA (Sahlgrenska)

15 juni 2020
34-årig man med nedsatt immunförsvar
NU Trollhättan

30 september 2020
Spädbarn (0 år) utan känd riskfaktor
K Solna BIVA

22 november 2020
33-årig man med "annan" riskfaktor
Borås IVA

14 december 2020
30-årig kvinna med kronisk hjärt-/lungsjukdom och kronisk lungsjukdom
Umeå IVA

17 december 2020
39-årig gravid kvinna med diabetes, nedsatt immunförsvar och "annan" riskfaktor
K Huddinge IVA

20 december 2020
26-årig kvinna med diabetes och "annan" riskfaktor
Helsingborg IVA

27 december 2020
Spädbarn (1 år) utan känd riskfaktor
Örnsköldsvik IVA

28 december 2020
14-årig pojke med flerfunktionshinder
SU BIVA (Sahlgrenska)

8 januari 2021
39-årig kvinna med diabetes
Helsingborg

13 januari 2021
38-årig gravid kvinna
SU Östra (Sahlgrenska)

20 januari 2021
14-årig flicka utan känd riskfaktor
Halmstad IVA

13 februari 2021
21-årig kvinna med neuromuskulär sjukdom och "annan" riskfaktor
Hudiksvall IVA

2 mars 2021
19-årig ung man med extrem fetma
NU Trollhättan IVA

23 mars 2021
35-årig man med extrem fetma
Danderyd

23 mars 2021
35-årig man med nedsatt immunförsvar och "annan" riskfaktor
Halmstad

26 mars 2021
38-årig kvinna med "annan" riskfaktor
SU Östra (Sahlgrenska)

9 april 2021
36-årig man utan känd riskfaktor
K Solna ECMO

10 april 2021
21-årig man med kronisk hjärt- och lungsjukdom, kronisk hjärtsjukdom och "annan" riskfaktor
Örebro IVA

11 maj 2021
34-årig man med extrem fetma och neuromuskulär sjukdom
St Göran IVA
Tack! Väldigt intresserant med detaljerad info.

Det är ju tom. så att Oxfordmodellen* verkar vara konservativ, även om >365 dagar och samtliga fall beaktas i Sverige. Dvs även fall från pandemins start då behandlingsmetoder osv saknades.

6 fall där på förhand friska/"åtminstone ingen känd riskfaktor" dött med covid i kroppen. Ger en sannolikhet att dö med covid i kroppen på 0,00015% eller 1 på 666 000 för gruppen "friska personer 10-40 år"! (som antas bestå av 4milj människor). Otroliga siffror.

* https://qcovid.org/Home/AcademicLicence?licencedUrl=%2FCalculation
Senast redigerad av jerka11 2021-08-02 kl. 08:04.
Citera
2021-08-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Redan i december framfördes 90%. Många här i tråden var ännu tidigare i sina gissningar däribland undertecknad:
/.../In a telephone interview the next day, Dr. Fauci acknowledged that he had slowly but deliberately been moving the goal posts. He is doing so, he said, partly based on new science, and partly on his gut feeling that the country is finally ready to hear what he really thinks.

Hard as it may be to hear, he said, he believes that it may take close to 90 percent immunity to bring the virus to a halt — almost as much as is needed to stop a measles outbreak.
https://www.nytimes.com/2020/12/24/health/herd-immunity-covid-coronavirus.html
I UK har 90 procent uppmätbara antikroppar. Det räcker uppenbarligen inte. UK har dessutom vissa restriktioner kvar.

Närmast sanningen är nog han som skrev 110%.
Citera
2021-08-02, 07:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror ingen förnekar att vaccin fungerar. Men man kan använda flera saker samtidigt. Och vi hade ett år där vi inte hade vaccin.
Med en känd studie tillbakadragen för fusk så kanske man ska ta till sig denna metastudie:

Ivermectin for preventing and treating COVID‐19
Authors' conclusions

Based on the current very low‐ to low‐certainty evidence, we are uncertain about the efficacy and safety of ivermectin used to treat or prevent COVID‐19. The completed studies are small and few are considered high quality. Several studies are underway that may produce clearer answers in review updates. Overall, the reliable evidence available does not support the use ivermectin for treatment or prevention of COVID‐19 outside of well‐designed randomized trials.
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD015017.pub2/full

Nu pågår det en stor studie i UK tydligen som inte är klar. Jag är beredd att satsa pengar på att man på sin höjd kommer att se marginella resultat.

Däremot ser man nu många klassiska exempel på konfirmationsbias på masspsykosnivå lite här och var.
Citera
2021-08-02, 07:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
I UK har 90 procent uppmätbara antikroppar. Det räcker uppenbarligen inte. UK har dessutom vissa restriktioner kvar.

Närmast sanningen är nog han som skrev 110%.
Nu har jag inga aktuella siffror för UK men vad vill du ha sagt med det?

Vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom för alla varianter och de som hamnar på sjukhus och kanske dör är till 99% ovaccinerade. Troligtvis är det samma siffror för de flesta med genomgången sjukdom.
Citera
2021-08-02, 08:02
Medlem
Citat:
Nu har jag inga aktuella siffror för UK men vad vill du ha sagt med det?

Vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom för alla varianter och de som hamnar på sjukhus och kanske dör är till 99% ovaccinerade. Troligtvis är det samma siffror för de flesta med genomgången sjukdom.
Att smittspridningen inte kommer avstanna även om 100% är vaccinerade, är det jag försöker säga.
Citera
2021-08-02, 08:03
Medlem
Melange5738s avatar
felpost.
Senast redigerad av Melange5738 2021-08-02 kl. 08:06.
Citera
2021-08-02, 08:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Snarare 80%, enligt samma studie!

Om man fick sprutorna inom 3 veckor ja vilket i princip inga svenskar fått. Effekten blir betydligt längre om man får sprutorna med 8-12 veckors mellanrum.
Citera
2021-08-02, 08:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det måste vara en felcitering. Att 90% som smittas med Delta som är ovaccinerade hamnar på sjukhus/dör skulle innebära mångdubbelt fler döda i världen. Det skulle få digerdöden att blekna flera gånger om.

Jag har aldrig skrivit det, det är OY som skriver det.
Citera
2021-08-02, 08:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ditt svar på min fråga är klart och tydligt, 90 procent eller fler av de ovaccinerade drabbas av svår sjukdom eller död om de smittas med deltavarianten.

Nej, jag har aldrig skrivit det och sluta felcitera mig. Jag rapporterar dig nästa gång.
Citera
2021-08-02, 08:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Att smittspridningen inte kommer avstanna även om 100% är vaccinerade, är det jag försöker säga.
Problemen kommer att minska drastiskt i de länder som har en hög vaccinationstäckning och kanske tillräckligt länge tills viruset muterat sig mildare.

Men det är ju en redan känd utveckling och jag har flera gånger skrivit om det. Skillnaderna är att utan vaccinerar skulle många bli allvarligt sjuka och dö i den processen om man inte skulle fortsätta med stränga restriktioner.

De länder som kommer att ha varken eller ligger väldigt dåligt till som länder i tredje världen och USA tyvärr. Åtminstone delstatsvis.
Citera
2021-08-02, 08:21
Medlem
Citat:
Problemen kommer att minska drastiskt i de länder som har en hög vaccinationstäckning och kanske tillräckligt länge tills viruset muterat sig mildare.

Men det är ju en redan känd utveckling och jag har flera gånger skrivit om det. Skillnaderna är att utan vaccinerar skulle många bli allvarligt sjuka och dö i den processen om man inte skulle fortsätta med stränga restriktioner.

De länder som kommer att ha varken eller ligger väldigt dåligt till som länder i tredje världen och USA tyvärr. Åtminstone delstatsvis.
Dödsfall, ja. Jag pratar inte om huruvida vaccinet fungerar, utan konstaterar bara att den här sjukdomen inte ger flockimmunitet oavsett hur man får sina antikroppar.

Eventuell flockimmunitet mot covid är mycket kortlivad (månader) och lokal. Det upprätthålls bara av de som alldeles nyligen har vaccinerats eller varit sjuka.
Citera
2021-08-02, 08:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Dödsfall, ja. Jag pratar inte om huruvida vaccinet fungerar, utan konstaterar bara att den här sjukdomen inte ger flockimmunitet oavsett hur man får sina antikroppar.

Eventuell flockimmunitet mot covid är mycket kortlivad (månader) och lokal. Det upprätthålls bara av de som alldeles nyligen har vaccinerats eller varit sjuka.
Det är det jag säger. Flockimmunitet lär inte uppstå. Det har det aldrig gjort för några andra coronavirus som vi smittas av i genomsnitt vartannat år.

Däremot så kommer SCoV2 att mutera till en ofarligare variant med tiden på liknande sätt som de andra HCoV:s troligtvis gjort. Det man ser är att den utvecklingen verkar vara långsammare än vad man trott mycket p.g.a. virusets karaktär av att vara mest smittsamt i den pre-/asymtomatiska fasen.

VI har dock nu möjligt att eliminera eller kraftig minska konsekvenserna under tiden med hjälp av vacciner. Frågar du mig kommer vi att få se varianter som både rundar naturlig immunitet och vaccinerade med tiden. Förhoppningsvis så är SCoV2 mindre skadligt och farligt då.

Men man vet aldrig med den kraftiga smittspridningen och stora grupper ovaccinerade framförallt i hela regioner som i tredje världen och i en del i-länder som Brasilien och USA.

I USA kommer det vara speciellt intressant att följa utvecklingen då det skiljer sig rejält mellan delstaterna med vaccinationsviljan. Den verkar också vara analog med viljan att ta sjukdomen på allvar och skydda sig.

Jag är orolig för USA och därmed också över att vi trots allt får utbrott av mycket smittsamma varianter som också är farliga och att vi kommer att se genombrottsinfektioner även här och i andra länder.

Jag rekommenderar även denna serie på HBO för dem som har tillgång till det. Mycket välgjord dokumentär:
Vitals: A True Human Story skildrar en grupp covid-19-patienters och deras familjers upplevelser under de svåraste månaderna på Parc Taulí-sjukhuset i Sabadell. Det är en berättelse om kamp, solidaritet och livet.
https://se.hbonordic.com/series/vitals-a-true-human-story/725c5bb8-e67b-4731-a878-f616fd3641a6

Förstår inte riktigt vad du har emot femtioplussare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in