Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Dödsfall, ja. Jag pratar inte om huruvida vaccinet fungerar, utan konstaterar bara att den här sjukdomen inte ger flockimmunitet oavsett hur man får sina antikroppar.
Eventuell flockimmunitet mot covid är mycket kortlivad (månader) och lokal. Det upprätthålls bara av de som alldeles nyligen har vaccinerats eller varit sjuka.
Det är det jag säger. Flockimmunitet lär inte uppstå. Det har det aldrig gjort för några andra coronavirus som vi smittas av i genomsnitt vartannat år.
Däremot så kommer SCoV2 att mutera till en ofarligare variant med tiden på liknande sätt som de andra HCoV:s troligtvis gjort. Det man ser är att den utvecklingen verkar vara långsammare än vad man trott mycket p.g.a. virusets karaktär av att vara mest smittsamt i den pre-/asymtomatiska fasen.
VI har dock nu möjligt att eliminera eller kraftig minska konsekvenserna under tiden med hjälp av vacciner. Frågar du mig kommer vi att få se varianter som både rundar naturlig immunitet och vaccinerade med tiden. Förhoppningsvis så är SCoV2 mindre skadligt och farligt då.
Men man vet aldrig med den kraftiga smittspridningen och stora grupper ovaccinerade framförallt i hela regioner som i tredje världen och i en del i-länder som Brasilien och USA.
I USA kommer det vara speciellt intressant att följa utvecklingen då det skiljer sig rejält mellan delstaterna med vaccinationsviljan. Den verkar också vara analog med viljan att ta sjukdomen på allvar och skydda sig.
Jag är orolig för USA och därmed också över att vi trots allt får utbrott av mycket smittsamma varianter som också är farliga och att vi kommer att se genombrottsinfektioner även här och i andra länder.
Jag rekommenderar även denna serie på HBO för dem som har tillgång till det. Mycket välgjord dokumentär:
Vitals: A True Human Story skildrar en grupp covid-19-patienters och deras familjers upplevelser under de svåraste månaderna på Parc Taulí-sjukhuset i Sabadell. Det är en berättelse om kamp, solidaritet och livet.
https://se.hbonordic.com/series/vitals-a-true-human-story/725c5bb8-e67b-4731-a878-f616fd3641a6
Förstår inte riktigt vad du har emot femtioplussare.