• 9
  • 10
2021-06-28, 10:45
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu var du rolig va, ironi lyser rätt igenom.
Jag har aldrig i hela mitt liv haft ett sådant här lån. Fantastiskt med dömande människor med noll koll.
Dessutom läste du aldrig min tråd, där jag tog upp det samt att jag aldrig fick sms lån.

Noll koll sade du? Du som snyltat på oss andra genom skuldsanering ska nu söka nya lån och snart nog söka skuldsanering igen tänkte du??
Skärp dig för fan och ta det lite lugnt med lånekarusellen.. klart som fan alla har papper på att du inte klarat av dina tidigare skulder,att tro något annat bevisar bara hur naiv du är.
Citera
2021-08-01, 20:32
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag har fått skuldsanering nu (brev och betalningsplan kom i veckan) och jag ska betala strax under 14k i månaden till och med mars 2026. Betalningsfria månader juni och december.

Ska efter skuldsanering ta ett lån på 250k för att köpa ny bil. Jag taxerar 455k om året. Det ska bli intressant att se om någon vill bevilja mig 250k i lån efter min skuldsanering är avslutad i mars 2026.

Jag håller med dig. Personer som haft skuldsanering i fem år och ansöker om ett lån och har fast jobb och fast inkomst är en väldigt säker person att låna ut pengar till. Man har liksom lärt sig en läxa.
Citera
2021-08-01, 21:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag tänkte berätta lite hur det gick för mig och kanske hjälper det för någon annan i denna djungeln. Lämna gärna egna erfarenheter, ni som har haft skuldsanering och tagit lån. Är nyfiken, hur ni tänker!

Du är inte speciellt betrodd, trots att du har skött dig i 5 år.
Jag har med andra ord inga skulder, har jobbat i flera år på samma jobb.
Dessutom är min hyra extrem låg och jag saknar nästan princip utgifter som ensamstående. Jag kan fyrdubbla inbetalningen som dom har som lägst att betala varje månad.

Nu kanske det är svårt för många att tro, då många är dömande men vi som gått igenom ett helvete med skuldsanering lär, var dom allra säkraste att låna ut då vi inte vill sitta i den rävsaxen igen. Det är säkert någon som åker dit igen men jag har svårt att tror att inte 90% sköter sig.

Jag fick 5-6 stor lån med hjälp av en UC koll hos Lendo som har upp till 28 banker men inte nära max belopp och till väldig hög ränta.

Helt obegripligt, att flera av storbankerna, nekade mig. När dom skriver endast 100.000 i lön, 18 år, Svensk medborgare typ.
Om nu lönen var ett problem, varför skriver man inte för att låna detta belopp så krävs den här typen av inkomst med mera? Det är bara onödigt att ta UC koll för att sedan bli nekad och tydligen så gillar inte banker att man har flera UC koll.

Hos min bank fick jag bara ett kreditlån, trots 21 år i banken. Hade jag inte fått det så hade jag bytt bank direkt och jag vill egentligen fortfarande göra det då dom verkar inte tro på mig men jag vill inte köra ännu mer UC.

Jag testade också på smålån som kör utan UC.
Företag som använde sig av Bisnode nekade mig
Företag som använde sig av Creditsafe nekade mig

Helt fantastisk en helt clean person, inte ens kan få smålån ens men lån på flera hundratusen kan jag få. Inte heller har jag märkt att dessa smslån, betalar ut direkt, trots mängder reklam för det.
Direkt betalning verkar sker endast på vardagar under deras öppetider.

Hade jag haft pengar så hade jag öppnat eget låneföretag för jag undrar, hur helvete dom tänker när inte ens helt clean person inte kan få låna pengar till normal ränta och till deras maxtak.

400.000-600.000 är inte mycket pengar med tanke på vad jag ska göra och det fick jag inte lån på.
Slå man ut det på 12 år dessutom så får man betala ca 4000-6000kr i månad.
Har man en lön på ca 19 tusen kronor och utgifter på 6000kr. Så har jag 13.000 kr kvar.
Detta nekar dom alltså för att dom är rädda att jag inte ha råd då lär dom tappa många kunder.

Sjukt jävla besviken är jag och lite förbannad samt att dom flesta verkar vara krångliga.
En bank krävde in kompletterade uppgifter, trots att dom har redan godkänt att dom var villiga att låna ut till mig. Jag förstår inte, om dom är osäkra att jag har jobb, så varför säger dom först ja efter UC koll, kommer dom neka nu tro i efterhand. Dessutom kan dom ju bara ringa in till skattemyndigheten, förstår inte varför allt ska vara så krångligt. Sen ville dom har foto med id och ansikte, är bankid helt plötsligt opålitligt.

En annan sak eftersom jag aldrig i hela mitt liv tidigare tagit lån. Räntan verkar inte stämma heller på någon av kreditföretagen.
Jag har en ansökan på ett stor lån som jag ännu inte har fått. Deras ränte sats är ca 11% och för mig är det ex 400.000 så ca 44 tusen kronor extra. Men nej, så är det verkligen inte på detta lån så får jag i slutändan på betala ca 200.000 extra. Helt obegripligt.
Detta är då på 12år som inte 44 tusen räcker utan jag ska betala 4 dubbelt i bara ränta, det betyder 3 år betalningar med bara ränta.
Hur tänker ni på detta, är det rimligt av bankerna att så mycket extra betalt av folk?

Av vilken anledning ska du skuldsätta dig igen?
Vad är tanken med lånet? Varför inte spara ihop pengar i stället med tanke på att du knappt har några utgifter som du skriver?
Citera
2021-08-01, 22:06
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Det finns gudskelov (och det utdöms alltför sällan) näringsförbud i det här landet. Efter skuldsanering borde fan låneförbud råda.

Bara påhittet "skuldsanering"... minns lånemunkarna i Blackadder; "REpayment or REvenge..."
Citera
2021-08-02, 09:48
Medlem
Duerfs avatar
Skuldsanering innebär ju att de tidigare låntagarna har fått skriva av stora delar av sina lån till dig tidigare. De har helt enkelt förlorat pengar på att göra affärer med dig. Jag kan förstå att du tycker att du har gjort rätt för dig, men för dem innebär det en stor risk att låna ut mer pengar till dig.
Citera
2021-08-02, 10:40
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag har fått skuldsanering nu (brev och betalningsplan kom i veckan) och jag ska betala strax under 14k i månaden till och med mars 2026. Betalningsfria månader juni och december.

Ska efter skuldsanering ta ett lån på 250k för att köpa ny bil. Jag taxerar 455k om året. Det ska bli intressant att se om någon vill bevilja mig 250k i lån efter min skuldsanering är avslutad i mars 2026.

Jag håller med dig. Personer som haft skuldsanering i fem år och ansöker om ett lån och har fast jobb och fast inkomst är en väldigt säker person att låna ut pengar till. Man har liksom lärt sig en läxa.

Det är lite som att påstå att någon som precis kommit ut från rehab kan ta sig en fix utan att bli missbrukare igen.
Citera
2021-08-03, 08:31
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Det är lite som att påstå att någon som precis kommit ut från rehab kan ta sig en fix utan att bli missbrukare igen.

Man kan inte dra alla över samma kam. Finns tusen orsaker till varför man fått skuldsanering. Behöver inte alltid handla om att man tagit konsumtionslån. Kan även handla om skilsmässor, företag som gått i konkurs etc.

En del får återfall och en del inte efter avslutad sanering. Jag ser skuldsaneringen som en rehab och kommer aldrig göra om det misstag jag gjort. Samtidigt så kanske en annan kvot faller för lockelsen och hamnar i skiten igen.

Citat:
En knapp tiondel återskuldsatte sig under eller efter skuldsanering, vilket visade att skuldsaneringen fungerande väl, många blev hjälpta och få återskuldsatte sig.

https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Senast redigerad av Mittpunkt 2021-08-03 kl. 09:16.
Citera
2021-08-03, 12:24
Medlem
skruvad-typs avatar
Det är ingen mänsklig rättighet att få lån.

Hört talas om ordet spara? Du har ju alla förutsättningar till att spara ihop till det du vill köpa, du är ung, har en fast inkomst och en låg hyra.

Fast uppenbarligen sitter du och bölar över att du inte får lån när du tidigare fått skuldsanering, generation EGO och vill ha NUUUU!
Citera
2021-08-04, 01:44
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Skuldsanering innebär ju att de tidigare låntagarna har fått skriva av stora delar av sina lån till dig tidigare. De har helt enkelt förlorat pengar på att göra affärer med dig. Jag kan förstå att du tycker att du har gjort rätt för dig, men för dem innebär det en stor risk att låna ut mer pengar till dig.
Helt otroligt att folk inte förstår det här bättre.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in