• 1
  • 2
2021-05-24, 16:27
Medlem
Jag tänkte berätta lite hur det gick för mig och kanske hjälper det för någon annan i denna djungeln. Lämna gärna egna erfarenheter, ni som har haft skuldsanering och tagit lån. Är nyfiken, hur ni tänker!

Du är inte speciellt betrodd, trots att du har skött dig i 5 år.
Jag har med andra ord inga skulder, har jobbat i flera år på samma jobb.
Dessutom är min hyra extrem låg och jag saknar nästan princip utgifter som ensamstående. Jag kan fyrdubbla inbetalningen som dom har som lägst att betala varje månad.

Nu kanske det är svårt för många att tro, då många är dömande men vi som gått igenom ett helvete med skuldsanering lär, var dom allra säkraste att låna ut då vi inte vill sitta i den rävsaxen igen. Det är säkert någon som åker dit igen men jag har svårt att tror att inte 90% sköter sig.

Jag fick 5-6 stor lån med hjälp av en UC koll hos Lendo som har upp till 28 banker men inte nära max belopp och till väldig hög ränta.

Helt obegripligt, att flera av storbankerna, nekade mig. När dom skriver endast 100.000 i lön, 18 år, Svensk medborgare typ.
Om nu lönen var ett problem, varför skriver man inte för att låna detta belopp så krävs den här typen av inkomst med mera? Det är bara onödigt att ta UC koll för att sedan bli nekad och tydligen så gillar inte banker att man har flera UC koll.

Hos min bank fick jag bara ett kreditlån, trots 21 år i banken. Hade jag inte fått det så hade jag bytt bank direkt och jag vill egentligen fortfarande göra det då dom verkar inte tro på mig men jag vill inte köra ännu mer UC.

Jag testade också på smålån som kör utan UC.
Företag som använde sig av Bisnode nekade mig
Företag som använde sig av Creditsafe nekade mig

Helt fantastisk en helt clean person, inte ens kan få smålån ens men lån på flera hundratusen kan jag få. Inte heller har jag märkt att dessa smslån, betalar ut direkt, trots mängder reklam för det.
Direkt betalning verkar sker endast på vardagar under deras öppetider.

Hade jag haft pengar så hade jag öppnat eget låneföretag för jag undrar, hur helvete dom tänker när inte ens helt clean person inte kan få låna pengar till normal ränta och till deras maxtak.

400.000-600.000 är inte mycket pengar med tanke på vad jag ska göra och det fick jag inte lån på.
Slå man ut det på 12 år dessutom så får man betala ca 4000-6000kr i månad.
Har man en lön på ca 19 tusen kronor och utgifter på 6000kr. Så har jag 13.000 kr kvar.
Detta nekar dom alltså för att dom är rädda att jag inte ha råd då lär dom tappa många kunder.

Sjukt jävla besviken är jag och lite förbannad samt att dom flesta verkar vara krångliga.
En bank krävde in kompletterade uppgifter, trots att dom har redan godkänt att dom var villiga att låna ut till mig. Jag förstår inte, om dom är osäkra att jag har jobb, så varför säger dom först ja efter UC koll, kommer dom neka nu tro i efterhand. Dessutom kan dom ju bara ringa in till skattemyndigheten, förstår inte varför allt ska vara så krångligt. Sen ville dom har foto med id och ansikte, är bankid helt plötsligt opålitligt.

En annan sak eftersom jag aldrig i hela mitt liv tidigare tagit lån. Räntan verkar inte stämma heller på någon av kreditföretagen.
Jag har en ansökan på ett stor lån som jag ännu inte har fått. Deras ränte sats är ca 11% och för mig är det ex 400.000 så ca 44 tusen kronor extra. Men nej, så är det verkligen inte på detta lån så får jag i slutändan på betala ca 200.000 extra. Helt obegripligt.
Detta är då på 12år som inte 44 tusen räcker utan jag ska betala 4 dubbelt i bara ränta, det betyder 3 år betalningar med bara ränta.
Hur tänker ni på detta, är det rimligt av bankerna att så mycket extra betalt av folk?
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2021-05-24 kl. 16:29.
Citera
2021-05-24, 16:29
Avstängd
Självklart ska du ha lån. Du visade ju hur bra du var sist du hade ett, du fick ju skuldsanering osv.

Det är bara att pumpa på med SMS-lån, vad kan gå fel liksom?
Citera
2021-05-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Självklart ska du ha lån. Du visade ju hur bra du var sist du hade ett, du fick ju skuldsanering osv.

Det är bara att pumpa på med SMS-lån, vad kan gå fel liksom?

Nu var du rolig va, ironi lyser rätt igenom.
Jag har aldrig i hela mitt liv haft ett sådant här lån. Fantastiskt med dömande människor med noll koll.
Dessutom läste du aldrig min tråd, där jag tog upp det samt att jag aldrig fick sms lån.
Citera
2021-05-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag tänkte berätta lite hur det gick för mig och kanske hjälper det för någon annan i denna djungeln. Lämna gärna egna erfarenheter, ni som har haft skuldsanering och tagit lån. Är nyfiken, hur ni tänker!

Du är inte speciellt betrodd, trots att du har skött dig i 5 år.
Jag har med andra ord inga skulder, har jobbat i flera år på samma jobb.
Dessutom är min hyra extrem låg och jag saknar nästan princip utgifter som ensamstående. Jag kan fyrdubbla inbetalningen som dom har som lägst att betala varje månad.

Nu kanske det är svårt för många att tro, då många är dömande men vi som gått igenom ett helvete med skuldsanering lär, var dom allra säkraste att låna ut då vi inte vill sitta i den rävsaxen igen. Det är säkert någon som åker dit igen men jag har svårt att tror att inte 90% sköter sig.

Jag fick 5-6 stor lån med hjälp av en UC koll hos Lendo som har upp till 28 banker men inte nära max belopp och till väldig hög ränta.

Helt obegripligt, att flera av storbankerna, nekade mig. När dom skriver endast 100.000 i lön, 18 år, Svensk medborgare typ.
Om nu lönen var ett problem, varför skriver man inte för att låna detta belopp så krävs den här typen av inkomst med mera? Det är bara onödigt att ta UC koll för att sedan bli nekad och tydligen så gillar inte banker att man har flera UC koll.

Hos min bank fick jag bara ett kreditlån, trots 21 år i banken. Hade jag inte fått det så hade jag bytt bank direkt och jag vill egentligen fortfarande göra det då dom verkar inte tro på mig men jag vill inte köra ännu mer UC.

Jag testade också på smålån som kör utan UC.
Företag som använde sig av Bisnode nekade mig
Företag som använde sig av Creditsafe nekade mig

Helt fantastisk en helt clean person, inte ens kan få smålån ens men lån på flera hundratusen kan jag få. Inte heller har jag märkt att dessa smslån, betalar ut direkt, trots mängder reklam för det.
Direkt betalning verkar sker endast på vardagar under deras öppetider.

Hade jag haft pengar så hade jag öppnat eget låneföretag för jag undrar, hur helvete dom tänker när inte ens helt clean person inte kan få låna pengar till normal ränta och till deras maxtak.

400.000-600.000 är inte mycket pengar med tanke på vad jag ska göra och det fick jag inte lån på.
Har man en lön på ca 19 tusen kronor och utgifter på 6000kr. Så har jag 13.000 kr kvar.
Detta nekar dom alltså för att dom är rädda att jag inte ha råd då lär dom tappa många kunder.

Sjukt jävla besviken är jag och lite förbannad samt att dom flesta verkar vara krångliga.
En bank krävde in kompletterade uppgifter, trots att dom har redan godkänt att dom var villiga att låna ut till mig. Jag förstår inte, om dom är osäkra att jag har jobb, så varför säger dom först ja efter UC koll, kommer dom neka nu tro i efterhand. Dessutom kan dom ju bara ringa in till skattemyndigheten, förstår inte varför allt ska vara så krångligt. Sen ville dom har foto med id och ansikte, är bankid helt plötsligt opålitligt.

En annan sak eftersom jag aldrig i hela mitt liv tidigare tagit lån. Räntan verkar inte stämma heller på någon av kreditföretagen.
Jag har en ansökan på ett stor lån som jag ännu inte har fått. Deras ränte sats är ca 11% och för mig är det ex 400.000 så ca 44 tusen kronor extra. Men nej, så är det verkligen inte på detta lån så får jag i slutändan på betala ca 200.000 extra. Helt obegripligt.
Detta är då på 12år som inte 44 tusen räcker utan jag ska betala 4 dubbelt i bara ränta, det betyder 3 år betalningar med bara ränta.
Hur tänker ni på detta, är det rimligt av bankerna att så mycket extra betalt av folk?
Ja. Du utstrålar hög risk för utlåningsinstituten. Dessvärre.
Citera
2021-05-24, 16:32
Avstängd
Citat:
Nu var du rolig va, ironi lyser rätt igenom.
Jag har aldrig i hela mitt liv haft ett sådant här lån. Fantastiskt med dömande människor med noll koll.
Dessutom läste du aldrig min tråd, där jag tog upp det samt att jag aldrig fick sms lån.

Jag erkänner, jag läste bara hälften av TS. Sen så insåg jag att du var en typisk lånetorsk, som aldrig någonsin kommer att klara din ekonomi själv. Lycka till!

PS. Ta inte fler lån. Lev på det du har.
Citera
2021-05-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Ja. Du utstrålar hög risk för utlåningsinstituten. Dessvärre.

Jaså, berätta?
Citera
2021-05-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jag erkänner, jag läste bara hälften av TS. Sen så insåg jag att du var en typisk lånetorsk, som aldrig någonsin kommer att klara din ekonomi själv. Lycka till!

PS. Ta inte fler lån. Lev på det du har.

Jaså, berätta på vilket sätt jag är låne torsk?

Det är inget som betyder det i mitt inlägg. Bara för jag vill ha ett stort lån så betyder det att jag är lånetorsk, make no sense.
Så en person som söker lån för första gången är låne torsk, du är rolig du.

Har ännu inget lån, heller. Hoppas på det stora lånet där jag kommer betala 10.000 kr i månad, 3 dubbelt än vad jag egentligen ska betala så du är helt ute och cyklar.
Citera
2021-05-24, 16:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
vi som gått igenom ett helvete med skuldsanering lär, var dom allra säkraste att låna ut då vi inte vill sitta i den rävsaxen igen. Det är säkert någon som åker dit igen men jag har svårt att tror att inte 90% sköter sig.

Om inte detta har kartlagts systematisk kan du mycket väl ha fel och att det är precis tvärtom. Det kanske till hög grad är genetiskt tex.
Citera
2021-05-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om inte detta har kartlagts systematisk kan du mycket väl ha fel och att det är precis tvärtom. Det kanske till hög grad är genetiskt tex.

Visst kan det vara tvärtom och dom kanske sitter på någon hemlig research på detta men det är så svårt och tänka mig att folk verkligen vill leva så.
Men visst, det finns självklart folk som aldrig lär sig någon läxa.

Sen tycker jag att man borde vara fair när någon har hamnat på noll igen och behandla dom som vem som helst.

Lån har ju princip alla människor i Sverige.
Bil lån
Hus lån
Csn lån
osv

Så lån är något man får leva med. Men någon som är helt utan lån med fast jobb, borde ju vara jävligt säkert i mina ögon.
Citera
2021-05-24, 17:20
Medlem
Citat:

"Jag kan fyrdubbla inbetalningen som dom har som lägst att betala varje månad."

"400.000-600.000 är inte mycket pengar med tanke på vad jag ska göra och det fick jag inte lån på.
Har man en lön på ca 19 tusen kronor och utgifter på 6000kr. Så har jag 13.000 kr kvar."

__________________________________________________ __________________________

Ta inget lån, du kan inte räkna
Citera
2021-05-24, 17:44
Medlem
Citat:
11% är den årliga nominella räntan.
Citera
2021-05-24, 17:48
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Jaså, berätta?

1. Din lön är låg.
2. Du vill låna för stora belopp.
3. Du förstår inte ränta
4. Du verkar ha 0 förståelse för hur lån fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in