2021-08-01, 09:32
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det som talar till fördel för Harde är att enkla beräkningar och modeller ofta hamnar ganska nära sanningen, medan avancerade modeller kan ha parametrar som är svåra att ställa in, och integraler i beräkningarna som skjuter i höjden med fel parametrar.

Var det inte Happer som kom fram till samma sak?
Citera
2021-08-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Ja, när det gällde forcing av dubblad CO2 i en molnfri atmosfär har jag för mig att Happers resultat på 5,5 W/m² var samma som vad Harde hade funnit.

Tabell 8:
https://ibb.co/jWfTzHK

Vid nominellt molntäcke ger Hardes modell 3,77 W/m² och bekräftar därmed Myhres resultat som används av IPCC.

Det finns alltså mycket som tyder på att Hardes modell stämmer väl överens med verkligheten. Och då bör ju klimatkänsligheten ligga runt 1 grad. Kanske så lågt som 0,7 grader.

Om jag minns rätt använde Lindzen observationer av naturen själv då han kom fram till 0,7 grader. Så det är inte en orimlig siffra.
Citera
2021-08-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Happer reproducerade i sin artikel som han la upp på arxiv modeller från 60-talet och kom inte oväntat fram till nästan exakt samma svar. Läser du bara abstract eller vad han säger i presentationer låter det annorlunda, men hans slutsats i artikeln var en klimatkänslighet:
Citat:
For the case of fixed absolute humidity, the surface warms by 1.4 K which agrees
very well with other work as shown in Table 5. The surface warming increases significantly
for the case of water feedback assuming fixed relative humidity. Our result of 2.3 K is within
0.1 K of values obtained by two other groups as well as a separate calculation where we used
the Manabe water vapor profile given by
Aningen lägre än moderna modeller kommer fram till, men så var det som sagt en primitiv modell där moln etc ignorerades.
https://arxiv.org/abs/2006.03098
Citera
2021-08-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Happer reproducerade i sin artikel som han la upp på arxiv modeller från 60-talet och kom inte oväntat fram till nästan exakt samma svar. Läser du bara abstract eller vad han säger i presentationer låter det annorlunda, men hans slutsats i artikeln var en klimatkänslighet:

Citat:
For the case of fixed absolute humidity, the surface warms by 1.4 K which agrees
very well with other work as shown in Table 5. The surface warming increases significantly
for the case of water feedback assuming fixed relative humidity. Our result of 2.3 K is within
0.1 K of values obtained by two other groups as well as a separate calculation where we used
the Manabe water vapor profile given by

Aningen lägre än moderna modeller kommer fram till, men så var det som sagt en primitiv modell där moln etc ignorerades.
https://arxiv.org/abs/2006.03098

Harde fick med samma forcing 1,8K av CO2, resp 2,8K med luftfuktighet. Med ett molntäcke på 66% sjönk känsligheten till 1,1 resp 1,2K.
Citera
2021-08-01, 12:05
Medlem
Citat:
Harde fick med samma forcing 1,8K av CO2, resp 2,8K med luftfuktighet. Med ett molntäcke på 66% sjönk känsligheten till 1,1 resp 1,2K.
Eftersom Harde inte gör någon seriös hantering av moln så är det senare resultatet meningslöst.
Citera
2021-08-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Koldioxidhalten har ökat och vi med resten av Jorden har anpassat oss.

Dagens åkrar ser inte ut som de åkrar där jag band kärvar på 1940-talet. Vissa arter har slagits ut av förändringen, vissa har klarat sig genom anpassning. Det som slagits ut får vi inte tillbaka men om vi sänker koldioxidhalten riskerar vi att slå ut även det som anpassat sig till dagens nivå.

Om jag har blivit dummare är naturligtvis svårt att säga. Mitt minne är inte vad det varit men jag tvivlar på att det beror på höjd koldioxidhalt. Och visst stöter jag ibland på dumma människor men det gjorde jag redan som barn. Jag har svårt att tro att mina medmänniskor har blivit dummare.

När jag var barn hörde jag talas om fruktansvärda naturkatastrofer. Som barn bodde jag i Värnamo där Lagan svämmade över. I dag får jag se katastrofer direkt på TV men också försök att avvärja en del skador. Det var inte bättre förr.

Vi är på väg från en svältreglerad värld med en miljard människor mot en välmågereglerad värld med elva miljarder människor. Hittills har det inneburit så stora förbättringar att knappast någon på allvar önskar sig en återgång.

Jag kan inte se någon fördel med en återgång till förindustriell koldioxidhalt. Vi har nu en mycket bättre värld med högre koldioxidhalt. Mycket har redan anpassat sig till denna högre halt.Det kan vara lämpligt att hålla nuvarande halt ungefär konstant så att vi får en fortsatt anpassning till den nivån.

Vi bör alltså hålla koldioxidhalten konstant vid 400 - 500 ppm.

Jag tror inte vi har ett ekosystem som anpassat sig till dagens nivåer, utan är under anpassning. Det är för tidigt att säga vad 400-500 ppm ger oss för värld.

Den artrikedom som fanns i det äldre kulturlandskapet är ju inte naturlig, utan en mängd arter gynnades av avskogning, ängsmarker och annat.

Växtförädling och avancerade jordbruksmetoder höjer avkastningen i jordbruket, men det sker på bekostnad av den artrikedom det gamla kulturlandskapet befrämjade. Som i sig inte var naturlig. Hur stor andel av dagens skördar som beror på CO2 ökning är ju svårt att säga då växtförädlingen skett under förhöjda värden. Men allt är sannerligen inte CO2!

Hur vi än gör, har jag svårt att se att vi är i balans med det naturliga. Men det vi skapar kan ju vara ohållbart eller mera stabilt.

Det är dock så många parametrar inblandade i förändring, dagens ensidiga rapportering där klimatet tas fram som förklaring till allt är inte särskilt vetenskaplig. Att vi har problem med översvämningar beror ju mycket på hur marken kan hantera dagvattnet. Ju mer vi dikar ur, ytbelägger och har oss, ju sämre hanterar marken dagvattnet.

Jag minns hur åkrar ofta var översvämmade, ibland åkte vi skridskor där på vintern. Idag är åkrar och vallar i drift nästan alltid dränerade. De vattenmassorna hamnar direkt i floden som snabbt stiger. Samtidigt torde ju grundvattnet få mindre påfyllning.

Så det är inte nödvändigtvis så att skyfallen eller torkan är problemet. Men den moderna markanvändningen ger oss problem att grunna på.
Citera
2021-08-01, 12:23
Medlem
Citat:
Eftersom Harde inte gör någon seriös hantering av moln så är det senare resultatet meningslöst.

Kanske. Men ändå intressant att han i slutänden, med alla faktorer medräknade, får 0,7K, samma resultat som denna:
https://www.researchgate.net/publication/227314777_On_the_observational_determination_of_cl imate_sensitivity_and_its_implications

"the climate sensitivity for a doubling of
CO2 is estimated to be 0.7K (with the confidence interval 0.5K - 1.3K at 99% levels). This observational result shows that model sensitivities indicated by the IPCC AR4 are likely greater than the possibilities estimated from the observations."

"We again find that the
outgoing radiation resulting from SST fluctuations exceeds the zero-
feedback response thus implying negative feedback. In contrast to
this, the calculated TOA outgoing radiation fluxes from 11 atmos-
pheric models forced by the observed SST are less than the zero-
feedback response, consistent with the positive feedbacks that
characterize these models. The results imply that the models are
exaggerating climate sensitivity."

Så Hardes modell kanske ändå hamnar närmare verkligheten än de mer avancerade modeller som nämns i Lindzens artikel. Trots sin enkelhet?
Citera
2021-08-01, 13:43
Medlem
Citat:
Kanske. Men ändå intressant att han i slutänden, med alla faktorer medräknade, får 0,7K, samma resultat som denna:
Det finns hundratals artiklar om klimatkänslighet publicerade. Varför är det så intressant att du lyckas lokalisera två extremer som går emot all annan känd kunskap? Ville jag hitta två artiklar som sa att klimatkänsligheten var över 5 grader skulle inte det heller vara svårt att hitta.

Här har du en betydligt bredare sammanställning som försöker sammanställa olika metoder att skatta klimatkänsligheten:
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2019RG000678
Notera hur de ändå får ett stort osäkerhetsintervall inte en exakt siffra.
Citera
2021-08-01, 14:00
Medlem
Citat:
Notera hur de ändå får ett stort osäkerhetsintervall inte en exakt siffra.

Kanske beror det breda intervallet på att de inte tagit med förändringar i sol/molnighet i ekvationen?

Jag har inte påstått det går att få en exakt siffra. Det blir väl alltid ett osäkerhetsintervall beroende på de ingående värdenas osäkerhet och så vidare.
Citera
2021-08-01, 14:20
Medlem
Citat:
Kanske beror det breda intervallet på att de inte tagit med förändringar i sol/molnighet i ekvationen?
Suck! Hade du minsta koll på ämnet skulle du förstå hur svårt det är att få detaljerad kunskap om moln och att det är just dessa som är den största orsaken till att man får så stor osäkerhet.
Citera
2021-08-01, 14:21
Medlem
Citat:
Suck! Hade du minsta koll på ämnet skulle du förstå hur svårt det är att få detaljerad kunskap om moln och att det är just dessa som är den största orsaken till att man får så stor osäkerhet.

Senaste studie av ämnet tyder f.ö. än en gång på att moln ger positiv återkoppling:
https://www.pnas.org/content/118/30/e2026290118
Citera
2021-08-01, 14:55
Medlem
lasternassummas avatar
Först lite kort om CMIP6

CMIP6: the next generation of climate models explained
https://www.carbonbrief.org/cmip6-the-next-generation-of-climate-models-explained

Sedan lite kort om dom "tidiga" resultat från CMIP6 som presenterats.
Comparison of CMIP6 Historical Climate Simulations and Future Projected Warming to an Empirical Model of Global Climate
"The CMIP6 multi-model ensemble exhibits considerably larger values of ECS (median 3.74°C; range of 2.19-5.65°C)."
Lite approximativ aritmetik baserad på data:
– Med nuvarande utsläpp "passeras" 1,5°-målet om 23 år (2044).
– Med nuvarande utsläpp "passeras" 2,0°-målet om ytterligare 48 år (2092).
Chansen att klara 1,5°-målet är mindre än 50% med mer utsläpp än enligt scenariot SSP1-1.9.
Chansen att klara 2°-målet är mindre än 50% med mer utsläpp än enligt scenariot SSP1-2.6.

https://esd.copernicus.org/preprints/esd-2020-67/esd-2020-67.pdf
Även om EU och USA skulle lyckas halvera utsläppen av koldioxid inom 20 år, hur stor är chansen att mänskligheten kan nå en halvering globalt inom 20 år? Kommer en minskad användning av fossila bränslen i Europa och USA, om det blir så, att leda till en ökad användning i resten av världen? Är det möjligt att minska användningen av olja och kol globalt utan att involvera producenterna?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in