Esb:s ögonbesvär torde vara grå starr vilket är en grumling av ögonlinsen orsakat av att linsens celler dör vilket hindrar ljuset att nå näthinnan. Den gängse behandlingen är att linsens celler avlägsnas och ersätts av en syntetisk lins. Med en syntetisk lins ökar ljusgenomsläppet och färgdistorsionen minskar jämfört med en naturlig lins. En person med syntetisk lins har därför ofta (90% av behandlade) ett betydligt bättre mörkerseende än en person med naturlig lins.
Jag vet just ingenting om området. Esbjörn opererades för över tio år sedan. Vet du om resultaten var lika fina på den tiden?
Vilken fröjd det var att få läsa er konversation så här på morgonen. Två debattörer som i den här infekterade "husaffärsdebatten" bryter upp den här kompakta ignoransen som förhärskat tråden så länge. En ignorans som gått ut på att bara se det juridiska i den aspekten att Esbjörns namnteckning på Ebbas "kontrakt" är vad som gäller - punkt slut, och sen ska inget gälla om vad som tilldrog sig innan Esbjörn plitade ner sitt namn där X-Ebba pockande pekade.
Ja antingen kör man på så att man börjar från 0 från och med underskriftens tillkomst och så följer man strikt de juridiska reglerna för hur en husaffär går till å det är ju den enkla vägen å följa. Varför man gör så finns såklart flera orsaker till och en är lika såklart att man är verkligt juridiskt kunnig på fastighetsaffärer å ser sig närmast skyldig att upprätthålla de regler som gäller för hur husaffärer ska gå till så därför blir närmast Ebba som person en bisak i frågan men en bisak som ska ha rätt från punkt 0.
Sen finns det de som vill ge Ebba rätt från punkt 0 av rent politiska skäl och för det behövs ingen närmare utveckling i ämnet utan alla vet vad det handlar om %.
Ja å vänner, grannar, familj o släkt + arbetskollegor både politiskt och religiöst (väl) som nog också vill släppa fritt fram från punkt 0 eller X som symboliserar var tryckpunkten från Ebbas fulpekarfinger landade på kontraktspapperet den där ödesdigra sena eftermiddag då Esbjörn greppade Ebbas penna och närmade den mot Ebbas pekfingernagel.
Ja å så finns det dom som ser varför saken är av annan natur än den rent juridiska efter punkt 0 och därför också i stort låter den saken ha sin gång till dit det hör hemma nämligen i den stundande rättegångens huvudförhandling 25 - 27 oktober. Så istället för det strikt juridiska så går då dessa människorna som de två jag citerar och jag själv å tittar på vad som tilldrog sig och hände före punkt 0 och se det är det som är det intressanta i denna Ebbas "husaffär". Det är här de som vill hålla sig efter punkt 0 får det svårt ja de går såklart bet på uppgiften att rättfärdiga en efter punkt 0 hållning.
Det är så uppenbart vad som har tagit plats i det här dramat så det är mycket svårt att fatta att Ebba fortfarande förmår hålla masken. Hur ända in i helvete långt ska hon gå och fortfarande klara av å se folk i ögonen? Någon gång måste det ju ta stopp och att hon till slut faller ihop i gråt och hennes religiösa vänner får be för henne med handpåläggning å tungotal. Ja för alla ser ju vad hon har gjort för fuling <---- märk ordet väl....nästan så det skulle kunna vara okey med en fuling va?!
Gubben har under 20 års tid lyckats freda sitt hus, som var ämnat gå i släkten, mot hugade husköpare av alla de sorter ända tills Ful-Ebba dök upp och ja klarade av det som ingen av hennes föregångare som sneglat på Esbjörns hus hade lyckats med, få Esbjörns namnteckningen på ett "kontrakt"!
Klart att det konststycket krävde något utöver det vanliga för vad som gäller vid fastighetsaffärer - Det förstår ju ALLA! Det är det som är det intrikat intressanta och är något som inte bara avslöjar en Ful-Ebba man inte trodde fanns men också de som skyndsamt vill komma fram till punkt 0 å få börja därifrån....hellalulejaha
PS >top news< JB messade precis om att han läst i tråden om nån debatt som berörde Esbjörns läsförståelse. De fick lov att hålla på i två timmar för att han skulle förstå innebörden i allt vad information fullmaktspappret hade att ge. JB säger vidare att han fick ett intryck av att han hade kunnat få honom att i stort skriva på vilket papper som helst. Ja ni ser alla vem Ful-Ebba är och hon vet om det - inte bara att hon vet om det själv men hon börjar också såklart allt mer se att vi vet om att hon är FUL.
Riddaren Esbjörn har tydligen fredat sin borg i många år, långt innan den blev hans enligt arvskiftet.
Hans rostiga bilar som hade sjunkit ner i jorden tyder på att hans intresse för rucklet inte har varit översvallande.
Binninge är inget sanningsvittne utan kommer med lögner och påhitt och har gjort så sedan han blev inblandad.
Det har jag förvisso aldrig påstått. Hyreskontraktet i Västerås skrev han väl på för 45 år sedan eller något i den stilen. Och när han ärvde lägenheten i Uppsala minns jag inte. Men vem vet, då kanske han hade hjälp av Matz. Han verkar ju som en hyvens prick som hjälper som farbror då och då.
Matz verkar verkligen vara en hyvens prick som går bakom ryggen på övriga släkten med avtal som inte tål att synas och registreras.
Står i polisrapporten från trädfällningen! så snacka inte skit din X - under 20 års tid har han fredat sitt hus från hugade spekulanter.
Å ge fan i å klipp sönder mina inlägg när du citerar - lägg åtminstone i SPOILER som jag alltid brukar göra utom just nu Å du vet varför - har inte ens läst resten....för du har ju en frisk åsna (jo jag följde den skruvade "debatten")
Enligt expressen var Esbjörn fullt medveten om trädfällningen.
– Vi var ett arbetslag som röjde för att man skulle kunna komma fram. Esbjörn var där och hälsade, han var fullt medveten om att vi röjde. Ebba var inne i huset, Esbjörn sa: ”Hon sitter uppe i sitt kontor”, säger en person som var på plats.
Från: https://www.expressen.se/dinapengar/...-jag-rattslos/
Det stora skillnade är - ett ingen person med anknytning till fastigheten har någonsin sagt ”den ska ju Matz ha”
Och Esbjörn ägde inte hela fastigheten för 20 år sedan och var inte fri att sälja den. Det blir ju bara trams att prata om ”skyddat i 20 år”.
Mitt scenario är dock ett mycket trovärdigt sådant. Vissa av oss har faktiskt fastigheter på landet och vet hur det funkar med gårdar och hus som arvskiftas.
Detta var Esbjörns föräldrars hus, när de dog verkar inget av släktingarna ha haft något intresse av att ta över det, alternativt haft råd att lösa ut de andra. Därav förfallet. Att samäga är skitjobbigt. När förfallet gått tillräckligt långt orkade ingen längre. Därför gjorde man upp för några år sedan och Esbjörn blev ensam ägare med rätt att förfoga över det som han ville. Uppenbart är att han inte varit där i syfte att rekreera sig utan endast i syfte att dumpa skit.
Tramsar är det du som gör. Esbjörn var den som ville värna om gården och att den inte skulle säljas utan just det gå i släkten. Därför såldes den inte heller när föräldrarna gått bort utan Esbjörn köpte ut alla utom en, nämligen brorsonen Mats som han bestämde var den som skulle få ärva honom och därför tecknades också ett testamente som hade formen av ett avtal att Matz köpeskilling var just arvsrätten till huset.
Klart som fan att en man med denna agenda självfallet avfärdade varje hugad husköpare och det enligt hans egen uppgift så långt som hela 20 år tillbaka i tiden. Javisst fan kunde han neka ända tills Ful-Ebba blev honom övermäktig.
Husets förfall förklarar du så där lagom lättsinnigt med att det bara råkade bli så pga oklara ägarförhållande och medföljande ansvar. När dog föräldrarna? 2007 skrevs avtalet/testamentet.
Det började för 20 år sedan sa Esbjörn. Antar att det var då runt milleniumskiftet som föräldrarna gick bort, kanske något tidigare.
Vad med tiden från åtminstone 2007? Vet du vad jag tror - jag inte bara tror utan jag är tvärsäker på att Esbjörn inte bara lät huset förfalla utan han var helt enkelt oförmögen att ta hand om det så som en frisk människa gör. FATTAR DU?!!
En blind analfabet är naturligtvis en lätt överdrift, men faktum är att det idag har förekommit påståenden om att Esbjörn inte såg vad han skrev på. På grund av ljusförhållandena, men också pga dålig syn.
Lätt överdrift var en grov underdrift.
Har du konsoliderat informationen som du fick om hur en neuropsykologisk utredning går till och fungerar?
Senast redigerad av Krmkr 2021-08-01 kl. 13:29.
PÅ Facebook finns ett antal olika grupper om övergivna hus/platser.
Folk suckar över att ingen tar hand om och rustar dessa hus.
Folk som inte fattar att det kan vara flera hus på en fastighet och att man bor i ett hus och inte kan stycka av men kostar för mycket att riva och kanske behåller huset av sentimentala värden som andra inte ska lägga sig i.
Vilken dag och nattkänsla att läsa om när Ebba vill köpa ett sk övergivet hus och det blir mediastorm för att det finns två bakgrundsfigurer, den ena vill ärva , den andra vill hämnas på KD.
Du tycker inte det förändrar saken överhuvudtagit att Ebba tjatat till sig huset och gett falska löften om att återställa och bevara?
Esb:s ögonbesvär torde vara grå starr vilket är en grumling av ögonlinsen orsakat av att linsens celler dör vilket hindrar ljuset att nå näthinnan. Den gängse behandlingen är att linsens celler avlägsnas och ersätts av en syntetisk lins. Med en syntetisk lins ökar ljusgenomsläppet och färgdistorsionen minskar jämfört med en naturlig lins. En person med syntetisk lins har därför ofta (90% av behandlade) ett betydligt bättre mörkerseende än en person med naturlig lins.
Nu vet jag inte när Esb opererades men det finns många som har stora svårigheter med mörkerseende långt efter operation. Dessutom är inte efter-starr ovanligt i kapseln som lämnas kvar bakom linsen.
Senast redigerad av Krmkr 2021-08-01 kl. 13:21.
Vilken fröjd det var att få läsa er konversation så här på morgonen. Två debattörer som i den här infekterade "husaffärsdebatten" bryter upp den här kompakta ignoransen som förhärskat tråden så länge. En ignorans som gått ut på att bara se det juridiska i den aspekten att Esbjörns namnteckning på Ebbas "kontrakt" är vad som gäller - punkt slut, och sen ska inget gälla om vad som tilldrog sig innan Esbjörn plitade ner sitt namn där X-Ebba pockande pekade.
Ja antingen kör man på så att man börjar från 0 från och med underskriftens tillkomst och så följer man strikt de juridiska reglerna för hur en husaffär går till å det är ju den enkla vägen å följa. Varför man gör så finns såklart flera orsaker till och en är lika såklart att man är verkligt juridiskt kunnig på fastighetsaffärer å ser sig närmast skyldig att upprätthålla de regler som gäller för hur husaffärer ska gå till så därför blir närmast Ebba som person en bisak i frågan men en bisak som ska ha rätt från punkt 0.
Sen finns det de som vill ge Ebba rätt från punkt 0 av rent politiska skäl och för det behövs ingen närmare utveckling i ämnet utan alla vet vad det handlar om %.
Ja å vänner, grannar, familj o släkt + arbetskollegor både politiskt och religiöst (väl) som nog också vill släppa fritt fram från punkt 0 eller X som symboliserar var tryckpunkten från Ebbas fulpekarfinger landade på kontraktspapperet den där ödesdigra sena eftermiddag då Esbjörn greppade Ebbas penna och närmade den mot Ebbas pekfingernagel.
Ja å så finns det dom som ser varför saken är av annan natur än den rent juridiska efter punkt 0 och därför också i stort låter den saken ha sin gång till dit det hör hemma nämligen i den stundande rättegångens huvudförhandling 25 - 27 oktober. Så istället för det strikt juridiska så går då dessa människorna som de två jag citerar och jag själv å tittar på vad som tilldrog sig och hände före punkt 0 och se det är det som är det intressanta i denna Ebbas "husaffär". Det är här de som vill hålla sig efter punkt 0 får det svårt ja de går såklart bet på uppgiften att rättfärdiga en efter punkt 0 hållning.
Det är så uppenbart vad som har tagit plats i det här dramat så det är mycket svårt att fatta att Ebba fortfarande förmår hålla masken. Hur ända in i helvete långt ska hon gå och fortfarande klara av å se folk i ögonen? Någon gång måste det ju ta stopp och att hon till slut faller ihop i gråt och hennes religiösa vänner får be för henne med handpåläggning å tungotal. Ja för alla ser ju vad hon har gjort för fuling <---- märk ordet väl....nästan så det skulle kunna vara okey med en fuling va?!
Gubben har under 20 års tid lyckats freda sitt hus, som var ämnat gå i släkten, mot hugade husköpare av alla de sorter ända tills Ful-Ebba dök upp och ja klarade av det som ingen av hennes föregångare som sneglat på Esbjörns hus hade lyckats med, få Esbjörns namnteckningen på ett "kontrakt"! Klart att det konststycket krävde något utöver det vanliga för vad som gäller vid fastighetsaffärer - Det förstår ju ALLA! Det är det som är det intrikat intressanta och är något som inte bara avslöjar en Ful-Ebba man inte trodde fanns men också de som skyndsamt vill komma fram till punkt 0 å få börja därifrån....hellalulejaha
PS >top news< JB messade precis om att han läst i tråden om nån debatt som berörde Esbjörns läsförståelse. De fick lov att hålla på i två timmar för att han skulle förstå innebörden i allt vad information fullmaktspappret hade att ge. JB säger vidare att han fick ett intryck av att han hade kunnat få honom att i stort skriva på vilket papper som helst. Ja ni ser alla vem Ful-Ebba är och hon vet om det - inte bara att hon vet om det själv men hon börjar också såklart allt mer se att vi vet om att hon är FUL.
Bra inlägg. För det är ju sant att Esbjörn verkar ha avstått från att sälja något i hela sitt liv. Bilar, lägenheter etc allt har han kvar. Det behövdes en vässad politiker tunga för att lyckas dupera honom.
Jag skrev redan tidigt i tråden att jag trodde Ebba lurat i honom någon form av hustomte/farfars roll vid huset och i henne och barnens liv. Det har till och med funnits nämt i tråden att Ebba lovade att bygga en friggebod till Esbjörn. Detta har förklarats med att friggeboden var ett aprilskämt. Men jag undrar det jag. Ebba är en politiker som är van att låta munnen gå. Lova vad folk vill höra och låssas att hon tycker de är viktiga.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-08-01 kl. 13:53.
Tror du att Matz även hjälpte honom på jobbet som ingenjör på Metallverken i Västerås, eller glömde Esbjörn helt plötsligt bort hur man skriver och läser när han gick i pension?
Som vanligt väljer du att missförstå. Nej jag tror inte Esbjörn har tappat läsförmågan. Men bara för att man kan läsa betyder det inte att man är kunnig i fastighetsaffärer.
Här verkar ju alla mer eller mindre köpa och sälja fastigheter som andra köper mjölk. Men för de flesta är det en stor affär som inte är speciellt vanligt att man gör utan proffs hjälp.
Det stora skillnade är - ett ingen person med anknytning till fastigheten har någonsin sagt ”den ska ju Matz ha”
Och Esbjörn ägde inte hela fastigheten för 20 år sedan och var inte fri att sälja den. Det blir ju bara trams att prata om ”skyddat i 20 år”.
Mitt scenario är dock ett mycket trovärdigt sådant. Vissa av oss har faktiskt fastigheter på landet och vet hur det funkar med gårdar och hus som arvskiftas.
Detta var Esbjörns föräldrars hus, när de dog verkar inget av släktingarna ha haft något intresse av att ta över det, alternativt haft råd att lösa ut de andra. Därav förfallet. Att samäga är skitjobbigt. När förfallet gått tillräckligt långt orkade ingen längre. Därför gjorde man upp för några år sedan och Esbjörn blev ensam ägare med rätt att förfoga över det som han ville. Uppenbart är att han inte varit där i syfte att rekreera sig utan endast i syfte att dumpa skit.
Så mycket rappakalja och rökridåer för att dölja att Ebba förstör Esbjörns liv pga, den sjukliga begäret över just hans hus.
Att Ebba tror sig kunna njuta av att gå och påta i trädgården eller sova gott i ett hus som hon har sabotera en gammal mans sista år för lägga vantarna på ger väl en indikation på hennes rymliga samvete, inte sant?
Tror Ebba att det går att finna lycka av att göra någon annan olycklig så har hon mycket att lära om livet.