2021-08-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Det var Ebbas ord att hon var där "många gånger" så det är bara att tugga i dig det. Du kan inte marginator-ljuga bort Ebbas intensiva bearbetning för att få den 81-åriga kognitivt nedsatta Esb att skriva på avtalet.

Om ,,,säger om Ebba lyckas med att förstöra Esb,s sina sista år i livet för att hon inte kan lägga band på sitt sjukliga begär efter hans hus så måste lagen skärpas.

Esbjörn som i högsta grad bidragit till att bygga upp vårt land måste ha lagstadgat skydd att freda sig mot det oförsonliga profiterandet åldringars utsatthet.
Jo men "många" är ett ytterst vag begrepp. Det kan röra sig om fem gånger.
Jag gissar att det inte - som du tror - är ett tretiotal.
Dessutom kan många syfta på att hon gått förbi huset när hon varit i området.
Det vill säga att det finns inget i ordet "många" som antyder att Esbjörn varit med vid alla tillfällen.
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Esbjörn har tinnitus och han är även starropererad.
Detta framgår av journalutdrag i aktbilaga 38.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Tinnitus? Intressant! Ett tillstånd som förvärras avsevärt under stress, oro och bullriga miljöer, precis som kognitiva funktionsnedsättningar - för att inte tala om kombinationen av tinnitus och kognitiva funktionsnedsättningar!

Citat:
Jag visste att du skulle förstå 🙂.

Jag är osäker på hur bra synen blir efter en starroperation, men det kan ju tänkas att Esbjörn behöver starkt ljus för att se ordentligt. Som jag förstått det är belysningen inne i huset rätt dålig och fönstren var smutsiga.

Citat:
Det är vanligt med försämrat mörkerseende efter starroperation, även om synen för övrigt är utan större anmärkningar. På det hela taget är mörkerseendet hos de flesta äldre-äldre nedsatt. Det är därför de ofta inte kör bil efter att det börjat skymma.

Nej, med det givet är det är inte särskilt konstigt att Esbjörn upplevde de svagt upplysta rummet med smutsiga fönster och träd som skuggade huset, som just mörkt. Så mörkt att minnesbilden från den syn- och kognitivt funktionshindrade mannen var att det var månsken.
Vilken fröjd det var att få läsa er konversation så här på morgonen. Två debattörer som i den här infekterade "husaffärsdebatten" bryter upp den här kompakta ignoransen som förhärskat tråden så länge. En ignorans som gått ut på att bara se det juridiska i den aspekten att Esbjörns namnteckning på Ebbas "kontrakt" är vad som gäller - punkt slut, och sen ska inget gälla om vad som tilldrog sig innan Esbjörn plitade ner sitt namn där X-Ebba pockande pekade.

Ja antingen kör man på så att man börjar från 0 från och med underskriftens tillkomst och så följer man strikt de juridiska reglerna för hur en husaffär går till å det är ju den enkla vägen å följa. Varför man gör så finns såklart flera orsaker till och en är lika såklart att man är verkligt juridiskt kunnig på fastighetsaffärer å ser sig närmast skyldig att upprätthålla de regler som gäller för hur husaffärer ska gå till så därför blir närmast Ebba som person en bisak i frågan men en bisak som ska ha rätt från punkt 0.

Sen finns det de som vill ge Ebba rätt från punkt 0 av rent politiska skäl och för det behövs ingen närmare utveckling i ämnet utan alla vet vad det handlar om %.

Ja å vänner, grannar, familj o släkt + arbetskollegor både politiskt och religiöst (väl) som nog också vill släppa fritt fram från punkt 0 eller X som symboliserar var tryckpunkten från Ebbas fulpekarfinger landade på kontraktspapperet den där ödesdigra sena eftermiddag då Esbjörn greppade Ebbas penna och närmade den mot Ebbas pekfingernagel.

Ja å så finns det dom som ser varför saken är av annan natur än den rent juridiska efter punkt 0 och därför också i stort låter den saken ha sin gång till dit det hör hemma nämligen i den stundande rättegångens huvudförhandling 25 - 27 oktober. Så istället för det strikt juridiska så går då dessa människorna som de två jag citerar och jag själv å tittar på vad som tilldrog sig och hände före punkt 0 och se det är det som är det intressanta i denna Ebbas "husaffär". Det är här de som vill hålla sig efter punkt 0 får det svårt ja de går såklart bet på uppgiften att rättfärdiga en efter punkt 0 hållning.

Det är så uppenbart vad som har tagit plats i det här dramat så det är mycket svårt att fatta att Ebba fortfarande förmår hålla masken. Hur ända in i helvete långt ska hon gå och fortfarande klara av å se folk i ögonen? Någon gång måste det ju ta stopp och att hon till slut faller ihop i gråt och hennes religiösa vänner får be för henne med handpåläggning å tungotal. Ja för alla ser ju vad hon har gjort för fuling <---- märk ordet väl....nästan så det skulle kunna vara okey med en fuling va?!

Gubben har under 20 års tid lyckats freda sitt hus, som var ämnat gå i släkten, mot hugade husköpare av alla de sorter ända tills Ful-Ebba dök upp och ja klarade av det som ingen av hennes föregångare som sneglat på Esbjörns hus hade lyckats med, få Esbjörns namnteckningen på ett "kontrakt"! Klart att det konststycket krävde något utöver det vanliga för vad som gäller vid fastighetsaffärer - Det förstår ju ALLA! Det är det som är det intrikat intressanta och är något som inte bara avslöjar en Ful-Ebba man inte trodde fanns men också de som skyndsamt vill komma fram till punkt 0 å få börja därifrån....hellalulejaha

PS >top news< JB messade precis om att han läst i tråden om nån debatt som berörde Esbjörns läsförståelse. De fick lov att hålla på i två timmar för att han skulle förstå innebörden i allt vad information fullmaktspappret hade att ge. JB säger vidare att han fick ett intryck av att han hade kunnat få honom att i stort skriva på vilket papper som helst. Ja ni ser alla vem Ful-Ebba är och hon vet om det - inte bara att hon vet om det själv men hon börjar också såklart allt mer se att vi vet om att hon är FUL.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Faktisk har nästan alla över 80 år inlärningsproblem. Hjärnan är inte längre elastisk och har därför ytterst svårt att lära sig nya fakta. Det är vetenskaplig bevisad fakta.
Det är alldeles korrekt varför normerna sjunker rejält vid hög ålder. I Esbjörns fall hade han dessutom ett resultat signifikant lägre än för de i hans åldersgrupp. Det var därför som han erhöll en lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Hade han inte presterat sämre på testerna än andra i hans ålder, hade han inte fått denna diagnos.
Senast redigerad av Krmkr 2021-08-01 kl. 11:40.
2021-08-01, 11:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
I stort sett alla människor skriver under ett antal köpekontrakt under en livstid. Tror du att Esbjörn vann sina bostadsrätter på poker, eller hur skulle han ha kommit i besittning av dessa utan att skriva avtal?
Att vara ung är knappast en förutsättning för att klara av att ta till sig ett kontrakt, det kan rent av vara en fördel att vara utbildad ingenjör med ett helt arbetsliv bakom sig. Då har man förmodligen hunnit lära sig att både läsa och förstå text.
Jag har ingen aning om hur Esbjörn kommit i besittning av sina bostadsrätter men gissningsvis har han köpt dem på den öppna marknaden när de varit utbjudna till försäljning. Jag gissar vidare att säljaren haft en mäklare och att Esbjörn gått på en eller flera visningar av lägenheten tillsammans med sin sambo. De har ställt frågor till och pratat med mäklaren och fått med sig ett prospekt hem som de tillsammans läst i lugn och ro. Jag gissar också att Esbjörn inte köpte första bästa lägenhet utan först analyserade marknaden genom att titta på liknande objekt innan. När Esbjörn bestämt sig för att köpa bostadsrätten gissar jag att han diskuterat villkor, tillträdesdag etc med mäklaren och säkrat finansiering via sin bank. Jag gissar att han var väl förberedd när det var dags för att skriva kontrakt och jag gissar att hans sambo var med vid tillfället precis som mäklaren och säljare. Mötet skedde säkert på mäklarens kontor alternativt på banken.

Jag är helt säker på att Esbjörn inte agerat som han gjorde nu när han var i sin kraft dagar och verksam som ingenjör på ASEA.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-01 kl. 11:42.
2021-08-01, 11:40
Medlem
PÅ Facebook finns ett antal olika grupper om övergivna hus/platser.
Folk suckar över att ingen tar hand om och rustar dessa hus.
Folk som inte fattar att det kan vara flera hus på en fastighet och att man bor i ett hus och inte kan stycka av men kostar för mycket att riva och kanske behåller huset av sentimentala värden som andra inte ska lägga sig i.

Vilken dag och nattkänsla att läsa om när Ebba vill köpa ett sk övergivet hus och det blir mediastorm för att det finns två bakgrundsfigurer, den ena vill ärva , den andra vill hämnas på KD.
2021-08-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja du den ena ärvde han efter sin barnlösa bror och den andra påstås ju vara en hyresrätt.
Ja du. Du känner inte till att man skriver avtal även på ärvda bostadsrätter och hyreskontrakt på hyresrätter. Det är ganska tramsigt att försöka få det att framstå som att Esbjörn aldrig har skrivit på ett avtal eller kontrakt tidigare i sitt 80 åriga liv. Han är pensionerad ingenjör och absolut både läs och skrivkunnig.
2021-08-01, 11:42
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Den här tråden handlar om Esbjörn och Ebbas husaffär och därför skrev jag Esbjörn. Jag trodde felaktigt att du förstod att psykologiska tester och testsituationer är standardiserade och normerade för att kunna jämföras precis som medicinska tester är standardiserade och normerade för att vara jämförbara.

Gör din anmärkning någon skillnad I sak eller ville du bara gnälla lite?

Tester borde vara standardiserade, där är vi helt överens. Men det var därför jag reagerade på det du skrev. Att något optimeras för dennes förmågor, är att frångå standardiseringen.

Hur testet genomfördes är viktigt, för det handlar om att få vetskap om Esbjörns förmåga och den vetskapen kommer i sin tur kunna påverka utgången av den stundade rättegången. Men du kan se det som gnäll om du mår bättre av det.
2021-08-01, 11:44
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ja du. Du känner inte till att man skriver avtal även på ärvda bostadsrätter och hyreskontrakt på hyresrätter. Det är ganska tramsigt att försöka få det att framstå som att Esbjörn aldrig har skrivit på ett avtal eller kontrakt tidigare i sitt 80 åriga liv. Han är pensionerad ingenjör och absolut både läs och skrivkunnig.
Det har jag förvisso aldrig påstått. Hyreskontraktet i Västerås skrev han väl på för 45 år sedan eller något i den stilen. Och när han ärvde lägenheten i Uppsala minns jag inte. Men vem vet, då kanske han hade hjälp av Matz. Han verkar ju som en hyvens prick som hjälper som farbror då och då.
2021-08-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Gubben har under 20 års tid lyckats freda sitt hus, som var ämnat gå i släkten, mot hugade husköpare av alla de sorter ända tills Ful-Ebba dök upp och ja klarade av det som ingen av hennes föregångare som sneglat på Esbjörns hus hade lyckats med, få Esbjörns namnteckningen på ett "kontrakt"!
Var får du detta ifrån?
Det är ju återigen bara en fantasi från din sida. Du måste inse att vi inte är intresserade av dem.

Allt tyder på att Esbjörn ville bli av med huset. Om han velat att det skulle gå i släkten så hade han arvskiftet det i förtid för länge sedan. Han har ju haft alla chanser i världen att göra detta, men inte.
Inte minst för att han inte själv ville underhålla den "älskade släktgården" (köpt på 50-talet, när Esbjörn var 15 år...). Inte heller Matz verkar ha något intresse av huset annat än som ett sätt att göra snabba pengar. För han hade också alla chanser i världen att diskutera ett förtida arvskifte och därefter restaurera upp huset, men icke... Just förtida arvskifte (eller generationsskifte som det ibland kallas) är ganska vanligt för fastigheter på landet så det behöver du inte kommentera med något korkat inlägg om att det måste ligga på hemmet först och att en mäklare måste vara inblandad.

Som jag ser det så såg Esbjörn sin chans att göra en rätt bra affär då för 12 år sedan när han blev ensam ägare till kåken. Redan då hade förfallet börjat, men han tänkte nog att han kunde sälja av det ganska omgående och tjäna en slant. Istället blev det en börda då skicket inte gjorde det så attraktivt som han hoppades på. Han och Matz började då använda det som soptipp. Så kommer då äntligen någon som VILLE betala för rucklet - och han säljer. Uppenbarligen har det dock hela tiden funnits andra spekulanter som velat ha kåken och dessa blev inte glada över försäljningen - och helvete brakade löst.
2021-08-01, 11:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Tester borde vara standardiserade, där är vi helt överens. Men det var därför jag reagerade på det du skrev. Att något optimeras för dennes förmågor, är att frångå standardiseringen.

Hur testet genomfördes är viktigt, för det handlar om att få vetskap om Esbjörns förmåga och den vetskapen kommer i sin tur kunna påverka utgången av den stundade rättegången. Men du kan se det som gnäll om du mår bättre av det.
Var det inte du som rabblade källkritik förut?
Dessa tester är genomförda efter de standardiserade sätt som tester ska genomföras på. Det är vedertagna metoder.
Nu börjar du kritiserar sättet man genomför den på. Du tycker inte du glider lite på din egen tes?
2021-08-01, 11:48
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om hur Esbjörn kommit i besittning av sina bostadsrätter men gissningsvis har han köpt dem på den öppna marknaden när de varit utbjudna till försäljning. Jag gissar vidare att säljaren haft en mäklare och att Esbjörn gått på en eller flera visningar av lägenheten tillsammans med sin sambo. De har ställt frågor till och pratat med mäklaren och fått med sig ett prospekt hem som de tillsammans läst i lugn och ro. Jag gissar också att Esbjörn inte köpte första bästa lägenhet utan först analyserade marknaden genom att titta på liknande objekt innan. När Esbjörn bestämt sig för att köpa bostadsrätten gissar jag att han diskuterat villkor, tillträdesdag etc med mäklaren och säkrat finansiering via sin bank. Jag gissar att han var väl förberedd när det var dags för att skriva kontrakt och jag gissar att hans sambo var med vid tillfället precis som mäklaren och säljare. Mötet skedde säkert på mäklarens kontor alternativt på banken.

Jag är helt säker på att Esbjörn hade agerat annorlunda när han var i sin kraft dagar och verksam som ingenjör på ASEA.

Du gissar iofs väldigt mycket. Men jag är också helt övertygad om att han klarar av sådant som vuxna människor i gemen brukar klara av. Han kan både läsa och skriva samt vet vad ett avtal är för något. Somliga försöker framställa honom som en blind analfabet för att på det sättet styrka sin egen teori.

Han köpte dock aldrig en gemensam bostad tillsammans med kvinnan han var ihop med i 40 år. Han behöll sin egen lägenhet hela den tiden. Det kan jag personligen tycka är en lite märklig omständighet. Men det kanske finns fler särboförhållanden som varat så länge?
2021-08-01, 11:48
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag skulle tro att han behövde en dryg vecka på sig för att bita huvudet av skam, efter att ha känt sig bortkollrad och pressad att skriva på. När man väl sedan "kommit ut" är det lättare att fortsätta på den vägen.

Så pressen att skriva på, har egentligen kommit från honom själv och inte Ebba?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in