Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Har absolut koll på att Esbjörn har ett närminnesproblem och nedsatt hörsel. Inlärningsproblemet var dock helt nytt för mig. Hävdar dock att om man inte förstår, så hjälper det inte med bra syn. Jag kan läsa avhandlingar om kvantteorin och ändå känna mig rätt blåst och oförstående.
Eftersom större delen av den neuropsykologiska utredningen är maskad hänvisar jag till neuropsykologens kommentar(aktbilaga 45). Här förklarar han att försämrade exekutiva funktioner med t ex sänkt arbetsminne, snabbhetsfunktioner etc ingår implicit I Esbjörns diagnos. När de exekutiva funktionerna försämras blir också personens inlärningsförmåga sämre. Så ja, Esbjörn har svårigheter med inlärning.
Jag utgår från att neuropsykologen kommer att förklara Esbjörns diagnos och dess implikationer för rätten.
Citat:
Föreliggande utredning bekräftar den tidigare ställda diagnosen från år 2011: F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10) och ger i föreliggande utredning det motsvarande svaret "Lindrig kognitiv funktionsnedsättning" (enligt DSM-5), som innebär att en serie inklusionskriterier är uppfyllda, bland annat s.k. exekutiva funktioner med sänkt arbetsminne, snabbhetsfunktioner, flexibilitet och bristande vardagliga ADLfunktioner; dessa redovisas inte alla i detalj utan ingår implicit i diagnoskoden. Det är min bedömning att det dessutom skett en kognitiv försämring sedan förra testningarna 2010 och 2012 där vissa värden nu är (maskad text)
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Jag citerar dig:
"Man ska ju komma ihåg att testsituationen hos neuropsykologen är optimerad för att göra det möjligt för Esbjörn att prestera så bra som möjligt utifrån de förutsättningar han har."
Det du skrev var att testsituationen var optimerad för Esbjörn. Inte att testsituationen var optimerad för att utföra tester på vem som helst.
Den här tråden handlar om Esbjörn och Ebbas husaffär och därför skrev jag Esbjörn. Jag trodde felaktigt att du förstod att psykologiska tester och testsituationer är standardiserade och normerade för att kunna jämföras precis som medicinska tester är standardiserade och normerade för att vara jämförbara.
Gör din anmärkning någon skillnad I sak eller ville du bara gnälla lite?