2021-08-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Har du redan glömt att den kognitivt funktionsnedsatte och åldrade Esbjörn har problem med minnet och inlärningen? Esbjörn har också tinnitus och som jag förstått det även nedsatt hörsel. Esbjörn har inte de förutsättningar som behövs för att tillgodogöra sig innehållet i ett juridiskt dokument genom att det läses upp för honom. Särskilt inte om han inte kunde följa med i texten genom läsning parallellt.

Jag är säker på att även unga och fullt friska personer utan juridisk skolning skulle ha svårt att ta till sig och fullt ut förstå innebörden av ett juridiskt dokument såsom ett köpekontrakt genom att bara få det uppläst för sig. Esbjörn hade inte en chans.
I stort sett alla människor skriver under ett antal köpekontrakt under en livstid. Tror du att Esbjörn vann sina bostadsrätter på poker, eller hur skulle han ha kommit i besittning av dessa utan att skriva avtal?
Att vara ung är knappast en förutsättning för att klara av att ta till sig ett kontrakt, det kan rent av vara en fördel att vara utbildad ingenjör med ett helt arbetsliv bakom sig. Då har man förmodligen hunnit lära sig att både läsa och förstå text.
2021-08-01, 11:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, du har glömt att du bara försöker tramsa bort Esbjörns svårigheter och den dåliga miljön som han utsattes för, för att du vill defokusera bort från dessa fakta. Rätten lär dock inte göra det.

Ponera att Esbjörn faktiskt hade problem med den miljön han var i. Varför öppnar han inte munnen och berättar det för de övriga närvarande? Hans närminnes- och hörselproblematik stoppar inte honom från att göra det. Men du kommer väl med ditt senaste försvar, som är att stämpla "trams" på allt du inte håller med om.
2021-08-01, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag hävdar att det är tvärt om. De flesta patienter upplever en kliniks sjukhusmiljö som väldigt stressande. Ett avskalat rum men starkt ljus (starkare än man normalt har hemma) upplevs som ganska påfrestande i förhållande till en mer hemliknande miljö.
Att man dessutom ska utföra ett test är också det i sig ett stressande moment - det är mycket svårt att koma runt att det finns ett prestationsmoment i själva förfarandet.
Även ett tyst rum skapar en mental stress då man i högre grad hör kroppens ljud - viket man normalt inte gör.Kuriosa: I ett absolut tyst rum kan man inte vistas speciellt länge innan man blir "galen".

Redan Florence Nightingale tog upp detta.
Vad du lyfter som egen åsikt kontra beprövad erfarenhet och vetenskap, tar inte rätten någon hänsyn till.
Men tack för att du var ärlig med att det handlade om en åsikt.
2021-08-01, 11:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det är riktigt. Uppläsning utan att man själv kan följa med i texten och tex läsa om och göra anteckningar, försvårar förståelsen av den för fullt friska och vitala människor, tom under optimala betingelser.

Kunde Esbjörn inte alls följa med i texten, läsa om och göra anteckningar?
2021-08-01, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
När jag studerade så lärde vi oss att tolka vetenskap och vara öppna för det budskap som framfördes. I ditt fall så handplockar du lite här och där för att det skall passa ditt narrativ.

Några viktiga regler:

Kritisk granskning av källor
Det är alltid viktigt att granska och värdera de källor som du vill använda dig av, eftersom källor kan vara mer eller mindre trovärdiga. Allt material har en avsändare och ett syfte, därför behöver du fundera över följande:

Upphov: Vem är författare? Utgivare? Vilken auktoritet har avsändaren?

Syfte: Vad är materialets syfte? Att informera, påverka, provocera eller något annat?

Målgrupp: Till vem riktar sig materialet?

Aktualitet: När är det publicerat? Har det uppdaterats och när skedde det i så fall?

Trovärdighet: Är materialet objektivt eller vinklat? Hur täcker materialet ämnet? Är det något viktigt som utelämnas? Stämmer faktauppgifterna? Anges referenser? Vem refererar alternativt länkar till materialet? Har innehållet en bra struktur och är språket anpassat till syftet?

Äkthet: Är författaren den hen utger sig att vara? Är materialet äkta? Förvanskat?
Roligt att jag till skillnad från dig tar hänsyn till de synpunkter du du listar och ändå anser du dig skickad att undervisa mig om det. Fast det är inte första gången du beslås med att inte leva som du lär.
2021-08-01, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Ah, så det är enbart ett påstående i svaret till rätten? Inget som styrks av något annat med andra ord. "sälja eller hyra ut" säger heller inte att hon först smög sig in hos Esbjörn under svepskälet att hon ville hyra huset som hävdades för att sedan köpa det till ett påstått skampris. Jaja. Jag har aldrig gillat fröken Ebba, och aldrig ens övervägt att rösta på KD men det här är fan helt otroligt.
Ebba har tack vare Esbjörn avslöjats som en ful fisk som (stryrd av mörka krafter) jagar livet ur en gammal människa för att lägga rabarber på stackarns hus. Försvarar man detta så kommer man inte undan med att tuta i tråden att man inte gillar henne.

Ni som bedyrar att ni inte röstar på KD och ogillar Ebba (för att friskriva er?) men ändå okeyar vad hon utsätter Esbjörn för lever i en schizofren alternativ verklighet.
Senast redigerad av 90510 2021-08-01 kl. 11:13.
2021-08-01, 11:09
Medlem
Citat:
Vad du lyfter som egen åsikt kontra beprövad erfarenhet och vetenskap, tar inte rätten någon hänsyn till.
Men tack för att du var ärlig med att det handlade om en åsikt.
Det är inte en åsikt. Det ÄR så.
Min poäng är att det inte är en "optimal" miljö - det är en kontrollerad miljö.
Inte alls samma sak.
Optimal miljö - sett till stressnivå - är nästan alltid i hemmet. Dock är hemmet sällan en optimal miljö ur andra synpunkter. Att som du underförstått påstå att man "överpresterar" på grund av miljö blir alltså väldigt svårt. Tvärt om skulle jag gissa att man på grund av stressen faktist underpresterar något.
Senast redigerad av martinator 2021-08-01 kl. 11:11.
2021-08-01, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Parterna får varsitt ex av ett köpekontrakt, varför skulle han inte ha kunnat följa med i texten? Du vägrade svara tidigare på om högläsning av kontraktet skulle underlätta för Esbjörn att ta del av kontraktet. Du har klagat på att han inte såg kontraktet och nu när han till och med har fått det uppläst för sig så är även det något negativt. Det börjar kanske vara dags att erkänna att du tolkar varenda omständighet som något som styrker din känslomässigt betingade åsikt?

Det du skriver i ditt inlägg är helt enkelt något eget påhitt som du drar till med för att försöka vinna diskussionen till varje pris. Du saknar helt förmågan till objektivt tänkande.
Nej, jag ser inte uppläsning som något negativt. Jag ser det som otillräckligt för den syn-, hörsel- och kognitivt funktionshindrade äldre-äldre Esbjörn, särskilt med tanke på den utmanande miljön som i vilken uppläsningen skedde.

Jag grundar inte denna uppfattning på känslor, utan på fakta, beprövad erfarenhet och vetenskap. Du vet sånt som rätten brukar gilla.
2021-08-01, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag tog del av beskrivningen i ett inlägg EFTER jag skrev mitt inlägg. Jag har ett kroniskt problem att veta vad ni andra kommer skriva i framtiden, jag är inte Saida.
Ok, fair enough!
2021-08-01, 11:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad menar du med att Esbjörn ska ha presterat "över sin egen förmåga" under dem neuropsykologiska undersökningen? Har neuropsykologen på något sätt hjälpt Esbjörn eller fuskades det på något annat sätt? Annars förstår jag inte hur testresultaten skulle kunna vara felaktiga.

Som jag skrev visar utredningen hur Esbjörn presterar på standardisterade neuropsykologiska tester under optimala förhållanden. Testerna är normerade, dvs Esbjörns resultat jämförs med andras resultat och för att jämförelser ska vara möjliga att göra måste både test och testsituation vara standardiserade. Esbjörns testresultat jämförs också med tidigare undersökningar. Självfallet presterar Esbjörn annorlunda och delvis sämre under andra förhållanden. Det gäller inte bara Esbjörn utan alla som testas. Det säger sig självt att det är omöjligt att testa Esbjörn under alla enskilda förhållanden som kan bli aktuella i hans tillvaro.

Jag citerar dig:
"Man ska ju komma ihåg att testsituationen hos neuropsykologen är optimerad för att göra det möjligt för Esbjörn att prestera så bra som möjligt utifrån de förutsättningar han har."

Det du skrev var att testsituationen var optimerad för Esbjörn. Inte att testsituationen var optimerad för att utföra tester på vem som helst.
2021-08-01, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ponera att Esbjörn faktiskt hade problem med den miljön han var i. Varför öppnar han inte munnen och berättar det för de övriga närvarande? Hans närminnes- och hörselproblematik stoppar inte honom från att göra det. Men du kommer väl med ditt senaste försvar, som är att stämpla "trams" på allt du inte håller med om.
Det är inte ovanligt att människor med funktionsnedsättningar skäms för dem och till varje pris vill undvika att avslöja dem inför tjusiga människor som de är med.
2021-08-01, 11:19
Bannlyst
Citat:
Kunde Esbjörn inte alls följa med i texten, läsa om och göra anteckningar?
Sannolikt var det svårt för honom eftersom rummet var dåligt upplyst, något han också själv beskrivit efteråt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in