2021-08-01, 10:34
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/O35lkl/kritisk-smittesituasjon-i-new-orleans-barna-vaare-doer

"– Takket være deltavarianten er pandemien igjen ute av kontroll, sier New Orleans-borgermester Latoya Cantrell på en pressekonferanse lørdag, ifølge CNN."

"Borgermesteren forteller om at små barn i byen dør.

– Fra to uker gammel, til to år, til fire år. Du kan ikke forestille deg noe sånt. Barna våre dør"

Ska vi tro på att små barn dör i Covid-19 eller är det skrämselpropaganda?

Efter som pressen är helägd av samma personer som äger banker och vaccinfabriker, så får man verkligen sålla i skräckpropagandan.

Att det helt klart är en agenda borde det inte råda något tvivel om vid detta laget.

Och att en viss Klaus Schwab lär vara en Rothschild förklarar även det en hel del.

Partnern som har kontakter i USA berättade nyligen för en där att vi två inte är vaccinerade.
Dom i USA trodde inte sina öron, och berättade att massa folk bara dog där varje dag av covid.

Om alla uppgifter om covid verkligen är sanna, borde runt 30% av världens befolkning avlidit vid detta laget.
Citera
2021-08-01, 10:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
I ärlighetens namn började diskussionen med att jag ville se siffror bland unga friska individer och jämföra med andra risker. Du ville även veta hur det såg ut för en 53-årig frisk man så jag tog fram de siffrorna åt dig.

Det är helt klart upp till alla på forumet vilken statistik de litar på. Antingen den data Oxford universitet använder eller din umgängeskrets.

Ja, alla får väl tolka data som de vill. Vi kan i vart fall konstatera att cirka 70 tusen personer i Sverige har behövt sjukhusvård för sin Covid19. Det är vi överens om. Med en sannolikhet blir på 1:1700 skulle det innebära ett invånarantal på 119 miljoner invånare i Sverige om hela befolkningen bestod av 53-åriga vita män, som ändå i någon mån anses tillhöra en grupp med förhöjd risk att drabbas av Covid19. Det är liksom något som inte stämmer med dina siffror.
Citera
2021-08-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi diskuterade hur vanligt det var med sjukhusinläggelse om man är i 50-årsåldern, men utan övriga riskfaktorer. Då jag känner några stycken som tillhör den kategorin som behövt läggas in på sjukhus har jag svårt att tro att det skulle vara så ovanligt som 1:1700. Det är nog snarare 1:30 som jag räknade ut. I annat fall slår slumpen väldigt märkligt.
Sverige har ungefär hundratusen 50-åringar.

Undantaget riskgrupper har 50-åringar totalt TRETTIOÅTTA vårdtillfällen på IVA de senaste 365 dagarna (23 av dem skrevs ut inom 3 dagar, 31 av dem skrevs ut inom 10 dagar).

Trettioåtta vårdtillfällen är 1:2362 i hela befolkningen, som även omfattar mörkhyade och personer med BMI mellan 30 och 40.

Så en risk på 1:1700 låter fullt rimligt för sjukhusinläggning för en normalviktig vithyad 50-åring (som är den kohort som har minst risk i den här gruppen).
Senast redigerad av aw 2021-08-01 kl. 10:51.
Citera
2021-08-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ja, alla får väl tolka data som de vill. Vi kan i vart fall konstatera att cirka 70 tusen personer i Sverige har behövt sjukhusvård för sin Covid19. Det är vi överens om. Med en sannolikhet blir på 1:1700 skulle det innebära ett invånarantal på 119 miljoner invånare i Sverige om hela befolkningen bestod av 53-åriga vita män, som ändå i någon mån anses tillhöra en grupp med förhöjd risk att drabbas av Covid19. Det är liksom något som inte stämmer med dina siffror.

Återigen är ”mina siffror” beräknade av Oxford universitet. Dina siffror inkluderar ju även sjuka och äldre personer. Tror det är här det slår slint. De verkar inte riktigt landa att det är en väldigt liten minoritet som bidrar till en väldigt stor majoritet av covidpatienterna. Det är därför kalkylatorn är så bra. Man kan filtrera ut en grupp och få en rättvis bild.

Alla här inne väljer sin källa till vetenskap. Länkar till kalkylatorn en gång till så det framgår att det inte är min beräkning utan statistiker på Oxford universitet. Nu släpper vi detta och går vidare tycker jag.

https://qcovid.org/Home/AcademicLicence?licencedUrl=%2FCalculation
Senast redigerad av hasse3344 2021-08-01 kl. 10:48.
Citera
2021-08-01, 10:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige har ungefär hundratusen 50-åringar.

Undantaget riskgrupper har 50-åringar totalt TRETTIOÅTTA vårdtillfällen på IVA de senaste 365 dagarna (23 av dem skrevs ut inom 3 dagar, 31 av dem skrevs ut inom 10 dagar).

Trettioåtta vårdtillfällen är 1:2362 i hela befolkningen, som även omfattar mörkhyade och personer med BMI mellan 30 och 40.

Så en risk på 1:1700 låter fullt rimligt för sjukhusinläggning för en normalviktig vithyad 50-åring (som är den kohort som har minst risk i den här gruppen).

Nu pratar vi inte IVA utan sjukhusinläggelse. Det är som sagt 70 tusen personer som behövt sjukhusvård. Inte 70 tusen personer som behövt intensivvård och det är en väldig skillnad.
Vanligt är ju att man får mycket hög feber, får svårt att andas, behöver syrgas etc. Kan vara väl så allvarligt och svårt, men faller inte under intensivvård.
Citera
2021-08-01, 11:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Återigen är ”mina siffror” beräknade av Oxford universitet. Dina siffror inkluderar ju även sjuka och äldre personer. Tror det är här det slår slint. De verkar inte riktigt landa att det är en väldigt liten minoritet som bidrar till en väldigt stor majoritet av covidpatienterna. Det är därför kalkylatorn är så bra. Man kan filtrera ut en grupp och få en rättvis bild.

Alla här inne väljer sin källa till vetenskap. Länkar till kalkylatorn en gång till så det framgår att det inte är min beräkning utan statistiker på Oxford universitet. Nu släpper vi detta och går vidare tycker jag.

https://qcovid.org/Home/AcademicLicence?licencedUrl=%2FCalculation

Kalkyleringar i all ära, men vissa siffror behöver ju inte beräknas, gissa, eller uppskattas. VI vet att 70 tusen personer behövt sjukhusvård i Sverige. Vill man gå vidare kan man relatera denna siffra till uppskattat antal infekterade. Sedan kan man bryta ned dessa sjuka på olika kategorier, utifrån ålder, underliggande sjukdomar etc.

Det jag gör är bara att jag utifrån egna erfarenheter och egen bekantskapskrets, arbetskramrater gör rimlighetsbedömning. Om jag känner ungefär 100 personer totalt i en krets av bekanta, släktingar, arbetskamrater osv känner 3 personer som behövt sjukhusvård och ytterligare 2 personer som dött. Vet jag då att de 3 som behövt sjukhusvård är i 50 årsåldern utan fetma och underliggande sjukdom och de två som dött var i 80-årsåldern. Ja, då känns det väldigt märkligt när du påstår att risken för 50-åring att behöva sjukhusinläggelse bara skulle vara 1:1700. Det är en alldeles för låg siffra för att passa med slumpen. De måste haft en himla otur då. Ungefär som att få 7 rätt på Lotto 3 gånger på raken (ja jag vet att det är svårare, men du förstår säkert liknelsen).
Citera
2021-08-01, 11:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
36 åringen som avled som inte hade någon underliggande sjukdom. Hur kan man veta det egentligen? Finns nog hundratals människor under 40 år som tror att dom inte har något underliggande, men som kanske har cancer som inte hunnit upptäckas ännu tex.
Så kan det vara. Nu blev det ju så att vi jämförde avlidna på IVA enligt SIR och en beräknade av Oxford universitet. Det går ju inte att jämföra. För att få denna jätte låga risk för en frisk ung person enligt Oxford universitet får man ju inte haft tidigare frakturer, för det påverkar risken eller ha sämre bostad, eller inlärningssvårigheter o.s.v. Bostad och tidigare frakturer kan vi ju inte se på SIR. Men vi kan ju se att risken för en frisk ung person att avlida i covid på IVA är låg. Kanske ännu lägre om vi kunde upptäcka minsta detalj, som sjukdomar som ännu inte upptäckts för att de inte påverkar hälsan.

Men vi kan se att gravida och små pojkar, 0-2 år (utan riskfaktorer) har en lite högre risk en andra friska personer. Att det just är pojkar bland de små kan ju vara en slump.

Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Sen dödsfallen i dessa åldrar är lågt. Stämmer korrekt. Men det är inte bara dödsfall man är rädd för. Hur många har legat inne på IVA 674 st 20-39 år.

Hur många 20-39 har fått långtidscovid? Känns som alla bara bryr sig om dödstalen.

Visst är det så. De flesta som får lång covid är ju yngre personer och där har vi ju nu i vart fall 25 000 diagnoser.

Enligt SIR så har 293 personer i 20-39 år utan riskfaktor vårdats på IVA under hela pandemin. 5st har avlidit.

Så det är lång covid som är den påtagliga risken för yngre vuxna friska personer.

Man undrar ju hur vaccinet fungerar på denna front. Om vaccinet skyddar mot lång covid?

Enligt FoHM ser det ju ut som om vaccinet skyddar till hälften för svår sjukdom och död, i all fall bland det äldre.
Bland de anmälda fallen som var 70 år och äldre har 4,7 procent fått intensivvård av de som var ovaccinerade när de insjuknade. Detta kan jämföras med 2,2 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin minst tre veckor innan de insjuknade, och 1,7 procent av de som varit fullvaccinerade i minst två veckor.

Bland fallen som var 80 år och äldre har 21 procent av de som var ovaccinerade avlidit inom 30 dagar från diagnosen covid-19. Det kan jämföras med 14,7 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin minst tre veckor innan, och 14,6 procent av de som varit fullvaccinerade.

Bland de personer som bott på särskilda boenden för äldre har 31 procent av de som var ovaccinerade när de insjuknade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 15 procent av dem i samma grupp som hade fått minst en dos vaccin minst tre veckor innan, och 13 procent av de som varit fullvaccinerade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Men som jag förstår det behöver man knappt märka själv att man smittats av covid för att ha oturen att utveckla lång covid. Allvarlighet i sjukdomsförloppet har jag för mig inte påverkar alls.

Jag vet inte om någon annan har lagt märke till att det inte ser ut som om det är en jätte stor skillnad om man fått två eller en dos vaccin. Skyddet verkar vara ungefär lika dant. Det är ju inte alls det som vi har fått höra.
Citera
2021-08-01, 11:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Suck. Om du inte kan räkna - skit i det då istället, så slipper du göra bort dig.

Sverige består såklart inte av friska vita män i 53-års åldern. Äldre, feta och sjuka drar så klart upp siffrorna rejält.
Citera
2021-08-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag tror det blir minst samma restriktioner som tidigare i höst. "Håll ut sista månaderna nu medans de som ännu inte vaccinerat sig hinner vaccinera sig med dos 1 och dos 2 och få fullgott skydd!".

Eller så blir det ännu hårdare restriktioner...

Jag tror tvärtom. Det kommer rimligtvis inte införas restriktioner enbart utifrån smitta. Så länge som sjukvården inte belastas och/eller dödstalen sticker iväg så bör det inte bli så många restriktioner att tala om. Detta på grund av att vaccination har skett i stor utsträckning.
Senast redigerad av Leland1979 2021-08-01 kl. 11:44.
Citera
2021-08-01, 11:39
Medlem
Citat:
Nu pratar vi inte IVA utan sjukhusinläggelse. Det är som sagt 70 tusen personer som behövt sjukhusvård. Inte 70 tusen personer som behövt intensivvård och det är en väldig skillnad.
Vanligt är ju att man får mycket hög feber, får svårt att andas, behöver syrgas etc. Kan vara väl så allvarligt och svårt, men faller inte under intensivvård.
Drygt tiotusen på IVA, så visst, jag ger dig medhåll i det. Om man inkluderar risken att bli inlagd för observation med icke-livshotande symptom (livshotande går du direkt till IVA) så kan nog risken för inläggning vara lite högre. Det kan ju också variera från land till land, hur frikostigt man lägger in folk.

Risken för en 50-åring är i alla fall definitivt på en nivå att man bör överväga att vaccinera sig, men inte på en nivå att man ska sluta leva.

En 25-åring finns det däremot inga skäl att rikta vaccinationskampanjer mot. Det räcker att vaccinet erbjuds, tillsammans med objektiv information. Typ att det är klokt om du är i riskgrupp, eller om du känner en stark oro för att smittas, eller om en hushållsmedlem har nedsatt immunförsvar eller liknande.
Senast redigerad av aw 2021-08-01 kl. 11:41.
Citera
2021-08-01, 11:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Kalkyleringar i all ära, men vissa siffror behöver ju inte beräknas, gissa, eller uppskattas. VI vet att 70 tusen personer behövt sjukhusvård i Sverige. Vill man gå vidare kan man relatera denna siffra till uppskattat antal infekterade. Sedan kan man bryta ned dessa sjuka på olika kategorier, utifrån ålder, underliggande sjukdomar etc.

Det jag gör är bara att jag utifrån egna erfarenheter och egen bekantskapskrets, arbetskramrater gör rimlighetsbedömning. Om jag känner ungefär 100 personer totalt i en krets av bekanta, släktingar, arbetskamrater osv känner 3 personer som behövt sjukhusvård och ytterligare 2 personer som dött. Vet jag då att de 3 som behövt sjukhusvård är i 50 årsåldern utan fetma och underliggande sjukdom och de två som dött var i 80-årsåldern. Ja, då känns det väldigt märkligt när du påstår att risken för 50-åring att behöva sjukhusinläggelse bara skulle vara 1:1700. Det är en alldeles för låg siffra för att passa med slumpen. De måste haft en himla otur då. Ungefär som att få 7 rätt på Lotto 3 gånger på raken (ja jag vet att det är svårare, men du förstår säkert liknelsen).

Jag känner ingen som dött och ingen som hamnat på sjukhus.
Citera
2021-08-01, 11:44
Medlem
Citat:

Jag refererar till Oxford universitet. Det är väl toppen att vi har en sådan kalkylator här på forumet så vi slipper alla personliga erfarenheter eller amatörmässiga uppskattningar av risker. Nu kan vi alla hänvisa dit. Kan vi inte vara glada att vi slipper allt tjafs om absoluta risker för olika samhällsgrupper? Jag ser detta som ett stort steg i rätt riktning. Jag är ledsen att statistiken inte stämmer överens med dina extremt begränsade upplevelser, men snälla acceptera att de kan göra sitt jobb. Det är ingen hemmabyggd kalkylator utan den testas och valideras kontinuerligt på ett välkänt universitet för att generera korrekta siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in