Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
2 stycken i hela åldersintervallet 20-29 låter ganska likt vad han skrev. Kan man inte ha ett intervall på 5 år?
Ja, det kan man kanske ha om 3 och ett halv år.
Om det var likt eller inte får så för dig.
Två män i 20-årsåldern har avlidit på IVA av covid utan att ha någon riskfaktor. Hur många kan ha varit smittade i den åldern tror du?
Jag gissar på ca 250 000 covid smittade män i den åldern det ger en risk på 1 av 125 000. Det är inte någon speciellt hög risk. Men 1 på 1 miljon då måste vi ju ha sådär 2 miljoner smittade killar i 20-29 år i Sverige? Trovärdigt? För dig kanske.
Sedan kan ju någon ha avlidit utanför IVA också, men jag tänker att de flesta friska unga går en vända på IVA innan de avlider.
När det gäller UK är detta superspännande. Vi ser om vi tittar på euromomo att de har en betydligt högre överdödlighet bland yngre personer en oss. De har ju en överdödlighet i covid vågorna i ålder 15-44 år. Det har ju inte vi.
Men och andra sidan är ju sidan som länkades mycket mer detaljerad. Man ska ju även fylla i bostadskategori, eller om man har mentala problem eller tidigare frakturer på t.ex. handled. För mig var detta nytt, speciellt tidigare frakturer på t.ex. handled. Hade faktiskt ingen aning om att det kunde vara en riskfaktor. På SIR kan du inte räkna in boende förhållanden och ev. tidigare frakturer. Jag kan gissa på att personen som var 20 år varken brutit något under sitt liv och bodde bra och hade inga mentala problem för utom då att vara helt frisk och vit. Inget av detta framkom i ursprungsinlägget utan efterkonstruerades. I ursprungs inlägget sades enbart att personen var 30 år, inget om hudfärg eller tidigare eller andra riskfaktorer samt boende förhållande.