2021-07-31, 23:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag ska hjälpa dig lite med data för att sätta siffrorna i perspektiv.

Risk för en 30-åring man
Dö av covid: 1 på miljonen
Hamna på sjukhus av covid: 1 på 35000
Antal covidpatienter under 30 år på iva: ca 350
Att bli rånad: ca 1 på 300

Risk för en 53-åring man
Dö av covid: 1 på 12500
Hamna på sjukhus av covid: 1 på 1700
Dö av hjärtinfarkt: ca 1 på 2000
Insjukna av hjärtinfarkt: ca 1 på 500

Covid i siffror (18 mån)
Antal på sjukhus: 70 000
Dödsfall pga covid: <10%

Annan vård (18 mån)
Antal vårdtillfällen på akuten: 3 miljoner
Antal inskrivna på sjukhus: 2 miljoner
Antal vårdtillfällen pga alkohol: 1 miljon
Antal vårdtillfällen av barn som ramlat: 120000
Dödsfall pga livsstilssjukdomar: ca 65%

Det dog 14000 av covid 2020. Det var 8 812 rån 2020. Du har inte vidare bra kunskaper inom matematik eller statistik.

Källa: BRÅ
Citera
2021-07-31, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag kommer bara till första påståendet.
Såvitt jag vet har sådär 47 personer avlidit i 30 års åldern enligt FoHM. Hur många som är män är jag osäker på, men definitivt mer en hälften. Om då chansen för en 30 årig man att avlida i covid är en på en miljon måste vi ju ha minst 25 miljoner 30 åriga män i Sverige och samtliga måste varit smittade i covid.

Ska du få folk att tro på detta behöver du kunna ge en ordentlig förklaring för trovärdigheten är typ 0.

Det är 1 på 6,7 miljoner att få 7 rätt på lotto

Så om 6,7 miljoner rader på lotto lämnas in i landet Sverige oavsett vilka nummer så delas 7 rätt ut?
Citera
2021-08-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror inte riktigt på de där siffrorna. Jag vet flera personer i medelåldern som behövt sjukhusvård och att de bara skulle löpa en risk på 1:12500 låter väldigt osannolikt. Det här har inte varit några sjukliga personer med underliggande sjukdomar, övervikt eller annat. Var kommer dina siffror ifrån?
Läkaren i 30-årsåldern som först slog larm om Covid19 i Kina dog ju för övrigt i sjukdomen som han undersökte. Så han knep m.a.o. ord nitlotten en på miljonen då menar du?

Jag tror att dödstal, så väl som sjukhusinläggningar är BETYDLIGT högre i förhållande till antalet smittade än de du anger.

Siffrorna kommer från Oxford university och är baserat på verklig data. Om du har någon mer tillförlitlig källa kan du ju länka.

https://qcovid.org/Calculation
Citera
2021-08-01, 00:10
Medlem
Citat:
Jag kommer bara till första påståendet.
Såvitt jag vet har sådär 47 personer avlidit i 30 års åldern enligt FoHM. Hur många som är män är jag osäker på, men definitivt mer en hälften. Om då chansen för en 30 årig man att avlida i covid är en på en miljon måste vi ju ha minst 25 miljoner 30 åriga män i Sverige och samtliga måste varit smittade i covid.

Ska du få folk att tro på detta behöver du kunna ge en ordentlig förklaring för trovärdigheten är typ 0.

Som sagt siffrorna kommer från Oxford university och är baserade på en 20-årig man, inte 30-årig. Tyvärr var det försent att ändra när jag upptäckte det. Ber om ursäkt för det. Hur som helst kvarstår poängen oavsett om det gäller 20- eller 30åring.Glömde kanske att nämna att det gäller en frisk person med hälsosamt bmi. Inga multisjuka tjockisar.

Gå in och räkna själv.

Citera
2021-08-01, 00:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morotstunga
Det är 1 på 6,7 miljoner att få 7 rätt på lotto

Så om 6,7 miljoner rader på lotto lämnas in i landet Sverige oavsett vilka nummer så delas 7 rätt ut?
Nu är inte detta lotto. Men det finns ca 700 000st 30 åriga män i Sverige om jag inte är helt ute och snurrar.

Risk för en 30-åring man
Om detta påstående är sant så kan inte ens en man i 30 årsåldern avlidit i Sverige.
Att påstå det är att överdriva och varför överhuvudtaget göra det? Vad får man ut av att överdriva upprepat i tråden?

Vi har ganska bra och trovärdig statistik i Sverige.

FoHM påstår att 340 personer i 30 årsåldern har avlidit efter covid.

Om man går in på SIR kan man se att 2st helt friska 30-åriga män har avlidit på IVA av covid. 2st helt utan någon riskfaktor och helt otvivelaktigt dött av covid.
Citera
2021-08-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det dog 14000 av covid 2020. Det var 8 812 rån 2020. Du har inte vidare bra kunskaper inom matematik eller statistik.

Källa: BRÅ

Vad trött jag blir… Du tror alltså att det inte finns mörkertal? Här kan du se BRÅs statistik av rapporterade rån i trygghetsundersökningen. 2,3% av alla män uppgav att de har utsatts för rån.

https://www.bra.se/statistik/statistiska-undersokningar/nationella-trygghetsundersokningen.html
Citera
2021-08-01, 00:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Som sagt siffrorna kommer från Oxford university och är baserade på en 20-årig man, inte 30-årig. Tyvärr var det försent att ändra när jag upptäckte det. Ber om ursäkt för det. Hur som helst kvarstår poängen oavsett om det gäller 20- eller 30åring.Glömde kanske att nämna att det gäller en frisk person med hälsosamt bmi. Inga multisjuka tjockisar.

Gå in och räkna själv.

Man måste ju ändå kolla lite upp själv. Men positivt att du kan ge en källa även om den i Sverige inte stämmer alls.

Vi har ca 670 000 män i 20-årsåldern i Sverige.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Ja, du glömde att skriva in att de skulle vara friska.

Oavsett stämmer det ändå inte.

Om du går in på SIR, ställer in på män i 20-årsåldern som avlidit på IVA av covid, och även ställer in på ingen riskfaktor får du fram 2 avlidna.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Så dit påstående stämmer inte alls. Hur lätt som häls att kolla upp. Minst två män helt utan riskfaktor i 20-årsåldern har avlidit i covid. Det kan ju vara fler men då har de inte avlidit på IVA.
Citera
2021-08-01, 00:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Vad trött jag blir… Du tror alltså att det inte finns mörkertal? Här kan du se BRÅs statistik av rapporterade rån i trygghetsundersökningen. 2,3% av alla män uppgav att de har utsatts för rån.

https://www.bra.se/statistik/statistiska-undersokningar/nationella-trygghetsundersokningen.html

Jo det finns ett stort mörkertal gällande Covid. Var det något mer?
Citera
2021-08-01, 00:24
Medlem
Citat:
Nu är inte detta lotto. Men det finns ca 700 000st 30 åriga män i Sverige om jag inte är helt ute och snurrar.

Risk för en 30-åring man
Om detta påstående är sant så kan inte ens en man i 30 årsåldern avlidit i Sverige.
Att påstå det är att överdriva och varför överhuvudtaget göra det? Vad får man ut av att överdriva upprepat i tråden?

Om man går in på SIR kan man se att 2st helt friska 30-åriga män har avlidit på IVA av covid. 2st helt utan någon riskfaktor och helt otvivelaktigt dött av covid.

Inte vet jag

Men jag behöver inte lämna in 6,7 miljoner rader på lotto för att vinna en miljon
Jag behöver inte bli smittad mer än en gång för att dö av covid.
Citera
2021-08-01, 00:26
Medlem
Citat:

Risk för en 30-åring man

30-års åldern pratar vi väl inte om? Vi pratar om en exakt ålder. Jag har också nämnt att det gällde en 20 åring frisk man med hälsosamt BMI. För en 30-åring man är risken 1 på 250000. Poängen kvarstår.
Citera
2021-08-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo det finns ett stort mörkertal gällande Covid. Var det något mer?

Men inget större mörkertal angående döda eller sjukhusvårdade av covid då alla testas va? Vilket vore mer relevant på din sida av diskussionen. Du som är så smart och duktig på matematik och statistik.
Citera
2021-08-01, 00:31
Medlem
Citat:
Man måste ju ändå kolla lite upp själv. Men positivt att du kan ge en källa även om den i Sverige inte stämmer alls.

Vi har ca 670 000 män i 20-årsåldern i Sverige.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Ja, du glömde att skriva in att de skulle vara friska.

Oavsett stämmer det ändå inte.

Om du går in på SIR, ställer in på män i 20-årsåldern som avlidit på IVA av covid, och även ställer in på ingen riskfaktor får du fram 2 avlidna.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Så dit påstående stämmer inte alls. Hur lätt som häls att kolla upp. Minst två män helt utan riskfaktor i 20-årsåldern har avlidit i covid. Det kan ju vara fler men då har de inte avlidit på IVA.

Det spelar ingen roll om två enligt dig friska svenskar har avlidit med covid. Det som spelar roll är vad forskarna på Oxford University kommit fram till efter noggranna studier av betydligt mer data. Kan vi släppa dina killgissningar nu och utgå från att statistikerna där vet vad dom sysslar med?

Senast redigerad av hasse3344 2021-08-01 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in