2021-07-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Tack för info. Jag vet för lite om Luleå rent konkret och aldrig varit där så kanske fel av mig att ge mig in i en sån här diskussion. Jag vet dock att just i Norrland har knark och droghandeln ökat markant genom åren så jag tänker att något sånt kan spela in. Men förutom att en kvinna i 25-årsåldern är mördad och en man i 30-årsåldern är misstänkt så vet vi enormt lite om fallet. Enormt mycket spekulationer och väldigt lite fakta. Jag är synnerligen bestört över att något sånt här kan hända på ett relativt lugnt område som ser väldigt mysigt ut

Jag vet inte om det är för att jag börjar märka det först nu men efter att ha bott i Luleå i 27 år så känns det som att det blir mer och mer narkotika för varje år.
Citera
2021-07-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Armeniern bor enligt hans Facebook, både info och inlägg, numer i Armenien. Det skulle kunna förklara varför FL kunde flytta in den lägenheten för några veckor sedan.

Det skulle också kunna förklara varför armeniern står kvar på adressen. Han är utflyttad från landet och har skitit att meddela detta till svenska myndigheter.
Oj det här var intressant. I så fall är det ju än märkligare att folk tror att han skulle vara inblandad i detta.
Citera
2021-07-31, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slydotcom
Jag vet inte om det är för att jag börjar märka det först nu men efter att ha bott i Luleå i 27 år så känns det som att det blir mer och mer narkotika för varje år.
Inte bara Luleå . Jag pratar om hela Norrland . Knarket är enormt utbrett här
Citera
2021-07-31, 13:16
Medlem
Ang. området och Luleå i stort: Det är en knegarstad som på sätt och vis ändå har varit lite av en svensk idyll, liten stad där de flesta känner någon du känner, intresset hos de flesta kretsar kring sport, motor och friluftsliv, och där det inte existerar samma hets kring status och jakt på pengar som det gör i en Stockholmsförort. Du har aldrig behövt vara rädd för att bli rånad när du gått hem från krogen en natt i Luleå. Möjligtvis att man fått akta sig för att knuffa till någon från de lokala MC-gängen i kön till krogen.

Det "strul" som existerat historiskt och i tråden tillskrivs områden som Hertsön har varit typiska Svensson-familjeproblem, dvs alkoholiserade föräldrar och ungdomar med psykisk ohälsa (och följaktligen drogmissbruk) som spårat ut. Att en ung person mördar en annan ung person kallblodigt med skjutvapen är alltså en ganska markant förskjutning av den "normala brottsproblematiken" i stan.
Citera
2021-07-31, 13:17
Medlem
Citat:
Björkskatan har varit trevligt men under de senaste åren har det varit oroligt och skolan har haft mycket problem med våld och narkotika. Detta har spridit sig i området och ett tag så var det ungdomar som vaktade under gångtunnlarna och princip krävde tull för att passera. Det är dock kanske ett år sedan jag senast hörde om någon allvarligare incident där.

Björx har ju högstadiet för även Porsön och det är som regel där problemen finns.

Porsön hade för några år sen ett gäng riktigt ocharmiga typer som brände bilar i tid och otid, under samma tid brann det på högstadiet på björx och var allmänt kaos där. Dessa charmtroll tvångsförflyttades till lite olika ungdomshem och det har varit mycket lugnare sen dess.
Citera
Medlem
zzahirs avatar
Citat:

Jo, det är jäkligt mycket droger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Eller att den hon fiskade* med har koppling till platsen.

* Att hon var och fiskade är väl förresten också en trådsanning.

Ja, väldigt mycket är i nuläget inget mer än trådsanningar.
  • Att kvinnan var tillsammans med en ytterligare person när hon/de blev beskjutna.
  • Att de stod och fiskade.
  • Att gärningsmännen färdats i en skåpbil.
  • Identiteten på offret.

Allt ovan kan stämma, men kommer från väldigt osäkra källor.

Vi vet egentligen inte mycket utöver att offret var en kvinna i 25-årsåldern, att flera skott avfyrats, samt att mordplatsen var Notviken i Luleå.
Citera
2021-07-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Ja, väldigt mycket är i nuläget inget mer än trådsanningar.
  • Att kvinnan var tillsammans med en ytterligare person när hon/de blev beskjutna.
  • Att de stod och fiskade.
  • Att gärningsmännen färdats i en skåpbil.
  • Identiteten på offret.

Allt ovan kan stämma, men kommer från väldigt osäkra källor.

Vi vet egentligen inte mycket utöver att offret var en kvinna i 25-årsåldern, att flera skott avfyrats, samt att mordplatsen var Notviken i Luleå.
Vissa har har även antytt att mannen på samma adress ska vara inblandad i det hela men nu har det visat sig att han inte ens bor i Sverige längre. Väldigt grundlösa spekulationer som du säger
Citera
2021-07-31, 13:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Mycket går att säga om svensk media men då inget pekar på att BO och MGM har någon närmare relation så vore det väldigt snaskigt av media att ljuga om en sån sak. Mer lågoddsare i tråden att folk VILL att mannen på samma adress ska ha något med det här att göra bara för att han är utländsk. Det är inget nytt På FB.

Du har missförstått.

Jag skrev att armeniern är relevant att nämna, om FL är BO och armeniern är hennes sambo. Inte att han är relevant att nämna endast under förutsättning att han är MGM (men även då förstås - det är dock osannolikt då åldern inte stämmer).

(FB) Mord i Notviken, Luleå - kvinna i 25-årsåldern skjuten, 2021-07-30

Du skrev då att media borde ha skrivit det

Citat:
Med risk för att vara helt fel ute så känns det som att i så fall borde media skrivit detta för länge sen. Men visst vi får väl se. I dagsläget ser jag dock ingen koppling till det

För övrigt har media inte ljugit något om en eventuell sambo vad jag sett. De har dock citerat polisen att BO och MGM inte har någon nära relation, vilket ju inte utesluter att hon har en sambo.
Citera
2021-07-31, 13:24
Medlem
Mycket resandefolk i Norrland. Tre stora släkten av resande nämligen Nordin,Landin och Björk.
Citera
2021-07-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du har missförstått.

Jag skrev att armeniern är relevant att nämna, om FL är BO och armeniern är hennes sambo. Inte att han är relevant att nämna endast under förutsättning att han är MGM (men även då förstås - det är dock osannolikt då åldern inte stämmer).

Du skrev då att media borde ha skrivit det

För övrigt har media inte ljugit något om en eventuell sambo vad jag sett. De har dock citerat polisen att BO och MGM inte har någon nära relation, vilket ju inte utesluter att hon har en sambo.
Fast nu har det framkommit i tråden att armeniern inte ens bor kvar i längre. Han har flyttat tillbaka till sitt hemland. Så spåret om att han skulle vara inblandad kan vi nog släppa
Citera
2021-07-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Är på plats nu, avspärrat från Borgmästarskolan i en kvadrat på 100 ggr 150 m ner hela vägen till älven. Inga blomhav. 2 polisbilar vid avsspärrning.

Två polisbillar som konstant kör tuna igenom.

SVT står och intervjuar två unga tjejer med rosa hår, sons of anarchy tröjor och med två små rottweiler.

Börja fylla på med nyfikna pensionärer, gangbangarna sover nog sent idag.
En kvadrat är ju liksidig, menar du en kvadrat på femtontusen kvadratmeter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in