Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Hon kommer inte från området ifråga - en villaidyll:
”Hon hade ingen koppling till området – varför var hon precis här”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvinna-skjuten-i-lulea-expressens-reporter-pa-plats/
En gissning kan vara att hon hade bekanta i Tuna-området som ligger intill, andra sidan om Borgmästarskolan. Har svårt att tro att hon umgicks med folk boendes i Notviken. De som bor i Notviken är främst medelålders och gamla människor i fina villor. Det finns förvisso enstaka små flerfamiljshus, men de är privatägda och det släpps bara in respektabelt folk där.
Tunaområdet beboddes på min tid av många personer i socialgrupp 7 och nedåt. Hur det är nu vet jag ej. Flyttade från luleå -89.
Husen i Notviken säljs för höga belopp. Bortanför Tuna finns Mjölkudden med ”guldkusten” Slipvägen, där bodde och bor mycket dirrar och advokater, och en köpman och riksdagsman Holmkvist (M).
Jag minns när man gjorde snickarjobb i villorna i området, det hördes tydligt att villaägarna ogillade att ”gettot Tunastigen” var inklämt mellan idyllerna.
Ännu längre bort på Mjölkudden bodde i många år skådespelerskan Maud Adams i en flott villa hon hade som ”krypin” när hon besökte Luleå.
Även fd kommunistledaren Hilding Hagberg bodde på Mjölkudden.