Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Den som hade maktövertaget när affären gjordes, var Esbjörn.
Han hade en fastighet som Ebba ville ha.
Området var snustorrt på andra fastigheter.
Esbjörn hade andra spekulanter på hans fastighet.
Den som har maktövertaget nu, är Esbjörn. Se bara på narrativet som spelas upp hela tiden.
I den ena ringhörnan: En äldre-äldre man med kognitiv funktionsnedsättning som till och med behöver hjälp med sin egen hygien, har blivit bestulen sin älskade släktgård. Hans supervapen är att han skiter i alla och skyr inga medel för att få sin vilja igenom.
I den andra ringhörnan: En supermäktig, blond bystdrottning som förför eller tjatar sönder sina noga utvalda offer, tills hon får som hon vill. Hennes kryptonit är hennes trovärdighet.
Det Ebba har till stöd, är att det finns lagar som reglerar tvister som denna. Hon har tagit hjälp av någon som kan navigera rätt i lagboken. Juridiken kommer visa om hon hade rätt eller fel.
Jag håller
Med om delar av ditt inlägg. Din beskrivning om personerna i ringhörnorna har jag bara en fråga om, nämligen Ebbas kryptonit. Det enda som kan skada stålmannen är ju kryptonit. Så jag tänker att denna affär i stort kommer att bli Ebbas Kryptonit, det vill säga vara denna som krossar henne totalt. Sin trovärdighet förlorade hon i och med att hon torskade på grovt förtal.
Om maktbalansen innan affären tänker jag. Esbjörn hade sagt Nej till ett antal spekulanter innan Ebba. Inget säger att det var priset som fått honom att säga nej, utan det kan lika gärna varit kärlek till huset och de minnen de bar med sig.
Men så sveper Ebba in, manipulativ och med vana att argumentera och övertala.
Att hon är så slug att hon talar om att restaurera och bevara huset till sitt ursprungliga skick. Får Esbjörn att vekna.
När han sedan kommer och ser alla uppmärkta träd inser han att det hon sa inte stämmer. Att Esbjörn har åsikter om vilka träd Ebba hugger ner tyder enligt mig på att han inte riktigt fattat vad en försäljning betyder.
Här kommer en reflektion angående Ebbas trovärdighet.
https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/veckans-varsta/196530-hogst-personligt-brev-till-ebba-busch-thor/