2021-07-30, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindreeu
Dags att köpa en my mobil/nytt tangentbord? Samma fras varje gång från din sida.

Visa mig ett svenskr parti som arbetar för samtliga följande punkter så ska jag överväga att rösta på dom istället för AfS:

- Svenskt EU-utträde
- Återinfört tjänstemannaansvar
- Ökad yttrande- och tryckfrihet
- Stärkt offentlighetsprincip
- Avskaffande av det statliga presstödet
- Neddragning från 349 till 149 riksdagsledamöter
- Ledamotsarvodet ska vara kopplat till närvaro i riksdagen
- Lägg ned SVT och SR
- Minska klyftorna mellan stad och landsbygd
- Avskaffa landstingen och förstatliga vården
- Ge tillbaka makten i klassrummet till läraren
- Återförstatliga skolan
Mycket bra inlägg. Tragiskt att SD inte har stake att driva dessa punkter.
Citera
2021-07-30, 09:37
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Finns det invandrare som stöder AFS? Har AFS medlemmar med invandrarbakgrund?

Jag har sett att det finns ett fåtal invandrare som är öppet AfS:are. De flesta av dem var europeiska invandrare. Men jag har sett att det finns minst en som verkar vara blatte eller åtminstone halvblatte. Jag vet inte om alla dessa är medlemmar i partiet, men de stödjer partiet öppet.
Citera
2021-07-30, 14:39
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Finns det invandrare som stöder AFS? Har AFS medlemmar med invandrarbakgrund?

Jag är en invandrare, inte från Europa. Och jag är 50 procent icke vit.

Stöd för AfS bland invandrare är möjligt om SD inte kan leverera. Om SD inte tar plats i regeringen trots att den är lika stor som Moderaterna, tror jag att vissa kommer att ompröva om de behöver ett alternativ.

Jag undrar också att SD faktiskt skulle ha nytta av att AfS blev mer populärt. Det skulle tillåta "lagom mellan mjölk" svenskar att säga att jag röstade på SD, inte AfS. SD behöver inte vara det extrema partiet.
Citera
2021-07-30, 21:41
Medlem
Jag utgår ifrån att AfS kommer att satsa stort på valet 2022 som de gjorde 2018? Frågan är om de ska göra något annorlunda. Visst de fick drygt 20 000 röster 2018, men lite svårt att säga om det var bra eller dåligt då det var deras första val. Man tycker ju att åtminstone 40 000 borde vara rimligt för 2022, vilket skulle typ motsvara runt 0,6 %? Visst vore det bra att klara enprocentspärren, men det krävs rätt mycket för det. Men om AfS sköter sina kort rätt och är riktigt smarta och effektiva så bör det inte alls vara omöjligt.
Citera
2021-07-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Jag är en invandrare, inte från Europa. Och jag är 50 procent icke vit.

Stöd för AfS bland invandrare är möjligt om SD inte kan leverera. Om SD inte tar plats i regeringen trots att den är lika stor som Moderaterna, tror jag att vissa kommer att ompröva om de behöver ett alternativ.

Jag undrar också att SD faktiskt skulle ha nytta av att AfS blev mer populärt. Det skulle tillåta "lagom mellan mjölk" svenskar att säga att jag röstade på SD, inte AfS. SD behöver inte vara det extrema partiet.
Du inser att både SD och AfS har som mål att utvisa sådana som dig från Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag utgår ifrån att AfS kommer att satsa stort på valet 2022 som de gjorde 2018? Frågan är om de ska göra något annorlunda. Visst de fick drygt 20 000 röster 2018, men lite svårt att säga om det var bra eller dåligt då det var deras första val. Man tycker ju att åtminstone 40 000 borde vara rimligt för 2022, vilket skulle typ motsvara runt 0,6 %? Visst vore det bra att klara enprocentspärren, men det krävs rätt mycket för det. Men om AfS sköter sina kort rätt och är riktigt smarta och effektiva så bör det inte alls vara omöjligt.
AfS kommer göra mycket lite inför valet. De satsade på att göra en Ny Demokrati, det gick inte vägen. Den enda anledningen till att partiet inte avvecklades efter valet 2018 var att det hade varit för respektlöst mot väljarna. Men det råder ingen tvekan om att partiledningen gav upp den där valnatten.
Citera
2021-07-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Du inser att både SD och AfS har som mål att utvisa sådana som dig från Sverige?

AfS kommer göra mycket lite inför valet. De satsade på att göra en Ny Demokrati, det gick inte vägen. Den enda anledningen till att partiet inte avvecklades efter valet 2018 var att det hade varit för respektlöst mot väljarna. Men det råder ingen tvekan om att partiledningen gav upp den där valnatten.

Kanske AfS, dock inte SD - längre. Du tänker på den tidigare 70-regeln som de hade, där de ämnade ompröva samtliga uppehållstillstånd som hade tilldelats efter 1970. År 2010 slopade de dock denna regel och har sedan dess blivit alltmer urvattnade och är numera praktiskt taget ett socialkonservativt parti som enligt egen utsago är för "öppen svenskhet", alltså att vem som helst som anpassar sig till svenska normer också är en del av den svenska kulturen.

Således har SD också ett mycket högt antal invandrare som röstar på dem, som synes nedan.
(FB) SD största parti bland Iranier: 34% i opinionsundersökning

Citat:
SD har flest invandrare på vallistan
Sverigedemokraterna är det enda parti i Södertälje där invandrarna är i majoritet på valsedeln. En av dem är Nader Helawi.– SD är det enda partiet som slår vakt om nationen Sverige, säger han. https://www.lt.se/artikel/sd-har-flest-invandrare-pa-vallistan
(FB) Expressen/GT: "Det här är inte det Sverige jag kom till" (säger några invandrare)
Citera
2021-07-31, 04:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så SD-politiker skulle utvisa sig själva menar du? För många SD-are är invandrare. Nu är ju de flesta människor inklusive invandrare smartare än dig så de genomskådar dina lögner.

Vad AfS vill vet jag inte, de vill ju utvisa 1 miljon människor.

Detta innebär att AfS vill låta ca 2 miljoner i första och andra generationen etc bli kvar i landet, även om 1 miljon skulle utvisas.
Citera
2021-07-31, 05:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Detta innebär att AfS vill låta ca 2 miljoner i första och andra generationen etc bli kvar i landet, även om 1 miljon skulle utvisas.

Har de sagt vilka de vill utvisa?
Citera
2021-07-31, 05:42
Bannlyst
Citat:

Det skulle förvåna mig mycket om det var hederliga finländare dom tänkte utvisa. Antagligen kriminella afrikaner och araber som begått brott emot svenskar. Men nån representant för partiet får svara på det själv här, vad vet jag...
Citera
2021-07-31, 15:37
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

Ja. Alla som är kriminella inklusive de som har ljugit in sig i landet. Resten av alla invandrare kommer de inte tvinga ut. Däremot lär det komma ett utökat återvandringsprogram som bygger på frivillighet likt det som finns idag.
Citera
2021-07-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familjeliv79
Både Andrzej Duda och Viktor Orban är jurister.

Vår statsminister klarade inte ens av en svetsarutbildning.
Ens utbildning säger absolut ingenting om ens värderingar. Löfvens mål är att så många svenskar som möjligt ska få det så bra som möjligt. Duda och Orbans mål är att berika sig själva så mycket som möjligt på landets skattebetalares och företags bekostnad, så som Putin har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Familjeliv79
Bara dubbelt så många som på C/V och fyra ggr fler än MP.

Vi är 96% som hatar MPs politik.
Att lyckats ha blivit tredje största parti är en klen tröst om man står ensam och inte tycks kunna bli större.
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
SD och AfS kommer inte bara att kunna utvisa invandrare. Svensk lag kommer att kräva stora förändringar innan frivillig återvandring och obligatorisk utvisning kan bli verklig.

Ett av de viktigaste stegen för att återta ordningen är en lag som tillåter upphävande av medborgarskap som folk fick under falska påståenden. Sverige behöver inte Hazaras som var etablerat flyktingar i Iran innan de flyttade till Sverige.
Många av dem ljög om att de kom från Afghanistan, till exempel.

Några, till exempel de som bor i sina hemland men får välfärdsutbetalningar i Sverige, de bör stängas av när de har brutit mot skatter och bedrivit bedrägerier.

Jag räknar inte med att jag kommer att vara i en målgrupp. Men jag är inte orolig.
Du behöver inte vara orolig eftersom detta är och förblir ett hypotetiskt scenario. SD kommer aldrig få så stort inflytande att de kan få igenom denna politik, och AfS kommer aldrig att få något inflytande överhuvudtaget.
Citera
2021-08-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Inte automatiskt. Men Kristersson hade med SD förhandlat sig till bra mycket mer arbetarfientlig politik än vad S tvingades gå med på, i utbyte mot minskad invandring.
Det beror på vad du definierar som arbetarfientlig politik. Men de här två förslagen hade med stor sannolikhet inte varit aktuella. Moderaterna ser inte de som viktiga frågor heller. Det är bara Stefan Löfvens favorit Annie Lööf vill genomföra de till varje pris. Frågan är vad det är som alla socialdemokrater gillar så mycket med den arbetarfientliga Annie Lööf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in