Citat:
Ursprungligen postat av
StillaHavet
Om vi tar liberalismen som fiende, det onda, är då nationalismen det goda?
Ja, det är tanken, men jag kan ibland känna att även "nationalism" som begrepp börjar bli lite urvattnat. "Patriotism" funkar givetvis inte heller. För 10, 15 år sedan var alla 14-åriga tuffingar med armékeps "patrioter". Hela den grejen är stendöd. Ingen pratar heller om "fosterlandet" längre, så det får nog bli "nationalism" vare sig man vill det eller inte. Och nationen är folket, som vi alla vet.
Citat:
T.ex. AfS - det nationalistiska partiet - vi ska till EU för att bekämpa liberalismen. Ja, varför inte.
Nu kör vi lite brainstorming här, men jag undrar om detta inte är för krångligt!
Citat:
Frågan är om tillräckligt många känner att man är emot liberalismen och känner sig som nationalister?
Ja, det vete fan.
Det som talar för att hetsa mot liberaler är att det var med Reinfeldts skräckstyre som skiten verkligen tog fart, att vi i dagarna fått en liberal pissregering och att man i så fall gör gemensam sak med polacker, tjecker och ungrare i Europaparlamentet. Inte fel! Om folk här hemma går igång på detta är osäkert.
Citat:
Du är något på spåren....finns det fler motsatspar? SD kör ju nu med konservatismen...och jag vet inte riktigt vilken huvudfiende de har..socialkonservatismen kanske har liberalismen som huvudfiende?
Antingen den eller socialdemokratin.
SD är ju galet otydliga på den punkten i och med att vad som helst duger så länge invandringen
minskar. Ofattbart.
Många SD-sympatisörer är dock och hackar på "vänstern" nästan oavbrutet.
Citat:
Just att ha ha en tydlig fiende och något tydligt själv är viktigt. Tyvärr definieras det onda och goda av MSM så AfS måste göra en kullerbytta och använda begrepp som dagligen debatteras men samtidigt är definierade av fienden. Ändå behövs det just denna superenkla tydlighet, svart mot vitt, gott mot ont. Det är ännu viktigare för små partier som alltid måste, på kort sikt, lyfta på en fråga.
Helt rätt!
Att det inte går att gå till val på "rasism" är väl självklart, så det kan vi stryka.
Men att det är "skillnad på folk och folk", skulle det kunna vara något? Jag vet att frasen är laddad med negativt innehåll, men den kan lika gärna uppfattas som en småkul vits om vi betraktar det här med etnopluralism som en positiv sak.
Lite elitism behöver heller inte vara dumt. Jag tror att SD lätt framstår som mer ängsliga än de är, och här finns mycket att vinna på en mer självsäker/kompromisslös hållning.