2018-06-20, 05:17
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Persiskspråkiga nättidningen Stockholmian har gjort en opinionsundersökning bland sina läsare och SD blev största parti med 34% av rösterna.
http://stockholmian.com/news/svenska/2018/006.htm

97% av de 1169 svarande var persisktalande personer som bor i Sverige. Tidningen tror att Iranier tilltalas av SD då de som flydde till Sverige under 80-talet ofta var högutbildade sekulära personer som själva upplevt den katastrof som islamister tillsammans med vänstern lyckades åstadkomma i landet.

"Många av dessa svensk-iranier ser med oro på utvecklingen i Sverige och upplever Sverigedemokraterna som det enda politiska partiet som inser allvaret i läget och det hot som islamiseringen innebär för landets framtid", skriver tidningen.

Centern och Miljöpartiet fick 2% var i undersökningen.

Stockholmian är en stor nättidning med nästan 30 000 följare på Facebook. Inlägget om opinionsundersökningen tycks engagera, ingen aning om vad de skriver men väldigt mycket kommentarer och delningar:
https://www.facebook.com/stockholmian/posts/1964675086909942

Både Hanif Bali och Tino Sanandaji har iransk bakgrund och detta visar väl att deras uppfattningar om saker och ting är rätt talande för iranier som grupp. Ändå är det rätt chockerande siffror. Har inte sett ett ord om detta i MSM.

Finns det andra invandrargrupper där stödet till SD är extra stort?

Hur förklarar alla ni som säger att SD är rasister detta?
Vad är det som gör Iranier så positiva till SD?

Någon Svensk-Iranier här som tänker rösta SD? Varför?
Senast redigerad av HectorDaiquiri 2018-06-20 kl. 05:23.
Citera
2018-06-20, 05:24
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Persiskspråkiga nättidningen Stockholmian har gjort en opinionsundersökning bland sina läsare och SD blev största parti med 34% av rösterna.
http://stockholmian.com/news/svenska/2018/006.htm

97% av de över 1169 svarande var persisktalande personer som bor i Sverige. Tidningen tror att Iranier tilltalas av SD då de som flydde till Sverige under 80-talet ofta var högutbildade sekulära personer som själva upplevt den katastrof som islamister tillsammans med vänstern lyckades åstadkomma i landet.

"Många av dessa svensk-iranier ser med oro på utvecklingen i Sverige och upplever Sverigedemokraterna som det enda politiska partiet som inser allvaret i läget och det hot som islamiseringen innebär för landets framtid", skriver tidningen.

Centern och Miljöpartiet fick 2% var i undersökningen.

Stockholmian är en stor nättidning med nästan 30 000 följare på Facebook. Inlägget om opinionsundersökningen tycks engagera, ingen aning om vad de skriver men väldigt mycket kommentarer och delningar:
https://www.facebook.com/stockholmian/posts/1964675086909942

Både Hanif Bali och Tino Sanandaji har iransk bakgrund och detta visar väl att deras uppfattningar om saker och ting är rätt talande för iranier som grupp. Ändå är det rätt chockerande siffror. Har inte sett ett ord om detta i MSM.

Finns det andra invandrargrupper där stödet till SD är extra stort?

Hur förklarar alla ni som säger att SD är rasister detta?
Vad är det som gör Iranier så positiva till SD?

Ja det måste vara än mer helvette att vara Iranier i ett IS/Sunni område idag. De flesta känner väll att utvecklingen med Svenskar som vill begränsa Sunnimuslimskt inflöde till Sverige är att föredra. Btw jag kallar inte Annie Lööf och C:O för Svenskar. De är femtekollonare som jobbar för internationella eliten.

De facto är ju dessutom många av de Iranier som flydde till Sverige på 70-talet välbestälda samt sekulariserade i jmfl med dagens Iranier.

Ser inget märkligt i det är faktiskt förvånad över att stödet inte är större hos minoritetsgruppen.
Citera
2018-06-20, 08:30
Medlem
Förvånar mig inte. Jag har vid flera tillfällen av olika iranska personer fått höra de uttrycka hur oroliga och negativa de är över utvecklingen i Sverige.

De undrar med rätta hur vi kan förstöra vårt land. Och varför vi inte förstår att vi kommer få samma elände som iran och libanon etc.
Citera
2018-06-20, 08:33
Medlem
judisk-oligarks avatar
Persien är en högkultur, folkets kvalitet där är betydligt bättre än i arabländerna. Bara att tacka för uppbackningen.
Citera
2018-06-20, 08:49
Medlem
Stämmer väl överens med Mia erfarenheter. Ingen av de iranier jag känner ser något positivt med inflödet.

Två av dem har sagt att de sett och levt med resultatet av islamisering. Inget gott kan komma av det.
Citera
2018-06-20, 08:58
Medlem
Sperssons avatar
.
Iranier är ofta välutbildade och har kommit till Sverige för arbete, inte bidrag.

Båtarna över Medelhavet är fyllda av ekonomiska migranter.
En jävla skillnad.
Citera
2018-06-20, 10:24
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Förvånar mig inte. Jag har vid flera tillfällen av olika iranska personer fått höra de uttrycka hur oroliga och negativa de är över utvecklingen i Sverige.

De undrar med rätta hur vi kan förstöra vårt land. Och varför vi inte förstår att vi kommer få samma elände som iran och libanon etc.

Ja, så är det nog, de vet hur det ser ut där nere.

De kom ju hit för väldigt länge sedan också när det var väldigt mycket lägre invandring. De kan nog tänkas ha sett att integrationen var bristfällig redan då till att nu helt urartat.

En sak jag undrar över nu när det här kom upp om Iranier är om Chilenare också har samma typ av SD-stöd. De har ju också varit här väldigt länge. Såg SVT:s dokumentär tvärvändningen och under en vecka hösten 2015 kom lika många invandrare som det kom under hela 70-talet från Chile. Lite annat Sverige de kom till och med invandringsnivåer långt, långt under vad vi haft senaste 20 åren. Chilenare kopplar jag ihop mest med che guevara-viftande vänster för öppna gränser men jag kan ha fel?
Citera
2018-06-20, 11:24
Bannlyst
Kul att dom inte fattar att ett parti med nazistiska rötter i neofascismen som gör extremistiska rasistiska uttal på löpande band med rasistisk alternativ-höger underton, inte är det bästa att rösta på om man är rasifierad. Dessa personer är dom första som blir hemskickade till döden om SD vinner.

Allt pekar på att SD inte ens kommer in i riksdagen i år dock.
Citera
2018-06-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eregerad
Kul att dom inte fattar att ett parti med nazistiska rötter i neofascismen som gör extremistiska rasistiska uttal på löpande band med rasistisk alternativ-höger underton, inte är det bästa att rösta på om man är rasifierad. Dessa personer är dom första som blir hemskickade till döden om SD vinner.
Snarast är väl iranier de sista från mellanöstern som skulle skickas hem. De är ju den mest integrerade folkgruppen från mellanöstern.
Citat:
Citera
2018-06-20, 12:25
Medlem
judisk-oligarks avatar
Citat:

Hej, hur är livet år 2004? Har du en flipptelefon ännu?
Citera
2018-06-20, 21:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Ja, så är det nog, de vet hur det ser ut där nere.

De kom ju hit för väldigt länge sedan också när det var väldigt mycket lägre invandring. De kan nog tänkas ha sett att integrationen var bristfällig redan då till att nu helt urartat.

En sak jag undrar över nu när det här kom upp om Iranier är om Chilenare också har samma typ av SD-stöd. De har ju också varit här väldigt länge. Såg SVT:s dokumentär tvärvändningen och under en vecka hösten 2015 kom lika många invandrare som det kom under hela 70-talet från Chile. Lite annat Sverige de kom till och med invandringsnivåer långt, långt under vad vi haft senaste 20 åren. Chilenare kopplar jag ihop mest med che guevara-viftande vänster för öppna gränser men jag kan ha fel?
Just dom chilenerna som kom till Sverige var dom flesta rediga kommunister. Ja. Det var ju mycket pga det dom förföljdes och flydde.
Citera
2018-06-20, 22:02
Medlem
Saltkatts avatar
Iranierna i Sverige är till stor del sekulär övre medelklass eller strax därovanför. Kolla bara på vad de jobbar med: läkare/apotekare/kemister/jurister/ekonomer, that's about it. De är barn till folk som flydde från Iran när USA sparkades ut av Khomeini och hans polare. Därtill är många av dem infernaliska arabhatare, sedan 1300 år tillbaka. De vill behålla sin privilegierade status, och inte släppa någon annan jävel över bron. Fullt förutsägbart, med andra ord. Och tragiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in