• 2
  • 3
2021-04-15, 10:17
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.FergemneE150D
Hej, Jag är lite intresserad av att lära mig arabiska för att använda i bl.a arbetet...

Det låter som en klok - och növändig - idé i dagens Sverige. Som regel är det Irakierna som är mest dominanta här i landet, och deras tolkning av Arabiskan är inget dom leker med - det är blodigt allvar för dom.

Lycka Till !
Citera
2021-04-17, 09:52
Medlem
estrelladeoros avatar
Syrisk och egyptisk arabiska ska tydligen vara de mest förstådda varianterna i arabvärlden. Skulle personligen köra på syrisk arabiska, då många araber i Sverige kommer från Syrien med omnejd.
Citera
2021-07-29, 19:12
Medlem
Oddtapios avatar
Som flera redan varit inne på är MSA ett språk som används på nyheterna eller i akademien. Vill du tala med folk på gatan är det egyptisk eller levantinsk arabiska (sk Shami) som gäller. Då blir du förstådd och respekterad av alla i arabvärlden. Lär du dig nordafrikansk arabiska så kommer människor i mellanöstern att ha problem att förstå dig. Beställer du kebab på MSA så kommer du att bli utskrattad. Jag Kan rekommendera appen HelloTalk. Lycka till!
Citera
2021-07-30, 22:41
Medlem
Pusts avatar
Det är som sagt stor skillnad beroende på olika arabiska dialekter. En marockan sade till mig att gulfaraber inte ens kan förstå deras dialekt. En annan arabisktalande sade att man brukar använda det språk som Koranen (klassisk arabiska) är skriven på för att kommunicera med araber från andra länder. Det är svårare att prata med kvinnor eftersom mest män har memorerat Koranen.
Citera
2021-07-30, 23:31
Medlem
Saltkatts avatar
Träffade en gång en egyptisk farbror som var gift med en tunisiska. Han berättade om när hans mamma för första gången hade träffat hans svärföräldrar, och lite förskräckt hade viskat till honom: "Varför pratar de inte arabiska?" Det gjorde de ju, men bara en annan dialekt, som var helt obegriplig för henne. Och då är det ändå inte fasligt långt mellan Egypten och Tunisien.

Vad jag förstår är den egyptiska och de syrisk/libanesisk/palestinska varianterna (små skillnader däremellan) mest användbara om man vill kommunicera med folk. Till stor del på grund av film- och musikindustrin där. Men i Sverige är den egyptiska varianten inte så högaktuell, förstås.
Senast redigerad av Saltkatt 2021-07-30 kl. 23:38.
Citera
2021-07-30, 23:35
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddtapio
Beställer du kebab på MSA så kommer du att bli utskrattad.

Det kan jag skriva under på. Jag känner en som försökte, och det gör hon inte om.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in