2021-04-05, 15:39
Medlem
Hej,
Jag är lite intresserad av att lära mig arabiska för att använda i bl.a arbetet.
När jag undersöker det så får jag fram att det finns följande, minst...

Arabic
Arabic (Egyptian)
Arabic (Gulf)
Arabic (Levantine)
Arabic (Maghrebi)
Arabic (Modern Standard)
Arabic (Sudanese)
Citera
2021-04-05, 15:45
Medlem
ChiCoLas avatar
Intressant fråga . Är intresserad på hur stora skillnaderna är. Pratar spanska , och ex Colombia förstår jag perfekt , möjligtvis med undantag för gamla människor från kusten. Spanien förstår jag , mexico och länderna i Centralamerika inga problem . Men Chile Argentina och Uruguay tkr jag är svårare.

Hur stora är skillnaderna i arabiska ? Är det uttal eller även ord grammatik ?
Citera
2021-04-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiCoLa
Intressant fråga . Är intresserad på hur stora skillnaderna är. Pratar spanska , och ex Colombia förstår jag perfekt , möjligtvis med undantag för gamla människor från kusten. Spanien förstår jag , mexico och länderna i Centralamerika inga problem . Men Chile Argentina och Uruguay tkr jag är svårare.

Hur stora är skillnaderna i arabiska ? Är det uttal eller även ord grammatik ?

Tack, ingen aning hur stora skillnaderna är. Hoppades att någon annan visste
Citera
2021-04-05, 15:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hm.. jag trodde att det var sk. "Modern Standardarabiska" som var det man läser.
Citera
2021-04-05, 15:53
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hm.. jag trodde att det var sk. "Modern Standardarabiska" som var det man läser.

Jag tror du har rätt . Har för mig att det är den som ”alla” ska förstå .
Men var pratas den ? Eller är det som rikssvenska? Bara nyheterna ?

Vad jag har hört är den irakiska formen av arabiska den sämsta för det är svårt för andra araber att förstå. De snackar tydligen mkt slang.
Citera
2021-04-05, 15:54
Avslutad
Jag tror att standard modern arabic i första hand är ett standardiserat skriftspråk inom media, juridik, akademi etc. Detta brukar vara ingången till arabiska för nybörjare. Vilket arabiskt talspråk som rekommenderas beror på var du har tänkt att i första hand praktisera din arabiska.
Om jag förstått saken rätt så är skillnaderna mellan olika arabiska talade dialekter stor. Svårt för t ex en syrier och en marockan att förstå varandra.

Här hävdas att egyptisk arabiska är den dialekt som flest arabisktalande förstår.

https://www.arabacademy.com/dialect-non-native-arabic-learner-study/
Senast redigerad av Natalz2 2021-04-05 kl. 15:57.
Citera
2021-04-05, 15:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Den arabiska de pratar i Egypten är den vanligaste arabiskan, och gissningsvis den som är närmast flest andra arabiska dialekter.
Citera
2021-04-05, 16:02
Medlem
ChiCoLas avatar
Här är en video som ska visa skillnader . Svårt att höra för oss som inte pratar arabiska .

https://youtu.be/WEwgafTDrOU
Citera
2021-04-05, 16:13
Medlem
Eoppoyzs avatar
Modern standardarabiska är det som alla arabländer använder i sitt skriftspråk. Det talas ibland på internationella arabiska nyheter, samt som ett standardspråk om folk från olika delar av arabvärlden träffas.

Jag studerade arabiska en gång. Läraren sade att de arabiska dialekterna skiljde sig så mycket att det var som svenska och italienska som allra största skillnaden. De i t ex Mellanöstern förstår varandra, men gulfarabiskan är desto svårare för dem runt Levanten. Egyptisk arabiska har flest talare och är den som förstås bäst bland andra araber, då Egypten är lite som arabvärldens Hollywood när det gäller popkultur.

Standardarabiska bör man lära sig först. Sedan rekommenderar jag egyptisk arabiska, såvida inte man har specifika skäl att lära sig en annan dialekt.
Citera
2021-04-05, 16:18
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Modern standardarabiska är det som alla arabländer använder i sitt skriftspråk. Det talas ibland på internationella arabiska nyheter, samt som ett standardspråk om folk från olika delar av arabvärlden träffas.

Jag studerade arabiska en gång. Läraren sade att de arabiska dialekterna skiljde sig så mycket att det var som svenska och italienska som allra största skillnaden. De i t ex Mellanöstern förstår varandra, men gulfarabiskan är desto svårare för dem runt Levanten. Egyptisk arabiska har flest talare och är den som förstås bäst bland andra araber, då Egypten är lite som arabvärldens Hollywood när det gäller popkultur.

Standardarabiska bör man lära sig först. Sedan rekommenderar jag egyptisk arabiska, såvida inte man har specifika skäl att lära sig en annan dialekt.
Det låter lite väl extremt. Jag tror inte att skillnaden är större än mellan de germanska språken, men jag kan ha fel.
Citera
2021-04-05, 17:57
Medlem
Skall jag förstå det som att Arabic (Modern Standard) är det jag skall satsa på?

Någon skrev: "Den arabiska de pratar i Egypten är den vanligaste arabiskan, och gissningsvis den som är närmast flest andra arabiska dialekter."
Citera
2021-04-05, 18:01
Medlem
Har hört att man normalt talar Egyptisk arabiska i dom flesta filmer och tv-serier som produceras så många förstår den dialekten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in