2021-07-30, 23:00
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
94%?

Se där.

bra att du är uppmärksam.. jag hoppas att du noterade att siffran gäller för 1,5 år .. inte för endast 2020

Det motsvara ca 11% av alla avlidna.. med en medelålder på 83/82 år, multisjuka dvs de alla sköraste i livets slutskede
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-07-30 kl. 23:04.
Citera
2021-07-30, 23:01
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Så pga. att år 2019 har lägst andel döda de senaste 20 åren är det år 2019 vi ska använda som jämförelseår mot digerdöden år 2020? Varför är bara de fem senaste åren intressanta och inte de tio senaste? För att endast då blir din inbillade statistiska massdöd sann?

Du vill helt enkelt tona ner allting Vad är det för jäkla mening med det ?

Ok, det är ditt problem. Jag tror att vi har gjort något åt det. 75% är redan vaccinerade. Ni har förlorat slaget om trovärdigheten genom att relativisera bort en allvarlig smitta genom att adoptera en dr. Mengele approach. Inte vuxet för fem öre. Och ni har redan fått kvitto på det. Folk tor, tack och lov, mer på vetenskapens samlade erfarenhet, än knäppskallar på FB. Det är folk som har offrat tid och pengar och dedikation för att lära sig allt om sjukkvård, vaccin, virus och sjukdomsprevention. En random nisse som gafflar om tabeller har liksom ingen tyngd.

Det finns liksom ingen tid att spilla mer.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Acceptera datan då utan att hela tiden frissera siffrorna!

"Antal avlidna fram till den till den 25 juli 2021: 14 008
Av dessa har 94 procent (13 207 av 14 008) laboratoriebekräftad covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens databas över smittade."

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Jag håller givetvis med dessa siffror. Hoppas du gör detsamma.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
bra att du är uppmärksam.. jag hoppas att du noterade att siffran gäller för 1,5 år .. inte för endast 2020

felpost
Citera
2021-07-30, 23:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Förtydligande : Överdödligheten för 2020 har mätts i jämförelse med ett 5 års medel . Alltså mätperioden 2015-2020
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
För mig som är en trader, så är det ganska intressant med medelvärden som inte bara sträcker sig tillbaka nyligen utan också längre tillbaks för att bilda mig en uppfattning om kontext. Med de perspektiv vi nu talar om, så är ett 5 års medel väldigt kort, och ger mig inte så mycket kontext.

5 år är en väldigt lämplig period att jämföra med. Att jämföra med längre perioder blir galet, eftersom befolkningsmängd och befolkningssammansättning ändras med tiden. Under 5 år har befolkningssammansättningen inte ändrats alltför mycket, och är därför en lämplig jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
50 år är mer relevant. Och om man använder sig av det tidsintervallet, samt sätter folkmängd in i ekvationen, så blir 2020 inget märkvärdigt år alls.

Det blir ganska tokigt att sätta in befolkningsmängd i ekvationen, eftersom Sveriges befolkningsmängd har ökat med explosiv hastighet. Ökningen beror på att Sverige har försökt att svälja andra länders växande överbefolkning. Dom bosättare som kallar sig för "flyktingar" flyr egentligen från den överbefolkning som dom själva har skapat. Den groteskt stora invandringen har påverkat befolkningens sammansättning. Det är ju inte så att nytillkomna utlänningar befinner sig i samma ålderskategorier som ursprungsbefolkningen.

Därför är det vilseledande att peka på dödsfall som andel av befolkningsmängd.
Citera
2021-07-30, 23:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag håller givetvis med dessa siffror. Hoppas du gör detsamma.

nej det gör du inte.. di skrev 14.000 för 2020.. en djävla skillnad

Vänder du kappan så lätt?
Citera
2021-07-30, 23:03
Medlem

https://www.cnbc.com/2021/07/30/cdc-study-shows-74percent-of-people-infected-in-massachusetts-covid-outbreak-were-fully-vaccinated.h tml

CDC study shows 74% of people infected in Massachusetts Covid outbreak were fully vaccinated
Citera
2021-07-30, 23:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Om du är en bra trader så hade du orkat räkna in alla variabler på sjukvårdsteknik vi hade då och jämfört med nu. Alltså kontext

Dina ekonomiska teorier går alltså inte riktig att applicera ? Jag skulle bli svårt imponerad ifall du hade en modell som förklarar ditt påstående på ett någorlunda pedagogisk sätt. Men jag tror inte att du är kapabel till det , du vet inte hur du ska räkna variabler under 50 år i en rasande utveckling som sjukvården har gått igenom, mindre att förklara det.

Du som Trader sysslar väl bara med färdiga tabeller som du klickar fram på din skärm ? Försök inte att verka så jäkla märkvärdig. Den går vi inte på
Det fungerar inte så. När man kalkulerar en pandemis slagkraft så är sjukvårdstekniken som som råder för tillfället inräknad. Såklart. Influensa skulle ju vara flera storleksordningar värre utan den teknik vi har nu men du försöker ju inte jämföra med hur influensan skulle varit idag om vi hade medicin för motsvarande 200 år sedan? Det är en helt annan typ av jämförelse. Det är en oanvändbar jämförelse, och barnslig dessutom. "Uh om vi hade haft antibiotika för 700 år sen så hade digerdöden inte varit ett problem höhu uh tänk om tänk om"

Fullständigt idiotiskt

Asiaten och Hong Kong influensan hade x antal dödsoffer med dåtidens teknik, covid har x antal dödsoffer med nutidens teknik. Sjukvårdsteknik är inte en variabel som är användbar, endast totalt antal dödsfall och tryck på sjukvården är användbar. Fråga vilken medicinare som helst
Citera
2021-07-30, 23:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
nej det gör du inte.. di skrev 14.000 för 2020.. en djävla skillnad

Vänder du kappan så lätt?

14 008 står i länken, vad gnäller du om?
Citera
2021-07-30, 23:06
Medlem

More than 110,000 breakthrough cases in the US (Bloomberg)

https://twitter.com/disclosetv/status/1421186742678441984?s=20

Edit: de har slutat spåra breakthrough cases också.

Citera
2021-07-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den beräkningen är givetvis fel.

Men om 56% av sjukhusintagna är vaccinerade så kan man konstatera följande:

UK hade inte ens kunnat halvera antalet sjukhusintagna med 100% vaccintäckning. Det här är med andra ord "as good as it gets".
Faktiskt helt korrekt uträkning.

Med 92% vaccintäckning så borde det gå 11.5 vaccinerade på varje ovaccinerad 92/8=11.5

Faktiska inläggningar är 54/46~1.174 vaccinerade för varje ovaccinerad.

1.174/11.5~10% av antalet vaccinerade det borde vara med 92% vaccinationstäckning. Övriga 90% klarade sig för de var vaccinerade.

Så jo, det är as good as it gets

Eller för att uttrycka det på ett annat sätt - utan vaccin så borde antalet inlagda vara 575% fler…
Senast redigerad av Frispel2 2021-07-30 kl. 23:13.
Citera
2021-07-30, 23:09
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
.

Det var väl någon som skrev att det tar ungefär 6 månader för en konspirationsteori att bli faställd fakta.

.

Exempel på det. Nämn ett enda exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in