2021-07-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så du förstår inte treenigheten?

Du tycker inte det är konstigt att du kan detta bättre än alla troende från jesu tid till 1970?
Lite mer ödmjukhet kanske?

Det var någon annan som frågade om YHWH inte jag.

Jag förstår treenigheten, det är ifrån den satanistiska katolska läran där Fadern, sonen och den heliga anden skulle vara 3 olika "gudar", dvs tvärtemot vad Bibeln säger.
Citera
2021-07-27, 21:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Alla Guds änglar är eniga med fadern, sonen och den heliga anden.
Citera
2021-07-29, 20:19
Medlem
Det här måste redas ut!
Om Jesus dog på korset fanns det någon gud under dom 3 dagarna innan uppståndelsen? eller var en gud död medan dom andra 2 levde?
Eller var det bara 1 aspekt av 3 som var död?
Citera
2021-07-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det här måste redas ut!
Om Jesus dog på korset fanns det någon gud under dom 3 dagarna innan uppståndelsen? eller var en gud död medan dom andra 2 levde?
Eller var det bara 1 aspekt av 3 som var död?

Jag tror inte att du kommer att få ett logiskt svar från treenighetsanhängare.

Treenighetsläran är inte logisk och förnuftig, det har flera treenighetsanhängare erkänt efter ett tags diskussion. Man kan då undra varför dom ger sig in i diskussioner och ändå försöker ge en logisk förklaring.
Citera
2021-07-29, 22:48
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror inte att du kommer att få ett logiskt svar från treenighetsanhängare.

Treenighetsläran är inte logisk och förnuftig, det har flera treenighetsanhängare erkänt efter ett tags diskussion. Man kan då undra varför dom ger sig in i diskussioner och ändå försöker ge en logisk förklaring.

Det är för att du tänker:

1+1+1=3

Men treenighetsläran är:

1x1x1=1

Svårare än så är det inte..
Citera
2021-07-30, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det är för att du tänker:

1+1+1=3

Men treenighetsläran är:

1x1x1=1

Svårare än så är det inte..

Men Jesus säger att fadern är större än honom:

"Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag. " (Joh 14:28 Bibel2000)

Så då skulle det bli 2x1x1=2
Citera
2021-07-30, 06:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men Jesus säger att fadern är större än honom:

"Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag. " (Joh 14:28 Bibel2000)

Så då skulle det bli 2x1x1=2

Större, ja, men det står inte fler, så det är fortfarande 1, även om denna etta skulle vara större.
Skilj på storlek och antal. En större boll är inte fler bollar än en mindre boll.
Citera
2021-07-30, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Större, ja, men det står inte fler, så det är fortfarande 1, även om denna etta skulle vara större.
Skilj på storlek och antal. En större boll är inte fler bollar än en mindre boll.

Siffran kan betyda storlek också, men ok, Jesus pratar hela tiden om Gud som någon annan än han själv.

Om han själv är Gud, och någon annan är Gud, vem ska man tillbe menar du? Till vem riktar man sina böner till?

Om man tillber två olika, alltså fadern och sonen som Gud, så borde det rimligtvis/logiskt betyda att man tillber två olika som är Gud, alltså att man tillber två olika gudar.
Citera
2021-07-30, 06:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Siffran kan betyda storlek också, men ok, Jesus pratar hela tiden om Gud som någon annan än han själv.

Om han själv är Gud, och någon annan är Gud, vem ska man tillbe menar du? Till vem riktar man sina böner till?

Om man tillber två olika, alltså fadern och sonen som Gud, så borde det rimligtvis/logiskt betyda att man tillber två olika som är Gud, alltså att man tillber två olika gudar.

Inte nödvändigtvis. Hinduer har t.ex. inget problem med att be till olika former som Vishnu uppenbarar sig i.
Citera
2021-07-30, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte nödvändigtvis. Hinduer har t.ex. inget problem med att be till olika former som Vishnu uppenbarar sig i.

Så du ser inget problem med att kristenheten ber ibland till fadern och ibland till sonen (fast i verkligheten ber man bara till Jesus, och heliga anden tillber man aldrig)?

Detta fastän bibeln är tydlig med att Gud är en, och att man inte ska tillbe andra.
Citera
2021-07-30, 07:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så du ser inget problem med att kristenheten ber ibland till fadern och ibland till sonen (fast i verkligheten ber man bara till Jesus, och heliga anden tillber man aldrig)?

Detta fastän bibeln är tydlig med att Gud är en, och att man inte ska tillbe andra.

Nej. Jag ser inget problem med det. Varför skulle jag det?

Om de själva påstår att Fadern, Jesus och DHA alla av dem ses som olika former av samma Gud, varför skulle jag då se det som ett problem?

Jag ser det heller inte som ett problem att du har en annan åsikt.

Även dem som hävdar att treenigheten är korrekt hävdar ju att Gud är en och att man inte ska be till andra, så varför ska jag klaga på det? De hävdar ju bara att Gud är en i tre olika former, vilket jag påpekade inte är helt olikt vad hinduer anser om Vishnu och Krishna (alltså att Krishna är en annan form av Vishnu och att man kan be till Vishnu via Krishna).

Man kan tänka sig samma i livet. Varje person har olika roller. Jag är t.ex. både fader och son, men är ändå inte två personer, eller hur?

Och hur är det med Den Helige Anden? Räknar du DHA som separat från Gud?
Citera
2021-07-30, 07:38
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:

Du skriver att Jesus hela tiden pratar om Gud som någon annan än han själv. Men var tar han avstånd från en treenig förståelse av Gud?

Tvärtom ifrågasätter han Filippus i Joh 14:9 och säger: Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Visa oss Fadern?"

Treenigheten handlar ju inte om att Gud är tre gudar, utan om att Gud är en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in