2021-07-30, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
@Eoku
Din förklaring av ett mycket specifikt händelseförlopp lämnar mycket övrigt att önska. Tex vilka dessa tre män skulle vara, då OW uppenbarligen inte var så social, pratade mest om sin dator med jämnåriga...som uppfattade honom som omogen och udda, socialt inadept.
Menar du på allvar att OW skulle åka omkring med tre andra i avsikt att gangbanga brudar i jävla Husum, världens avkrok nummer ett.
Menar du dessutom att en blyg och mobbad vårdelev som skulle till en vän på eftermiddagen,-då skulle hoppa in i bilen med fyra okända karlar för att knulla runt lite? För att sen utan den ene av männens (den udda aspergoide gossen) vetskap, bli mördad av övriga??
Du presenterar teorier som är ungefär lika sannolika som OWs jävla hittepå om att han blivit pistolrånad och hur han köpt sex av flickan. Totalt osannolika och osammanhängande historier utan minsta koppling till en beviskedja.

Jag tycker inte att min teori var särskilt specifik, och det var inte heller tanken, för det ska givetvis gå att justera händelseförloppet.

Och det du nämner är inga hinder alls för min teori.
En udda 18-årig motorintresserad kille kan på många olika sätt hamna i samma bil som tre andra killar.
Och en blyg 16-årig tjej som har gått vilse kan på många olika sätt hamna i samma bil som fyra främmande killar.
Och fyra killar i en bil med en 16-årig tjej, det kan sluta med att någon eller några av killarna har sex med tjejen, och att hon senare dör, tex genom att hon blir mördad av någon eller några av killarna.

Det där är detaljer som man inte behöver tänka så mycket på. För det räcker att det inte finns alltför stora hinder för ett sådant händelseförlopp, för att det ska väcka rimligt tvivel hos en domstol.
Och det är inte så mycket större hinder för min teori än för polisens och åklagarens teori.
Ett stort hinder är vittnen. Men ett sådant händelseförlopp som i min teori, det är lätt att missa för vittnen. Och det finns ju dessutom ett vittne som säger att hon har sett bilen med fyra män och en kvinna i, alltså vittnet MP. Och sen när de väl har kommit fram till Fårön, då fanns där kanske inte så många människor vid den tiden.

OW:s "teori" om pistolrån, den har stora hinder. Och det största hindret är att sannolikheten är låg att något sådant händer, speciellt i Husum. Men om man säger att sannolikheten är låg att det sker en gruppvåldtäkt som slutar i mord i Husum, då måste man nog också säga att sannolikheten är låg att det sker ett sadistiskt sexualmord begånget av ensam gärningsman i Husum. Och frågan är om det inte är lägre sannolikhet för det sistnämnda.

Och att brottslingar skyddar sina medbrottslingar är inte osannolikt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
Hur som har han ju då varit delaktig i brottet och lika skyldig som de andra! Hans DNA matchning talar för sig själv. Många teorier men ändå så har du fortsatt just på denna med bil och flera personer. Är nog även stor skillnad på hur en trasa är sammansatt och en tröja. Osannolikt teori enligt mig. Har du bra koll på husum och vilka han umgicks med, brottsplats, vägar osv där så du skapat dig en bild av allt som kan ha skett för det kan man nog inte alltid läsa sig till.

Om det var någon annan än OW som dödade Malin, då ska OW förstås inte fällas för mord bara för att han på något sätt var inblandad i Malins död. Han har då skyddat de andra, men straffet för det är mycket lägre än straffet för mord.

Det var tygfibrer, inga tygbitar, som de hittade på bla OW:s sax. Och det var inte tillräckligt många fibrer för att räknas som bevis enligt hovrätten och experterna.
Och de undersökte bla trasor och andra tygstycken som fanns hos OW, som du kan se på sida 73-74 i fup avsnitt 4. Och kanske har det tyg som klipptes slängts, om det tex användes som trasa, husrannsakan skedde ju flera månader efter att Malin försvann.

Jag har inte bra koll på Husum och vilka OW umgicks med. Men det är åklagarens uppgift att bevisa att det inte (rimligen) kan vara någon annan än OW som har dödat Malin. Jag vill visa att det finns teorier som är svåra att motbevisa och som innebär att OW inte har dödat Malin, och när sådana teorier finns, då ska domstolen inte fälla OW för mord.
Ett sätt att motbevisa en teori är genom att förklara varför den är osannolik. Men min teori om att Malin dödades av personerna i bilen som vittnet MP såg, den är svår att förklara varför den är osannolik, som jag skrev innan i inlägget till IdiAminsKusin.
Senast redigerad av eoku 2021-07-30 kl. 03:50.
Citera
2021-07-30, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag tycker inte att min teori var särskilt specifik, och det var inte heller tanken, för det ska givetvis gå att justera händelseförloppet.

En udda 18-årig motorintresserad kille kan på många olika sätt hamna i samma bil som tre andra killar.
Och en blyg 16-årig tjej som har gått vilse kan på många olika sätt hamna i samma bil som fyra främmande killar.
Och fyra killar i en bil med en 16-årig tjej, det kan sluta med att någon eller några av killarna har sex med tjejen, och att hon senare dör, tex genom att hon blir mördad av någon eller några av killarna.

Det där är detaljer som man inte behöver tänka så mycket på. För det räcker att det inte finns alltför stora hinder för ett sådant händelseförlopp, för att det ska väcka rimligt tvivel hos en domstol.
Och det är inte så mycket större hinder för min teori än för polisens och åklagarens teori.
Ett stort hinder är vittnen. Men ett sådant händelseförlopp som i min teori, det är lätt att missa för vittnen. Och det finns ju dessutom ett vittne som säger att hon har sett bilen med fyra män och en kvinna i, alltså vittnet MP. Och sen när de väl har kommit fram till Fårön, då fanns där kanske inte så många människor vid den tiden.

OW:s "teori" om pistolrån, den har stora hinder. Och det största hindret är att sannolikheten är låg att något sådant händer, speciellt i Husum. Men om man säger att sannolikheten är låg att det sker en gruppvåldtäkt som slutar i mord i Husum, då måste man nog också säga att sannolikheten är låg att det sker ett sadistiskt sexualmord begånget av ensam gärningsman i Husum. Och frågan är om det inte är lägre sannolikhet för det sistnämnda.

Om det var någon annan än OW som dödade Malin, då ska OW förstås inte fällas för mord bara för att han på något sätt var inblandad i Malins död. Han har då skyddat de andra, men straffet för det är mycket lägre än straffet för mord.

Det var tygfibrer, inga tygbitar, som de hittade på bla OW:s sax. Och det var inte tillräckligt många fibrer för att räknas som bevis enligt hovrätten och experterna.
Och de undersökte bla trasor och andra tygstycken som fanns hos OW, som du kan se på sida 73-74 i fup avsnitt 4. Och kanske har det tyg som klipptes slängts, om det tex användes som trasa, husrannsakan skedde ju flera månader efter att Malin försvann.

Jag har inte bra koll på Husum och vilka OW umgicks med. Men det är åklagarens uppgift att bevisa att det inte (rimligen) kan vara någon annan än OW som har dödat Malin. Jag vill visa att det finns teorier som är svåra att motbevisa och som innebär att OW inte har dödat Malin, och när sådana teorier finns, då ska domstolen inte fälla OW för mord.
Ett sätt att motbevisa en teori är genom att förklara varför den är osannolik. Men min teori om att Malin dödades av personerna i bilen som vittnet MP såg, den är svår att förklara varför den är osannolik, som jag skrev innan i inlägget till IdiAminsKusin.

Litar på att rättsväsendet och ser fram emot en resning av fallet. Allt kommer ikapp för eller senare. Sen kan man komma på hur många teorier man vill. TIME WILL TELL
Citera
2021-07-30, 08:20
Medlem
IdiAminsKusins avatar
@Eoku
Citat:

Jag tycker nog ändå det...
Du påstår att OW åkte bil med tre andra män
Du påstår att OW ejakulerade utanpå medans övriga män ejakulerade inuti, varvid deras sperma magiskt har brutits ner
Du påstår att offret var berusat eller drogat
Du påstår att OW avlägsnar sig från platsen, varvid flickan sedan mördas.

Det kallar jag en rätt specifik teori. Den är alltför specifik, givet det klena bevisunderlag som finns, och blir därför lite av en spekulation som saknar underbyggnad.

Du har fel i att det räcker med att tvivel kan sås genom en påhittad historia, då rätten har att ta ställning till huruvida en sådan historia har tillräcklig underbyggnad för att kunna anses som sannolik.
Det är min bedömning att dina historier saknar den bevismässiga underbyggnad som krävs för att man inte ska se det uppenbara, att OW sexualmördade en flicka, rätt och slätt.

Annars hade det ju alltid räckt med att brottslingar hittar på ett alternativt händelseförlopp som tas helt ur luften... nej min gode vän, så fungerar det inte
Citera
2021-07-30, 08:40
Medlem
Citat:
av killarna har sex med tjejen, och att hon senare dör, tex genom att hon blir mördad av någon eller några av killarna.

Så den nya tesen är alltså att Olof sprang på rekordfart till Övik, med Malin i famnen, hittade på ett gäng invandrare i en rostig bil som var up for gangbang.

Naturligtvis ville han att akten skulle fortsätta där löpturen börjat och ber grabbarna köra norrut mot Husum. Samtidigt ber han Ali Vatanen vid ratten köra som en drummel för att väcka uppmärksamhet medan han göttar sig med Malin.

Han instruerar Ali att göra en skarp sväng in pä en oplogad väg och dum gör som dum säger. Sen kommer han på att ett vittne sagt att hjulspåren kom norrifrån och hade gått genom mittsträngen på E4 så han säger åt Ali att dra ett varv norrut och göra svängen in på den oplogade vägen därifrån också.
Väl inne på vägen beordrar han sina mörkhyade vänner att avsluta affären och dumpa kroppen.

Grattis Clouseau. Du löste fallet igen!! Inga hål i den storyn.
Citera
2021-07-30, 08:52
Bannlyst
Citat:
@Eoku

Jag tycker nog ändå det...
Du påstår att OW åkte bil med tre andra män
Du påstår att OW ejakulerade utanpå medans övriga män ejakulerade inuti, varvid deras sperma magiskt har brutits ner
Du påstår att offret var berusat eller drogat
Du påstår att OW avlägsnar sig från platsen, varvid flickan sedan mördas.

Det kallar jag en rätt specifik teori. Den är alltför specifik, givet det klena bevisunderlag som finns, och blir därför lite av en spekulation som saknar underbyggnad.

Du har fel i att det räcker med att tvivel kan sås genom en påhittad historia, då rätten har att ta ställning till huruvida en sådan historia har tillräcklig underbyggnad för att kunna anses som sannolik.
Det är min bedömning att dina historier saknar den bevismässiga underbyggnad som krävs för att man inte ska se det uppenbara, att OW sexualmördade en flicka, rätt och slätt.

Annars hade det ju alltid räckt med att brottslingar hittar på ett alternativt händelseförlopp som tas helt ur luften... nej min gode vän, så fungerar det inte

Inlägget du svarade på: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Från hovrättens bedömning i hovrättens dom på sida 22:
"Vidare finns det ingenting i utredningen som utesluter att flera personer på något sätt varit inblandade i Malin Lindströms försvinnande och död."
https://docdro.id/1l6tETn

Hur förändras det av att OW:s sperma finns på Malins byxor?

Spermier bryts nog ner av bakterier, och det finns nog fler bakterier i en död kropp än på byxor. Därav kan de andras sperma ha försvunnit medan OW:s var kvar.

I övrigt kan händelseförloppet i min teori som sagt behöva justeras, precis som polisen gör med sina teorier i brottsutredningar.
Citera
2021-07-30, 09:19
Medlem
Citat:
@Eoku
Det ska för övrigt bli kul att se om några av dina förklaringar kommer upp i den stundande hovrättsförhandlingen när OW ska ge sin syn på saken.

Ja det ska bli väldigt intressant att höra om OW delar eoku teorier…

Citat:

Problemet är att dina teorier inte håller. Det har aldrig varit aktuellt med vare sig Mororgården eller gruppvåldtäkt av kringåkande. Det som däremot har misstänkts är att gärningsmannen anses har återvänt till brottsplatsen (vilket inte är helt ovanligt) och det är ju passande när man bor i området.
Nej du, du kan komma med alla dina påhittiga teorier men inte en av de du presenterar anses vara troliga, utan mer ursäktande utifrån fyndet av DNA:et.
Jag ser fram emot att få höra mer av dina teorier vid evt fällande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
Litar på att rättsväsendet och ser fram emot en resning av fallet. Allt kommer ikapp för eller senare. Sen kan man komma på hur många teorier man vill. TIME WILL TELL

Time will definitely tell!
Citera
2021-07-30, 09:29
Avslutad
Citat:
Inlägget du svarade på: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

"Vidare finns det ingenting i utredningen som utesluter att flera personer på något sätt varit inblandade i Malin Lindströms försvinnande och död."

Spermier bryts nog ner av bakterier, och det finns nog fler bakterier i en död kropp än på byxor. Därav kan de andras sperma ha försvunnit medan OW:s var kvar.

I övrigt kan händelseförloppet i min teori som sagt behöva justeras, precis som polisen gör med sina teorier i brottsutredningar.
Varför ser du det son en omöjlighet att OW helt enkelt har agerat som åklagaren hävdat? Att han faktiskt följde efter M och förgrep sig och dödade genne? Det låter mer logiskt i mina öron
Citera
2021-07-30, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bisterfinnen
Så den nya tesen är alltså att Olof sprang på rekordfart till Övik, med Malin i famnen, hittade på ett gäng invandrare i en rostig bil som var up for gangbang.

Naturligtvis ville han att akten skulle fortsätta där löpturen börjat och ber grabbarna köra norrut mot Husum. Samtidigt ber han Ali Vatanen vid ratten köra som en drummel för att väcka uppmärksamhet medan han göttar sig med Malin.

Han instruerar Ali att göra en skarp sväng in pä en oplogad väg och dum gör som dum säger. Sen kommer han på att ett vittne sagt att hjulspåren kom norrifrån och hade gått genom mittsträngen på E4 så han säger åt Ali att dra ett varv norrut och göra svängen in på den oplogade vägen därifrån också.
Väl inne på vägen beordrar han sina mörkhyade vänner att avsluta affären och dumpa kroppen.

Grattis Clouseau. Du löste fallet igen!! Inga hål i den storyn.

Det tar ca 10 minuter med bil mellan Idbyn och Gideåbacka. De kan alltså ha kört med Malin från Gideåbacka eller Husum först, tex till Idbyn där någon av dem bodde, och sen kört tillbaka till Gideåbacka och då såg vittnet MP dem. Läs MP:s vittnesmål här:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Och det där med hjulspåren norrifrån, de kan ha behövt svänga runt och sen in på en väg som de nyss passerat, ungefär "där kör vi in, kör tillbaka".

Som sagt så kan man behöva justera händelseförlopp i teorier.
Citera
2021-07-30, 10:43
Medlem
Citat:

Att du tänker dig att sperma nog bryts ner av bakterier betyder ju inte att verkligeheten ser ut på detta viset. Bara ett litet exempel då av många där du tycker att det ska fungera på ett sätt som det inte gör

Bromsa lite det är en fysisk omöjlighet att sperman av 3 personer (!!) eller 1 person i en avliden kvinna ska drabbas av nedbrytning du vet väl att O.W:s spermaspår med intakt DNA-profil överlevde väder och vind i flera månader och du tänker dig att sperma som skyddas i en död kall kropp ska brytas ned. Så till den milda grad att det en tekniker inte kan finna ett spår att det existerat sperma där whaaaat so ever, har den helt avdunstat in till minsta molekyl eller vad tror du egentligen. Nej. Spåren från sperma kan inte helt försvinna på det viset som det till slut gör på en levande dam.

Kolla upp det grabben, du är sjuk som pratar såhär du kan väl ha en hjärndöd teori utan att någon måste spruta i den stackars tjejen det har inte hänt det är bevisat, det är inte du som bänder fysikens lagar efter din vilja eller ska jag säga önskan. Next.

Hallå tråden hallå Flashback Att ni bara orkar med denna individ men jag hjälper er på traven!
Citera
2021-07-30, 10:52
Medlem
Citat:
Det tar ca 10 minuter med bil mellan Idbyn och Gideåbacka. De kan alltså ha kört med Malin från Gideåbacka eller Husum först, tex till Idbyn där någon av dem bodde, och sen kört tillbaka till Gideåbacka och då såg vittnet MP dem. Läs MP:s vittnesmål här:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Och det där med hjulspåren norrifrån, de kan ha behövt svänga runt och sen in på en väg som de nyss passerat, ungefär "där kör vi in, kör tillbaka".

Som sagt så kan man behöva justera händelseförlopp i teorier.

Så han sprang bara till Idbyn, där han fann sina goda invandrarkamrater?
Citera
2021-07-30, 11:25
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bisterfinnen
Så han sprang bara till Idbyn, där han fann sina goda invandrarkamrater?

3-2-1... [väntar andäktigt på att Eoku ska komma med förslaget att man bör kartlägga alla som bodde i Idbyn och som har invandrarbakgrund]
Citera
2021-07-30, 12:30
Medlem
Citat:
3-2-1... [väntar andäktigt på att Eoku ska komma med förslaget att man bör kartlägga alla som bodde i Idbyn och som har invandrarbakgrund]

Ha han är nog där och rekar… men det borde ju vara snabbträknat då det är många släkter som har bott där i generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in