2021-07-29, 12:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du verkar ju fullkomligt bränd i skallen. Menar du på allvar att vi ska sortera ut och utesluta "anti-vaxxare" från sjukvårdsystemet? Att fetton som inte tar hand om sin kropp ska sorteras ut och inte ska få hjälp med diabetes och hjärt/kärlsjukdommar? Att rökare inte ska få cancerbehandling osv osv ..

Jag hoppas jag missförstått dig alt att du trollar. Annars verkar du vara helt efterbliven.
Har jag sagt det? Ni ska sorteras ut från de tjänster som omfattar vård av andra sårbara individer.

Det vore bra om ni också begränsades i offentliga sammanhang med.
Citera
2021-07-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Intressant-har missat just detta.
Men då är väl Pfizers "recept" baserat på mest kineser, för i starten var det Wuhan, samt sen kineser i Italien, innan det sen slog över till lokalbefolkningen i Italien där det var 80+ som strök med.
Så om man då bara hade 2 folkgruppers data när recepten togs fram, kan det ju bli fel i receptet, asiater har ju fler celler i sina lungor enl någon rapport rörande ADE, då kan väl receptet bli dåligt för nordeuropeer och latin amerikaner m.fl ?
Nä, jag tror att datan är baserad på RNA, inte DNA.
Citera
2021-07-29, 13:00
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hörde på radion nyss att i Finland så ökar smittan, främst bland unga som är ute och festar. Hur vet man att så många blivit smittade, har det gjorts tester på de unga som är ute i nattlivet? Är nog skeptisk till att just den målgruppen som lever livet har gått och testat sig.

Samma sak i hela Europa. Ingår i propagandan för att få de yngre att ta sprutan. Nu är det från 12 år i de flesta EU-länder. Snart kommer även små barn att attackeras. Utgår ifrån att vi snart kommer att höra om ökad smitta bland barn i lekparker etc. Allt är väldigt förutsägbart.
Senast redigerad av WimHof 2021-07-29 kl. 13:05.
Citera
2021-07-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt det? Ni ska sorteras ut från de tjänster som omfattar vård av andra sårbara individer.

Det vore bra om ni också begränsades i offentliga sammanhang med.
Aha tur (tur för dig), jag missförstod dig. Jag trodde du yrade om att anti-vaxxre, rökare ,fetton, tv-spelsnördar som inte motioner etc etc skulle sorters ut från vård ("tjänster som omfattar vård...") eftersom de genom sin oaktsamhet orsakad vårdbehovet, därför ska samhället inte behöva bekosta vård av dessa personer. Men du yrade tydligen om något annat.
Senast redigerad av jerka11 2021-07-29 kl. 13:13.
Citera
2021-07-29, 13:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Nej, generellt för vaccin är att man inte blir sjuk alls. De allra flesta vaccin gör att du inte blir sjuk. Att influensavaccin och covidvaccin har låg effektivitet betyder inte att vaccin i allmänhet bara skyddar mot allvarlig sjukdom. Jag har sett en genombrottsinfektion av påssjuka, där lindrade vaccinet inte sjukdomen alls. Det är extremt ovanligt med sådana händelser med de flesta vaccin, men tydligen vanligt med dessa vaccin.

Vaccinen är riktigt dåliga, om inte helt overksamma. Det beror på att man byggt dem på endast en del av spikproteinet som viruset lätt muterar förbi. Vi står nu med en befolkning med extremt höga antikroppsnivåer som inte gör någon nytta alls mot den gällande mutationen delta. Det går inte att säga att de skyddar mot sjukdom och död, eftersom delta verkar vara en mutation som ger lindrigare sjukdom. Snarare tyder datan på att viruset redan är vaccinresistent. Det tog några månader. Sjukt dåligt vaccin. Dock så ger naturlig immunitet fortsatt högt skydd.

Ta du en tredje spruta. Upprepa samma misstag en gång till och hoppas på ett annat resultat.

Så då menar du att Läkemedelsverket trollar på sin egen hemsida alltså och inte är seriös källa ? Har jag förstått dig rätt ?
Citera
2021-07-29, 13:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Aha tur (tur för dig), jag missförstod dig. Jag trodde du yrade om att anti-vaxxre, rökare ,fetton, tv-spelsnördar som inte motioner etc etc skulle sorters ut från vård ("tjänster som omfattar vård...") eftersom de genom sin oaktsamhet orsakad vårdbehovet, därför ska samhället inte behöva bekosta vård av dessa personer. Men du yrade tydligen om något annat.
Nej, jag försökte förklara för Love.Thy.Neighbor i hens inlägg att vi redan sorterar ut människor i vården:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Och att jämförelsen hen gjorde inte funkar.

Och jag tycker fortfarande att man ska ställa krav på vaccination mot COVID19 för att komma i åtnjutande av hela civilsamhällets resurser eller vara delaktiga i att tillhandahålla dem.
Citera
2021-07-29, 13:25
Medlem
Covid har en överlevnadsgrad på 99.99% för folk under 50 år, det är den gruppen som fortfarande har ovaccinerade. Naturlig immunitet ger 99% skydd mot alla varianter, vaccinet är nu nere på under 40% skydd, kanske ännu lägre. Vad vi ser nu talar för att det har 0% effektivitet på delta.

Det råder ingen tvekan om att den rätta vägen är att stoppa vaccineringen nu och låta naturlig immunitet göra jobbet med de ovaccinerade. Vi måste sluta med detta gain of function experiment som vaccinen är. Riskgrupper och nervösa personer har fått sina vaccin, det finns inga skäl att fortsätta. Fullvaccinerade är nu en risk för de stoppar inte smittan, de sprider den, och viruset muterar i deras vaccinerade kroppar=gain of function.
Citera
2021-07-29, 13:27
Medlem
Citat:
Och jag tycker fortfarande att man ska ställa krav på vaccination mot COVID19 för att komma i åtnjutande av hela civilsamhällets resurser eller vara delaktiga i att tillhandahålla dem.

Endast de som haft covid är immuna. Endast de med naturlig immunitet ska ha fri rörlighet. Enligt dina mått.
Citera
2021-07-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Så då menar du att Läkemedelsverket trollar på sin egen hemsida alltså och inte är seriös källa ? Har jag förstått dig rätt ?

Det är din slutsats.
Citera
2021-07-29, 13:37
Medlem
Citat:
Covid har en överlevnadsgrad på 99.99% för folk under 50 år, det är den gruppen som fortfarande har ovaccinerade. Naturlig immunitet ger 99% skydd mot alla varianter, vaccinet är nu nere på under 40% skydd, kanske ännu lägre. Vad vi ser nu talar för att det har 0% effektivitet på delta.

Det råder ingen tvekan om att den rätta vägen är att stoppa vaccineringen nu och låta naturlig immunitet göra jobbet med de ovaccinerade. Vi måste sluta med detta gain of function experiment som vaccinen är. Riskgrupper och nervösa personer har fått sina vaccin, det finns inga skäl att fortsätta. Fullvaccinerade är nu en risk för de stoppar inte smittan, de sprider den, och viruset muterar i deras vaccinerade kroppar=gain of function.

Viruset muterar fler gånger ju mer det sprids oavsett vaxxad eller ej.
Naturlig immunitet stoppar inte viruset bättre än vaccin. I så fall borde Manaus vara virusfritt nu.
Citera
2021-07-29, 13:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Endast de som haft covid är immuna. Endast de med naturlig immunitet ska ha fri rörlighet. Enligt dina mått.
Det är din slutsats huruvida man är immun eller inte.

Jag talar om vaccinationskrav.
Citera
2021-07-29, 13:49
Medlem
Citat:
Nej, jag försökte förklara för Love.Thy.Neighbor i hens inlägg att vi redan sorterar ut människor i vården:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Och att jämförelsen hen gjorde inte funkar.

Människovärdesprincipen innebär att alla människor är lika mycket värda och har rätt till vård oavsett ålder, kön, utbildning, social eller ekonomisk ställning. Eller om du är anti-vaxxare eller inte.

Sedan brukar man sortera ut de som är allvarligast sjuka först samt vikta med bedömning av patientens förmåga att tillgodogöra sig viss behandlingen. Dessutom måste man såklart ha med ett cost-benifit perspektiv. Inte värt att lägga ner miljoner på en patient vars möjlighet/sannolikhet att överleva, givet vården, är mkt låg (försumbart låg). Då kan pengarna/resulrserna rädda liv på annat håll. Om bedömning är att vården endast kommer medföra lidande samt att det finns andra vårdalternativ som är billigare med samma resultat som ett dyrare vårdalternativ så ska såklart det billigare alternativet väljas.

Detta sammantaget gör exempelvis att det inte finns någon mening att lägga in vissa väldigt gamla individer på IVA utan det kan få bättre vård på annat håll. Det innebär också att andra faktorer såsom överviktigt, andra sjukdomar etc etc kan påverka vilken vård en viss individ ska få. Men det är många faktorer som spelar in (aldrig bara en faktor) inte minst den enskilda individens önskan.

Dock kommer det aldrig ha betydelse huruvida en individ är vaxxad mot covid eller inte då vård ska prioriteras. Det var bl.a. det som jag, kanske felaktigt, tolkade att du efterfrågade. Det kommer aldrig hända och skulle vara ett mkt korkat förslag.
Senast redigerad av jerka11 2021-07-29 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in