Citat:
Visar snarare på hur begränsad din kognitiva förmåga är om du fått det intrycket av mig.Din desperation gör dig inte gott i debatten. Jag tror nog ingen som är tvekande till de framhastade vaccinen blir mindre tvekande av att en skogstokig höna står och kacklar i högan sky.
Vi alla i tråden vet redan att du litar blint på big pharma och jag tycker det är din fulla rätt. Men det enda du förmedlar med ditt kackel här är att du lever i hjärtesorg över din avlidna mor. Jag sympatiserar med det och beklagar sorgen, men den tragiska erfarenheten gör inte dina ord mer tillförlitliga.
Du är vaccinerad och kan alltså andas ut för egen del. Se nu till att andra av dina nära och kära gör likadant så kan ni leva lyckliga i alla era dar. Vad andra tar för beslut får du helt enkelt acceptera.
Vi alla i tråden vet redan att du litar blint på big pharma och jag tycker det är din fulla rätt. Men det enda du förmedlar med ditt kackel här är att du lever i hjärtesorg över din avlidna mor. Jag sympatiserar med det och beklagar sorgen, men den tragiska erfarenheten gör inte dina ord mer tillförlitliga.
Du är vaccinerad och kan alltså andas ut för egen del. Se nu till att andra av dina nära och kära gör likadant så kan ni leva lyckliga i alla era dar. Vad andra tar för beslut får du helt enkelt acceptera.
Först vill jag riktigt beklaga din situation. Det kan inte vara lätt att leva i en värld full av konspirationer där "Big Pharma" är ute efter dig. Jag avundas inte alls ditt liv på minsta sätt.
Jag vill också här säga att jag anser att både Pfizer's och Modernas vacciner är ypperliga och visar på ett enormt vetenskapligt framsteg inom medicin som bådar gott för framtiden.
Men...
Dessa två vacciner fungerar bara för den rika världen som dels har råd att betala för dem, dels har infrastrukturen att distribuera och administrera dem. Oöverkomliga i många delar av världen. Det hjälper inte att skänka bort en massa doser till några fattigare länder om de sedan inte får ut vaccinerna i byarna.
Jag anser att det har förts en direkt smutskastningskampanj mot AstraZenecas vaccin som är minst lika bra som de ovanstående och framför allt billigare och lättare att hantera. Jag vet att man har några misstänkta allvarlig biverkningar men inte alls på den nivån att det skulle föranleda ett stopp. Det här handlar om andra saker är jag övertygad om. Bl.a. att vaccinet är tio gånger billigare än mRNA-vaccinerna vilka är ny teknik som är mycket dyr bl.a. Och man måste också förstå att sätter man luppen till så upptäcker man fler saker än under normala omständigheter. Det är det som har hänt när myndigheter i flera länder valt ut AZ-vaccinet för särskild observation vilket de två mRNA-vaccinerna inte behövt genomgå.
Man har helt enkelt sett till att de rika länderna betalat för en produktutveckling och lansering av en produkt som visserligen är revolutionerande på många sätt men som inte riktigt är klart för användning i praktisk mening. Där har AZ-vaccinet varit en mycket allvarlig konkurrent framförallt prismässigt i dessa planer.
Även de andra vaccinerna som de kinesiska traditionella och framförallt det ryska Sputnik V är utmärkta produkter som kan tas fram i stora mängder och är okomplicerade att distribuera samt är billiga. Det kinesiska kanske inte visar på samma effektivitet men det är fullt tillräcklig. När det gäller det ryska så har man i EU segdragit godkännandet vilket får andra konsekvenser också nämligen att vaccinationer med det inte godkänns som vaccinpass inom EU. Misstänker att det finns en tanke med det.
Hela detta förfarande får konsekvenser framförallt för länder med mindre resurser att vaccinera sin befolkning. Tydligast ser man det t.ex. i Sydafrika som tackade nej till AZ-vaccinet. Ett stort misstag då vaccintäckningen hade varit mycket bättre vid det här laget då vi i väst köpt upp alla tillverkningskvoter av de dyra mRNA-vaccinerna och att man faller bort i konkurrensen kring leveranserna.
Hade väst satsat på alla vaccinerna och låtit alla få lika villkor skulle det i sig ha hjälpt andra nationer. Men inte ens där kunde vi visa att vi kan hantera en pandemi.
Så du har riktigt rejält fel om vad jag är för någon skulle jag vilja påstå.