2021-07-29, 10:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Din desperation gör dig inte gott i debatten. Jag tror nog ingen som är tvekande till de framhastade vaccinen blir mindre tvekande av att en skogstokig höna står och kacklar i högan sky.

Vi alla i tråden vet redan att du litar blint på big pharma och jag tycker det är din fulla rätt. Men det enda du förmedlar med ditt kackel här är att du lever i hjärtesorg över din avlidna mor. Jag sympatiserar med det och beklagar sorgen, men den tragiska erfarenheten gör inte dina ord mer tillförlitliga.

Du är vaccinerad och kan alltså andas ut för egen del. Se nu till att andra av dina nära och kära gör likadant så kan ni leva lyckliga i alla era dar. Vad andra tar för beslut får du helt enkelt acceptera.
Visar snarare på hur begränsad din kognitiva förmåga är om du fått det intrycket av mig.

Först vill jag riktigt beklaga din situation. Det kan inte vara lätt att leva i en värld full av konspirationer där "Big Pharma" är ute efter dig. Jag avundas inte alls ditt liv på minsta sätt.

Jag vill också här säga att jag anser att både Pfizer's och Modernas vacciner är ypperliga och visar på ett enormt vetenskapligt framsteg inom medicin som bådar gott för framtiden.

Men...

Dessa två vacciner fungerar bara för den rika världen som dels har råd att betala för dem, dels har infrastrukturen att distribuera och administrera dem. Oöverkomliga i många delar av världen. Det hjälper inte att skänka bort en massa doser till några fattigare länder om de sedan inte får ut vaccinerna i byarna.

Jag anser att det har förts en direkt smutskastningskampanj mot AstraZenecas vaccin som är minst lika bra som de ovanstående och framför allt billigare och lättare att hantera. Jag vet att man har några misstänkta allvarlig biverkningar men inte alls på den nivån att det skulle föranleda ett stopp. Det här handlar om andra saker är jag övertygad om. Bl.a. att vaccinet är tio gånger billigare än mRNA-vaccinerna vilka är ny teknik som är mycket dyr bl.a. Och man måste också förstå att sätter man luppen till så upptäcker man fler saker än under normala omständigheter. Det är det som har hänt när myndigheter i flera länder valt ut AZ-vaccinet för särskild observation vilket de två mRNA-vaccinerna inte behövt genomgå.

Man har helt enkelt sett till att de rika länderna betalat för en produktutveckling och lansering av en produkt som visserligen är revolutionerande på många sätt men som inte riktigt är klart för användning i praktisk mening. Där har AZ-vaccinet varit en mycket allvarlig konkurrent framförallt prismässigt i dessa planer.

Även de andra vaccinerna som de kinesiska traditionella och framförallt det ryska Sputnik V är utmärkta produkter som kan tas fram i stora mängder och är okomplicerade att distribuera samt är billiga. Det kinesiska kanske inte visar på samma effektivitet men det är fullt tillräcklig. När det gäller det ryska så har man i EU segdragit godkännandet vilket får andra konsekvenser också nämligen att vaccinationer med det inte godkänns som vaccinpass inom EU. Misstänker att det finns en tanke med det.

Hela detta förfarande får konsekvenser framförallt för länder med mindre resurser att vaccinera sin befolkning. Tydligast ser man det t.ex. i Sydafrika som tackade nej till AZ-vaccinet. Ett stort misstag då vaccintäckningen hade varit mycket bättre vid det här laget då vi i väst köpt upp alla tillverkningskvoter av de dyra mRNA-vaccinerna och att man faller bort i konkurrensen kring leveranserna.

Hade väst satsat på alla vaccinerna och låtit alla få lika villkor skulle det i sig ha hjälpt andra nationer. Men inte ens där kunde vi visa att vi kan hantera en pandemi.

Så du har riktigt rejält fel om vad jag är för någon skulle jag vilja påstå.
Citera
2021-07-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Nej, de hade tydligen inte tillgång till viruset.
Så de använde förmodligen data från Kina via WHO. Jag såg för nåt år sen en intervju med den kvinna som tog fram Pfizers vaccin. Hon berättade att hon utvecklade vaccinet på 24-48 timmar, allt baserat på data från Kina och WHO. De kan ha kört en liknande variant på tester, bara baserat på tillgänglig data, inte viruset.
Citera
2021-07-29, 10:58
Medlem
Virus läcker från labb där man trimmar virus.
Läkemedelsbolagen har redan färdiga vaccin märkligt nog.
Vaccinet ger bara antikroppar mot ett enskilt protein, viruset muterar runt skyddet på nolltid, medans naturligt immuna är fortsatt skyddade.
Boostershots som fungerar på samma sätt annonseras.
Vaccinet ska tvingas på befolkningen trots att de inte ger någon nämnvärd immunitet.

Inget att se här.
Citera
2021-07-29, 11:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Angående ditt prat om samhällskontrakt, tycker du inte också att det i så fall borde kunna ställas krav även på andra saker som att medborgare inte ska tillåtas röka, dricka alkohol, äta sig överviktiga och feta och ha en allmänt ohälsosam livsstil med inaktivitet och alldeles för högt intag av ohälsosam föda, dessa individer har ju faktiskt möjligheten att gör ett val och när de inte gör ett klokt val och väljer en hälsosam livsstil så förstör de för oss andra, de belastar sjukvården alldeles i onödan, kostar pengar, medför att vi andra behöver betala högre skatter för behandlingar, läkemedel, fetmaoperationer samt andra komplikationer som en ohälsosam livsstil kan medföra, eventuella hjälpmedel, sjukskrivningar, etc.

Varför ska vi andra behöva vara med på att BETALA KALASET när dessa individer också kan TA SITT ANSVAR?

Ovanstående formulering som du gjorde kan lika väl appliceras på det jag skrev om personer som väljer en "ohälsosam livsstil". Alltså du kan välja att leva ohälsosamt, det är ditt val men då väljer du inte att skydda dig själv och oss andra från att orsaka ökad belastning på vården och samhällsekonomin.
Det var det mest infantila och naiva jag hört på länge. Vi sorterar redan ut människor i vården framförallt. Är du rökare så är du t.ex. inte aktuell för kärlplastik. Skulle du vara alkoholist eller narkoman ska du vara glad om du får någon vård öht. Jag menar inte missbruksvård utan vanlig sådan.

Det tydligaste exemplet på utgallring måste väl ändå vara hur vi hanterade de gamla i början av pandemin där många via triage inte fick någon vård öht. En del fick dö på sina rum utan mediciner och i ensamhet på ett sådant sätt som inte är värdigt ett civiliserat samhälle.

Så jag har inga problem med att man "sorterat ut" anti-vaxxare. Tvärtom, jag både uppmanar och hoppas att man gör det. För allas skull!
Citera
2021-07-29, 11:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Som någon annan sa, din desperation är inte snygg. Svepande uttalanden om antivaxxers istället för saklig diskussion. Ingen har sagt att folk i riskgrupp inte ska vaccinera sig, men det är inte konstigt om folk inte vill ta ett vaccin som inte fungerar. För folk i riskgrupp så är ju även vaccinet mer riskfyllt, och om de tar overksamt vaccin som behöver boosters för att ens fungera(en kort stund) så utsätter de sig för ännu större risk. Boosters innebär mer risk men ingen extra nytta. För att bli immun så behövs nu tre sprutor, det betyder 50% mer risk för att uppnå resultatet som utlovades med två sprutor. Om folk istället vill vänta på ett riktigt vaccin som fungerar så är det deras ensak. Vad fan ska du lägga dig i för?

Fyfan vilket dravel. Du har gått över på känsloargument för du märker att den vetenskapliga diskussionen är förlorad. Tror du någon bryr sig om ditt lipande?
Patetiskt.

Prova detta: vaccinet minskar inte viral last. Avsikten med vaccin är att minska viral last. Vaccinen fungerar inte.

Ja, de som kör med känsloargument i en vetenskapstråd.

Fascisten arbetet visar sitt fula tryne.

All data visar att vaccinen inte fungerar. Jag förstår att det är jobbigt att inse att man blivit lurad, men det lättaste är att bara acceptera. Ryck plåstret snabbt.

Men du kanske blir av med lönen då?

Ja precis, datan från Israel och de smittade fullvaccinerade gruvarbetarna är en psy-op. Det är någon som ljuger för att svartmåla vaccinen.

Har du några fler konspirationsteorier?

Du nöjde dig inte med foliehatt, du har en hel jävla aluminiumhjälm.

Känsloargument och foliehattande.

Tvi!
Ja, du har verkligen bevisat vilken fårskalle du är. Mina ställningstagande kring vaccin är till stora delar byggda på den vetenskapliga information jag har.

Det är du som kör med foliehattande och känsloargument.
Citera
2021-07-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag förstår din och andras frustration över hur ni hade det framför allt i början när ni i princip inte fick något stöd eller hjälp, men även senare.

Det stora misslyckandet från regeringen, FoHM och Socialstyrelsen med att skydda de äldre och sköra är något både ni som kämpade 24/7 och anhöriga som misst nära och kära får leva med resten av livet.
Varför gjordes inget för att hjälpa er?
Hur kunde regeringen, FoMH och Socialstyrelsen tro att alla var experter på att hantera en pandemi?
Varför kom man inte snabbt ut med information och riktlinjer om hur man bäst jabbar under dessa förhållanden.

Med det sagt vill jag också säga att jag inte tror att arbetet menar att kritisera din och andras insatser. Jag tror det är mera ett konstaterande om vad som hänt vilket är orsaken till att hen har liten tolerans för antivaxxare.

Tiden läker alla sår brukar man ju säga, men jag är tveksam till om dina, dina kollegors och alla anhörigas sår någonsin kommer att läka helt. Även vi som inte drabbats av att vårdtagare/anhöriga dött kommer att minnas corona med sorg.

Tack för dina insatser och tack för ett bra inlägg från verkligheten.

Den enda instans som kunde klara av pandemin enligt gällande pandemiplan var sjukvården. Även om den var pressad och skulle ha klarat det bättre om spridningen tryckts ner ytterligare så kunde resurser fördelas över landet på ett annat sätt och personalen är utbildad i mycket högre grad.

Äldreomsorg, hemtjänst, hemsjukvård, assistansstjänst är uppsplittrad på en blandning av kommunala inrättningar och allehanda företag, där det finns noll möjlighet att samordna resurser eller planera för en kommun. Jag har insyn i ett antal assistansföretag som överhuvudtaget inte pratat med personalen om covid-19. Huvudsysslan är att genom mutor och utpressningar få brukare, alltså företag med koppling till brottslig verksamhet. Självklart är covid-19 inget på agendan.

Även om jag vet att folk har kämpat så finns det betydligt mer under ytan som inte kommit upp när det gäller den kommunala vården. IVO har nyligen börjat att stänga igen skumma företag i branschen, men det är bara en droppe i havet än så länge. Huvudproblemet ligger dock kvar, så splittrat systemet ser ut idag har kommunen eller regionen inga möjligheter att samordna resurser inom området som de har med sjukvården. Kohortvård med mera låter fint enligt de pappersplaner som finns, men när det inte finns personal, utbildning, övningar eller samordningsmöjligheter så faller det som ett korthus när det väl händer.
Citera
2021-07-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Virus läcker från labb där man trimmar virus.
Läkemedelsbolagen har redan färdiga vaccin märkligt nog.
Vaccinet ger bara antikroppar mot ett enskilt protein, viruset muterar runt skyddet på nolltid, medans naturligt immuna är fortsatt skyddade.
Boostershots som fungerar på samma sätt annonseras.
Vaccinet ska tvingas på befolkningen trots att de inte ger någon nämnvärd immunitet.

Inget att se här.
Pfizer och några till har forskat på och kartlagt rna virus, därför kan de ta fram vaccin på nolltid. Ny datorbaserad teknik. De har inga färdiga vaccin, men kan snabbt anpassa vaccin till mutationer.

Att en ny studie visar att vaccinerade bär på lika mycket virus som ovaccinerade är vad som triggade ärliga forskare att redan för flera månader sen säga att vi kanske behöver en tredje dos, eller tvingas ta en spruta varje år i flera år. Nu har vi bevis för att det är ett troligt scenario, för att nya mutationer kan utvecklas med samma nivå på spridningen oavsett vaccinationsstatus.
Citera
2021-07-29, 11:20
Medlem
Många här verkar tro att viruset muterar mer om man inte vaccinerar. Detta ämne har redan avhandlats; viruset har en mutationshastighet som är i princip konstant. Däremot kommer selektionen av nya varianter ske snabbare ju mer motstånd viruset möter. Motståndet heter immunitet, oavsett om det är immunitet orsakad av infektion eller vaccination.

Antalet nya varianter kommer alltså att öka efter vaccination eller ökad immunitet. Inte minska. Fenomenet är välkänt även inom antibiotikaresistensområdet. Generellt, ju mer antibiotika som används, ju fler resistensmekanismer kommer selekteras fram.
Citera
2021-07-29, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vill också här säga att jag anser att både Pfizer's och Modernas vacciner är ypperliga och visar på ett enormt vetenskapligt framsteg inom medicin som bådar gott för framtiden.

Jättebra vaccin som endast ger antikroppar som är verksamma i ” the spike protein receptor-binding domain (RBD)”.

The team tested serum samples for IgG binding antibodies to the virus nucleocapsid protein and the spike protein. Of the 871 participants, 3.7% had IgG antibodies against the nucleocapsid protein and 99.7% had IgG antibodies to the spike protein receptor-binding domain (RBD).

Naturlig immunitet ger antikroppar mot hela viruskapseln OCH spikproteinet.

The team also compared the data with people who only had natural SARS-CoV-2 infection. Among the people with only natural infection, 88.3% had antibodies against the nucleocapsid protein and 90.6% had anti-RBD antibodies.

https://www.news-medical.net/amp/news/20210623/Higher-levels-of-antibodies-from-COVID-19-mRNA-vaccine-compared-to-natural-SARS-CoV-2-infection.aspx

Du förordar alltså vaccinering som ger mängder med antikroppar mot ett protein som inte ens finns på viruset, eftersom vaccinet inte genererar spikproteinet som det ser ut på viruset. Vad tänkte du att det skulle skydda mot? Enhörningar?

Läkemedelsbolagen hade några valmöjligheter, att göra ett klassiskt vaccin som ger immunitet mot hela viruset inklusive proteinskalet, som ger bred immunitet där det krävs många mutationer för att ta sig förbi. Eller göra ett vaccin där det bara krävs en minimal mutation i spikproteinet för att mutera förbi skyddet. De valde vaccinet som går lätt att mutera förbi. Lite som ett gain of function experiment.

Är det någon som tror att Pfizer, som studerat virus hur länge som helst, inte visste att viruset skulle ta sig förbi skyddet? Är de så inkompetenta?

Visste de inte att naturlig immunitet ger immunitet mot hela viruset? Trodde de att det bara var spikproteinet som är viktigt? Är de så inkompetenta?

Det är allmänt känt att naturlig immunitet ger bättre skydd än vaccin generellt. Man kunde inte veta att det skulle vara likadant med dessa vaccin, men nu vet vi det utan tvekan. Varför kan du inte acceptera att vaccinen är ett enormt misslyckande? Vi har referensen för immunitet, det skydd infektion ger. Det är mycket starkt och vaccinen kommer inte i närheten. Det betyder att vaccinen är ett misslyckande.
Senast redigerad av hbphys 2021-07-29 kl. 11:52.
Citera
2021-07-29, 11:21
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergioramos10111
Är inte det här sjukt?
Förnekarna är utan tvekan en grupp människor som är totalt dumma i huvudet.
När de ska argumentera varför de förnekar, säger de oftast att det är för att de inte är rädda för att få covid.
Antivaxxarna är oftast samma personer som också är förnekare.
När de ska argumentera varför de inte vill vaccinera sig säger de att de är "rädda" för vaccin. Att det kanske man dör av det.
Antivaxxarna = Förnekare = korkade människor utan hjärna.

Om någon kommer och säger åt mig att jag borde operera frontalloben och att man även låter bekosta det med skattemedel så kommer jag inte tacka ja innan jag känner mig helt införstådd med vad operationen innebär, vilka fördelarna är och vilka riskerna är. Att göra något annat är korkat, godtroget och naivt. Att dessutom försöka få andra att vara lika korkade, godtrogna och naiva övergår till idioti. Jag vet vilken kategori du väljer att ställa dig i.
Citera
2021-07-29, 11:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Visar snarare på hur begränsad din kognitiva förmåga är om du fått det intrycket av mig.

Först vill jag riktigt beklaga din situation. Det kan inte vara lätt att leva i en värld full av konspirationer där "Big Pharma" är ute efter dig. Jag avundas inte alls ditt liv på minsta sätt.

Men...

Dessa två vacciner fungerar bara för den rika världen som dels har råd att betala för dem, dels har infrastrukturen att distribuera och administrera dem. Oöverkomliga i många delar av världen. Det hjälper inte att skänka bort en massa doser till några fattigare länder om de sedan inte får ut vaccinerna i byarna.

Jag anser att det har förts en direkt smutskastningskampanj mot AstraZenecas vaccin som är minst lika bra som de ovanstående och framför allt billigare och lättare att hantera. Jag vet att man har några misstänkta allvarlig biverkningar men inte alls på den nivån att det skulle föranleda ett stopp. Det här handlar om andra saker är jag övertygad om. Bl.a. att vaccinet är tio gånger billigare än mRNA-vaccinerna vilka är ny teknik som är mycket dyr bl.a. Och man måste också förstå att sätter man luppen till så upptäcker man fler saker än under normala omständigheter. Det är det som har hänt när myndigheter i flera länder valt ut AZ-vaccinet för särskild observation vilket de två mRNA-vaccinerna inte behövt genomgå.

Man har helt enkelt sett till att de rika länderna betalat för en produktutveckling och lansering av en produkt som visserligen är revolutionerande på många sätt men som inte riktigt är klart för användning i praktisk mening. Där har AZ-vaccinet varit en mycket allvarlig konkurrent framförallt prismässigt i dessa planer.

Även de andra vaccinerna som de kinesiska traditionella och framförallt det ryska Sputnik V är utmärkta produkter som kan tas fram i stora mängder och är okomplicerade att distribuera samt är billiga. Det kinesiska kanske inte visar på samma effektivitet men det är fullt tillräcklig. När det gäller det ryska så har man i EU segdragit godkännandet vilket får andra konsekvenser också nämligen att vaccinationer med det inte godkänns som vaccinpass inom EU. Misstänker att det finns en tanke med det.

Hela detta förfarande får konsekvenser framförallt för länder med mindre resurser att vaccinera sin befolkning. Tydligast ser man det t.ex. i Sydafrika som tackade nej till AZ-vaccinet. Ett stort misstag då vaccintäckningen hade varit mycket bättre vid det här laget då vi i väst köpt upp alla tillverkningskvoter av de dyra mRNA-vaccinerna och att man faller bort i konkurrensen kring leveranserna.

Hade väst satsat på alla vaccinerna och låtit alla få lika villkor skulle det i sig ha hjälpt andra nationer. Men inte ens där kunde vi visa att vi kan hantera en pandemi.

Så du har riktigt rejält fel om vad jag är för någon skulle jag vilja påstå.

Det är tyvärr få kvar i tråden som förstår sig på grunderna i vetenskap . Tråden är nu till stor del faktalös och det skapas dårskap i cirklar .. exakt som du säger vaccinet är effektivt i nuläget vilket vill skall vara glada för…
Citera
2021-07-29, 11:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag läste bara de två första paragraferna och konstaterar att du är hysterisk. Lev nu lycklig i alla dina dar, du har förutsättningarna, men något säger mig att ditt sinnestillstånd kommer få dig att fallera fullkomligt.
Jag är helt lugn och har stor tillförsikt inför framtiden där jag sitter.

Du däremot måste ha ett helvete i den konspiratoriska bubbla du lever i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in