Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2021-07-18, 21:00
  #91717
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Melzer har nog skött sig. Men det blir kanske den vanliga visan där tidningarna kan fokusera på den nedlagda sexbrottsutredningen.

Assange kritiserade USA och den kritiken har försvunnit ur mediaflödet. Nu får han lida för det när den nedlagda utredningen vevas en gång till i boken. Sverige (som också gjorde fel) blir utpekade istället för USA som säkert stod för påtryckningar och definitivt för morden i helikopterfilmen.

Men vi får se.

Melzer är mycket medveten om att det är fyra regeringar (US, UK, Sverige, Ecuador) som hjälpts åt att snärja Assange. Han "vevar" inte sexbrottsutredningen en gång till utan skärskådar dess brister och Sveriges ovilja att ta till sig av kritiken från FN. Hans ståndpunkter framgår utav en mängd intervjuer som länkats till i den här tråden. Förhoppningsvis kan vi läsa argumenten på svenska om två månader.
Citera
2021-07-26, 13:53
  #91718
Medlem
Ny P3 dokumentär ute om Assange fallet ute. Anser själv att den var skit. Samma gamla gäng som vanligt ges utrymme att spekulera och insinuera. Anna Ardin, Daniel Domschreit Berg, någon "f.d." cia agent osv.
Ingen granskning av några uppgifter i det svenska förundersökningen, inte ett pip om de nya uppgifterna om USAs befarande gentemot Assange och dennes familj på ambassaden.
Tyst vad gäller uppgifterna från spansk domstol om planerna att förgifta Assange.
Inte nämner man de email som dök upp där engelska och amerikanska åklagare pressade de svenska åklagarna att återuppta förundersökningen.
Inte ett ord om att "Siggi the Hacker" nu i islänsk media medgivit att uppgifterna han lämnat till amerikanerna var fabricerade.
Självklart friskt med insinuationer om Assange som smutsig, egocentrisk, fåfäng och kladdig mot kvinnor.

Jag ber er alla, om ni vill så klart, att maila lyssnarservice@sverigesradio.se med era eventuella åsikter. Antar att det inte gör ett skit men något måste man ju göra....
Citera
2021-07-26, 16:47
  #91719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalRobot
Ny P3 dokumentär ute om Assange fallet ute. Anser själv att den var skit. Samma gamla gäng som vanligt ges utrymme att spekulera och insinuera. Anna Ardin, Daniel Domschreit Berg, någon "f.d." cia agent osv.
Ingen granskning av några uppgifter i det svenska förundersökningen, inte ett pip om de nya uppgifterna om USAs befarande gentemot Assange och dennes familj på ambassaden.
Tyst vad gäller uppgifterna från spansk domstol om planerna att förgifta Assange.
Inte nämner man de email som dök upp där engelska och amerikanska åklagare pressade de svenska åklagarna att återuppta förundersökningen.
Inte ett ord om att "Siggi the Hacker" nu i islänsk media medgivit att uppgifterna han lämnat till amerikanerna var fabricerade.
Självklart friskt med insinuationer om Assange som smutsig, egocentrisk, fåfäng och kladdig mot kvinnor.

Jag ber er alla, om ni vill så klart, att maila lyssnarservice@sverigesradio.se med era eventuella åsikter. Antar att det inte gör ett skit men något måste man ju göra....

Här finns den: https://sverigesradio.se/avsnitt/wik...julian-assange

Det är väl inget fel i sig med att göra ännu en berättelse om hur Wikileaks påverkades av sexbrottsmisstankarna i Sverige. Det finns säkert delar som går att kritisera i just denna dokumentär, men det som är allvarligt tycker jag är helheten i vad som sänds och skrivs, eller snarare vilka frågor som det inte sänds eller skrivs något om. Ett sådant ansvar finns inte hos en enskild dokumentär eller en enskild dokumentärmakare, men däremot tycker jag att t.ex. P3 dokumentär-redaktionen kan kritiseras på sådana grunder. Varför har de t.ex. inte haft någon djuplodande intervju med Nils Melzer om hans svidande kritik? Varför har de inte talat om åtalet? Osv.
Citera
2021-07-26, 18:07
  #91720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Här finns den: https://sverigesradio.se/avsnitt/wik...julian-assange

Det är väl inget fel i sig med att göra ännu en berättelse om hur Wikileaks påverkades av sexbrottsmisstankarna i Sverige. Det finns säkert delar som går att kritisera i just denna dokumentär, men det som är allvarligt tycker jag är helheten i vad som sänds och skrivs, eller snarare vilka frågor som det inte sänds eller skrivs något om. Ett sådant ansvar finns inte hos en enskild dokumentär eller en enskild dokumentärmakare, men däremot tycker jag att t.ex. P3 dokumentär-redaktionen kan kritiseras på sådana grunder. Varför har de t.ex. inte haft någon djuplodande intervju med Nils Melzer om hans svidande kritik? Varför har de inte talat om åtalet? Osv.

Gudarna ska veta att jag inte är en intelligent människa och jag kan ha blivit knäpp av att följa Assangefallet i min ensamhet de senaste åren, MEN jag tycker att de artiklar och tv-program som jag sett från svenska medier har varit oerhört partiska. Det enda jag kan komma på att göra är att skriva arga brev till redaktioner och myndigheter, oftast författade i full affekt.. Tänker att jag åtminstone ska kunna säga att jag inte fegt satt tyst och tittade på, när allt det här är över. Mushjärna + Lejonhjärta

Håller med dig om vad du säger om både helhet och vad som inte pratas om.
Citera
2021-07-26, 22:26
  #91721
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalRobot
Ny P3 dokumentär ute om Assange fallet. ...
Ingen granskning av några uppgifter i det svenska förundersökningen, inte ett pip om de nya uppgifterna om USAs befarande gentemot Assange och dennes familj på ambassaden.
Tyst vad gäller uppgifterna från spansk domstol om planerna att förgifta Assange.
Inte nämner man de email som dök upp där engelska och amerikanska åklagare pressade de svenska åklagarna att återuppta förundersökningen.
Inte ett ord om att "Siggi the Hacker" nu i islänsk media medgivit att uppgifterna han lämnat till amerikanerna var fabricerade....

Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
...Det finns säkert delar som går att kritisera i just denna dokumentär, men det som är allvarligt tycker jag är helheten i vad som sänds och skrivs, eller snarare vilka frågor som det inte sänds eller skrivs något om.....Varför har de t.ex. inte haft någon djuplodande intervju med Nils Melzer om hans svidande kritik? Varför har de inte talat om åtalet? Osv.
Jo, precis. Tove Palén och Lars Truedson har svårt att bryta sig ur det narrativ som etablerats så starkt i Sverige. De kunde definitivt ha grävt mer kring den svenska rättsapparatens tillkortakommanden. Till exempel:
-Hur kunde åklagare nr 1 (MHK) avslöja för Expressen att hon just anhållit Assange för våldtäkt och ofredande?
-Hur kunde polisen läcka förhöret med Julian Assange till Expressen direkt efter det att det hållits?Trots Mats Gehlins garantier.
- Varför genomförde Sverige inte något förhör av Assange när han satt i brittiskt fängelse, december 2010, eller i husarrest de följande 18 månaderna?

Marianne Ny svarade i programmet på den sista frågan att det skulle bli dålig kvalitet om förhöret genomfördes i London- ett uppenbart svepskäl. Som Per Erik Samuelsson sa: Att inte förhöra var ett medvetet beslut från Sveriges sida- ”Jag undrar fortfarande varför”, berättade PES. Det är vi många som gör. Här borde radiojournalisten pressat Marianne Ny ordentligt.

Svaret kanske ligger i en annan obesvarad fråga:
- vilka påtryckningar har UK (brittiska regeringen och dess Crown Prosecution Service) gjort på Sverige och dess åklagarmyndighet?

Beslaget av Assanges tre laptops och övrigt incheckad bagage på Arlanda är en annan historia som svenska media aldrig diskuterar. Skulle nog räcka till en egen dokumentär.
https://sverigesradio.se/avsnitt/wik...julian-assange
__________________
Senast redigerad av trenterx 2021-07-26 kl. 22:39.
Citera
2021-07-28, 09:59
  #91722
Medlem
Ecuador drar tillbaka JAs medborgarskap.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...-medborgarskap


Citat:
Nu har en domstol beslutat att medborgarskapet dras in, ett beslut som enligt Julian Assanges ecuadorianske advokat Carlos Poveda fattats på ett felaktigt sätt, rapporterar ABC.
Citera
2021-07-28, 10:51
  #91723
Medlem
farfars avatar
https://www.amnesty.org/en/latest/ne...t-be-released/

Amnesty International: The US diplomatic assurances are inherently unreliable. Julian Assange must be released
Citera
2021-07-28, 10:59
  #91724
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Ecuador drar tillbaka JAs medborgarskap.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...-medborgarskap
Då blev det lite ekonomiska bidrag från USA där. Biden har agerat.
Citera
2021-07-28, 13:46
  #91725
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Enligt Expressen och Lina Dawood sitter Assange nu i brittiskt fängelse för att ha brutit mot sina häktningsvillkor.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...medborgarskap/

Men nog sitter väl Assange inte nu i brittiskt fängelse för den saken. Det straffet är avtjänat sedan länge.
Citera
2021-07-28, 14:35
  #91726
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt Expressen och Lina Dawood sitter Assange nu i brittiskt fängelse för att ha brutit mot sina häktningsvillkor.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...medborgarskap/

Men nog sitter väl Assange inte nu i brittiskt fängelse för den saken. Det straffet är avtjänat sedan länge.
Så är det. SVT gör samma misstag i sin rapportering i dag. Borgensstraffet avtjänades under 2019. Assange sitter häktad för att USA vill se honom utlämnad. Nu på andra året.
Citera
2021-07-28, 16:31
  #91727
Medlem
Ville bara tipsa om en Tysk independant online mediakanal på YouTube som har mycket bra material om Assange-fallet. AcTVism Munich. Det mesta materialet finns på engelska för de som inte sprechar deutsch.

https://www.youtube.com/user/acTVismMunich
Citera
2021-07-29, 12:24
  #91728
Medlem
probe53s avatar
Inte många rätt här heller, hur svårt skall det vara att ta reda på fakta och rapportera nyanserat?
Läser alla skittidningar varandras artiklar som faktakoll, i en oändlig rundgång?

https://nyheteridag.se/julian-assang...ador-indraget/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback