2021-07-28, 12:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag förstår inte riktigt detta. FHM, Tegnell och Expressen vill att gymnasieungdomar skall vaccinera sig innan skolstart. Men i t.ex. Stockholm så har de bara nyligen börjat vaccinera 18-åringar. D.v.s. gymnasieeleverna får inte vaccinera sig. Det är väl Tegnell som skall fixa fram vaccin om han vill vaccinera? Vem är uppmaningen riktad mot? Skall ungdomarna resa runt i landet och vaccinera sig i de små-regioner som börjat vaccinera under 18 år? Eller skall de vaccinera sig utomlands?

https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnells-vadjan-om--vaccin-infor-skolstarten/
Jag ser inte var i artikeln det står att man vill att just gymnasieungdomar ska vaccinera sig.
Rubriken "Anders Tegnells vädjan om vaccin inför skolstarten" kan ju absolut tolkas så, men i texten står det inte.

- Det är väldigt viktigt att vi nu får så många som möjligt vaccinerade innan hösten, säger han i*SVT:s ”Morgonstudion”.*

– Det är en orosfaktor då vi vet att gymnasieungdomarna inte kan bli vaccinerade till fullo – alltså hinna få två doser vaccin – innan skolstarten börjar, säger Anna Skogstam arbetar som smittskyddsläkare i region Värmland till*Värmlands Folkblad.
Citera
2021-07-28, 12:21
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är själv vaccinerat, men den senaste tiden då professionen ropar på boosterdoser (Spruta 3 och 4) börjar gå en på nerverna. Och om det skulle bli obligatorisk så ansluter jag mig till protesterna .

Någon bra förklaring har man inte lyckats ge tycker jag. Hindrar boosterdoser genombrottsinfektioner ? Vilka får genombrottsinfektioner ? Finns det några specifika åldersintervaller där det händer. Det är ett dussintals viktiga medicinska frågor som ska besvaras med nyttan. I det läget ska man inte lita på myndigheterna alltför lätt.

Och varför skulle vi ens behöva mer vaccin mot alfa i en period då mutationer anländer (Tänker specifik på Gamma) där det inte alls hjälper med Alfa vaccin)

Har läst den lilla studien om gruvarbetare som nästan alla insjuknade i Gamma-varianten. I "Conclusion" delen står det i.a.f. att ingen har behövt sjukhusvård.
Om Gamma sprider sig i europa så spelar det ju ingen roll om vi så har fått 35 vaccinationsdoser mot Alfa. Gammavarianten kan komma att upprepa den värsta tiden i början av Alfaviruset. Med igenproppade sjukhus, restriktioner åter igen, fallande ekonomier, ökat skuldsättning genom statliga lån.....

Vi vet ju alla att det krävs inte mer än ett passagerarflygplan från sydamerika som landar på Arlanda och då går cirkusen igång igen.

Det du nämner ovan om Gamma verkar helt rimligt i och med att virus som muterar också blir mer smittsamt men ofarligare eller ger mildare sjukdom, så verkar det vara rent historiskt så varför skulle inte det gälla även för detta virus?

Alltså tror jag inte ett skvatt på de så kallade vaccinexperterna (personer som drar nytta ekonomiskt av att folk fortsätter att ta boostershots) och vaccinhetsarnas skrämselpropaganda om nya mutationer, ökad smittsamhet etc.

Kolla exempelvis Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergströms historik, han verkar ha ett långt förflutet inom läkemedelsbranschen, han som nu också pushar för att de som redan är vaccinerade med mRNA vaccinen behöver ytterligare boostershots med jämna mellanrum:

Richard Bergström tillbaka i Schweiz

Citat:
Under 15 år företrädde han läkemedelsindustrin, först i Sverige och sedan i Europa. Nu har han växlat spår och utvecklar en tjänst som säljs till regeringar i olika delar av världen. Svensk Farmaci talade med apotekaren Richard Bergström om nya jobbet, EMA och tiden som läkemedelsindustrichef.

Citat:
Innan du kom till Sicpa var du vd för den europeiska läkemedelsindustriföreningen, Efpia, i sex år. Vad minns du mest från den tiden?

– Alla resor som jag gjorde tillsammans med ordförandena för läkemedelsindustriföreningarna i EU:s medlemsländer. Det var hela tiden möten med socialministrar och finansministrar i olika länder.

https://www.svenskfarmaci.se/2017/09/14/richard-bergstrom-tillbaka-i-schweiz/

Artikel från 2017.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-07-28 kl. 12:24.
Citera
2021-07-28, 12:23
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det råder inget tvivel om att den bästa vägen till immunitet är att ta risken att bli smittad. Risken med sjukdomen är extremt liten och immuniteten som följer är mycket stark. Det skyddar mot alla varianter. Vaccinen skyddar knappt mot ursprungsvarianten, och inte alls mot Gamma och Delta.

Dags för lockdown på alla fullvaccinerade? Enbart de som haft smittan borde få fri rörlighet. Om vi nu ska hålla på med restriktioner.

Vi testade det i.o.m. principen om "flockimmunitet" ifall du inte kommer ihåg det. Alltså inga restriktioner eller lockdowns i början. Resulterade i att 13000 nu ligger 3 meter i en grav, samt att Sverige ansågs haft en helt oansvarig och livsfarlig metod att bekämpa covid. Sverige var länge ett rödlistat land med mer än 10x så många dödsfall än våra grannländer i skandinavien.

Där har du resultatet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Från anhöriga som jag förmodar har vaccinerat sig? Så varför ska dom ställa krav på andra? Litar dom inte på vaccinets förträfflighet?

Återigen har Sverige normal dödlighet 2021, just nu är covid mer eller mindre borta pga högsommar. Det finns ingenting som pekar på att det skulle bli katastrof till hösten/vintern. Så att börja dilla om dessa vaccinationspass och krav i det läget vi är i nu är bara psykotiskt och bygger endast på rädsla, inte rationalitet.
Jo, jag är medveten om att Soros har vunnit. Du behöver inte påminna mig.

Jag tror att det finns flera förtvivlade anhöriga som har vuxna barn på särskilt boende som inte vaccinerat sig p.g.a. alla dessa fånigheter. De kommer att ställa kraven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, just nu är situationen god, men kan förändras väldigt snabbt och det är precis vad jag befarar kommer ske.

Det är fint väder! Ja, nu ja!

Skönt med fredag! Det är snart måndag!

Ja, det kommer naturligtvis komma virusutbrott även denna höst. Covid eller Influenza. Eller båda. Förmodligen kommer de flesta smittade bli lindrigt sjuka. Ingen katastrof är i annalkande. Sluta skaka tänder och slappna av lite, snart är mörkret här igen. Och med det, nya sprutor.
Citera
2021-07-28, 12:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hjärtinflammation drabbar 3% av alla ungdomar som smittas av corona (30 000 per miljon smittade). Enligt vad jag hört blir de ofta svårt sjuka och behöver sjukhusvård. Hjärtinflammation från vaccinet drabbar väl några tiotal per miljon vaccinerade och går oftast över med lite Ipren.

Återigen FAIL från plattjordsidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Prova gärna med källa nästa gång så får jag se om jag tror på dina vilda spekulationer.
En källa skulle vara intressant att läsa om detta.
Det jag hittills sett om hjärtmuskelinflamation är just bara i samband med vaccination.
Citera
2021-07-28, 12:26
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle nog tro att vi får villkorade regler om vi nu inte når upp riktigt eller att vissa grupper inte har full teckning som vårdpersonal.

Vänta och se!

Min ståndpunkt är klar. Efter att min mor dog antagligen smittad av någon i hemtjänsten och att jag har en nära anhörig på särskilt boende där man inte har fått full vaccinationstäckning p.g.a. att det flugit in vissa idéer bland de boende så är min tolerans för antivaxxare och liberaler i den här frågan mycket liten.

Beklagar sorgen, men....
Vi alla minns cirkusen inom åldringsvården under våren 2020, personalen VILLE ha skydd, men det var ett jävla politiskt spel där dom t.om slog undan benen på skyddsombuden på plats. Till detta adderar vi en totalt undermålig ventilation med roterande värmeväxlare som spred skiten i ventilationssystemen.
Det är ju helt vansinne och se hur personalen idag kämpar med visir och mask, samtidigt som dom jobbar i lokaler med usla ventilationssystem. Akademiska i Uppsala hittade döda virus i sitt ventilationssystem uppe på vinden som hade högsta skyddsklass, det blev en liten not i medierna...

Vi har nu följande problem:
Vacciner kan ev lindra en infektion, inte mer. En vaccinerad kan fortfarande bli sjuk och sprida smitta.
Samtidigt börjar vi se resultat där ovaccinerade som insjuknat fått bättre immunitet än de med sprutan.

Alltså pest eller kolera.
Idag gick CDC ut med masktvång inomhus igen för vaccinerade i USA. Att man sen även lagt ner Astra:s vaccin pga div trubbel med "blodplättar" är ju en konfirmation på att det finns problem, där även Pfizer är drabbat. Sen har det från början angetts att vaccination skulle ses som en komplement mot viruset, alltså skulle man ha kört både mask och andra skyddsåtgärder, istället tar folk sprutan och springer sen direkt ut på stan trots att dom ska vänta minst 3 veckor.

Det är liksom dags att ändra strategi.
Släpp loss Ivermectin i stor skala, för jag tar hellre detta som profylax med dess ev risker än risken med vaccinets biverkningar som är fan så mycket värre.

Du kanske skulle köpa in mask och Ivermectin till dina anhöriga, då har du åtminstone en backup...
Citat:
Vi testade det i.o.m. principen om "flockimmunitet" ifall du inte kommer ihåg det. Alltså inga restriktioner eller lockdowns i början. Resulterade i att 13000 nu ligger 3 meter i en grav, samt att Sverige ansågs haft en helt oansvarig och livsfarlig metod att bekämpa covid. Sverige var länge ett rödlistat land med mer än 10x så många dödsfall än våra grannländer i skandinavien.

Där har du resultatet.

Det var i 1:a svängen, och då strök alla med underliggande medicinska problem med, både gamla som utrikes födda, flocken idag är alltså inte samma som våren 2020
Senast redigerad av absolut-justice 2021-07-28 kl. 12:32.
Citera
2021-07-28, 12:27
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Antar att han menar att naturlig infektion ger bättre skydd än vaccinet. Om man redan fått naturlig infektion så sänker ju givetvis inte vaccinet immuniteten.

Jag är läskunnig.Det står jämfört
med de båda grupperna. Inte "ifall" det ena eller andra har inträffat Men det verkar att inte ens ni i foliehattsdivisionen är överens om någonting, den ene behöver tolka och rätta den andre hela tiden.
Citera
2021-07-28, 12:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Beklagar sorgen, men....
Vi alla minns cirkusen inom åldringsvården under våren 2020, personalen VILLE ha skydd, men det var ett jävla politiskt spel där dom t.om slog undan benen på skyddsombuden på plats. Till detta adderar vi en totalt undermålig ventilation med roterande värmeväxlare som spred skiten i ventilationssystemen.
Det är ju helt vansinne och se hur personalen idag kämpar med visir och mask, samtidigt som dom jobbar i lokaler med usla ventilationssystem. Akademiska i Uppsala hittade döda virus i sitt ventilationssystem uppe på vinden som hade högsta skyddsklass, det blev en liten not i medierna...

Vi har nu följande problem:
Vacciner kan ev lindra en infektion, inte mer. En vaccinerad kan fortfarande bli sjuk och sprida smitta.
Samtidigt börjar vi se resultat där ovaccinerade som insjuknat fått bättre immunitet än de med sprutan.

Alltså pest eller kolera.
Idag gick CDC ut med masktvång inomhus igen för vaccinerade i USA. Att man sen även lagt ner Astra:s vaccin pga div trubbel med "blodplättar" är ju en konfirmation på att det finns problem, där även Pfizer är drabbat. Sen har det från början angetts att vaccination skulle ses som en komplement mot viruset, alltså skulle man ha kört både mask och andra skyddsåtgärder, istället tar folk sprutan och springer sen direkt ut på stan trots att dom ska vänta minst 3 veckor.

Det är liksom dags att ändra strategi.
Släpp loss Ivermectin i stor skala, för jag tar hellre detta som profylax med dess ev risker än risken med vaccinets biverkningar som är fan så mycket värre.

Du kanske skulle köpa in mask och Ivermectin till dina anhöriga, då har du åtminstone en backup...
Sluta med de där fånerierna. Vaccinerna skyddar bra mot allvarlig sjukdom och ger faktiskt steriliserande skydd hos majoriteten. De begränsar också smittspridningen markant. Och där finns det ett flertal peer-reviewed studier som visar det.

Förväxla inte försiktighetsåtgärder med något annat än vad de faktiskt är: Försiktighetsåtgärder!
Citera
2021-07-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vill inte tvinga någon till något. Jag vill bara ha slut på alla dessa konspirationer eller rena idiotier. Som jag säger här:

(FB) Frankrike inför hårdare krav på vaccinering

så borde ni för er egen del sluta med dumheterna. Det är ni som är de lurade här.

Och ja, det kommer att ställas krav i Sverige också. Från anhöriga. Gott det!

Konspirationer kommer nog alltid förekomma. Gissar att du menar teorierna. Vad som är idiotier är rent subjektivt om det inte går att motbevisa med data. Data är omöjligt att tillgå på något som ej har inträffat, eller forskats på och sammanställts. Så då återstår dina känslor. Det vore absurt egoistiskt att förvänta sig att de ska väga speciellt mycket i sammanhanget.

Vad har du för teorier om L.A kontra Florida och resultaten av deras motsatta strategier. Inte så enkelt alla gånger som att ”hårdare krav” och fler ”åtgärder” är vägen framåt va?

Beklagar din förlust.
Citera
2021-07-28, 12:35
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Jag är läskunnig.Det står jämfört
med de båda grupperna. Inte "ifall" det ena eller andra har inträffat Men det verkar att inte ens ni i foliehattsdivisionen är överens om någonting, den ene behöver tolka och rätta den andre hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Naturlig immunitet ger minst 99% skydd. Vaccin ger i nuläget 37-39% skydd. Något är galet med vaccinen. De ger inte immunitet, immunitet är när man inte blir infekterad. Infektion ger immunitet.

Du skriver att han påstår att vaccin sänker immuniteten. Det stämmer inte med vad han skriver. Han säger bara att vaccin har sämre immunitet än att få en virusinfektion.

Om något ska sänka något så krävs det att det ett orsakssamband alltså att att man först har fått en infektion och sedan tar vaccin, eller tvärtom.

Du försökte bara göra dig lustig på hans bekostnad och failade totalt.
Citera
2021-07-28, 12:36
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej jag ser absolut ingen "risk" för det... Känns oerhört osannolikt att det ska spåra ur i höst. Smittan borde rimligtvis öka en del i höst när semestern är slut och folk är tillbaka på arbetsplatser, idrottssverige öppnar som vanligt osv osv.. men kommer troligen öka på väldigt låga nivåer.

Det finns ingen anledning till att tro att det ska "spåra ur" / "blåsa upp till storm". Det har ju inte ens "spårat ur" i tidigare corona-vågor i Sverige så varför skulle det göra det nu när i princip alla i riskgrupp är vaccinerade?

Men coronahysterin har nog satt ordentliga spår i samhället, i människor sätt att leva, som kommer märkas under mkt lång tid. Ex. många kommer få problem med att återgå till normala arbetsdagar (8h per dag på arbtesplats). Jag spår ex. en våg av "utbrändhet".

Såg även i nått nyhetsinslag om att många tror att de har långtidscovid utan att ens varit smittade med covid... 😊 Tyder på att vi även kommer få problem med en ny pandemi av hälsoångest. Sedan kommer den arbetsskygga delen av vårt samhälle fortsätta sjukskriva sig eller VABba i tid och otid för minimala förkylningssymptom.

Ja, hur kan man ta någon på allvar som hävdar att man har post-covid utan att ens ha haft sjukdomen. Jag har haft den, märkte inte ens av den, hade inga symtom och känner ingen som helst skillnad i måendet mot hur jag mådde innan jag blev covidsmittad. Har bekräftat med antikroppstest att jag har antikroppar mot SARS-CoV-2.

Undrar om dessa obekräftade post-covidfall ingår i statistiken om individer med post-covid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in