2021-07-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
SARS, MERS och SARS-CoV-2 är klassade som allvarliga sjukdomar vilket vanliga förkylningar inte är.
En klar skillnad även om en del kan få lunginflammation som följd av en förkylning och en del avlida men knappast i den utsträckning som dessa 3 coronavirus orsakar.
För 99.nånting% av befolkningen är det en förkylning. Därför har man fått för sig att 99.nånting% av befolkningen måste vaccinera sig mot något som för dem är en förkylning. Och ju yngre man är desto mer förkylning är det. Man behöver inte vara motståndare till vaccin för att ifrågasätta det.
Citera
2021-07-28, 10:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha det är därför det går så bra i UK och de har så låg överdödlighet?
Men hallå tjockskallen. Du påstod att Storbritanniens kurva tvärvände samma dag som restriktionerna upphörde. Jag påpekade att kurvan vände nedåt fyra dagar tidigare. Dessutom refererade jag till Storbritanniens egen statistik som visar detta. Och ditt svar är då typ "Jaha det är därför det går så bra i UK och de har så låg överdödlighet?". Vad i HELA friden har det med saken att göra? Du måste vara mentalt handikappad eller helt enkelt urblåst. SÅ här är det: antalet smittade i Storbritannien peakade 15 Juli när man hade 60715 smittade. Fatta! Fyra dagar senare upphörde restriktionerna. Så du hade fel och kastade ur dig en massa svammel som med lite tur hade kunnat klassas som fyllsvammel men med hjälp av dina undanflykter och slingrande visade sig vara ren lögn och endast ett dåligt försök till desinformation och ohederlighet. Du är ett rejält svin, faktiskt. *hihi*

https://coronavirus.data.gov.uk/api/v1/data?filters=areaType=overview&structure=%7B%22are aType%22:%22areaType%22,%22areaName%22:%22areaName %22,%22areaCode%22:%22areaCode% 22,%22date%22:%22date%22,%22newCasesBySpecimenDate %22:%22newCasesBySpecimenDate%22,%22cumCasesBySpec imenDate%22:%22cumCasesBySpecimenDate%22%7D&format =csv
Citera
2021-07-28, 10:06
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varför diskuterar du en förkylning i en vetenskaplig tråd som handlar om Covid 19?

De flesta som drabbas av covid får ju bara milda symtom (om de ens överhuvudtaget upplever symtom) och lindrig sjukdom, se själv ang. rådgivning om covid-19 på Vårdguiden 1177:

Citat:
Symtom

Covid-19 påminner ofta om vanlig förkylning eller influensa. En del blir allvarligt sjuka, men de flesta som får sjukdomen blir lindrigt sjuka.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/

Många har haft covid utan att ha märkt av det men ser att de har antikroppar vid testning.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-07-28 kl. 10:09.
Citera
2021-07-28, 10:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nu har CDC i USA beslutat att vaccinerade måste bära munskydd inomhus.

https://youtu.be/TRc9yKSjkP0

De påstod att vaccinerade inte spred viruset.
Vem har hävdat att vaccinerade inte kan sprida viruset?
Citera
2021-07-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Tänkte tipsa om denna "konversation" där den ene försöker övertyga den andra om vikten av vaccination.

https://twitter.com/M_Raggamuffin/status/1416754593799806981

Så här ser en del av argumentationen ut:

Citat:
A: But if I get vaccinated I can still get it and still pass it on to you.

B: Well yeah, but you should still get it.

A: But you can catch it whether I've been vaccinated or not.

B: Yeah, but you should still get vaccinated.

A: But why?

B: Cause it's the right thing to do,

A: Who says?

B: The people that make it.

Känns det bekant?

Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-07-28 kl. 10:14.
Citera
2021-07-28, 10:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Tänkte tipsa om denna "konversation" där den ene försöker övertyga den andra om vikten av vaccination:

Allt känns välbekant
En källa på Twitter? Jag fick det här felmeddelandet i alla fall: "Denna Tweet är inte tillgänglig".

Var det personer med forskarbakgrund inom medicin?
Citera
2021-07-28, 10:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Sannolikheten att du skulle känna 3 st i den åldersgruppen som avlidit i Covid....Helt fantastiskt egentligen. Undrar vad oddsen är...?

Jag sa att jag känner till 3 som dött, 1 släkting utomlands, 2 här hemma som jag inte kände personligen, men via ett nära led.
Citera
2021-07-28, 10:20
Medlem
Citat:
Tänkte tipsa om denna "konversation" där den ene försöker övertyga den andra om vikten av vaccination.

Känns det bekant?

Citat:
En källa på Twitter? Jag fick det här felmeddelandet i alla fall: "Denna Tweet är inte tillgänglig".

Var det personer med forskarbakgrund inom medicin?

Haha, ja ok, tror att man numera måste vara följare till twitterkontot för att överhuvudtaget kunna se klippet, twitter går verkligen all in för att försöka hindra kritik mot vaccinerna och alternativa åsikter och utöva censur.

Det är ingen vetenskaplig text jag hänvisar till, det är ett tankeväckande klipp med en konversation mellan en som försöker övertyga den andre om nödvändigheten av att ta vaxxet.

Citera
2021-07-28, 10:27
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Haha, ja ok, tror att man numera måste vara följare till twitterkontot för att överhuvudtaget kunna se klippet, twitter går verkligen all in för att försöka hindra kritik mot vaccinerna och alternativa åsikter och utöva censur.

Det är ingen vetenskaplig text jag hänvisar till, det är ett tankeväckande klipp med en konversation mellan en som försöker övertyga den andre om nödvändigheten av att ta vaxxet.

Jag kanske borde skaffa Twitter

Jag tänker så här. Vad jag hört i debatten i Sverige åtminstone så har de som har kunskap och är inblandade sagt att man kan (eller förmodligen kan) sprida viruset vidare som vaccinerad. Det funkar så att viruset visst kan spridas till en vaccinerad. Då börjar antikropparna jobba och därför får man inte lika mycket virus i kroppen och risken är mindre att man sprider det vidare. Men sedan kommer mutationerna och Deltavarianten är vaccinerna inte riktigt lika effektiva mot. Om man är vaccinerad och får deltaviruset så är det inte alls säkert att man får symptom som man kopplar till Covid-19. Det betyder att man invaggas i en falsk säkerhet och om man då går nära andra människor så riskerar man att sprida det vidare. Faucis budskap var intressant. Det kommer nog nya uppdaterade vacciner snart som klarar även Delta.
Citera
2021-07-28, 10:28
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Funkar helt bekymmersfritt i DuckDuckGo

Edit: Alex Jones har fått rätt om saker förr. Trots alla nedsättande epitet....

För mig funkade samma länk också bra i Duckduckgo. Kan man anta att Google hängt på ett filter i sin sökmaskin på sidor man inte vill att man kontaktar

För skojs skull. Vilka "saker" har Alex Jones siat om och fått rätt. Jag är en av dom som har honom överst i listan på oseriös verksamhet. ?
Citera
2021-07-28, 10:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
För mig funkade samma länk också bra i Duckduckgo. Kan man anta att Google hängt på ett filter i sin sökmaskin på sidor man inte vill att man kontaktar

För skojs skull. Vilka "saker" har Alex Jones siat om och fått rätt. Jag är en av dom som har honom överst i listan på oseriös verksamhet. ?
Den funkade helt utan problem för mig också.

Jag använde Google. Så tror inte att det är problemet.
Citera
2021-07-28, 10:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det går säkert att hitta någon som sagt, men det är inte så jag förstått det.

Nan kan sprida viruset, men i mindre mängd och under kortare tid eftersom immunförsvaret bekämpar viruset och man är sjuk under kortare tid.

Jag misstänker att den mycket mera smittsamma deltavarianten gör att även vaccinerade kan smittar mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in