Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Jag vet inte exakt vad vaccinpass innebär. Men att man måste vara vaccinerad för att göra vissa saker, nu innan pandemin är över, ser jag inget konstigt med.
Inom rimliga gränser så klart.
Konstigt eller inte, tror du verkligen att det att skulle öka vaccinationsviljan, eller minska smittspridningen?
Folkhälsomyndigheten mäter löpande vaccinationsviljan. 87 procent uppger att de sannolikt kommer vaccinera sig. De som inte tänker vaccinera sig uppger att de "inte litar på vaccinet och dess bieffekter".
Man har alltså redan så gott som perfekt penetration ifråga om folks ambition att göra ett aktivt val, där 87 procent tänker vaccinera sig.
Den återstående gruppen är rädda för biverkningar, och den gruppen kommer man knappast nå ut till genom att peka finger och hindra tillgång till delar av samhället. De kommer mobilisera, få vatten på sin kvarn att det måste vara något fel på vaccinet, och kunna spela utanförskapskortet när de blir stoppade från att gå på bio, badhus m.m.
Jag förknippar vaccinpass med stater som fortfarande är primitiva i sitt förhållande mellan medborgare och stat. Där folkets förtroende för staten är obefintligt, och det enda återstående styrmedlet är att skicka polisen på folk. Men Sverige är inte en sån stat. Sverige är tvärtom världens främsta förtroendebyggare mellan folk och stat, där frihet under ansvar ligger till grund för vår samhällsmodell, och kanaliserar den svenska folksjälen. Det är inget man våldför sig på bara för att kränga lite vaccin till rädda människor, när pandemin av död och svår sjukdom redan är över.