2021-07-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Läs "ungdom", inte som vuxen på arbetstid

En känd artist är allstå dit bevis på att feministerna accepterar män i smink till vardags och på arbetstid?
Han hade aldrig kunnat ha den stilen i den åldern han är i om han inte var musiker
Men jag misstänker att du trott hela tiden att jag åsyftar larvig scizofren "sminkar sig ibland", det är ju det ni feminister menar skulle var "jämställdhet", att kvinnorna kan ha sin personliga stil varje dag medans männen kan ha det då och då, att detta inte gör någonting eftersom ni menar att männen bara vill klä sig individuellt då och då, detta är ju ren och skär sexism från er sida

En annan sak, varför skulle det vara mer ädelt att skaffa sig frihet genom att bli rik musiker än att göra sig rik på andra sätt? Jag skulle alla dagar i veckan byta med en känd musiker än Donald Trump, ändå så insuinerar ni att Donald Trump är mycket lyckligarre och att madonna skulle vara mycket lyckligare i hans skor
Klass är så mycket mer än ekonomi, man kan tillhöra en njutarklass med bättre livskvaliet än andra, här kan feministiska skribenter ingå t ex, deras yrke möjliggör mycket resande då de kan ta med sig sitt yrke och skriva artiklar på laptopen och oerhört mycket ledighet
Hur ska jag med detta i åtanke ta en feministisk skribent seriöst som klagar över orättvisor? Hon tillhör själv en klass som slipper en momentumdödare från tonårsliv till vuxenlivet, livet har bara lekt vidare med nollanpassning, yrket har inte påverkat deras privatliv, kreativitet eller hur mycket tid man har till att leka runt på festivaler eller andra ungdomliga tillställningar
De lever sitt liv i en sammanhängande kontinuitet och inte i episoder som vanliga svenssons gör

Ja? Det är oftast i ungdomen folk har en viss stil. Några jag känner har fortsatt hårdrockslångt hår och klär sig som hårdrockare (samtliga är män). Deras kvinnor är fortsatt tända på dem och tillsammans med dem. Men vissa av de män som hade olika stilar i sin ungdom (punkare, gothare, synthare osv.) har det inte längre. De hade det endast i sin ungdom och kvinnorna ville ha dem.

Jag skulle också hellre vilja vara känd och rik musiker än känd och rik politiker. Så där är vi eniga. Men jag vet mina begränsningar, jag var en ganska medioker musiker i min ungdom, men tyckte ändå det var kul att lira i olika band och gjorde därav detta, men visste att det aldrig skulle leda till något annat än lokala spelningar.
Citera
2021-07-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Alla, både män och kvinnor, får klä sig som de vill i mina kretsar. Där får du gärna klä dig som gothare vid 40 års ålder. Ingen skulle höja ögonbrynen. Men jag rör mig också till viss del i "alternativa kretsar". Även om vi ser alldagliga ut numera, så har vi fortsatt musiksmaken osv. Hos oss hade du fått se ut som en gothare, hur mycket du vill.
Det kommer du aldrig kunna veta då du och dina manliga vänner inom de feministiska kretsarna klär sig som svenssons, så vida de inte är HBTQ, och ett selektivt urval görs via utfrysning så inga män med alternativ klädsel kan komma in i den feministiska gemenskapen
Precis, en anpassning har gjorts, denna alldaglighet ser du inte hos de kvinnliga gotharna, varför frågar du dig aldrig varför?

Citat:
Mina kvinnliga polare är mycket öppetsinnade och är inte inskränkta. Jag har aldrig hört dem säga annat än positiva saker till sina män.
Klart de är nöjda med sina män som gör allt för att behaga sina kvinnor och håller sig på mattan

Citat:
Jag är ateist och jag skrev inte min egen åsikt, utan skrev om Sveriges grundinställning: vi har religionsfrihet här i landet. Dvs. att bära slöja/bära kors/bära andra religiösa symboler hör till religionen och eftersom vi har religionsfrihet i Sverige så får folk bära slöja etc. Kepsbärandet hör inte till någon religion och då har man en slags klädkod där man ska ta av sig keps inomhus av någon slags artighet. Det är på sätt och vis en slags social ordning som har infattats och som alla ska följa... Tycka vad man tycka vill om detta. Jag anser väl att så länge man ser folks ansikten, bör de väl få ha keps om de vill.
Jag pissar på Sveriges grundställning
Som du ser så är du inte så pass rebelisk som du försöker få det till, du kräver att man ska respektera religionsfriheten och slicka röven på etablisemanget

Citat:
Du får nog läsa på vad som menas med humanistisk människosyn.
Jag vet vad det betyder och jag vet hur du och dina gelikar använder den vid rätt tillfällen och manioulerar och relevatisear efter det er behagar
Citera
2021-07-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ja? Det är oftast i ungdomen folk har en viss stil. Några jag känner har fortsatt hårdrockslångt hår och klär sig som hårdrockare (samtliga är män). Deras kvinnor är fortsatt tända på dem och tillsammans med dem. Men vissa av de män som hade olika stilar i sin ungdom (punkare, gothare, synthare osv.) har det inte längre. De hade det endast i sin ungdom och kvinnorna ville ha dem.
Fel, det är i ungdomen folk TILLÅTS ha en viss stil
Men de sminkar sig inte som din käre Månseskin, eller hur?

Citat:
Jag skulle också hellre vilja vara känd och rik musiker än känd och rik politiker. Så där är vi eniga. Men jag vet mina begränsningar, jag var en ganska medioker musiker i min ungdom, men tyckte ändå det var kul att lira i olika band och gjorde därav detta, men visste att det aldrig skulle leda till något annat än lokala spelningar.
Men du vet inte dina begränsningar som saknas till att bli snuskigt rik på andra vis, eller varför gnäller du över ekonomiska orättvisor? Jag är din motsatts, jag hade säkerligen kunnat bli rik om jag hade trivts med ditt svenssonliv och att ta på sig den hatvärda kostymen och omfamna det hatvärda arbetslivet
Det är inte den fysiska ansträgningen jag hatar, det är den psykiska och hur själen dräneras av all kreativitet med att umgås med människor som du som tycker att männens liv skall vara praktiskt och inte njutbart och estetiskt vackert
Citera
2021-07-27, 20:42
Medlem
Citat:
Det kommer du aldrig kunna veta då du och dina manliga vänner inom de feministiska kretsarna klär sig som svenssons, så vida de inte är HBTQ, och ett selektivt urval görs via utfrysning så inga män med alternativ klädsel kan komma in i den feministiska gemenskapen
Precis, en anpassning har gjorts, denna alldaglighet ser du inte hos de kvinnliga gotharna, varför frågar du dig aldrig varför?

Klart de är nöjda med sina män som gör allt för att behaga sina kvinnor och håller sig på mattan

Jag pissar på Sveriges grundställning
Som du ser så är du inte så pass rebelisk som du försöker få det till, du kräver att man ska respektera religionsfriheten och slicka röven på etablisemanget

Jag vet vad det betyder och jag vet hur du och dina gelikar använder den vid rätt tillfällen och manioulerar och relevatisear efter det er behagar

Mina kvinnliga polare som förr hade alternativ stil, ser också alldagliga ut numera. De enda som fortsatt efter 40-50 har alternativ klädstil är män. Iaf. i mina kretsar.

Nja, de är nöjda över ina män eftersom deras män varken är några mesar eller machotyper, utan fina bra män helt enkelt.

Jag ser mig inte som rebellisk. Jag beskriver bara Sveriges grundinställning.
Citera
2021-07-27, 20:49
Medlem
Citat:
Fel, det är i ungdomen folk TILLÅTS ha en viss stil
Men de sminkar sig inte som din käre Månseskin, eller hur?

Men du vet inte dina begränsningar som saknas till att bli snuskigt rik på andra vis, eller varför gnäller du över ekonomiska orättvisor? Jag är din motsatts, jag hade säkerligen kunnat bli rik om jag hade trivts med ditt svenssonliv och att ta på sig den hatvärda kostymen och omfamna det hatvärda arbetslivet
Det är inte den fysiska ansträgningen jag hatar, det är den psykiska och hur själen dräneras av all kreativitet med att umgås med människor som du som tycker att männens liv skall vara praktiskt och inte njutbart och estetiskt vackert

nja, några av dem gör faktiskt det. Sminkar sig alltså. Ingen som höjer på ögonbrynen för det. Lite svart kludd runt ögonen förstärker bara den stil de ändå redan har.

Du tror du vet en massa om mig. Blir ganska märklig konversation. Lever jag ett svenssonliv alltså? Nej, knappast. Skulle jag vilja göra det: ja, gärna! Jag klär mig inte i kostym, äger inte ens en sådan. Jag klär mig i svarta jeans och någon svart skjorta oftast. Ledig, proper men ändå väldigt mycket "jag". Jo, jag tycker det är fint att titta på både män och kvinnor som gjort sig vackra.
Citera
2021-07-27, 23:12
Medlem
Citat:
Mina kvinnliga polare som förr hade alternativ stil, ser också alldagliga ut numera. De enda som fortsatt efter 40-50 har alternativ klädstil är män. Iaf. i mina kretsar.
Denna feminist är över 40:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Meghan_Murphy.jpg/1200px-Meghan_Murphy.jpg

Sedan så har vi Cissi Wallin:
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/f_auto,fl_progressive/q_88/w_3200/w_3200,h_1800,c_crop,x_0,y_180/w_500/v1602659514/39-7297455f86a2a5b7401.jpg

Du var oärlig med ditt svar angående Måneskin då du vet att han inte hade kunnat sminka sig till vardags om han inte jobba just som musiker

Citat:
Nja, de är nöjda över ina män eftersom deras män varken är några mesar eller machotyper, utan fina bra män helt enkelt.
Jo, de är mesar som anpassar sig efter sina kvinnor, dem håller inte bara tillbaka eventuella machoegenskaper, de håller tillbaka egenskaper som uppfattas som komkurans från kvinnligt håll, dvs ta upp uppmärksamheten genom att klä sig utstickande och vara utåtgående
Det är ingen slump att manliga feminister klär sig diskret och håller ytterst låg profil
Det talas från manligt feminist håll om fördelar för män med feminism, det nämns att baka och ta hand om barn, men aldrig något om att få klä upp sig varje dag eller lägga ner tid på utseendet utan att ses som egoist eller narcissist, de narcissistiska eller exhibonistiska bitarna tycker till och med feministmännen själva enbart bör vara unnat kvinnorna, detta efter de har klagat på könsroller och könsorättvisor, detta om något är ju bevis på att de är enabrt "jämställda" på feministers vilkor, så pass jämlika de tillåts vara
När en snäll man duger som pojkvänsmaterial så är han dessutom alldeles för gammal för att få åtnjuta de ungdomliga privilegierna, så det passar alltså för kvinnor att bli "toleranta" i den åldern deras partners ej längre kan åtnjuta friheten med kreativitet

Citat:
Jag ser mig inte som rebellisk. Jag beskriver bara Sveriges grundinställning.
Varför ska jag respektera Sveriges grundinställning? Det är ju du som hävdar att vi har systematisk sexism, är väl bara att respektera systemet då och inte lyfta ett finger för att kämpa emot? Bara att gilla läget, liksom
Citera
2021-07-27, 23:17
Medlem
Citat:
nja, några av dem gör faktiskt det. Sminkar sig alltså. Ingen som höjer på ögonbrynen för det. Lite svart kludd runt ögonen förstärker bara den stil de ändå redan har.
Jag talar om VARJE DAG TILL JOBBET, inte enbart på helgerna
Så som dina kvinnliga bekanta gör, även de efter 40

Citat:
Du tror du vet en massa om mig. Blir ganska märklig konversation. Lever jag ett svenssonliv alltså? Nej, knappast. Skulle jag vilja göra det: ja, gärna! Jag klär mig inte i kostym, äger inte ens en sådan. Jag klär mig i svarta jeans och någon svart skjorta oftast. Ledig, proper men ändå väldigt mycket "jag". Jo, jag tycker det är fint att titta på både män och kvinnor som gjort sig vackra.
Fy fan så utstickande och kontroversielt, du vågar klä dig i helsvart! Det sticker verkligen ut!
OK, du tittar alltså mycket på unga män? Känner du dig inte som en snuskgubbe då? Dina feministvänninor tycker ju det är äckligt om du som 40 årig man tittar på kvinnor i 20 års åldern
Citera
2021-07-27, 23:30
Medlem
radfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
Feminismen breder ut sig i samhället och har blivit fint. I varannan reklamsnutt på tv så visas en korkad medelålders man som gör nåt dumt och blir tillrättavisad av en förståndig kvinna eller flicka.

Det är dock bara ett exempel. Så till frågan:
Hur kan man i vardagen utan större ansträngning motarbeta och sabotera feminism inom lagliga gränser? Finns det små saker som man kan göra och på så sätt förstöra för feminister?
Tips på saker du kan göras för att förstöra för feminister. Du kan skada kvinnor och barn, starta krig, kränka alla kvinnor i din närhet och höja män till skyarna, lära dina barn att kvinnor är horor som bara duger till att knulla med, bli sverigedemokraterat om du inte redan är det etc. Att ge sig på enskilda feminister kommer ge motsatt effekt. Bäst är att hålla på traditioner som inte är feministiska. Du kan kämpa aktivt för att kvinnor inte ska ha rätt till abort, eller rätt att arbeta. Tyvärr kommer det inte räcka med att bara du gör detta. Ni måste organisera er för att bekämpa feminismen.
Citera
2021-07-28, 00:08
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Du har faktiskt en bra poäng där. Välfärdssamhället och internet är med största sannolikhet också en stor orsak till att det ser ut som det gör. Men jag ser ändå feminismen som den största anledningen till att många kvinnor (givetvis inte alla. Det är omöjligt att veta hur många det handlar om. det enda jag vet är att det handlar om tillräckligt många för att jag ska se det som ett samhällsproblem) har gett upp de flesta feminima drag (det är ofta endast utseendet som är feminimt), och klandrar män för alla deras problem. Som jag ser det finns problemen hos båda könen. Skillnaden är att de flesta män (enligt mina erfarenheter) är mycket mer villiga att erkänna problemen hos män, medans kvinnor väldigt sällan erkänner att det finns brister hos kvinnor.
Detta är ingenting jag känner från min umgängeskrets under mina 36 år på jorden. I media är det mycket gnäll, det håller jag med om, men journalister och skribenter i blaskor får man verkligen ta med en nya salt.
Varför jag nämner min ålder är att det kan vara viktigt att veta att jag inte varken umgås med 20åringar eller vet hur dessa är med varandra i dagens läge.

Citat:
Kvinnor som ser bra ut får uppmärksamhet och bekräftelse oavsett hur de beter sig. Så är det verkligen inte för män. Detta har lett till att många av dagens kvinnor helt enkelt inte inser sina brister. När de sedan vill in i ett seriöst förhållande med en man, verkar de inte ha en aning om varför många män inte vill vara med dem. Män är helt enkelt tvungna att inse sina brister, om de inte vill vara singlar resten av livet dvs.
Ja det är väl samma sak som med vissa män, hur svinigt de än uppför sig får de uppmärksamhet och är eftertraktade. Det är tråkigt nog bara att konstatera att det är tråkigt att sådant uppskattas och premieras hos motsatt kön, och det gäller definitivt både hos män och kvinnor.

Citat:
Du kan inte förneka att dagstidningar de senaste 10 åren inte har varit fulla med förakt gentemot män. Jag har aldrig ens sett någon kritik gentemot kvinnor i dagstidningar, då det antagligen skulle räknas som "hets mot folkgrupp" eller något annat trams.
Det kommer från de tramsiga vänster-PK-feministerna i media. De som gör karriär själva, de som arbetar för sin egen vinning skull. De bryr sig inte om kvinnor som grupp eller någonting som har med feminism att göra egentligen.

Citat:
Nu är det inte så att jag vill läsa om en massa hat mot kvinnor i tidningar, för att det ska "bli rättvist". Verkligen inte. Min önskan är att dagens kvinnor ska börja ta mer ansvar för sina egna beslut och handlingar, sluta lägga alla problem på män, och inse att män attraheras av helt andra saker än kvinnor generellt sett. Jag vet inte hur många kvinnor jag har sett på youtube som klagar över att de inte lyckas hitta en man, och när de ska gå igenom allt som de har att "erbjuda" uppger dem saker som "jag har en hög utbildning, ett arbete med en bra lön, min egen lägenhet och en bil". Med andra ord, saker som MÄN använder för att attrahera kvinnor, och som män struntar fullständigt i om en kvinna har eller inte har. Det finns tom en del män (som jag själv) som ser dessa saker som negativt, då det känns som om du dejtar en man.

Nä kvinnohat finns det gott om och har alltid funnits, det behöver man inte läsa om. Det ger uttryck på olika sätt i samhället, tillexempel genom våldtäkter, våld i nära relationer, kvinnomord o s.v. Även flashback och forum likt detta är platser där en del män ser en fristad gällande att vräka ur sig precis vad som helst, inte sällan i form av direkta önskningar om att kvinnor ska skadas eller våldtas, eller på annat sätt förnedras.
Men, jag håller med gällande gnäll i media. Det finns ingen anledning att prata om "alla män" i frågor som gäller en liten procent av männen.

Angående vad man attraheras av hos motsatta könet är det svårt hur mycket man "bör" anpassa si, det är väl till syvende och sist upp till varje individ. Ska kvinnor spela hjälplösa för att män ska vilja dejta dem eller vara i relation med dem? Blir det inte istället ett himla gnäll då om att "kvinnor är så lata, gör ingenting och förväntar sig bara att mannen ska göra allt och fixa allt".
Det är ju ganska "normalt" att ha ett eget boende, ett hyfsat arbete, egen ordnad ekonomi och eventuellt en bil, i dagens läge. Hur det kan vara negativt har jag lite svårt att förstå.

Citat:
Jag är personligen ingen traditionell man. Väldigt få av dagens män i väst är det. Feminismen, välfärdssamhället och internet har givetvis påverkat män i samma grad som kvinnor. Men, jag strävar efter att bli det, och ser absolut inte maskulina drag som något negativt öht. Tvärtom. Många av dagens kvinnor ser många traditionella kvinnliga drag som något negativt, och som ett förtryck mot kvinnor. Samtidigt vill de gärna ha kvar allt positivt med traditionella könsroller, som till exempel att det är mäns uppgift att uppvakta dem och att mannen de är i ett förhållande med ska tjäna mer pengar än dem, och försörja dem om kvinnan inte har något arbete.

De flesta män är givetvis inte intresserade av att lägga ner arbete på att uppvakta en kvinna och betala alla notor, om han inte får en traditionell kvinna. Som det ser ut idag finns det nästan inget för män att vinna. Att som man gå in i ett seriöst förhållande med en vacker kvinna mellan 20 och 25, som inte har haft sex med fler än 2-3 män, och som kan laga mat och vill skaffa barn, finns inte. Den typ av kvinna existerar knappt idag. Om du ens nämner sådana här saker, blir du kallad för sexist, kvinnoförtryckare och annat. Samtidigt har många kvinnor extremt många helt orealistiska krav. Jag får känslan av att många av dagens kvinnor vill ha en massa krav på män, men vill inte leva upp till ett enda krav själva. I varje fall inga krav som män bryr sig om.

Jag ser inte heller maskulina drag negativt, män ska vara maskulina. Jag vet inte om kvinnor ser kvinnliga drag negativt? Om de gör det är det kanske för att de inte värderas särskilt högt i samhället. Det är oftast män vad jag hör och ser som talar nedvärderande om kvinnliga drag, när jag nu hör det, vilket är sällan. Ärligt talat tror jag att det är män som stått för nedvärderingen av kvinnliga drag och kvinnlighet. Det är män som håller på "du kör som en kärring", " du spelar som en tjej", " va inte en sån jävla fitta", " kärringar som har kafferep", "kvinnor bara tjatar", "kvinnor duger bara till att stå vid spisen" och sådant. Allt detta är uttryck för en nedvärdering av kvinnlighet och det är det män som hållt på med historiskt och fortfarande håller på med. Fråga mig inte varför, förmodar att det i grunden är ett mindervärdeskomplex hos männen själva.

Nu vet jag som sagt inte vilken ålder du åsyftar här gällande dejting-biten, men jag tänker att man inte behöver göra så stor sak av det. Ibland kanske mannen bjuder, ibland inte. Jag har alltid erbjudit mig att dela nota när jag varit på dejt, är absolut inte en sån som sitter och väntar på att någon annan ska betala. Det är ingen stor grej för mig.
Sen är de väl generellt så, att om man dejtar cirka 10 år yngre än sin egen ålder får man nog räkna med en viss "jag vet att jag är önskvärd"-mentalitet hos kvinnor, särskilt om de ser trevliga ut. De vet att de har både killar i sin egen ålder samt äldre män som uppskattar dem. Beroende på vilken personlighet tjejen i fråga har kan det nog ge utslag på lite olika sätt, till exempel som dryghet.
Jag tror att man har stor nytta av att själv tänka igenom lite hur man dejtar. Vem väljer man att gå på dejter med och varför? Är det bara utseendet som styr? Finns det någon möjighet att man kan välja annorlunda för att öka sina chanser? Vilka krav har man på andra, är det rimliga krav?

Rent spontant tänker jag att om man vill hitta en traditionell kvinnna är det nog inte rätt att leta bland svenska 20-25 åriga kvinnor. Såg i ett annat inlägg att du är 36, vi är lika gamla då, vilket faktiskt gör denna diskussionen lite mer intressant än vanligt. Vi har ju samma tidsspann att jämföra över, hur saker och ting förändrats o.s.v.

Citat:
Med andra ord, många av dagens kvinnor använder "jämlikhet" för att gynna dem själva i olika situationer. När det sedan dyker upp en situation då de gynnas av traditionella könsroller, då spelar de "skam-kortet", och säger saker som "riktiga män betalar för kvinnor". Jag personligen har inget emot att uppvakta och betala för en kvinna, men då vill jag givetvis ha en kvinna med traditionella kvinnliga drag. Om vi ska spela efter "moderna jämlikhets-regler", är det inte min uppgift att uppvakta henne eller betala för henne.
Ja sånt här har jag ingen förståelse för alls och träffar man en sådan kvinna tänker jag att det kanske är lika bra att bojkotta henne. Det är bara en dålig bortskämd attityd, och kör hon så kallat skam-kortet i en sådan simpel situation kan du nog räkna med att hon kör det ganska ofta. Omoget beteende, helt enkelt.
Man kan betala för att vara trevlig, för att man vill göra det. Men, jag håller med dig om att det inte ska ligga något tvång på mannen att betala bara för att han är man.
Citera
2021-07-28, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Detta är ingenting jag känner från min umgängeskrets under mina 36 år på jorden. I media är det mycket gnäll, det håller jag med om, men journalister och skribenter i blaskor får man verkligen ta med en nya salt.
Varför jag nämner min ålder är att det kan vara viktigt att veta att jag inte varken umgås med 20åringar eller vet hur dessa är med varandra i dagens läge.

Ja det är väl samma sak som med vissa män, hur svinigt de än uppför sig får de uppmärksamhet och är eftertraktade. Det är tråkigt nog bara att konstatera att det är tråkigt att sådant uppskattas och premieras hos motsatt kön, och det gäller definitivt både hos män och kvinnor.

Det kommer från de tramsiga vänster-PK-feministerna i media. De som gör karriär själva, de som arbetar för sin egen vinning skull. De bryr sig inte om kvinnor som grupp eller någonting som har med feminism att göra egentligen.

Nä kvinnohat finns det gott om och har alltid funnits, det behöver man inte läsa om. Det ger uttryck på olika sätt i samhället, tillexempel genom våldtäkter, våld i nära relationer, kvinnomord o s.v. Även flashback och forum likt detta är platser där en del män ser en fristad gällande att vräka ur sig precis vad som helst, inte sällan i form av direkta önskningar om att kvinnor ska skadas eller våldtas, eller på annat sätt förnedras.
Men, jag håller med gällande gnäll i media. Det finns ingen anledning att prata om "alla män" i frågor som gäller en liten procent av männen.

Angående vad man attraheras av hos motsatta könet är det svårt hur mycket man "bör" anpassa si, det är väl till syvende och sist upp till varje individ. Ska kvinnor spela hjälplösa för att män ska vilja dejta dem eller vara i relation med dem? Blir det inte istället ett himla gnäll då om att "kvinnor är så lata, gör ingenting och förväntar sig bara att mannen ska göra allt och fixa allt".
Det är ju ganska "normalt" att ha ett eget boende, ett hyfsat arbete, egen ordnad ekonomi och eventuellt en bil, i dagens läge. Hur det kan vara negativt har jag lite svårt att förstå.

Jag ser inte heller maskulina drag negativt, män ska vara maskulina. Jag vet inte om kvinnor ser kvinnliga drag negativt? Om de gör det är det kanske för att de inte värderas särskilt högt i samhället. Det är oftast män vad jag hör och ser som talar nedvärderande om kvinnliga drag, när jag nu hör det, vilket är sällan. Ärligt talat tror jag att det är män som stått för nedvärderingen av kvinnliga drag och kvinnlighet. Det är män som håller på "du kör som en kärring", " du spelar som en tjej", " va inte en sån jävla fitta", " kärringar som har kafferep", "kvinnor bara tjatar", "kvinnor duger bara till att stå vid spisen" och sådant. Allt detta är uttryck för en nedvärdering av kvinnlighet och det är det män som hållt på med historiskt och fortfarande håller på med. Fråga mig inte varför, förmodar att det i grunden är ett mindervärdeskomplex hos männen själva.

Nu vet jag som sagt inte vilken ålder du åsyftar här gällande dejting-biten, men jag tänker att man inte behöver göra så stor sak av det. Ibland kanske mannen bjuder, ibland inte. Jag har alltid erbjudit mig att dela nota när jag varit på dejt, är absolut inte en sån som sitter och väntar på att någon annan ska betala. Det är ingen stor grej för mig.
Sen är de väl generellt så, att om man dejtar cirka 10 år yngre än sin egen ålder får man nog räkna med en viss "jag vet att jag är önskvärd"-mentalitet hos kvinnor, särskilt om de ser trevliga ut. De vet att de har både killar i sin egen ålder samt äldre män som uppskattar dem. Beroende på vilken personlighet tjejen i fråga har kan det nog ge utslag på lite olika sätt, till exempel som dryghet.
Jag tror att man har stor nytta av att själv tänka igenom lite hur man dejtar. Vem väljer man att gå på dejter med och varför? Är det bara utseendet som styr? Finns det någon möjighet att man kan välja annorlunda för att öka sina chanser? Vilka krav har man på andra, är det rimliga krav?

Rent spontant tänker jag att om man vill hitta en traditionell kvinnna är det nog inte rätt att leta bland svenska 20-25 åriga kvinnor. Såg i ett annat inlägg att du är 36, vi är lika gamla då, vilket faktiskt gör denna diskussionen lite mer intressant än vanligt. Vi har ju samma tidsspann att jämföra över, hur saker och ting förändrats o.s.v.

Ja sånt här har jag ingen förståelse för alls och träffar man en sådan kvinna tänker jag att det kanske är lika bra att bojkotta henne. Det är bara en dålig bortskämd attityd, och kör hon så kallat skam-kortet i en sådan simpel situation kan du nog räkna med att hon kör det ganska ofta. Omoget beteende, helt enkelt.
Man kan betala för att vara trevlig, för att man vill göra det. Men, jag håller med dig om att det inte ska ligga något tvång på mannen att betala bara för att han är man.
Du skrev väldigt mycket, och jag orkar därför inte kommentera allt. Det enda jag kan säga är att du skrev många bra saker. Jag håller med om mycket. Men du är som du själv skriver 36 år (lika gammal som mig). Vi tillhör den sista generationen innan allting blev riktigt skevt. Vi gick inte på genusdagis, vi gick ut och socialiserade med folk när vi växte upp, då internet inte hade kommit igång, och vi satt inte och stirrade ner i en smartphone, då de inte fanns. Men tro mig, träffar du en massa människor i 20-års åldern idag, både män och kvinnor (jag märker det dock mer på kvinnor då jag inte dejtar män) kommer du snabbt att märka att någonting är väldigt fel. Tidigare generationer har också påverkats av massmedia, internet och smartphones, givetvis. Men inte lika mycket.
Citera
2021-07-28, 08:06
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men nu tolkar du fel.
Jag har inte sagt att alla incels vill skada kvinnor.
Ingen har påstått att du sagt alla.
Du höll med om den beskrivning som påstod att det hade med att skada kvinnor att göra.

Ta ansvar för dina inlägg.
Citera
2021-07-28, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men en kroppslängd är inte en traditionell könsroll, utan en biologisk skillnad mellan könen.
Sant. Men det faktum att kvinnan "VILL" vara med en man som är längre än hon själv, det är en del av den kvinnliga könsrollen. Hon måste ju inte vara med en man som är längre. Samma sak gäller med män. Vi gillar stora bröst och breda höfter. Vi måste inte vara med en som har det, men att "vilja" vara det är en del av den manliga könsrollen. Allt som tillhör traditionella könsroller är från början kopplat till biologi. Men vårt samhälle har blivit så pass modernt, att många tror att vi kan strunta i vad vår biologi säger, och detta har enligt mig gått alldeles för långt.

Jag har inga som helst problem med att kvinnor vill ha samma möjligheter när det handlar om att utbilda sig och ha ett arbete. Det är fullt möjligt att utöva sin kvinnlighet även om du inte är en hemmafru. Men att hålla på och "tävla" med män inom vissa områden är verkligen inte kvinnligt, på samma sätt som det inte är manligt att hålla på och "tävla" med kvinnor. Det hade inte varit särskilt manligt av mig att lägga ner väldigt mycket tid på mitt utseende för att kunna gå omkring och få fler komplimanger än min flickvän.

Om vi utgår ifrån vår biologi, är meningen inte att män och kvinnor ska tävla med varandra. Kvinnor ska tävla med andra kvinnor för att få den bästa mannen, och män ska tävla med andra män för att få den bästa kvinnan. När en man och en kvinna sedan har funnit varandra, är meningen att de ska komplettera varandra. Mannen ska använda sig av sin fysiska styrka och förmåga att tänka logiskt på en högre nivå, medans kvinnan ska använda sig av sin psykiska styrka och förmåga att socialisera på en högre nivå. Anledningen till varför många män anser att kvinnan bör ha ett större ansvar när det gäller att ta hand om barnen, grundar sig i att kvinnor helt enkelt är mycket bättre på det. Det handlar alltså inte om att förtrycka någon, utan om vad som är mest praktiskt, och vad som leder till ett bäst resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in