2021-07-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Vi sitter inte här och om och om igen argumenterar mot era myter, illusioner och upprepade lögner för ER skull. Vi sitter här och konstant kölhalar er i sanningens iskalla vatten för alla de tiotusentals tysta som läser inläggen.. Jag har inget intresse av att övertyga dig eller andra här. Du och dina likar här är enbart som tränade djur som vi låter roa och utbilda allmänheten som läser våra 'diskussioner'.. Jag lovar att för varje inlägg som de mer 'prominenta' cirkusdjuren här gör (och som någon sedan sågar ner) så tappar feminsimen än mer mark..

Jag utgår från att du är ironisk för du kan möjligtvis ha ditt huvud så här långt upp i din egen röv utan att slå knut på dig själv och dö i processen....
Citera
2021-07-27, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Fast du gör misstaget att låta bra de mest extrema typerna representera hela feminismen.
Och det är inte rättvist.

Nej, ni gör misstaget att inte konfrontera de mest extrema typerna och / eller kraftfullt särställa er från dem.
Citera
2021-07-27, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jaja. Så de är hycklare om de inte protesterar mot hur kvinnan behandlas inom islam och det samma om de gör det. Damned if you do. Damned if you dont.

Vissa vill helt enkelt bara gnälla.

Men ja, ett paraplybegrepp, som sagt. Verkar vara ett jävligt svårt koncept att ta in.

Visste inte att du blev ställd mot väggen sådär ofta borta i Indonesien. Låter jobbigt! Har nog aldrig fått frågan irl och får jag den så skulle jag utveckla vad jag menar eller fråga personen vad den själv anser att feminism är innan jag svarade ja eller nej.

Nä, självklart i Svensk eller västerländskt kontext. Finns kanske några vilsna själar i Jakarta men overall så är vi ganska befriade från Feminazismen här.
Citera
2021-07-27, 17:17
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
Feminismen breder ut sig i samhället och har blivit fint. I varannan reklamsnutt på tv så visas en korkad medelålders man som gör nåt dumt och blir tillrättavisad av en förståndig kvinna eller flicka.

Det är dock bara ett exempel. Så till frågan:
Hur kan man i vardagen utan större ansträngning motarbeta och sabotera feminism inom lagliga gränser? Finns det små saker som man kan göra och på så sätt förstöra för feminister?
Finns många olika typer av feminism, känner att jag återigen måste slå ett slag för min eminenta tråd Feminism 1.0
En bra tråd som man borde börja med innan man generaliserar om feminism som om det bara var en enda sak.
Citera
2021-07-27, 17:38
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Finns många olika typer av feminism, känner att jag återigen måste slå ett slag för min eminenta tråd Feminism 1.0
En bra tråd som man borde börja med innan man generaliserar om feminism som om det bara var en enda sak.
Du kan låtsas som att det finns många sorters feminism.
Samtliga varianter av den är undanflykter och ursäkter för de delar av feminismen som är fullt synliga för alla och envar.
Som man skäms och inte vill stå för.
Men man vill fortfarande behålla sitt "standardiserade vapen".
Citera
2021-07-27, 18:17
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Jag är 36 år och begränsar mig knappast till en kvinna som är 25 eller yngre. Jag menade bara att det inte existerar den typen av kvinnor längre, då allt det som förr ansågs vara kvinnligt, anses idag vara en form av förtryck.

Jag ser en massa människor (framförallt kvinnor, men också en del män) som skriver, och träffar människor som säger att de inte gillar traditionella könsroller. Men verkligheten talar för något annat. Jag är som sagt 36 år, och har studerat både män och kvinnor under hela mitt liv. Givetvis finns det undantag, men jag tycker ändå att de flesta (som har olika val) drar sig mot traditionella drag.

Ta längd till exempel. Hur många kvinnor tror du att det finns som vill vara i ett förhållande med en man som är exakt lika lång som de själva? Svaret är ungefär "ingen", så vida inte kvinnan råkar vara ovanligt lång. De flesta kvinnor föredrar en man som är runt 180cm.
Men en kroppslängd är inte en traditionell könsroll, utan en biologisk skillnad mellan könen.
Citera
2021-07-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Modern feminism handlar helt klart om manshat
"Människosyn" är ett floskel och går att relevatisera hur som helst till kvinnors fördel, t ex om man säger till en man att bete sig "normalt" och "växa upp" så ska det ses som något oförarligt att skratta åt, medans det riktas mot en kvinna så skall det ses som "skev människosyn" helt plötsligt
Samma sak gäller slöjans vara eller icke vara på arbetsplatsen, man kan utan problem säga till någon att ta av sig kepsen eller annan huvudbonad, men om någon kräver likabehandling och att även slöjan skall av, då heter det helt pötsligt "skev människosyn"

Med bra människosyn menar jag humanistisk människosyn. Och att man strävar efter att människor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön.

Att säga till någon, vem som helst, att den ska "bete sig normalt" låter illa. Att säga att någon att "växa" upp låter mer som ett argt uttryck. Inget av dessa är något att skratta åt...

Att få bära slöja har väl med religionsfrihet att göra? Keps är ingen religiös symbol.
Citera
2021-07-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ingen kvinnlig feminist tycker att du ska ha samma rättigheter som kvinnor, sluta drömma.
DE kvinnliga feministerna tycker att du ska "växa upp", nu vet jag att du trivs i säckiga tråkiga kläder och snaggat hår, men det är fortfarande en principsak, feministerna tycker inte du har samma rätt till individuellstil och ser det inte som ett problem att du måste anpassa dig efter de striktare kläskoderna för män
Det finns något som heter ömsesidig respekt
Ta bort "socialt" från din lista, de kvinnliga feministerna kräver att du skall ha överseende med typiskt kvinnligt beteende, en kvinna skall kunna visa naken hud och få känna sig sexig utan att ses som omogen eller narcissist, dvs vad både de och du hade ansett om en vuxen man som lägger ned tid på sitt utseende och sminkar sig till och med på begravningar och tar minsta lilla tillfälle att leva ut sin exhibonism
Samtidigt så har de inte överseende med typiskt manligt beteende

Stämmer inte med de feminister jag känner. Flera av dem har i sin ungdom varit tillsammans med mycket "fåfänga" män som gärna ägnar tid framför spegeln för att lägga svart kludd kring ögonen och ta hand om sina långa hår.

En mycket stilig man är sångaren i Måneskin. Han klär sig både feminint, sminkar sig osv.
Citera
2021-07-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Med bra människosyn menar jag humanistisk människosyn. Och att man strävar efter att människor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön.
Vilket är ett floskel som går att vrida och vända på efter situation, som t ex att man har skev människosyn och värderingar om man inte accepterar att en kvinna i 40-årsåldern sminkar och klär sig om en gothare fortfarande, medans den manliga motsvarigheten skall skrattas ut och det är en oförarglig sak att kräva att han tar på sig den rutiga skjortan (dvs att han klär sig som en fjäskapa som du)
Hur ledigt kan man inte t ex säga till en man att han bör klippa sitt hår kort utan att det blir ramarskri och att aggresiva white knights som du (jo, ni blir vissta aggresiva vid "påhopp mot kvinnor") kommer till undsättning som ni i vanliga fall för med kvinnor och minsta lilla antydan till att ändra sin stil?

Att säga till någon, vem som helst, att den ska "bete sig normalt" låter illa. Att säga att någon att "växa" upp låter mer som ett argt uttryck. Inget av dessa är något att skratta åt... [/quote]
Så om inte dig själv, lyssna då på hur dina vänner låter, speciellt de kvinnliga
Att du inte får höra konstant tjatande av kvinnor gentemot män att de bör anpassa sin stil betyder att din vänskapskrets bara består av män som klär sig som svenssons, detta eftersom männen med alternativmode har filtrerats och frysits ut, de är ej välkommna i dina PK-kretsar, så vida de inte har HBTQ-alibi
Hade det ej varit för denna utfrysning och etablisemnagets krav på anpassning så hade vuxna män i laternativmode som fortfarande är straighta varit lika vanligt som HBTQ-individer, om inte mer, därför det rimmar förbannat illa att HBTQ-karaktärer skall tryckas in i tv-serier och filmer som enbart välkommnar dressman-stilen på de manliga karaktärerna, konformism med tråkig träinredning och allt skall alltså sammsas med HBTQ-inkludering

Citat:
Att få bära slöja har väl med religionsfrihet att göra? Keps är ingen religiös symbol.
Religion är vktigt för dig, det är din subjektiva åsikt, inte för mig. För mig så står inte religös tro över andra livsstilar. Du har rätt till din åsikt, men du är oärlig när du hävdar att det gör mig ond och att det gör dig så mycket godare än mig, ditt fjäskande och selektiva individualism skulle alltså göra dig till så mycket mer godhjärtad och humanistsik än mig?

Kom ihåg, när du sitter där i fikarummet på ditt jobb och smaskar självbelåtet på ett wienerbröd och tror att du har hittat den ultimata lyckan med svensson-livet så länge du är "humanist" och engagerar dig politiskt utan att få någonting tillbaka i njutning, så sitter någon feministisk "konstnär" på andra sidan jordklotet som reser utomlands tre månader om året, som delvis lever på kulturbidrag och delvis lever på sitt utseende, dvs använder sitt utseende på att få tjänster och snålskjuts, eller att få smita in på exklusiva fester

Tack, men nej tack, jag är alldeles för stolt för att anamma din livsstil och "humanism"
Citera
2021-07-27, 19:51
Medlem
Citat:
Stämmer inte med de feminister jag känner. Flera av dem har i sin ungdom varit tillsammans med mycket "fåfänga" män som gärna ägnar tid framför spegeln för att lägga svart kludd kring ögonen och ta hand om sina långa hår.
Läs "ungdom", inte som vuxen på arbetstid

Citat:
En mycket stilig man är sångaren i Måneskin. Han klär sig både feminint, sminkar sig osv.
En känd artist är allstå dit bevis på att feministerna accepterar män i smink till vardags och på arbetstid?
Han hade aldrig kunnat ha den stilen i den åldern han är i om han inte var musiker
Men jag misstänker att du trott hela tiden att jag åsyftar larvig scizofren "sminkar sig ibland", det är ju det ni feminister menar skulle var "jämställdhet", att kvinnorna kan ha sin personliga stil varje dag medans männen kan ha det då och då, att detta inte gör någonting eftersom ni menar att männen bara vill klä sig individuellt då och då, detta är ju ren och skär sexism från er sida

En annan sak, varför skulle det vara mer ädelt att skaffa sig frihet genom att bli rik musiker än att göra sig rik på andra sätt? Jag skulle alla dagar i veckan byta med en känd musiker än Donald Trump, ändå så insuinerar ni att Donald Trump är mycket lyckligarre och att madonna skulle vara mycket lyckligare i hans skor
Klass är så mycket mer än ekonomi, man kan tillhöra en njutarklass med bättre livskvaliet än andra, här kan feministiska skribenter ingå t ex, deras yrke möjliggör mycket resande då de kan ta med sig sitt yrke och skriva artiklar på laptopen och oerhört mycket ledighet
Hur ska jag med detta i åtanke ta en feministisk skribent seriöst som klagar över orättvisor? Hon tillhör själv en klass som slipper en momentumdödare från tonårsliv till vuxenlivet, livet har bara lekt vidare med nollanpassning, yrket har inte påverkat deras privatliv, kreativitet eller hur mycket tid man har till att leka runt på festivaler eller andra ungdomliga tillställningar
De lever sitt liv i en sammanhängande kontinuitet och inte i episoder som vanliga svenssons gör
Senast redigerad av baraporr 2021-07-27 kl. 19:59.
Citera
2021-07-27, 19:58
Medlem
Citat:
Vilket är ett floskel som går att vrida och vända på efter situation, som t ex att man har skev människosyn och värderingar om man inte accepterar att en kvinna i 40-årsåldern sminkar och klär sig om en gothare fortfarande, medans den manliga motsvarigheten skall skrattas ut och det är en oförarglig sak att kräva att han tar på sig den rutiga skjortan (dvs att han klär sig som en fjäskapa som du)
Hur ledigt kan man inte t ex säga till en man att han bör klippa sitt hår kort utan att det blir ramarskri och att aggresiva white knights som du (jo, ni blir vissta aggresiva vid "påhopp mot kvinnor") kommer till undsättning som ni i vanliga fall för med kvinnor och minsta lilla antydan till att ändra sin stil?

Att säga till någon, vem som helst, att den ska "bete sig normalt" låter illa. Att säga att någon att "växa" upp låter mer som ett argt uttryck. Inget av dessa är något att skratta åt...
Så om inte dig själv, lyssna då på hur dina vänner låter, speciellt de kvinnliga
Att du inte får höra konstant tjatande av kvinnor gentemot män att de bör anpassa sin stil betyder att din vänskapskrets bara består av män som klär sig som svenssons, detta eftersom männen med alternativmode har filtrerats och frysits ut, de är ej välkommna i dina PK-kretsar, så vida de inte har HBTQ-alibi
Hade det ej varit för denna utfrysning och etablisemnagets krav på anpassning så hade vuxna män i laternativmode som fortfarande är straighta varit lika vanligt som HBTQ-individer, om inte mer, därför det rimmar förbannat illa att HBTQ-karaktärer skall tryckas in i tv-serier och filmer som enbart välkommnar dressman-stilen på de manliga karaktärerna, konformism med tråkig träinredning och allt skall alltså sammsas med HBTQ-inkludering

Religion är vktigt för dig, det är din subjektiva åsikt, inte för mig. För mig så står inte religös tro över andra livsstilar. Du har rätt till din åsikt, men du är oärlig när du hävdar att det gör mig ond och att det gör dig så mycket godare än mig, ditt fjäskande och selektiva individualism skulle alltså göra dig till så mycket mer godhjärtad och humanistsik än mig?

Kom ihåg, när du sitter där i fikarummet på ditt jobb och smaskar självbelåtet på ett wienerbröd och tror att du har hittat den ultimata lyckan med svensson-livet så länge du är "humanist" och engagerar dig politiskt utan att få någonting tillbaka i njutning, så sitter någon feministisk "konstnär" på andra sidan jordklotet som reser utomlands tre månader om året, som delvis lever på kulturbidrag och delvis lever på sitt utseende, dvs använder sitt utseende på att få tjänster och snålskjuts, eller att få smita in på exklusiva fester

Tack, men nej tack, jag är alldeles för stolt för att anamma din livsstil och "humanism"

Alla, både män och kvinnor, får klä sig som de vill i mina kretsar. Där får du gärna klä dig som gothare vid 40 års ålder. Ingen skulle höja ögonbrynen. Men jag rör mig också till viss del i "alternativa kretsar". Även om vi ser alldagliga ut numera, så har vi fortsatt musiksmaken osv. Hos oss hade du fått se ut som en gothare, hur mycket du vill.

Mina kvinnliga polare är mycket öppetsinnade och är inte inskränkta. Jag har aldrig hört dem säga annat än positiva saker till sina män.

Jag är ateist och jag skrev inte min egen åsikt, utan skrev om Sveriges grundinställning: vi har religionsfrihet här i landet. Dvs. att bära slöja/bära kors/bära andra religiösa symboler hör till religionen och eftersom vi har religionsfrihet i Sverige så får folk bära slöja etc. Kepsbärandet hör inte till någon religion och då har man en slags klädkod där man ska ta av sig keps inomhus av någon slags artighet. Det är på sätt och vis en slags social ordning som har infattats och som alla ska följa... Tycka vad man tycka vill om detta. Jag anser väl att så länge man ser folks ansikten, bör de väl få ha keps om de vill.

Du får nog läsa på vad som menas med humanistisk människosyn.
Citera
2021-07-27, 19:59
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du kan låtsas som att det finns många sorters feminism.
Samtliga varianter av den är undanflykter och ursäkter för de delar av feminismen som är fullt synliga för alla och envar.
Är det den politiserande delen du tänker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in