Citat:
Ursprungligen postat av
Sandalji
Du har faktiskt en bra poäng där. Välfärdssamhället och internet är med största sannolikhet också en stor orsak till att det ser ut som det gör. Men jag ser ändå feminismen som den största anledningen till att många kvinnor (givetvis inte alla. Det är omöjligt att veta hur många det handlar om. det enda jag vet är att det handlar om tillräckligt många för att jag ska se det som ett samhällsproblem) har gett upp de flesta feminima drag (det är ofta endast utseendet som är feminimt), och klandrar män för alla deras problem. Som jag ser det finns problemen hos båda könen. Skillnaden är att de flesta män (enligt mina erfarenheter) är mycket mer villiga att erkänna problemen hos män, medans kvinnor väldigt sällan erkänner att det finns brister hos kvinnor.
Detta är ingenting jag känner från min umgängeskrets under mina 36 år på jorden. I media är det mycket gnäll, det håller jag med om, men journalister och skribenter i blaskor får man verkligen ta med en nya salt.
Varför jag nämner min ålder är att det kan vara viktigt att veta att jag inte varken umgås med 20åringar eller vet hur dessa är med varandra i dagens läge.
Citat:
Kvinnor som ser bra ut får uppmärksamhet och bekräftelse oavsett hur de beter sig. Så är det verkligen inte för män. Detta har lett till att många av dagens kvinnor helt enkelt inte inser sina brister. När de sedan vill in i ett seriöst förhållande med en man, verkar de inte ha en aning om varför många män inte vill vara med dem. Män är helt enkelt tvungna att inse sina brister, om de inte vill vara singlar resten av livet dvs.
Ja det är väl samma sak som med vissa män, hur svinigt de än uppför sig får de uppmärksamhet och är eftertraktade. Det är tråkigt nog bara att konstatera att det är tråkigt att sådant uppskattas och premieras hos motsatt kön, och det gäller definitivt både hos män och kvinnor.
Citat:
Du kan inte förneka att dagstidningar de senaste 10 åren inte har varit fulla med förakt gentemot män. Jag har aldrig ens sett någon kritik gentemot kvinnor i dagstidningar, då det antagligen skulle räknas som "hets mot folkgrupp" eller något annat trams.
Det kommer från de tramsiga vänster-PK-feministerna i media. De som gör karriär själva, de som arbetar för sin egen vinning skull. De bryr sig inte om kvinnor som grupp eller någonting som har med feminism att göra egentligen.
Citat:
Nu är det inte så att jag vill läsa om en massa hat mot kvinnor i tidningar, för att det ska "bli rättvist". Verkligen inte. Min önskan är att dagens kvinnor ska börja ta mer ansvar för sina egna beslut och handlingar, sluta lägga alla problem på män, och inse att män attraheras av helt andra saker än kvinnor generellt sett. Jag vet inte hur många kvinnor jag har sett på youtube som klagar över att de inte lyckas hitta en man, och när de ska gå igenom allt som de har att "erbjuda" uppger dem saker som "jag har en hög utbildning, ett arbete med en bra lön, min egen lägenhet och en bil". Med andra ord, saker som MÄN använder för att attrahera kvinnor, och som män struntar fullständigt i om en kvinna har eller inte har. Det finns tom en del män (som jag själv) som ser dessa saker som negativt, då det känns som om du dejtar en man.
Nä kvinnohat finns det gott om och har alltid funnits, det behöver man inte läsa om. Det ger uttryck på olika sätt i samhället, tillexempel genom våldtäkter, våld i nära relationer, kvinnomord o s.v. Även flashback och forum likt detta är platser där en del män ser en fristad gällande att vräka ur sig precis vad som helst, inte sällan i form av direkta önskningar om att kvinnor ska skadas eller våldtas, eller på annat sätt förnedras.
Men, jag håller med gällande gnäll i media. Det finns ingen anledning att prata om "alla män" i frågor som gäller en liten procent av männen.
Angående vad man attraheras av hos motsatta könet är det svårt hur mycket man "bör" anpassa si, det är väl till syvende och sist upp till varje individ. Ska kvinnor spela hjälplösa för att män ska vilja dejta dem eller vara i relation med dem? Blir det inte istället ett himla gnäll då om att "kvinnor är så lata, gör ingenting och förväntar sig bara att mannen ska göra allt och fixa allt".
Det är ju ganska "normalt" att ha ett eget boende, ett hyfsat arbete, egen ordnad ekonomi och eventuellt en bil, i dagens läge. Hur det kan vara negativt har jag lite svårt att förstå.
Citat:
Jag är personligen ingen traditionell man. Väldigt få av dagens män i väst är det. Feminismen, välfärdssamhället och internet har givetvis påverkat män i samma grad som kvinnor. Men, jag strävar efter att bli det, och ser absolut inte maskulina drag som något negativt öht. Tvärtom. Många av dagens kvinnor ser många traditionella kvinnliga drag som något negativt, och som ett förtryck mot kvinnor. Samtidigt vill de gärna ha kvar allt positivt med traditionella könsroller, som till exempel att det är mäns uppgift att uppvakta dem och att mannen de är i ett förhållande med ska tjäna mer pengar än dem, och försörja dem om kvinnan inte har något arbete.
De flesta män är givetvis inte intresserade av att lägga ner arbete på att uppvakta en kvinna och betala alla notor, om han inte får en traditionell kvinna. Som det ser ut idag finns det nästan inget för män att vinna. Att som man gå in i ett seriöst förhållande med en vacker kvinna mellan 20 och 25, som inte har haft sex med fler än 2-3 män, och som kan laga mat och vill skaffa barn, finns inte. Den typ av kvinna existerar knappt idag. Om du ens nämner sådana här saker, blir du kallad för sexist, kvinnoförtryckare och annat. Samtidigt har många kvinnor extremt många helt orealistiska krav. Jag får känslan av att många av dagens kvinnor vill ha en massa krav på män, men vill inte leva upp till ett enda krav själva. I varje fall inga krav som män bryr sig om.
Jag ser inte heller maskulina drag negativt, män ska vara maskulina. Jag vet inte om kvinnor ser kvinnliga drag negativt? Om de gör det är det kanske för att de inte värderas särskilt högt i samhället. Det är oftast män vad jag hör och ser som talar nedvärderande om kvinnliga drag, när jag nu hör det, vilket är sällan. Ärligt talat tror jag att det är män som stått för nedvärderingen av kvinnliga drag och kvinnlighet. Det är män som håller på "du kör som en kärring", " du spelar som en tjej", " va inte en sån jävla fitta", " kärringar som har kafferep", "kvinnor bara tjatar", "kvinnor duger bara till att stå vid spisen" och sådant. Allt detta är uttryck för en nedvärdering av kvinnlighet och det är det män som hållt på med historiskt och fortfarande håller på med. Fråga mig inte varför, förmodar att det i grunden är ett mindervärdeskomplex hos männen själva.
Nu vet jag som sagt inte vilken ålder du åsyftar här gällande dejting-biten, men jag tänker att man inte behöver göra så stor sak av det. Ibland kanske mannen bjuder, ibland inte. Jag har alltid erbjudit mig att dela nota när jag varit på dejt, är absolut inte en sån som sitter och väntar på att någon annan ska betala. Det är ingen stor grej för mig.
Sen är de väl generellt så, att om man dejtar cirka 10 år yngre än sin egen ålder får man nog räkna med en viss "jag vet att jag är önskvärd"-mentalitet hos kvinnor, särskilt om de ser trevliga ut. De vet att de har både killar i sin egen ålder samt äldre män som uppskattar dem. Beroende på vilken personlighet tjejen i fråga har kan det nog ge utslag på lite olika sätt, till exempel som dryghet.
Jag tror att man har stor nytta av att själv tänka igenom lite hur man dejtar. Vem väljer man att gå på dejter med och varför? Är det bara utseendet som styr? Finns det någon möjighet att man kan välja annorlunda för att öka sina chanser? Vilka krav har man på andra, är det rimliga krav?
Rent spontant tänker jag att om man vill hitta en traditionell kvinnna är det nog inte rätt att leta bland svenska 20-25 åriga kvinnor. Såg i ett annat inlägg att du är 36, vi är lika gamla då, vilket faktiskt gör denna diskussionen lite mer intressant än vanligt. Vi har ju samma tidsspann att jämföra över, hur saker och ting förändrats o.s.v.
Citat:
Med andra ord, många av dagens kvinnor använder "jämlikhet" för att gynna dem själva i olika situationer. När det sedan dyker upp en situation då de gynnas av traditionella könsroller, då spelar de "skam-kortet", och säger saker som "riktiga män betalar för kvinnor". Jag personligen har inget emot att uppvakta och betala för en kvinna, men då vill jag givetvis ha en kvinna med traditionella kvinnliga drag. Om vi ska spela efter "moderna jämlikhets-regler", är det inte min uppgift att uppvakta henne eller betala för henne.
Ja sånt här har jag ingen förståelse för alls och träffar man en sådan kvinna tänker jag att det kanske är lika bra att bojkotta henne. Det är bara en dålig bortskämd attityd, och kör hon så kallat skam-kortet i en sådan simpel situation kan du nog räkna med att hon kör det ganska ofta. Omoget beteende, helt enkelt.
Man kan betala för att vara trevlig, för att man vill göra det. Men, jag håller med dig om att det inte ska ligga något tvång på mannen att betala bara för att han är man.