2021-08-04, 18:20
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Jag är feminist, och frågar dig hur du kom fram till att just vita män skulle utgöra en norm? Vita män är trots allt en minoritet i världens maktstrukturer idag. Om man nu inte ska räkna amerikaner med latinsk bakgrund från Sydamerika, latinamerika spanien, Italien eller asiater eller ljushylta indier. och så vidare.

EDIT Om ditt boktips är Robin di angelos Vit skörhet så är du helt körd. Den boken är den värsta skit jag någonsin läst i år. Kan rekomendera Thomas Sowell istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ja?
Minns du vad motiveringen till uttalandet var?

Håller du alltså inte med?

Och du, hade du tagit avsnittet från början, hade du sett att det var motsatsen till "gender"-diskussionen du lyssnade på.

Brasklappen kommer väldigt tidigt.
Socialt konstruerat kön finns inte.

Om ett samhälle bestämmer sig för att alla får vara vilket kön dom vill och agerar därefter så har man de facto skapat ett ”socialt konstruerat kön”. Sen att det är tokerier är en annan sak.
Citera
2021-08-04, 18:37
Medlem
Sugerattvaradigs avatar
Bästa sättet att strypa feminism är att så många män som möjligt tar helt avstånd från alla kvinnor som kallar sig feminister eller är extrem vänster. Vänta i några år och du kommer att se hur dom sakta dör ut i sin ensamhet och kommer skrika efter män. Och när det händer så stå fast och tyck inte synd om dem. För dom förtjänar inte förlåtelse av deras handlingar.
Citera
2021-08-04, 20:36
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Vi kan ju börja med att konstatera att Fi inte är ett riksdagsparti.
Jag skulle nog också vilja se exempel på det hat, som Mp och V sprider enligt dig.
Se Åsa Romsons Almedalstal där hon påstår att till skillnad från vita heterosexuella män så är vi andra människor. Schymans talibantal etc etc. Fis politik är ju ganska uppenbart anti-män.
Citat:
Den omfattar ju inte vita kvinnor heller.
Det stämmer, men kvinnor har sitt skydd grundlagen ang. förbud mot diskrminering. Detta skydd gäller dock inte män om syftet är "jämställdhet".
Citat:
Fast vad finns det för diskriminering mot dem?
Finns i regeringsformen. Tillåtet enligt grundlagen.
Citat:
Det är nog högst ett par barn i varje klass, som får en NPF-diagnos.
Så då kan ju knappast ADHD bara vara ett vanligt beteende bland pojkar.
Förresten får en del flickor också den diagnosen.
Så då har vi ännu ett bevis för att det inte har med "vanliga pojkar" att göra.
Skolan är inte anpassad för pojkar som behöver röra på sig och har svårt att sitta still, till skillnad från flickor. Istället för att anpassa skolgången till pojkars behov stämplas de som "adhd-barn".
Citat:
Har du något exempel på det?
Män som köper sex exempelvis målas ut som våldtäktsmän. Förespråkar inte sexköp, men att påstå att sexköp = våldtäkt är direkt felaktigt och handlar endast om att nedvärdera män.
Citera
2021-08-04, 20:42
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Eller så kan du göra som Enhalvboj skrev och sammanfatta det, som du tycker är relevant för diskussionen?
Visst, är du så in i helvete lat att "någon annan" måste servera dig vad du ska tycka och tänka, anser jag att du ska ansöka om att få bli omyndigförklarad och bli av med din rösträtt.

Den kräver enligt mig, att du gör informerade val i livet.
Annars får du ta de konsekvenser du får UTAN rätt att gnälla.

Jag kan inte bestämma att någon diskussion ska vara intressant för någon. Det får de ta ställning till själva, men jag tänker inte ge mig på någon sammanfattning för att latmaskar som ni vill veta, men inte orkar lägga ner tid på att ta reda på innehållet själva.

Vill man hävda sin rätt att vara okunnig har man all rätt till det.
Citera
2021-08-04, 20:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Om ett samhälle bestämmer sig för att alla får vara vilket kön dom vill och agerar därefter så har man de facto skapat ett ”socialt konstruerat kön”. Sen att det är tokerier är en annan sak.
Tokerier, ja.

Nästa fas är en samhällskollaps och med MeToo kommer den fortare än vi önskat.
Vi får väl hoppas att de kvinnor som fanns på läppen förr, men nu blir utan höjer sina röster mot de de radikala feminister som ville se fler män rivas ner...
Citera
2021-08-07, 02:41
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Se Åsa Romsons Almedalstal där hon påstår att till skillnad från vita heterosexuella män så är vi andra människor. Schymans talibantal etc etc. Fis politik är ju ganska uppenbart anti-män.
Jag är knappast miljöpartist, men det är svårt för mig att tro att Romson verkligen har sagt så.
Och ännu mer tvivlar jag på att ingen skulle ha reagerat på ett sådant uttalande.
Kan du möjligtvis ha missuppfattat något?
Sedan kommer jag ihåg att Gudrun Schyman fick stark kritik för sitt taliban-uttalande.

Citat:
Det stämmer, men kvinnor har sitt skydd grundlagen ang. förbud mot diskrminering. Detta skydd gäller dock inte män om syftet är "jämställdhet".
Det kan ju bero att män sedan länge har varit gynnade av samhället.

Citat:
Skolan är inte anpassad för pojkar som behöver röra på sig och har svårt att sitta still, till skillnad från flickor. Istället för att anpassa skolgången till pojkars behov stämplas de som "adhd-barn".
Åter igen får bara ett par barn i varje klass en NPF-diagnos, så då är det knappast typiskt för alla pojkar.
Och en hel del flickor får också NPF-diagnoser, som jag en gång.

Citat:
Män som köper sex exempelvis målas ut som våldtäktsmän. Förespråkar inte sexköp, men att påstå att sexköp = våldtäkt är direkt felaktigt och handlar endast om att nedvärdera män.
Men det är ändå så att prostituerade får en del våldsamma kunder och lätt hamnar i en utsatt situation.
Det handlar om att skydda dessa kvinnor, och inte om att nedvärdera män.
Senast redigerad av Chrisma 2021-08-07 kl. 02:44.
Citera
2021-08-07, 19:59
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Jag är knappast miljöpartist, men det är svårt för mig att tro att Romson verkligen har sagt så.
Och ännu mer tvivlar jag på att ingen skulle ha reagerat på ett sådant uttalande.
Sedan kommer jag ihåg att Gudrun Schyman fick stark kritik för sitt taliban-uttalande.
https://www.youtube.com/watch?v=IAl7YV4ycbg
Fattar att det kanske blev lite fel, men detta till trots är det helt okej att klanka ner på "vita heterosexuellas män" utan att nån i media bryr sig. Om hon sagt samma sak om judar eller svarta så hade hon fått massiv kritik.
Citat:
Jag som ung man har inte haft något att göra med dåtidens män. Jag blir missgynnad på grund av mitt kön i grundlagen. Detta kallas för diskriminering och strukturell sexism mot män.
Citat:
Åter igen får bara ett par barn i varje klass en NPF-diagnos, så då är det knappast typiskt för alla pojkar.
Handlar inte bara om pojkar som får diagnosen. Detta gäller de flesta pojkar som behöver en undervisning som inte är så stillasittande.
Citat:
Men det är ändå så att prostituerade får en del våldsamma kunder och lätt hamnar i en utsatt situation.
Varför för polisen och media resonemanget att män som köper sex är våldtäktsmän? För att vara roliga? Självfallet handlar det om att nedvärdera manlig sexualitet. Sexköp har funnits i alla tider och det är inget konstigt.
Citera
2021-08-07, 22:38
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=IAl7YV4ycbg
Fattar att det kanske blev lite fel, men detta till trots är det helt okej att klanka ner på "vita heterosexuella män" utan att nån i media bryr sig. Om hon sagt samma sak om judar eller svarta så hade hon fått massiv kritik.
Jag är som sagt inte miljöpartist och ska egentligen inte behöva försvara Åsa Romson.
Trots det tror jag att du misstolkar henne.

Citat:
Jag som ung man har inte haft något att göra med dåtidens män. Jag blir missgynnad på grund av mitt kön i grundlagen. Detta kallas för diskriminering och strukturell sexism mot män.
Hur har du blivit missgynnad?

Citat:
Handlar inte bara om pojkar som får diagnosen. Detta gäller de flesta pojkar som behöver en undervisning som inte är så stillasittande.
Fast du tog ju upp ADHD-diagnoser som ett bevis på att pojkar är förtryckta.
Fast bara en minoritet får en diagnos och fast även flickor får den.

Citat:
Varför för polisen och media resonemanget att män som köper sex är våldtäktsmän? För att vara roliga? Självfallet handlar det om att nedvärdera manlig sexualitet. Sexköp har funnits i alla tider och det är inget konstigt.
Åter igen har prostituerade alltid varit utsatta och har en hög risk att råka ut för våldsamma kunder.
Nej, jag tror ju inte att alla män som går till prostituerade är våldsamma.
Fast det är hur som helst oerhört att du påstår att det är "inget konstigt" med sexköp.
Det har inte med att nedvärdera manlig sexualitet att göra.
Men man tycker ju att det naturliga borde vara att man har ett fast förhållande om man vill ha sex?
Citera
2021-08-08, 01:34
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Gör dig inte dum nu. Du har all världens information precis under dina fingertoppar, men du är för LAT för att ta reda på det.
Det låter väldigt miljöpartistiskt i mina öron, eller möjligen tokvänster med fingrarna djupt nerkörda i öronen.
Sehär: https://youtu.be/IAl7YV4ycbg
Citat:
Det var många somn reagerade, men du kanske inte riktigt förstått att vår mainstreammedia är tungt politiskt kantrat åt S, V, MP och numera C och därför "väljer att skriva om något annat. Lite som SvDs ledarskribent också poängterade ungefär samtidigt.
Sehär: https://www.svd.se/ar-du-man-eller-manniska
Citat:
Det är troligen för att det har blivit en "meme" och har spelats tusentals gånger och bemötts nästintill lika ofta i två årtionden nu?
Citat:
Lögn.
Män byggde samhället, men inte för sig själva utan för sina kvinnor och barn.
Citat:
Är du väldigt ung, kanske?
Citat:
Har du horat mycket?
Vems erfarenheter pratar du om? Låt bli det där, om du inte har egna erfarenheter.
Citat:
Skitsnack.
De där kvinnorna vill inte ha sexköpslagen. Flera organisationer för mänskliga rättigheter är emot den. Inklusive Amnesty International.
Även RSFU och RSFL är emot lagen. Liksom sexarbetarorganisationerna, dvs de som faktiskt jobbar med detta.
Låt bli att ta för dem om du inte har en susning om vad du pratar om.
Citera
2021-08-08, 12:23
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Gör dig inte dum nu. Du har all världens information precis under dina fingertoppar, men du är för LAT för att ta reda på det.
Det låter väldigt miljöpartistiskt i mina öron, eller möjligen tokvänster med fingrarna djupt nerkörda i öronen.
Men det var då fasligt vad du kan dra snabba slutsatser från ingenting!
Jag är som sagt inte miljöpartist och har annat för mig än att följa vartenda ord som Åsa Romson säger.

Citat:
Sehär: https://youtu.be/IAl7YV4ycbgDet var många som reagerade, men du kanske inte riktigt förstått att vår mainstreammedia är tungt politiskt kantrat åt S, V, MP och numera C och därför "väljer att skriva om något annat. Lite som SvDs ledarskribent också poängterade ungefär samtidigt.
Sehär: https://www.svd.se/ar-du-man-eller-manniska
Men var då glad att någon reagerade då!
Fast du verkar ju vilja att alla ska gå med i någon slags häxjakt mot Romson för det här.
Och det har jag inget intresse av...

Citat:
Det är troligen för att det har blivit en "meme" och har spelats tusentals gånger och bemötts nästintill lika ofta i två årtionden nu?
Jag var faktiskt med när det hände och minns att reaktionerna kom direkt efteråt.

Citat:
Lögn.
Män byggde samhället, men inte för sig själva utan för sina kvinnor och barn.
Verkligen?
Varför släpptes då kvinnorna inte in i riksdagen så att de fick vara med och påverka lagstiftningen förrän 1921?

Citat:
Är du väldigt ung, kanske?
Inte särskilt.
Vad har min ålder med saken att göra?

Citat:
Har du horat mycket?
Vems erfarenheter pratar du om? Låt bli det där, om du inte har egna erfarenheter.Skitsnack.
De där kvinnorna vill inte ha sexköpslagen. Flera organisationer för mänskliga rättigheter är emot den. Inklusive Amnesty International.
Även RSFU och RSFL är emot lagen. Liksom sexarbetarorganisationerna, dvs de som faktiskt jobbar med detta.
Låt bli att ta för dem om du inte har en susning om vad du pratar om.
Jag har nog aldrig haft några höga tankar om RFSU och RFSL.
Så det förvånar mig inte att jag och de tycker olika även här.
Men vad Amnesty har med saken att göra begriper jag inte.
Fast just här blir nog den mest brinnande frågan varför du vill påskina att du för sexarbetarnas talan.
Gissar jag verkligen fel när jag antar att du mest är intresserad av att män ska ha rätt till deras tjänster?
Senast redigerad av Chrisma 2021-08-08 kl. 12:33.
Citera
2021-08-08, 16:00
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Jag är som sagt inte miljöpartist och ska egentligen inte behöva försvara Åsa Romson.
Trots det tror jag att du misstolkar henne.
Du behöver inte försvara henne. Jag poängterar bara att om hon sagt samma sak om judar eller svarta så hade hon fått massiv kritik. Men eftersom det handlar om "vita heterosexuella män" är det helt okej.
Citat:
Hur har du blivit missgynnad?
Ja, polishögskolan. Bortvald på grund av kvinnlig kvot.
Citat:
Fast du tog ju upp ADHD-diagnoser som ett bevis på att pojkar är förtryckta.
Fast bara en minoritet får en diagnos och fast även flickor får den.
Spelar ingen roll. Grundskolan är anpassad till flickor som kan sitta still. Det kan inte pojkar.
Citat:
Åter igen har prostituerade alltid varit utsatta och har en hög risk att råka ut för våldsamma kunder.
Nej, jag tror ju inte att alla män som går till prostituerade är våldsamma.
Fast det är hur som helst oerhört att du påstår att det är "inget konstigt" med sexköp.
Det har inte med att nedvärdera manlig sexualitet att göra.
Men man tycker ju att det naturliga borde vara att man har ett fast förhållande om man vill ha sex?
Män som köper sex målas ut som våldtäktsmän av media och politiker. Det handlar endast om att trycka ned män och deras sexualitet.
Citera
2021-08-08, 23:27
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Du behöver inte försvara henne. Jag poängterar bara att om hon sagt samma sak om judar eller svarta så hade hon fått massiv kritik. Men eftersom det handlar om "vita heterosexuella män" är det helt okej.
Men jag tycker inte att det låter som att hon menade det på det viset.

Citat:
Ja, polishögskolan. Bortvald på grund av kvinnlig kvot.
Vet du att det verkligen var så?

Citat:
Spelar ingen roll. Grundskolan är anpassad till flickor som kan sitta still. Det kan inte pojkar.
Det var en väldigt grov generalisering!

Citat:
Män som köper sex målas ut som våldtäktsmän av media och politiker. Det handlar endast om att trycka ned män och deras sexualitet.
Som sagt, sex hör endast hemma i ett fast förhållande.
Det är knappast någon mänsklighet rättighet att få köpa sex utan att någon har synpunkter på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in