2021-03-20, 16:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så vad ledde fram till att man ska upphöja människosonen?
Den som höjer upp Jesus ovanför allt tvivel får livet.
Citera
2021-03-20, 16:36
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Fast du tror ju inte ens evangelierna, för där säger Jesus till apostlarna: Den som hör er hör mig, och du är inte nöjd med apostlarnas skrifter. För att inte tala om att snart sagt alla evangelierna har författats med apostolisk sanktion...
Det du egentligen tror på är därmed dig själv, för du är domare över hela Bibeln: det som du bestämmer som värt att lita på är värt att lita på.
Därmed har du byggt på din egen lösa sand och inte på Klippan.
Mycket bra förklarat.
Citera
2021-03-20, 16:55
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den som höjer upp Jesus ovanför allt tvivel får livet.
Ja så långt är jag med dig, jag undrar bara vad som föregick detta.
Citera
2021-03-20, 16:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja så långt är jag med dig, jag undrar bara vad som föregick detta.
Förstår inte vad du syftar på. Du är ofta alltför kortfattad.
Citera
2021-03-21, 12:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Förstår inte vad du syftar på. Du är ofta alltför kortfattad.
Det fanns ju en bakgrund i berättelsen till att Moses upphöjde ormen så vad var orsaken till att människosonen upphöjdes?
Citera
2021-03-21, 13:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det fanns ju en bakgrund i berättelsen till att Moses upphöjde ormen så vad var orsaken till att människosonen upphöjdes?
Upphöjelsen handlar främst om att människor kan undgå döden genom att höja Jesus över människornas nivå genom att tro på hans budskap. Att misstänkliggöra Jesus leder till döden, men att tro på honom leder till livet.
Citera
2021-07-27, 15:20
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Upphöjelsen handlar främst om att människor kan undgå döden genom att höja Jesus över människornas nivå genom att tro på hans budskap. Att misstänkliggöra Jesus leder till döden, men att tro på honom leder till livet.
Räckte det inte med Gud?
Citera
2021-07-27, 15:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Räckte det inte med Gud?
Jesus framförde Guds budskap till dem som kunde ta det till sig och ha förtroende utöver det vanliga. Då måste man höja upp honom och se honom som en auktoritet.

Men mäniskor har lättare för att tro på sådana som vill lura dem på pengar än på de som kommer från Gud med budskapet.
Citera
2021-07-27, 15:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jesus framförde Guds budskap till dem som kunde ta det till sig och ha förtroende utöver det vanliga. Då måste man höja upp honom och se honom som en auktoritet.

Men mäniskor har lättare för att tro på sådana som vill lura dem på pengar än på de som kommer från Gud med budskapet.
Men om man upphöjde Gud innan Jesus dök upp varför skulle det då inte räcka till helt plötsligt?
Citera
2021-07-27, 16:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men om man upphöjde Gud innan Jesus dök upp varför skulle det då inte räcka till helt plötsligt?
Om man menar sig tro på Gud så är väl Jesus som en security check.

Johannes 12:44-50
Men Jesus sade med hög röst: »Den som tror på mig, han tror icke på mig, utan på honom som har sänt mig. Och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig. Såsom ett ljus har jag kommit i världen, för att ingen av dem som tro på mig skall förbliva i mörkret. Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. Ty jag har icke talat av mig själv, utan Fadern, som har sänt mig, han har bjudit mig vad jag skall säga, och vad jag skall tala. Och jag vet att hans bud är evigt liv; därför, vad jag talar, det talar jag såsom Fadern har sagt mig.»
Citera
2021-07-27, 16:09
Medlem
Citat:
För att han gav sitt liv för oss upphöjde (smorde) Fadern honom till Gud.
Citera
2021-07-27, 16:48
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För att han gav sitt liv för oss upphöjde (smorde) Fadern honom till Gud.
Det är väl inte en fråga om att ge sitt liv om det kommer med krav?
Senast redigerad av Denom 2021-07-27 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in