2021-03-11, 13:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I evangelierna berättar Jesus att han kommit från en högre fullkomlig värld, för att se till att en kungörelse (genom israeliska lärjungar) sprids till alla folk. Kungörelsen är att vår ofullkomliga världs furste är en mördare och en lögnare som är dömd och att vår värld närmar sig slutet men att alla människor som är värdiga ett evigt liv är välkomna till den fullkomliga världen. Han lär ut vad som är rätt och fel och vad som kommer att krävas.

Matteus 7:21-24
"Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.' Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget."

Att Paulus motsäger Jesus om gärningarnas betydelse är illavarslande, för Paulus kom inte från samma värld som Jesus.
Vad är då att göra Guds vilja?

"sannerligen säger jag eder: I söken mig icke därför att I haven sett tecken, utan därför att I fingen äta av bröden och bleven mätta. 27Verken icke för att få den mat som förgås, utan för att få den mat som förbliver och har med sig evigt liv, den som Människosonen skall giva eder; ty honom har Fadern, Gud själv, låtit undfå sitt insegel.» 28Då sade de till honom: »Vad skola vi göra för att utföra Guds gärningar?» 29Jesus svarade och sade till dem: »Detta är Guds gärning, att I tron på den han har sänt.» 30De sade till honom: »Vad för tecken gör du då? Låt oss se något tecken, så att vi kunna tro dig. Vilken gärning utför du? 31Våra fäder fingo äta manna i öknen, såsom det är skrivet: 'Han gav dem bröd från himmelen att äta.'» 32Då svarade Jesus dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Det är icke Moses som har givit eder brödet från himmelen, men det är min Fader som giver eder det rätta brödet från himmelen. 33Ty Guds bröd är det bröd som kommer ned från himmelen och giver världen liv.»"

Visst måste vi göra goda gärningar, men goda gärningar är inte evangeliet och goda gärningar räddar ingen. Det är Gud som räddar, och Gud som förhärdar, och Gud har all makt (och.har givit Jesus denna allmakt sedan uppståndelsen).

Begär inträde i himlen grundat på din godhet, och lycka.till! Har Gud fått någonting av oss, så att Han bör betala igen?
Nej, det är av ren nåd och endast av nåd människor kan räddas undan den ondska som härjar här nere pga vår synd.
Citera
2021-03-11, 14:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om ni koncentrerar er på att förstå Jesus som kom med sanna uppgifter skulle ni kanske förstå något. Som det är nu framstår ni som riktigt, riktigt vilse. Man skulle kunna tro att ni är barn av djävulen.
Hoppa över alla texter som otydligjorts av människor och börja studera Jesus i evangelierna. Budskapet är till för att förstås, inte för att undanhållas eller förfalskas.
Fast du tror ju inte ens evangelierna, för där säger Jesus till apostlarna: Den som hör er hör mig, och du är inte nöjd med apostlarnas skrifter. För att inte tala om att snart sagt alla evangelierna har författats med apostolisk sanktion...
Det du egentligen tror på är därmed dig själv, för du är domare över hela Bibeln: det som du bestämmer som värt att lita på är värt att lita på.
Därmed har du byggt på din egen lösa sand och inte på Klippan.
Citera
2021-03-11, 14:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
I evangelierna berättar Jesus att han kommit från en högre fullkomlig värld, för att se till att en kungörelse (genom israeliska lärjungar) sprids till alla folk. Kungörelsen är att vår ofullkomliga världs furste är en mördare och en lögnare som är dömd och att vår värld närmar sig slutet men att alla människor som är värdiga ett evigt liv är välkomna till den fullkomliga världen. Han lär ut vad som är rätt och fel och vad som kommer att krävas.

Matteus 7:21-24
"Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.' Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget."

Att Paulus motsäger Jesus om gärningarnas betydelse är illavarslande, för Paulus kom inte från samma värld som Jesus.
Ja bygg på klippan; Jesus älskar Israel. Jesus lär oss vad kärlek är, men kärleken är inte att vi älskar utan att Gud älskar dem Gud räddar.
Citera
2021-03-20, 13:00
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja bygg på klippan; Jesus älskar Israel. Jesus lär oss vad kärlek är, men kärleken är inte att vi älskar utan att Gud älskar dem Gud räddar.
Älskar Jesus något bortom Israel?
Citera
2021-03-20, 13:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Där saknas koncensus.
Citera
2021-03-20, 13:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Där saknas koncensus.
Så varför är det inte mer uppmärksammat?
Citera
2021-03-20, 13:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så varför är det inte mer uppmärksammat?
Det är uppenbart att det finns "dem" som aktivt motverkar att frågan lyfts. Ser vi till kyrkohistorien verkar saken ha varit allmänt känd.
Citera
2021-03-20, 13:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Johannes 3:14-16
Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bliva upphöjd, så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv. Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.
Citera
2021-03-20, 13:26
Medlem
Att man är rädd för honom vad han kan göra om du inte gör som det bör göras av godhet.
Citera
2021-03-20, 15:03
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Johannes 3:14-16
Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bliva upphöjd, så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv. Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.
Vad betyder fetmarkerat?
Citera
2021-03-20, 15:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad betyder fetmarkerat?
4 Mos 21:7-9:
Då kom folket till Mose och sade: »Vi hava syndat därmed att vi talade mot HERREN och mot dig. Bed till HERREN att han tager bort dessa ormar ifrån oss.» Och Mose bad för folket. Då sade HERREN till Mose: »Gör dig en orm och sätt upp den på en stång; sedan må var och en som har blivit ormstungen se på den, så skall han bliva vid liv.» Då gjorde Mose en orm av koppar och satte upp den på en stång; när sedan någon hade blivit stungen av en orm, såg han upp på kopparormen och blev så vid liv.
Citera
2021-03-20, 16:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
4 Mos 21:7-9:
Då kom folket till Mose och sade: »Vi hava syndat därmed att vi talade mot HERREN och mot dig. Bed till HERREN att han tager bort dessa ormar ifrån oss.» Och Mose bad för folket. Då sade HERREN till Mose: »Gör dig en orm och sätt upp den på en stång; sedan må var och en som har blivit ormstungen se på den, så skall han bliva vid liv.» Då gjorde Mose en orm av koppar och satte upp den på en stång; när sedan någon hade blivit stungen av en orm, såg han upp på kopparormen och blev så vid liv.
Så vad ledde fram till att man ska upphöja människosonen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in