Citat:
Vad är då att göra Guds vilja?I evangelierna berättar Jesus att han kommit från en högre fullkomlig värld, för att se till att en kungörelse (genom israeliska lärjungar) sprids till alla folk. Kungörelsen är att vår ofullkomliga världs furste är en mördare och en lögnare som är dömd och att vår värld närmar sig slutet men att alla människor som är värdiga ett evigt liv är välkomna till den fullkomliga världen. Han lär ut vad som är rätt och fel och vad som kommer att krävas.
Matteus 7:21-24
"Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.' Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget."
Att Paulus motsäger Jesus om gärningarnas betydelse är illavarslande, för Paulus kom inte från samma värld som Jesus.
Matteus 7:21-24
"Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.' Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget."
Att Paulus motsäger Jesus om gärningarnas betydelse är illavarslande, för Paulus kom inte från samma värld som Jesus.
"sannerligen säger jag eder: I söken mig icke därför att I haven sett tecken, utan därför att I fingen äta av bröden och bleven mätta. 27Verken icke för att få den mat som förgås, utan för att få den mat som förbliver och har med sig evigt liv, den som Människosonen skall giva eder; ty honom har Fadern, Gud själv, låtit undfå sitt insegel.» 28Då sade de till honom: »Vad skola vi göra för att utföra Guds gärningar?» 29Jesus svarade och sade till dem: »Detta är Guds gärning, att I tron på den han har sänt.» 30De sade till honom: »Vad för tecken gör du då? Låt oss se något tecken, så att vi kunna tro dig. Vilken gärning utför du? 31Våra fäder fingo äta manna i öknen, såsom det är skrivet: 'Han gav dem bröd från himmelen att äta.'» 32Då svarade Jesus dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Det är icke Moses som har givit eder brödet från himmelen, men det är min Fader som giver eder det rätta brödet från himmelen. 33Ty Guds bröd är det bröd som kommer ned från himmelen och giver världen liv.»"
Visst måste vi göra goda gärningar, men goda gärningar är inte evangeliet och goda gärningar räddar ingen. Det är Gud som räddar, och Gud som förhärdar, och Gud har all makt (och.har givit Jesus denna allmakt sedan uppståndelsen).
Begär inträde i himlen grundat på din godhet, och lycka.till! Har Gud fått någonting av oss, så att Han bör betala igen?
Nej, det är av ren nåd och endast av nåd människor kan räddas undan den ondska som härjar här nere pga vår synd.