2021-07-27, 15:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det här med att studsa en laser på månen..

Är det inte så att vi vet vilken vinkel spegeln på månen har?
Och är det inte så att vi vet med vilken hastighet Jorden roterar?
Visst vet vi hur snabbt en laserstråle rör sig?

Visst är det all information man behöver för att kunna räkna ut i vilken vinkel man ska skicka iväg laserstrålen för att den ska komma tillbaka till samma plats?
Vilken.. latitud (väl, blandar alltid dom två) man befinner sig antar jag också bör bara relevant. Eller rättare sagt så blir väl resultatet helt galet om man inte tar hänsyn till var man befinner sig i förhållande till ekvatorn?

Sen får man ju ha i åtanke att Jorden snurrar inte så förbannat långt på 2,3 sekunder. Ett varv tar trots allt 24 timmar.

Jag har ju uppenbarligen ingen större koll på det här så min logik kanske haltar någonstans, men inte fan har jag väl missat något här? Annat än kanske är lite mer komplicerat i praktiken.
Du har inte missat nåt, det är plattjordarna som missar. Konstant och hela tiden.
Citera
2021-07-27, 15:46
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Jag gissar att de försvinner bortåt men jag vet inte det finns videos från öknen där solen blir mycket mindre innan solnedgången. I norden är solen mer eller mindre samma storlek hela dagen det medger jag men det kan vara viss förstorande pga förstorande linseffekt vid solnedgång och uppgång. Mer atmosfär fungerar som en förstorande lins. Att solen obstrueras nedifrån och upp på platt yta är inget galet då obstruktion nedifrån och upp är konsekvent med en platt yta.

Jag har en bild som illustrerar obstruktion nedifrån och upp nånstans men finner den tyvärr inte. Det går att testa dock med ett mynt på ett långt bord sänk sedan ned blicken och myntet kommer tillsist obstrueras nedifrån och upp trots att bordet är platt. Det går också att testa på ett golv på t ex ett lager en kamera på golvet och en människa längst bort är det långt nog kommer du ej se skorna trots platt yta. Detta fenomen misstar många globskallar för kurva.

Det är inte ens roligt att läsa dina inlägg då du inte ens försöker låtsas som du tror att jorden är platt.

Ska du låtsas att tro jorden är platt får du ju ändå försöka anstränga dig…

Kan du visa hur du kan dölja undersidan på myntet, för det är ju (som även du vet) omöjligt. Du behöver inte länka till den där korkade videon där kameran har underdelen av linsen är UNDER bordskanten… så snälla, visa hur du kan dölja ljus utan att någonting skymmer ljuset

Den andra med skorna, låt mig gissa… det är den där korkade videon jag redan har sett någon gång där det är så tydligt vad som är fel. Men kom igen, visa vad du har sett där någon lyckats dölja ljuset utan att ha något som faktiskt skymmer ljuset.

Låt mig gissa, du kommer inte ens anstränga dig med att låtsas tro på en platt jord utan du kommer bara säga hur korkad jag är som inte förstår. Märkligt att alls plattskallar säger att alls andra är korkade och dumma men inget kan komma med något som faktiskt förklarat vad deras ”teori” bygger på…
Senast redigerad av Jazzil 2021-07-27 kl. 15:50.
Citera
2021-07-27, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det är inte ens roligt att läsa dina inlägg då du inte ens försöker låtsas som du tror att jorden är platt.

Ska du låtsas att tro jorden är platt får du ju ändå försöka anstränga dig…

Kan du visa hur du kan dölja undersidan på myntet, för det är ju (som även du vet) omöjligt. Du behöver inte länka till den där korkade videon där kameran har underdelen av linsen är UNDER bordskanten… så snälla, visa hur du kan dölja ljus utan att någonting skymmer ljuset

Den andra med skorna, låt mig gissa… det är den där korkade videon jag redan har sett någon gång där det är så tydligt vad som är fel. Men kom igen, visa vad du har sett där någon lyckats dölja ljuset utan att ha något som faktiskt skymmer ljuset.

Låt mig gissa, du kommer inte ens anstränga dig med att låtsas tro på en platt jord utan du kommer bara säga hur korkad jag är som inte förstår. Märkligt att alls plattskallar säger att alls andra är korkade och dumma men inget kan komma med något som faktiskt förklarat vad deras ”teori” bygger på…
Läste inte hela ditt inlägg men jag har tyvärr gjort tester själv med ett långbord din idiot. Har också testat på golv samt på en liten sjö där det ej ens ska vara någon kurva. Behöver inga videos då jag ej litat på någon när det gäller detta. Bara fortsätt säg det är omöjligt din pappskalle.

Men fin halmgubbe att du trodde jag refererar till nån video men det regnar ju felslut här i bristen på riktiga argument. 😅
Senast redigerad av torskburgare 2021-07-27 kl. 16:01.
Citera
2021-07-27, 16:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Läste inte hela ditt inlägg men jag har tyvärr gjort tester själv med ett långbord din idiot. Har också testat på golv samt på en liten sjö där det ej ens ska vara någon kurva. Behöver inga videos då jag ej litat på någon när det gäller detta. Bara fortsätt säg det är omöjligt din pappskalle.

Nej. Du har såklart inte testat nånting själv, eller äger en Nikon.

Allt du suger i dig hittar du på internet.
Citera
2021-07-27, 16:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har inte missat nåt, det är plattjordarna som missar. Konstant och hela tiden.
Då så, ville bara kolla att jag är med på banan. Jag har ju ingen som helst anledning till att misstro det experimentet, eftersom jag vet att det i sig bygger på andra experiment. Som när man kokar ner allting bygger på att ett plus ett blir två.

Men yeah, det är svårt för plattisar att förstå.
Citera
2021-07-27, 16:42
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Men fin halmgubbe att du trodde jag refererar till nån video men det regnar ju felslut här i bristen på riktiga argument. 😅

“Idiot”, jag fick rätt.

Kan du visa dessa experiment!!! Du är medveten att du har ett Nobelpris inom räckhåll

Men låt mig gissa, du kommer svara att jag kan testa själv och se. Sedan kommer du kalla mig för korkad eller något annat.

Så länge du inte kan visa att du gjort dessa experiment så är det ingen som går på den lögnen, för du vet ju lika bra som jag att du inte gjort något experiment.

Jag kan tyvärr inte få fram dina resultat om jag gör dessa experiment… du får visa hur du gjort.
Citera
2021-07-27, 16:55
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Bryr mig inte ett dugg om vad du tror. Har bevisat för mig själv att det är möjligt på tre olika sätt tänker inte slösa min tid på att lägga upp videos som ni globdårar ändå automatiskt förkastar. Det är enkelt att testa själv bara man har ett långt bord (förmodligen längre än man har hemma)

Haha, jag fick rätt

Tack för du än en gång visar att ingen faktiskt tror på att jorden är platt. Och att ingen, absolut ingen har ett (1) enda bevis som styrker det dom låtsas tro på.

Du vet, sist gång jag gjorde ett experiment för att en ökänd plattis påstod att månen är pytteliten så ignorerade han mig när jag bevisade att han har fel.

Och detta du påstår vet exakt alla (inklusive dig själv) är bara nosens. Kan du berätta hur du gjorde ditt ”experiment”? Låt mig gissa, du kommer kalla mig idiot och påstå att du inte orkar förklara.

Du ÄR medveten att du kommer få ett Nobelpris om du visar det du påstår du har testat? Låt mig gissa, du kommer svara att du inte bryr dig om något Nobelpris eller dom pengar som ingår i priset
Citera
2021-07-27, 17:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det här med att studsa en laser på månen..

Är det inte så att vi vet vilken vinkel spegeln på månen har?
Och är det inte så att vi vet med vilken hastighet Jorden roterar?
Visst vet vi hur snabbt en laserstråle rör sig?

Visst är det all information man behöver för att kunna räkna ut i vilken vinkel man ska skicka iväg laserstrålen för att den ska komma tillbaka till samma plats?
Vilken.. latitud (väl, blandar alltid dom två) man befinner sig antar jag också bör bara relevant. Eller rättare sagt så blir väl resultatet helt galet om man inte tar hänsyn till var man befinner sig i förhållande till ekvatorn?

Sen får man ju ha i åtanke att Jorden snurrar inte så förbannat långt på 2,3 sekunder. Ett varv tar trots allt 24 timmar.

Jag har ju uppenbarligen ingen större koll på det här så min logik kanske haltar någonstans, men inte fan har jag väl missat något här? Annat än kanske är lite mer komplicerat i praktiken.
Det man placerat på månen är retroreflektorer som har den trevliga egenskapen att skicka tillbaka infallande ljus i samma riktning som det kom. Ingen justering behövs så länge spegeln är på samma sida som vetter mot jorden. Samma princip används i vanliga reflexer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reflektor

Citat:
En retroreflektor är en speciell typ av reflektor som återspeglar strålningen mot källan, oavsett från vilken riktning den kommer. Sådana används bland annat i fotgängarreflexer.
Citera
2021-07-27, 17:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Bryr mig inte ett dugg om vad du tror. Har bevisat för mig själv att det är möjligt på tre olika sätt tänker inte slösa min tid på att lägga upp videos som ni globdårar ändå automatiskt förkastar. Det är enkelt att testa själv bara man har ett långt bord (förmodligen längre än man har hemma)
Jodå, jag kan göra bordsexperimentet och konstatera att botten på myntet inte alls försvinner som plattjordarna hävdar. Jag kan även fixa till uppställningen så att botten försvinner men då måste jag medvetet göra fel.

Sedan kan jag ta mig en tur till Helsingör och titta på övre halvan av Turning Torso i Malmö med en bra kikare för att beundra jordens krökning.
Citera
2021-07-27, 17:27
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Självklart kommer jag inte få nåt nobelpris som ändå bara är politiskt, var detta nåt tarvoigt försök att göra sig lustig som du tyckte var så fyndigt att du drog det två gånger?

Jaså du har tittat på mitt bevis från Tabarca räknar jag med, jag har inte Facebook längre så du får göra jobbet själv. Bara att titta där finns all info man behöver exakt var jag stod osv.

Finns gott om flat earthers och de blir fler och fler varje dag etablissemanget har ju blottat sig rejält i o m denna scamdemi dystopi vi lever i men räknar med att du inte förstått det heller. Flera miljoner i Brasilien t ex och nån procent i USA har jag för mig jag läste. Detta borde inte vara en diskussion det borde avslutats för längesedan ändå har vi nu ett ämne man inte vågar ta i utan att förlöjliga eller utsätta för helt brutal censur fråga dig själv varför.

Jag har inte Facebook sedan många år tillbaka. Så kan du berätta hur du gjorde dessa experiment? Låt mig gissa, du kommer försätta att undvika berätta

Du lär säkerligen få Nobelpris om du kommer med en sådan helg galen stor upptäckt där ljus döljs utan att ha något som döljer ljuset!!! Du inser väl själv att du skulle få hela världens forskare att tappa hakan?
Du sitter med någon form av experiment/bevis som är en sensation! Ändå är du så motvillig att berätta hur du gjort.
Citera
2021-07-27, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jodå, jag kan göra bordsexperimentet och konstatera att botten på myntet inte alls försvinner som plattjordarna hävdar. Jag kan även fixa till uppställningen så att botten försvinner men då måste jag medvetet göra fel.

Sedan kan jag ta mig en tur till Helsingör och titta på övre halvan av Turning Torso i Malmö med en bra kikare för att beundra jordens krökning.
Haha ja just det här kommer ändå en debunk/mainstreamare lägg fram bevis på att det är jordens krökning du observerar då du har bevisbördan. Obstruktion nedifrån och upp är på platt yta är ingen hemlighet det är lätt att bekräfta har du inte klarat testa detta är du en lögnare helt enkelt.
Citera
2021-07-27, 17:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det man placerat på månen är retroreflektorer som har den trevliga egenskapen att skicka tillbaka infallande ljus i samma riktning som det kom. Ingen justering behövs så länge spegeln är på samma sida som vetter mot jorden. Samma princip används i vanliga reflexer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reflektor
Ännu bättre! Så krasst sett kanske vi ska skulle sluta säga "Studsa en laser mot en spegel på månen" och säga "studsa en laser mot en reflektor på månen"? Eftersom det uppenbarligen är förhållandevis olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in