Citat:
Ursprungligen postat av
Eagle5555
Då kan du ju skriva det här inte mitt problem det är du som ska bevisa hur natt och dag på platt jord
Jag gissar att de försvinner bortåt men jag vet inte det finns videos från öknen där solen blir mycket mindre innan solnedgången. I norden är solen mer eller mindre samma storlek hela dagen det medger jag men det kan vara viss förstorande pga förstorande linseffekt vid solnedgång och uppgång. Mer atmosfär fungerar som en förstorande lins. Att solen obstrueras nedifrån och upp på platt yta är inget galet då obstruktion nedifrån och upp är konsekvent med en platt yta.
Jag har en bild som illustrerar obstruktion nedifrån och upp nånstans men finner den tyvärr inte. Det går att testa dock med ett mynt på ett långt bord sänk sedan ned blicken och myntet kommer tillsist obstrueras nedifrån och upp trots att bordet är platt. Det går också att testa på ett golv på t ex ett lager en kamera på golvet och en människa längst bort är det långt nog kommer du ej se skorna trots platt yta. Detta fenomen misstar många globskallar för kurva.