2021-07-27, 11:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej Ebba ringde honom ett par gånger innan hon köpte fastigheten.
Matz sa inget om något avtal eller motsatte sig egentligen själva köpet.
Ja han var väl inte någon mysbjörn direkt men inga hot osv.
Esbjörn ringde honom sen innan han sålde men gått med på budet.
Men Matz hade inte tid att komma för stötta Esbjörn vid försäljningen.
Han kom däremot ett par veckor senare och tömde sitt förråd 3-4 sep.
Matz ringde sen Ebba och hotade med media och att han skulle ha ärvt.
Det kom underligt nog just innan Expressens artikel i början av oktober???
Efter att Esbjörn sjappat 16/9 och jurister senare kopplats in.
Jaha du har skakat av dig dammet nu efter din senaste vurpa där du belades med lögn

Matz sa inget om.....
varifrån har du fått det från? Så Ebba har sagt det...offentligt...var någonstans?

och nu precis fick jag meddelande från Esbjörns tidigare ombud att det var Matz som ringde upp Ebba och alltså är du igen ute med påståenden dragna ur din röv eller är det Ebba som tutat i dig att hon har ringt Matz?
2021-07-27, 11:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Fast det verkar ju som att väldigt många inte uppfattar honom som just förvirrad.

Det är just därför jag undrar över vid vilken ålder som man bör ta kontakt med anhöriga. Det kan, tro det eller ej, upplevas oerhört kränkande om man är, säg 80 i gott skick, och så ska en mäklare ta kontakt med nån anhörig. Då är det bättre med en rekommendation än att vara upp till var och en.

Den typen av rekommendation fins ju på systemet och att visa leg. Om man tycker att det är viktigare att ha en sån rekommendation än ev kränkningskänsla så är det väl bara att föra in en sån i mäklarnas instruktion.

Fast det är inte att nån ska säga åt mig vad som är rätt eller fel utan att de regler som finns ska gälla lika för alla oavsett vem man är. Det kan jag inte se som nåt negativt.
Ja ibland får man välja mellan pest och kolera. Antingen riskabelt att en människa känner sig kränk. Eller riskera att det är fritt fram att lura av dementa människor deras tillgångar till underpris.
Och är det så många som upplever Esbjörn som glasklar. De flesta som känner honom tycker väl inte det? Som jag sagt tidigare är många bra på att dölja sin sjukdom och kan därför vid kortare möten verka tillräknig. Men Ebba och Esbjörn träffades ett flertal gånger under sommaren. Hon måste ha märkt något.
2021-07-27, 11:05
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Enligt uppgift publicerade Expressen den första artikeln den 9 oktober 2020. På vilket sätt omöjliggjorde Expressen en smidig lösning, menar du?
Så fort dom kontaktade Brännström som skrev en artikel som utmålade EB som en skurk. Redan där var det kört att hitta en lösning.
2021-07-27, 11:07
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha du har skakat av dig dammet nu efter din senaste vurpa där du belades med lögn

Matz sa inget om.....
varifrån har du fått det från? Så Ebba har sagt det...offentligt...var någonstans?

och nu precis fick jag meddelande från Esbjörns tidigare ombud att det var Matz som ringde upp Ebba och alltså är du igen ute med påståenden dragna ur din röv eller är det Ebba som tutat i dig att hon har ringt Matz?
Vilken tur att JB säger så, han har ju verkligen bara talat sanning i denna affär
2021-07-27, 11:08
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Enligt uppgift publicerade Expressen den första artikeln den 9 oktober 2020. På vilket sätt omöjliggjorde Expressen en smidig lösning, menar du?

Det är ju ett genomgående tema under hela den här historien att Ebba på olika sätt har försökt att minimera omgivningens insyn i affären. De problem som uppstått - läs Esbjörn ville inte sälja huset - har genomgående skyllts på andras skadliga inflytande på Esbjörn. För mig är det helt självklart att det är något som inte stämmer när man handlar som Ebba gjort under hela processen.

Samma dag som Expressen publicerade den första artikeln skrev Ebba på Facebook:

Vid det laget visste Ebba att Esbjörn verkligen inte ville sälja. Hon hade ett gyllene tillfälle att göra det enda rätta, men i stället för att hålla sitt ord och inte genomförs köpet valde Ebba att en kort tid senare stämma Esbjörn.
Jag har funderat på varför hon skriver God tro. Det säger man väl inte om man anser sig ha gjort em glasklar affär. Då är väll tro självklart.
2021-07-27, 11:11
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Och hur kan det komma sig att Esbjörn inte såg köpekontraktet förrän på mötet då det skulle skrivas på om nu Ebba uppmanat honom att tala med anhöriga om försäljningen?

Har du köpt/sålt bostad mha mäklare? Hur ofta har du isåfall fått se avtalet innan mötet då det är dags att skriva på?
2021-07-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja ibland får man välja mellan pest och kolera. Antingen riskabelt att en människa känner sig kränk. Eller riskera att det är fritt fram att lura av dementa människor deras tillgångar till underpris.
Och är det så många som upplever Esbjörn som glasklar. De flesta som känner honom tycker väl inte det? Som jag sagt tidigare är många bra på att dölja sin sjukdom och kan därför vid kortare möten verka tillräknig. Men Ebba och Esbjörn träffades ett flertal gånger under sommaren. Hon måste ha märkt något.
Frågan är väl inte mellan glasklar och full demens. Snarare är det väl frågan om nånstans på en gråskala där många inte verkar se något oroande medan andra verkar göra det.

Jag har haft dementa anhöriga, och på de märktes det tydligt även vid korta möten. Problemet är tiden innan det går så långt.
2021-07-27, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Tror du verkligen att det är så lätt att bara betala tillbaka handpenningen så är allt klart i en fastighetsaffär?

Om inte han personligen ville träffa EB så borde han kunnat skaffa sig ett ombud som träffat henne istället? Och förstås gjort det direkt när han påstår sig ha ångrat sig. Väldigt mycket går att lösa om man är ärlig och pratar med motparten. Det är i alla fall min erfarenhet.
Eller hur. Esbjörn hade kunnat skött det här på ett mindre förvirrat och mer rationellt sätt. Det är också min erfarenhet att människor som man gör affärer med att de är.

Värre är det att göra affärer med människor med kognitiva funktionshinder, som i neuropsykologiska tester visat sig ha signifikant lägre resultat på vitala kognitiva funktioner och som har degenerativa skrumpningar i hjärnan efter hjärninfarkter. Människor med dessa tillstånd tenderar att inte bete sig lika kristallklart och förståndsmässigt. Särskilt inte när de möts av oempatiska, påstridiga och manipulativa människor som vill ha något av dem. Då är det inte ovanligt att de snabbt ångrar sig efteråt och förstår inte riktigt vad som hänt.

Detta är inget ovanligt fenomen, varken i mäklarbranschen eller i andra affärsverksamheter som tex telefonförsäljning eller hemförsäljning, som likt Ebba kommer och knackar på oinbjudet för att föreslå en affär.

Därför har det inom seriösa företag i Sverige och i världen byggts upp conduct rules i dessa företag, utifrån värdegrunden att de inte vill riskera att trampa på svagare individer. Sannolikt inte av godhet, utan för de vet att omoraliska beteenden är något som de i längden förlorar på i förtroende, även om de lyckas pressa igenom en annan oetisk affär mellan varven.

Man måste idag söka sig till de telefonförsäljningsföretag som är förlagda i tex Indien, för att återfinna så systematiskt skrupellösa beteenden som Ebba uppvisat i affären med Esbjörn
2021-07-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Har du köpt/sålt bostad mha mäklare? Hur ofta har du isåfall fått se avtalet innan mötet då det är dags att skriva på?
För de som ingår i Ebba Busch-sekten så är det nog klädsamt att inte prata om "hur ofta" när det gäller tillvägagångssättet på den här affären. Denna affären är nära nog unik sett till hur processen har varit och de affärer som har liknande tillvägagångsätt är affärer inom en familj eller bedrägeri mot äldre där de luras av sin bostad. Vad jag vet har Ebba Busch och Esbjörn inga familjeband... .

När det gäller en mäklares avtal vid avtalsskrivning så ska innehållet i det inte vara någon hemlighet vare sig för säljare eller köpare. I det här fallet är det oklart om Th*o Di*tz ens har pratat med Esbjörn än mindre informerat han om innehållet i avtalet.
2021-07-27, 11:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Vilken tur att JB säger så, han har ju verkligen bara talat sanning i denna affär
Ja han har ju talat med Matz och när JB säger det till mig så litar jag 100% på det då vårt förhållande håller på att utvecklas till högsta vänskap och då hittar man inte på saker å ting för å manipulera sig till fördelar via sin nyfunna kamrat. Så ni kan ta detta som fakta. Det är min fullaste övertygelse.

Jag ska se efter om inte jag rent av kan ringa upp Matz å få en pratstund med honom. Ja så kan vi stryka JB från dessa uppgifter. Är det något som välkomnas av er alla som vill att sanningen ska få komma fram? Ja även få höra lite om avtalet/testamentet osv. Bra va....är det några protester mot detta från någon av er som vill att Ebba ska få gå iland med detta åldringsscam?
2021-07-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja han har ju talat med Matz och när JB säger det till mig så litar jag 100% på det då vårt förhållande håller på att utvecklas till högsta vänskap och då hittar man inte på saker å ting för å manipulera sig till fördelar via sin nyfunna kamrat. Så ni kan ta detta som fakta. Det är min fullaste övertygelse.

Jag ska se efter om inte jag rent av kan ringa upp Matz å få en pratstund med honom. Ja så kan vi stryka JB från dessa uppgifter. Är det något som välkomnas av er alla som vill att sanningen ska få komma fram? Ja även få höra lite om avtalet/testamentet osv. Bra va....är det några protester mot detta från någon av er som vill att Ebba ska få gå iland med detta åldringsscam?
Det är väl bra att ni funnit varandra och att det han säger till dig är fakta för att du är övertygad om det.

För oss andra är fakta nåt som vem som helst opartiskt kan verifiera.
2021-07-27, 11:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tillåt mig småle. Hennes egna led säger att hon ger sig aldrig. Så det är knappast troligt.
Hade Ebba bara gett ut sitt kontonummer hade det här varit över för länge sedan.
Vem är hon att ställa krav på att träffas så hon vet att det är Esbjörns vilja. Han var ju glasklar enligt henne.

Eftersom Esbjörn aldrig medverkade till att lösa upp situationen han skapat, så spelar det ingen roll hur Ebba förmodligen hade agerat. Kanske hade hon hårdnackat kört vidare och då hade skuld kanske kunnat läggas på hennes axlar.

I min värld så är den part som bryter kontraktet, som ska hålla den andra parten skadeslös. Hur hålls Ebba skadeslös om hon bara får tillbaka handpenningen? Hur löses det juridiska med den manövern enbart?

Nej, Esbjörn och Ebba var tvungna att reda ut vem, vad och varför och sedan sett till att pengar bytte ägare.

Vad gäller Ebbas krav på att träffa Esbjörn för att få veta hans verkliga vilja. Hur vet hon annars vad han vill? Det Binninge ber Brännström skriva i Expressen, är filtrerat och vinklat i två led och tom innehålla sånt som inte är Esbjörns vilja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in