Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Nej. Det skulle inte vara märkligt.
Du behöver tänka på att i gruppen som inte avled av Covid, så finns vissa personer som avled i exempelvis trafikolyckor i ung ålder. Varje person som dör ung, har ett förhållandevis stort avtryck på medellivslängden. Dom personer som dog unga, kom aldrig upp i den ålder där Covid skördar sina flesta offer.
Att medellivslängden är 83 år, betyder icke att en 82-åring har en förväntad återstående livslängd på 1 år. Den förväntade återstående livslängden är mer än så.
Det har varit väl känt länge att det främst är gamla människor som avlider i Covid-19. Men det innebär inte att Covid är en angelägenhet enbart dom äldsta åldersgrupperna. Epidemin handlar om så mycket mer än enbart dödsfallen.
Jag tror du motsäger några halmgubbar där. Hur mycket du än kämpar och vrider och vänder kvarstår faktumet att covid som dödsorsak knappt skördar fler år än genomsnittet för övriga dödsorsaker. Det är ju poängen i hela resonemanget och säger ganska mycket om allvarlighetsgraden.
Jaja jag vet att epidemier handlar om mer än dödsfall. Sjukvårdsbehov och postcovid tex. Men även där är det ingen katastrof om man tittar på siffrorna och jämför med andra risker och belastningar i samhället. Du kan ju ta reda på hur många som akutvårdas av andra orsaker varje år, exempelvis barn som ramlat eller hur många som vårdas pga av alkohol. Det finns massor av risker överallt som överstiger covid (framför allt om man är under 70 år).
Livet handlar om så mycket mer än covid och jag tycker synd om er som hängt upp sig på en nästan obefintlig riskfaktor, både när det gäller död och allvarlig sjukdom. Folk har gått runt glada i hågen supande, rökande, godisätande bland influensor, magsjukor och tropiska sjukdomar på utlandsresan år in och år ut men tycker att covid är en anledning att stänga ner världen, låsa in sig och skjuta vaccin tre gånger om året. Det är en brutal hjärntvätt. Framför allt när naturlig immunitet visat sig överlägsen vaccinet i alla studier hittills, inklusive deltan. Ni skapar en riktigt rörig skitframtid med vaccinpass, boosters, restriktioner, reseförbud mm.