Citat:
Ursprungligen postat av
StukaPlan
Ja ni som är magra som ålar kan tävla om att bli äldst i era patetiska liv. Edward lever här och nu och har vett att njuta av livets goda. Ni - ålar - har nog aldrig ätit gåslever, ankbröst eller kungskrabba med alla tillbehör. Ni lever längre men tyvärr är det inte ett gourmetliv...Glömde att allt ska nedsköljas av dom godaste viner och ölsorter.
Jag kan faktiskt sympatisera med den hållningen. Kanske inte att äta gåslever eller kungskrabba eftersom mycket dyr mat faktiskt är ganska äckl... hrmm... lite av en "acquired taste". Men själva hållningen i sig håller jag helt med om. Hellre äta och supa och leva livets glada dagar och bli 75 än att plåga sig i salladsbaren och motionsspåret för att bli 90, de sista tio åren präglade av Alzheimern.
Jag förstår inte varför alla vill leva så länge numera? Jack Werner skrev väldigt träffande om det härförleden i ett manus till en monolog i Creepypodden, att moderna människor framlever sina dagar livrädda för döden och äter rätt och motionerar för att maximera antalet år på Jorden samtidigt som man inte kan låta bli att flirta med döden genom att supa och flyga och hoppa fallskärm. Det ligger en sanning i det. Det är en avvägning som tenderar att röra sig mot en allt "säkrare" tillvaro med tiden, en tillvaro med färre fyllekvällar och mer gymträning men som ibland behöver ventiler för att inte helt torka ihop. Det är en väldigt tråkig hållning. Här är jag helt på Edwards sida. Det absolut viktigaste i livet är att trivas och ha roligt. Allt annat värt att kompromissa med. Moral, heder, plikt, anseende och hälsa. Sålänge man har roligt är livet värt att leva. Många människor har inte roligt idag. Till och med yngre människor. Inbillade tvång, i form av dieter, träning, yrkesmässiga mål etc suger glädjen ur livet till och med för unga människor. Så ska det inte vara. Här har Edward rätt. Fler borde vara som Edward.